Kemikalieudslip i Sundby på Amager

Man må IKKE gå ud lige nu!

Har en veninde der sidder evakueret på sin arbejdsplads, og ikke kan få lov at gå hjem efter natarbejde. :frowning:

Min gamle mor bor i området, men min søster og jeg blev enige om her til morgen, at hun aldrig sover med åbne vinduer, så hun kan få lov at sove.
Hun får jo nok ingen hjemmehjælp til morgen.

Uha :uha: Det var da skræmmende tæt på! Nå, de skriver, at vinden bærer det ‘den rigtige vej’ væk fra beboelsesområder, så det er nok ikke på vej mod mit område…

TV: Kemikalieudslip på Amager – Ekstra Bladet her står lidt om hvad symptomer man skal være obs på hvis man er så uheldig at have været ude før man så/hørte advarslen.

Ups - det er jo lige i nabolaget :thumbdown: Godt man ikke skulle noget vigtigt idag fra morgenstunden…

Jeg er bare LYKKELIG for, at det ikke er hér - for vi sover da med vinduet på klem - og kattelemmen blev åbnet kl. 6 i morges, så banditterne kunne komme ud og lege i haven…:uha:

Ja… men nu var det heldigvis koldt, blæsende og regnede da jeg gik i seng - det trak, og derfor lukkede jeg vinduet. Dårligt sommervejr er godt for noget :wink:

:S

… Det havde jeg ikke anet, hvis jeg ikke havde checket KG her til “morgen”.

Jeg har prøvet at finde mere information på nettet: jeg bor ca. 3 km. fra det afspærrede område, og har selvfølgelig haft åbent vindue på badeværelset hele natten og i køkkenet her til morgen.

Vi står egentlig og skal ud af døren til en vigtig familiebegivenhed her senere på dagen … men nu ved jeg ikke, om jeg er tryg ved at forlade kattene?
Selvom jeg kun bor i nærheden af det berørte område, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvis problemet skulle sprede sig til vores område eller om vores åbne vinduer skulle have haft en eller anden effekt, således at kattene kunne blive påvirket i løbet af dagen…
Overvejer derfor selv at blive tilbage og kun sende kæresten af sted - er det for hysterisk?
Hvad gør I andre, der bor på Amager, men ikke direkte i det berørte område?
Har I nogle skrupler ved at forlade hjemmet - eller ville I have det, hvis I først var tilbage i aften? :frowning:

De har helt styr på udslippet, har de fortalt i radioen.
Og hvis du lukker vinduerne, vil jeg overhovedet ikke have skrupler ved at forlade kattene.

Cæsar og Haley har endda adgang til løbegården, selvom jeg er på job :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;882303]De har helt styr på udslippet, har de fortalt i radioen.
Og hvis du lukker vinduerne, vil jeg overhovedet ikke have skrupler ved at forlade kattene.

Cæsar og Haley har endda adgang til løbegården, selvom jeg er på job :-)[/QUOTE]

Tusind tak for input Vivi! … jeg har tændt radioen, men endnu ikke fanget en nyhedsoplæsning.
Det gør mig mere rolig. :slight_smile:

TV2 News nu:
Udslippet er under kontrol, men beboere i området Jenagade, Dalslandsgade, Holmbladsgade skal stadig blive inde. De siger ingenting om os andre, så mon ikke det er okay? De siger godt nok også, at hvis ikke de kan stoppe processen, kan der komme en ny sky :uha:

P3 opdaterer hvert kvarter og har også sagt at det er under kontrol.

[QUOTE=MissPil;882304]Tusind tak for input Vivi! … jeg har tændt radioen, men endnu ikke fanget en nyhedsoplæsning.
Det gør mig mere rolig. :)[/QUOTE]

Hvis du vil være helt rolig, vil jeg anbefale dig at søge på nyhedssiderne på nettet :slight_smile: Men ellers er jeg helt enig med Vivi i, at så længe du ikke bor i det område, det vedrører, ville jeg ikke være nervøs - og især ikke, når du nu har lukket vinduerne, så et eventuelt senere udslip ikke kan komme ind i lejligheden :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;882306]TV2 News nu:
Udslippet er under kontrol, men beboere i området Jenagade, Dalslandsgade, Holmbladsgade skal stadig blive inde. De siger ingenting om os andre, så mon ikke det er okay? De siger godt nok også, at hvis ikke de kan stoppe processen, kan der komme en ny sky :uha:[/QUOTE]

Arhh… Muligheden for en ny sky, er netop hvad der gør mig i tvivl vedrørende at forlade kattene … selvom jeg selvfølgelig godt kan se, at de burde være sikre i en “hermetisk lukket” lejlighed.
Men jeg skal jo også helst kunne vende tilbage til dem senere …

Det er sådan en situation, hvor det er vildt irriterende ikke at have tv. Synes ikke P3 har været vanvittigt meddelsomme indtil videre, men har selvfølgelig også kun været med den sidste halve times tid.

Men jo - når de ikke nævner “os andre” må man jo umiddelbart gå ud fra, at vi kan “go about our business”…

Det kan godt være, du ikke har tv, men du har da internet, så du kan da bare slå op på diverse netaviser/Danmarks Radio/TV2 m.m.m. for at blive oplyst :slight_smile: Jeg er sikker på, det er nøjagtigt det samme, de siger på nettet som i fjernsynet.

Ja, jeg har fulgt med på tv2 News på nettet. :slight_smile: - Men ikke fundet andre oplysninger, end de der har været videregivet herinde. …Men det må selvfølgelig også betyde, at det er tilstrækkeligt, at kun folk direkte i det berørte område bliver inde, lukker døre, etc…
Åh, at være en hønemor!

[QUOTE=MissPil;882331]Ja, jeg har fulgt med på tv2 News på nettet. :slight_smile: - Men ikke fundet andre oplysninger, end de der har været videregivet herinde. …Men det må selvfølgelig også betyde, at det er tilstrækkeligt, at kun folk direkte i det berørte område bliver inde, lukker døre, etc…
[/QUOTE]

Sådan har det altid været med alle udslip :slight_smile: Uanset giftigheden, kommer det trods alt i berøring med luft og bliver derfor fortyndet fra start, sådan så jo længere væk fra et udslip, du bor, jo mindre er risikoen - lige indtil man kommer så langt væk, at udslippet forventes at være forsvundet op i atmosfæren (det går jo typisk opad fra start) og dermed ingen betydning har for nogen.

“Alarmen” (?) er netop afblæst for det berørte område. :slight_smile:

EDIT: Afspærringerne er i al fald fjernet.

Pu-ha, nu håber jeg at Lone ( Birdies nye mor ) ser TV/News, for det er da vist lige i hendes område.