Kender I det?

Dum overskrift, jeg ved det godt. For selvfølgelig kender I det. Den der følelse af at der måske/måske ikke er noget der ikke helt er som det burde være med ens kat og så danser man lidt rundt og vejer for og imod fordi man ikke helt kan få sat tingene i sammenhæng.

Det lyder forkert, men skal mine katte være syge, så foretrækker jeg dem faktisk så syge at jeg ikke er i tvivl. Ikke at jeg foretrækker at mine katte er andet end raske, men I ved hvad jeg mener.

Case in point: Hermann får nogle klokker til at ringe, men ikke alarmerende højt.

  1. hint: Hans ellers så pæne blanke pels ligner lort - hvilket kan have noget at gøre med
  2. hint: Han plukker pels af sig selv i store totter så han har halvskaldede pletter her og der. Jeg støtter ham med malt for han får meget pels indenborde. Han klør sig ikke, der er ingen skader i huden, ingen udslæt, han trækker bare pelsen af med de små fortænder. Her tænker jeg så at han måske bare har overført sin nye negletrimningsmetode til pelsplejen - men jeg er i tvivl.
  3. hint: Han har tabt sig. Men da min vægt har været løbet tør for batteri er det over et halvt år siden forrige kontrolvejning så jeg aner ikke om det er 300 gram på et halvt år eller 300 gram på en måned. Han spiser så vidt jeg kan se fint: tørfoderet bliver slugt helt og den daglige fodring med vådt er sat op til 2-3 gange dagligt siden jeg opdagede vægttabet. Han drikker også pænt, ikke for meget og ikke for lidt.
  4. hint: Han virker…flad. Han sover meget - og han sover meget i nærheden af/på mig i forhold til hvad han plejer. Jeg kan godt få ham til at lege men ikke helt så længe/så meget som jeg synes han plejer.

Så hvad har vi? En kat der har tabt sig langsomt/hurtigt, trækker totter af pels af sig uden tegn på sygdom, virker træt men spiser og drikker.

For en gangs skyld har jeg ikke ringet til dyrlægen som det første for jeg er i tvivl om, hvorvidt der overhovedet er noget der kan hjælpes med. Jeg kunne sagtens forestille mig at Hermann i bund og grund “bare” er stresset over det lille hjems rodede tilstand men alligevel kører der de her baggrundsspekulationer om fysiske tilstande der kan afhjælpes.

Så jeg overvejer stadig om jeg skal ringe til dyrlægen eller ej. Jeg plejer at kunne stole på min mavefornemmelse men denne gang kan jeg ikke helt få mavefornemmelsen på plads.

Tak hvis I læste med så langt, input er velkomne imens jeg spekulerer videre over mit lille sorte hul. Om ikke andet tror jeg det hjalp at få tankerne ned på skrift.

Jeg ville tage ham til dyrlæge. Det at han virker flad og trækker pels ud så han har skaldede pletter er ikke godt. De 300 g behøver måske ikke være den store faktor, men ja, hvis det er på 1-2 uger er det ikke godt.

Ja vi kender det! :kram:

Da der er flere ting i spil, ville jeg lige få ham tjekket hos dyrlæge, netop fordi der er flere ting.

Min Emina har tabt sig, men det er det eneste ved hende der er anderledes end det plejer. Og jeg havde faktisk forsøgt at få dem lidt ned i vægt, så det er virkelig svært at gennemskue om det er det eller kan skyldes noget andet. Deres årlige tjek er så i næste måned, så lige nu får hun godt med mad og så ser jeg lige tiden an indtil videre.

Kender det desværre alt for godt, vi havde det på samme måde med Finn. Han havde også en kedelig træls pels og sov rigtig meget, spiste og drak fint, men som havde et lille vægttab.

jeg ville søge dyrlæge og få ham tjekket og taget blodprøver, for syntes bestemt ikke det lyder godt han plukker pels af sig selv.

God bedring til ham og :kram: til dig

Det er nu dejligt at have et sted som dette når mavefornemmelsen ikke helt er på plads. Jeg tror jeg ringer til dyrlægen i morgen og ser om de har en eftermiddagstid torsdag eller fredag, der kan jeg få det til at passe med kørelejlighed.

Jeg havde selv tænkt tanken om at blodprøver kunne være en ide for plukken pels og nedsat energi kan jo være symptomer på alt fra hjerteproblemer over hyperthyroidisme til noget med psyken. Jeg må se hvad dyrlægen siger.

Takker for input alle :ok:

7 Synes om

Jeg tænker også umiddelbart dyrlægetjek og den store blodprofil der tjekker alle organsystemer og hans blod-tilstand. Det lyder som om der er noget der ikke er helt som det skal være. Krydser fingre for jer

2 Synes om

Hvordan går det med Hermann, og lykkes det at få tid hos dyrlægen? :slight_smile:

4 Synes om

Æhhh ja. Han har lige opnået udsættelse på dag til dag basis. Jeg har nemlig fået en normal Hermann tilbage. Ingen plukken pels, normal energi (= masser af gale streger), han render rundt og knirker/snakker og hans pels er blevet glat og blank igen.

Så vi tager den lige en dag ad gangen og ser om det holder. Og hvis det gør, så venter vi til deres tjek i september med at få lavet blodprøver. Han bliver 7 i oktober så det store blodpanel kunne være en god ide, med eller uden symptomer :grinning:

10 Synes om

:kryds: for han bare prøvede at give dig grå hår.

2 Synes om