Katteuld

Maine Coone

Hvor / hvad gør I ved/af kattens pels, når I børster pelsen?
Jeg spørger, fordi jeg gerne vil “ha’” det. Jeg betaler selvfølgelig omkostningerne ved forsendelsen.
Og gem pak det helst i åndbart materiale - pap eller papir, så det kan ånde.
???
Jo, det skal jeg fortælle dig.
Jeg er en “gammel” spindekone, og jeg spinder både fåre- lamme- lama- OG! Hundeuld. Så nu vil jeg osse se, om ikke katteuld egner sig til spinding.

Praktisk: jeg sender dig en frankeret konvolut, som du kan sende ulden i.
Mængde - mindst 1-2 pressede håndfulde - ved mindre portioner kan konvolut og porto ikke svare sig - og det er osse lige lidt nok at spinde af. :wink:
Tak på forhånd :wink:

det kan nemt ladesig gøre glæder mig til at se resultatet for det skulle være ualmindeligt dejligt at havde på

jeg vil gerne hjælpe

jeg har 7 mcoer :slight_smile:

Send mig en pb - så får du min adresse :slight_smile:

Jeg vil også gerne give et bidrag - eller rettere mine katte vil gerne :tihi:

På en god dag kan jeg trække underuld på størrelse med en håndbold :uha: af én af kattene, så du siger bare til, hvor meget du vil have.

Send mig en PB, hvis du er interesseret.
PS. jeg er leveringsdygtig i flere farver :høhø:

hvis du også er interesseret i perseruld, så send mig en pb. jeg er nok leveringsdygtig i et par håndfulde om ugen…

ellers er ulden jo også fantastisk til fuglene, her bliver der ihvertfald samlet og lagt i haven i forpret og de små fugle ligger i fast rutefart for at hente til reder :slight_smile:

Skal det være fr MCO? For jeg har en perser, og der er godt nok nogle store klumper når han er blevet børstet. Han er rød og hvid, men hovedsageligt hvid :slight_smile:

Ej, det lyder interessant :slight_smile:

Har desværre ikke nogen leveringsdygtig misser, men jeg ville da elske at se resultater i form af billeder… hvis du har nogen ting lavet af katteuld?

kan du bruge brite-uld (blå)

Jeg har 3 MCO’er som også gerne giver et bidrag. :slight_smile:

Tusinde tak alle sammen.
Hvor er det dejligt med så massiv respons … Og endda af “den gode” slags.
Ganske kort: hvis katteuldens fibre er lange (5 - ~) er det ikke nødvendigt at katten har en racebetegnelse.

Desuden er det da rigtigt spændende at få uld fra forskellige racer - det er bare super - at jeg har “lidt forskelligt” at “lege” med og eksperimentere med. :wink:

i hvis I vil ha’ ulejlighed med at maile til mig, vil jeg være glad.
Min Ipad er ikke så samarbejdsvenlig, som en PC, som jeg ikke har.
Hvis I i emnelinien skriver “katteuld”, ved jeg hvad det drejer sig om. :d :wink: :slight_smile:

Og så sender jeg frankerede kuverter rundt til jer. :slight_smile:
I behøver ikke sende ulden, før konvolutten er “fyldt” eller “propppet” :smiley: :slight_smile: :wink:
Og skriv gerne på konvolutten hvilken kat der har leveret varen /ulden :slight_smile:
Mange hjertelige tanker fra en uldfreak
Ulla Kaae
ullakaae1 (@) gmail.com

P.s.:
Jeg har endnu ingen erfaring med katteuld, men hundeuld ved jeg er utroligt lækkert varmt ogblødt. Og jeg forestiller mig, at katteuld har samme egenskaber.

Fortsat rigtig god søndag fra Ulla

Nej hvor sjovt! Sikke en god ide :smiley:

Jeg har kun én kat der kan levere uld og det er ikke særlig langt. Desuden tager det lang tid bare at fylde en kop… men jeg gemmer det, og laver nålefilt af det. Jeg har et andet hjerte der er lidt pænere end det her, men det er der vist en kat der har bortført lige nu for det er ikke hvor jeg lagde det i går. Så her er et, som jeg lige hurtigt filtede sammen for at vise hvad det er jeg mener:

Hej,

Jeg har spundet uld i gamle dage og har faktisk en sweater lavet af delvis hunde og katte-uld. MEN - min erfaring er, at hvis man ikke blander det med “rigtig” uld - enten når man spinder ( nok det bedste) eller når man strikker det senere - så holder det ikke godt nok. Katteuld og hundeuld er ofte så blødt at det ikke “holder sammen” og dermed arbejder det sig fra hinanden og inden
man opdager det så er der altså huller i sweateren. Jeg har sågar blandet menneskehår i den ene sweater jeg lavede - men igen - samme problem eller endnu mere fordi menneske hår
er ret stift ( på samme måde som dækhår hos hund og kat) end uld.

