Kemisk kastration af ung hankat

Min unge hankat fra 9 dec 2010 er allerede kønsmoden og da han ikke skal bruges før om et års tid overvejer jeg at få ham kemisk kastreret.

Grunden til dette er at han jagter min drægtige hunkat næsten konstant, hvilket jo er meget stressende for hende.

Jeg er meget i tvivl, da jeg ikke har den store kendskab til det, hvilke fordele og ulemper er der med kemisk kastration ??

Man kender ikke langtidsvirkningerne ved kemisk kastration.
Personligt ønsker jeg ikke at bruge det på mine katte.

Jeanette- Prøv at tage et kig i hulen, jeg mener der var en tråd der for noget tid siden :slight_smile:

Jeg har en hankat (Xander), der pt. er kemisk kastreret.
Det blev han i efteråret 2010 og først nu begynder den at fade ud … meget langsomt skal det siges.

Der vil altid være delte meninger om kemisk kastration - ligesom der er om P-piller.
Nogle er for, andre er imod.

Jeg læste grundtigt op på lektien, og overvejede for og imod, inden jeg tog beslutningen mht. Xander.
Som Eife skriver findes der en tråd om Suprelorin / kemisk kastration.
Så vidt jeg husker, henviser jeg i den tråd, til nogle af de erfaringer andre opdrættere (i udlandet) har haft med Suprelorin.

Hvis jeg skal give et råd, så må det være:
at sætte sig ind i fordele og ulemper ved Suprelorin.
Mere uddybende at læse om produktet, at tale med andre opdrættere der har prøvet den og høre om deres erfaringer, at tale med dyrlæger, der har kendskab til Supreloring og effekten af produktet på KATTE,
OG herefter træffe den beslutning, du synes er bedst for dig og din kat :cool2:

Jeg har 2 katte gående på Suprelorin. En hunkat, og så hendes søn, en ung hankat fra marts 2010. Nu er det 2 mrd siden isætningen af chippen, og først nu kan vi se den giver ro…og han strinter ikke ret meget mere. hans testikler er ikke skrumpet…endnu. Men…han er blevet meget påvirket i pelsen, hvilket dyrlægen siger de også ser ved nogen hunde der chippes. Jeg har kun fået en 6 mrd chip sat ind, og planer på at han kan nå at lave et par kuld til vinter, inden han ryger under kniven for at blive helt afmonteret.

Mange tak for svarene, jeg må lige se om jeg kan finde tråden i hulen. Samt læse om fordele og ulemper.

Jeg ville ikke gøre det. Desuden er effekten der først rigtigt, når hun har født.

Her mener jeg, du har gjort regning uden vært.
Hvis du har brugt Suprelorin på dine katte eller blot læst om produktet, vil du vide hvornår effekten sætter ind.

At Suprelorin ikke har den optimale effekt på alle katte er så en anden snak :S

[QUOTE=Lindvig;631955]Her mener jeg, du har gjort regning uden vært.
Hvis du har brugt Suprelorin på dine katte eller blot læst om produktet, vil du vide hvornår effekten sætter ind.

At Suprelorin ikke har den optimale effekt på alle katte er så en anden snak :S[/QUOTE]

Jeg har læst om Suprelorin. Men det er ikke noget, jeg ønsker at bruge. En opdrætter ville tvinge mig til at sætte chippen ind i mine hankatte.

Så tror jeg, du enten har læst forkert eller husker forkert.
At skrive at chippen først vil virke efter hunkatten har født (ca. 63 dage) er ikke korrekt.

[QUOTE=Lindvig;631964]Så tror jeg, du enten har læst forkert eller husker forkert.
At skrive at chippen først vil virke efter hunkatten har født (ca. 63 dage) er ikke korrekt.[/QUOTE]

Når den ER drægtig, går der vel næppe 63 dage :wink:

Susanne - det gør der da vel, hvis man regner med at hunkatten er drægtig fra hun er parret… :slight_smile:

:? over and out.

Jeg må gå ud fra, at det er konstanteret, at hun er drægtig, siden det bliver skrevet. Og så er hunkatten sådan cirka 21+ dage henne i drægtigheden.

Øøøøh Susanne, vil du uddybe hvad du mener med drægtighed og chippen ? Jeg har tabt kæden lidt .

Susanne - Ahva’? Jeg er måske fuldstændig blind, men hvor i al verden ser du noget med en drægtig hunkat? Der er ingen i tråden her der snakker om at chippe drægtige katte? (jo, du gør, men hvorfor?)
Og jeg kan i øvrigt ikke forstå hvorfor det først skulle virke efter drægtighed. Oversensitiveringen (og staveplade, tak!) burde vel begynde på tidspunkt indsat, uanset drægtighed eller ej…

Oversensitivisering :slight_smile: Og jeg går ud fra at det stadig er hankatten vi taler om, MEN lad os da lige tage med, at den ikke kan/må anvendes til drægtige hunner, da den er abortfremkaldende.
Har selv en ung han gående på Suprelorin, da han begyndte at blive lige lovlig strinteaktiv ret tidligt og jeg desværre ikke har haft noget han kunne få lidt afløb på. Han faldt vældigt til ro af det, faktisk så meget at jeg synes der er lidt for meget Gøgereden over det, og jeg er ikke helt sikker på at jeg gør det igen en anden gang!
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;631980]Oversensitivisering :slight_smile: Og jeg går ud fra at det stadig er hankatten vi taler om, MEN lad os da lige tage med, at den ikke kan/må anvendes til drægtige hunner, da den er abortfremkaldende.
Har selv en ung han gående på Suprelorin, da han begyndte at blive lige lovlig strinteaktiv ret tidligt og jeg desværre ikke har haft noget han kunne få lidt afløb på. Han faldt vældigt til ro af det, faktisk så meget at jeg synes der er lidt for meget Gøgereden over det, og jeg er ikke helt sikker på at jeg gør det igen en anden gang!
VH
Susanne[/QUOTE]

Tak, gad ikke lige skrive det om og koncentere mig om det :høhø:

Men saadan rent hypotetisk, saa ville chippen vel virke med det samme uanset draetighed? (Og saa fremkalde abort som uoensket bivirkning)

Ja. Hvis man lader hunkatten parre i den løbetid, der udløses af den første påvirkning af deslorelinen, så bliver hun ikke drægtig / gennemfører i hvert fald ikke hvis det skulle få held at blive til drægtighed. Det bør af samme grund ikke håndteres af gravide kvinder.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;631991]Ja. Hvis man lader hunkatten parre i den løbetid, der udløses af den første påvirkning af deslorelinen, så bliver hun ikke drægtig / gennemfører i hvert fald ikke hvis det skulle få held at blive til drægtighed. Det bør af samme grund ikke håndteres af gravide kvinder.
VH
Susanne[/QUOTE]
gad vide om det i teorien er en mere “skånsom” afbrydelse af en uønsket drægtighed end feks abortsprøjte/piller som nogen har tyet til gennem tiderne ? Altså hos kat.