Kender I Flagyl / metronidazol?

Mine katte hoster og kaster op (igen - det har holdt pause sommeren over, men er nu tilbage), og forsøgskatten Billy er kommet på Flagyl / metronidazol i 10 dage. Han hoster stadig her på 9.dagen, og jeg husker andre tilfælde, hvor kattegales erfaringer i medicinbrug var længere end min dyrlæges, sååh… hvad siger jeres erfaringer med den medicin?

mvh. tina

Der er en tråd om det her

Medicinen er der som sådan intet i vejen for - men hvad får han det for :?
Det er nok det der er mest relevant :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;991355]Medicinen er der som sådan intet i vejen for - men hvad får han det for :?
Det er nok det der er mest relevant :)[/QUOTE]

Han får det på en formodning om noget heliobacter- (aner ikke hvordan det staves) - bakterie -infektion / ubalance i maven.

mvh. tina

[QUOTE=taina;991382]Han får det på en formodning om noget heliobacter- (aner ikke hvordan det staves) - bakterie -infektion / ubalance i maven.

mvh. tina[/QUOTE]

Der ville min dyrlæge nok have givet Synolux - mener han har fortalt at det er mere bredspektret, så hvis det er “på mistanke”, vil det ramme flere.

Men du skriver katten hoster og kaster op? Det synes jeg ikke tyder på ubalance i maven.

Er han undersøgt for fx orm? Hæmabartonella? Det sidstnævnte er desværre forholdsvis almindeligt efterhånden - så vidt jeg husker bruges der Ronaxan og det er en ret lang behandlingstid (vi taler flere uger).

[QUOTE=Vivi_Fletcher;991390]Der ville min dyrlæge nok have givet Synolux - mener han har fortalt at det er mere bredspektret, så hvis det er “på mistanke”, vil det ramme flere.

Men du skriver katten hoster og kaster op? Det synes jeg ikke tyder på ubalance i maven.

Er han undersøgt for fx orm? Hæmabartonella? Det sidstnævnte er desværre forholdsvis almindeligt efterhånden - så vidt jeg husker bruges der Ronaxan og det er en ret lang behandlingstid (vi taler flere uger).[/QUOTE]

Helicobacter Pylori er en bakterie der findes hos mange hunde, kate og mennesker. Hos mennesker er den især kendt som medvirkende til mavesårsdannelse.
Det er ikke helt 100% hvordan denne forårsager sygdom hos dyr, da den findes hos rigtig mange raske dyr, men en af behandlingsmulighederne er metronidazol. Der er lavet en artikel der nævner dette i dyrlægemagasinet (bl.a.), men google har også en del hits for denne bakterie hos katte.
Link til artiklen: E-Pages

[QUOTE=Gucci;991427]Helicobacter Pylori er en bakterie der findes hos mange hunde, kate og mennesker. Hos mennesker er den især kendt som medvirkende til mavesårsdannelse.
Det er ikke helt 100% hvordan denne forårsager sygdom hos dyr, da den findes hos rigtig mange raske dyr, men en af behandlingsmulighederne er metronidazol. Der er lavet en artikel der nævner dette i dyrlægemagasinet (bl.a.), men google har også en del hits for denne bakterie hos katte.
Link til artiklen: E-Pages

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener - at det er det katten fejler/er mistænkt for at fejle?
Eller at symptomerne med hoste og opkastning, kan være den sygdom?

:slight_smile:

Vi har fået det mod Giardia hvor det var 10 dage behandlingen stod på, men ad tre dage i træk og så en uges pause, og tre dage i træk igen og så fremdeles.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;991440]Jeg forstår ikke helt, hvad du mener - at det er det katten fejler/er mistænkt for at fejle?
Eller at symptomerne med hoste og opkastning, kan være den sygdom?

:-)[/QUOTE]

Det jeg mener at at Helicobacter (som katten er mistænkt for at fejle) kan give de symptomer der er beskrevet. I en anden artikle (nu står det vist ikke i denne her) associeres Helicobacter med vedvarende hoste idet der pga opkastningerne kommer en irritation af slimhinden strube-området.
Så det jeg mener er at symptomerne passer på sygdom forårsaget af Helicobacter. Giver det mening? er bange for at jeg også fik forvirret mig selv… :S

[QUOTE=Gucci;991456]Det jeg mener at at Helicobacter (som katten er mistænkt for at fejle) kan give de symptomer der er beskrevet. I en anden artikle (nu står det vist ikke i denne her) associeres Helicobacter med vedvarende hoste idet der pga opkastningerne kommer en irritation af slimhinden strube-området.
Så det jeg mener er at symptomerne passer på sygdom forårsaget af Helicobacter. Giver det mening? er bange for at jeg også fik forvirret mig selv… :S[/QUOTE]

Ah - okay.
Jeg havde lige misset i det ene indlæg, at der stod, hvad katten var mistænkt for at fejle - sorry.

Han er behandlet for orm jeg-ved-ikke-hvor-mange-gange i sidste ombæring. Det gav nemlig så meget mening, at det var det, men efter en 6-7 ormekure kunne vi vist godt konkludere, at det ikke var det :slight_smile: Hæmabartonella - nej. Det skriver jeg ned og tager med som mulighed, men først skal jeg vist lige snakke med dyrlægen om doseringen af Flagylen… Tak for input!