Men det er sjovt og spændende at arbejde med ( siger hun som ikke har spundet i mange år ej heller strikket eller lignende - jeg har givet min rok væk til min svigerinde for mange år siden og har nu kun min lille håndrok tilbage.)

Det er også langt sværere at spinde hunde og katte uld end fåreuld men omvendt - når man først har lært DET - så kan man spinde alting :tihi:

Lige en bemærkning. Da jeg spandt så var det for hundenes vedkommende collie, briard og pyrenæer - mens kattene jo selvfølgelig var somali :høhø: somalien har jo ikke så meget underuld og en utrolig silkeblød pels og det gør den svær at arbejde med.
Pga farverne på de forskellige dyr kan man lave utrolig flotte ting i naturfarver ( jeg havde zobel=rødbrun fra collie og briard og tricolour=grå uld fra collie, og så hvid fra pyren og ourangerød fra somalien …).

herligt at flere af jer synes, det er sjovt - og har erfaringer med både katteuld og hundeuld.

På Facebook har jeg (igår) oprettet en gruppe ULDSTUEN hvor “uldne manseller” kan snik-snakke Uldsprog.
Der er link nederst i indlægget her. :wink:
Trekkie - sikken et sødt kattehjerte du har lavet.

Teresa så har du jo osse været en “uldmamsel”. :wink:
Jeps, underulden fra f.eks. katte og hunde skal blandes med fåreuld. Ellers kan det ikke binde i en spinding.

Tak - jeg har allerede modtaget den første mail med adresse, så jeg kan sende en kuvert.

Jeg glæder mig meget til at følge forløbet/projektet - fra første parket. :wink:

Nat-tid. Tak for i dag - en dejlig dag herinde. :wink:

Da jeg boede i Moskva kunne man købe indlæg til støvler og mokkasiner lavet af hundehår. Jeg har persere og kunne sagtens samle en masse til dig, udgiftmæssigt bliver det nok ikke meget dyre at sende herfra end i DK da postvæsnet her er noget billigere, men så skal vi jo finde en anden løsning end at du sender mig en kuvert. Jeg har en dansk konto du blot kan overføre til for porto når jeg har sendt pakken med ‘‘uld’’.

Når det så er sagt, så forstår jeg ikke at du foretrækker at sende en frankeret kuvert. Det må da være billigere for dig at dem der sender til dig sender en kvittering på at du har sendt og så overføre du pengene til deres konto. På den måde spare du da mange penge i udsendelse af kuverter :slight_smile:

[QUOTE=birtheras;896563]Da jeg boede i Moskva kunne man købe indlæg til støvler og mokkasiner lavet af hundehår. Jeg har persere og kunne sagtens samle en masse til dig, udgiftmæssigt bliver det nok ikke meget dyre at sende herfra end i DK da postvæsnet her er noget billigere, men så skal vi jo finde en anden løsning end at du sender mig en kuvert. Jeg har en dansk konto du blot kan overføre til for porto når jeg har sendt pakken med ‘‘uld’’.

Når det så er sagt, så forstår jeg ikke at du foretrækker at sende en frankeret kuvert. Det må da være billigere for dig at dem der sender til dig sender en kvittering på at du har sendt og så overføre du pengene til deres konto. På den måde spare du da mange penge i udsendelse af kuverter :)[/QUOTE]

Mjaeh… kontooverførsler koster jo også et eller andet gebyr…

Fra Dansk konto til dansk konto på netbank?

Det er jeg da ret sikker på. På samme måde som det koster 15 kr at betale et girokort online… Bankerne har jo stakkels direktører der helst skal ha’ lidt håndører ud af det også…

Hm nej jeg må så give dig ret her. I al fald ifølge prislisten for min bank er det gratis for private at overføre penge. Jeg tro’de egentlig der var et gebyr… det er der jo ellers på snart sagt alt andet i en bank…

Jeg har en hel masse fra Diego (rød mco), som jeg egentlig har samlet til Itzy Bitzy over det sidste halve-hele års tid. Men jeg har vist glemt at fortælle hende at jeg begyndte på det, og er aldrig kommet videre med det. Jeg skal lige se om det fra da han blev klippet i maj stadig er OK, for det kom jeg bare i en plastikpose og slog knude på :gruble:

Jeg betalte 2 kr i gebyr pr overførsel, til jeg tilmeldte mig en eller anden aftale…