[QUOTE=Gucci;991427]Helicobacter Pylori er en bakterie der findes hos mange hunde, kate og mennesker. Hos mennesker er den især kendt som medvirkende til mavesårsdannelse.
Det er ikke helt 100% hvordan denne forårsager sygdom hos dyr, da den findes hos rigtig mange raske dyr, men en af behandlingsmulighederne er metronidazol. Der er lavet en artikel der nævner dette i dyrlægemagasinet (bl.a.), men google har også en del hits for denne bakterie hos katte.
Link til artiklen: E-Pages

Jeg kunne vist ikke have fået bedre input! Hvis det, der står om dosering, er rigtigt, får Billy for lidt. Han får 1,6 ml to gange om dagen, der svarer til 64 mg x 2. Ifølge artiklen skal der 112,5 mg x 2 til. Hmmmm… det ser lidt ud som om, han får cirka halvdelen af dosis, gad nok vide, om der er et “x2”, der er smuttet for dyrlægen… jeg må lige prøve at hive fat i ham.

mvh. tina

[QUOTE=taina;992707]
Jeg kunne vist ikke have fået bedre input! Hvis det, der står om dosering, er rigtigt, får Billy for lidt. Han får 1,6 ml to gange om dagen, der svarer til 64 mg x 2. Ifølge artiklen skal der 112,5 mg x 2 til. Hmmmm… det ser lidt ud som om, han får cirka halvdelen af dosis, gad nok vide, om der er et “x2”, der er smuttet for dyrlægen… jeg må lige prøve at hive fat i ham.

mvh. tina[/QUOTE]

Dejligt det kunne hjælpe :slight_smile:
Mht dosering skal man huske at alt er relativt. Der kán være indikationer for at dosis er som den er, men det kan også være at der tidligere har været en anden anbefaling. Det er en god ide at høre dyrlægen ad, der kan som sagt være en grund til at dosis er som den ér, men tag og henvis til artiklen.
God bedring med ham :slight_smile:

Dyrlægen har skrevet recept på piller - når dosis skal være højere, kan det lade sig gøre i stedet for væsken, som vi ikke er ret gode venner med. Nu venter vi så lige på, at apoteket får pillerne hjem.

Billy har hostet under behandling, og der kastes også jævnligt op, men hvis jeg ikke lige er der, når det sker, kan det være svært at se, om det er den ene eller den anden kat (de døjer begge med det samme, men Nugga er en ren rædselssky af hår, tænder og kløer, når der skal gives piller og taler i øvrigt ikke til mig 24 timer efter, så hvordan jeg får hældt medicin i hende, går jeg først i gang med at overveje, når jeg ved, at det virker).

Men i de her dage hoster Billy igen de virkeligt lange host, og jeg har set ham kaste op - så måske har der været lidt effekt af medicinen? Jeg krydser fingre for det, og ser frem til at få pillerne hjem, for ellers snakker dyrlægen om biopsier og den slags, og jeg synes, at Billy har været stukket og skåret nok i efterhånden…

mvh. tina

Dejligt med en opdatering :slight_smile:
Mht pillerne er der flere herinde der anbelafer det der hedder “pill Pockets”. Det er ikke noget jeg selv har erfaring med, men det er der sikkert flere der kan byde ind med.
Vi må håbe at pillerne kan hjælpe, men ellers ville jeg være enig med dyrlægen i at næste skridt er kikkertundersøgelse og bioptering (man gør normalt begge i samme omgang for ikke at skulle ind flere gange).
Hvis ikke behandlingen endnu har haft effekt, kan dette være pga dosis, men det kan jo desværre også være fordi der er noget andet galt.
God bedring til begge de små :smiley:

Asani fik Flagyl i en periode sidste år, og da var jeg godt nok glad for, at jeg havde Pill Pockets. Ellers tror jeg aldrig, jeg havde fået dem i ham. Skulle du være interesseret, kan jeg godt undvære en af de poser, jeg købte til mig selv for nylig. De fås desværre kun i USA.

Tak for anbefaling og specielt til dig, Galath, for det rigtigt søde tilbud :slight_smile: Men jeg fik faktisk engang Lis Dahlstrøm til at sende mig nogle pillepockets for at teste dem på det forstokkede kræ, men nul og niks om hun ville røre dem! Billy gad dem ikke engang, hvilkeg jeg undrede mig en hel del - han er ellers tæt på altædende. Det kunne ellers være rart at have en pilleløsning klar, for SÅ fedt er det heller ikke at skulle overveje, hver gang der skal gives medicin, om det er mere fair over for katten at aflive end alle de der overgreb eller sulteperioder, som jeg ellers bruger.

Det, som jeg har haft størst held med, er faktisk at udhule en thrives (spørg lige om det tager lang tid, når den ikke må gå i stykker!) og fylde mikroskopiske pillestumper i. I hvert fald indtil hun satte en tand forkert og lurede, at thrives ikke altid bare er thrives… Måske hvis jeg pakker pillen ind i smør og en tur i køleskabet, og så putter pille indpakket i smør i en thrives? Ja, man må jo være kreativ :slight_smile:

mvh. tina

[QUOTE=taina;995367]Tak for anbefaling og specielt til dig, Galath, for det rigtigt søde tilbud :slight_smile: Men jeg fik faktisk engang Lis Dahlstrøm til at sende mig nogle pillepockets for at teste dem på det forstokkede kræ, men nul og niks om hun ville røre dem! Billy gad dem ikke engang, hvilkeg jeg undrede mig en hel del - han er ellers tæt på altædende. Det kunne ellers være rart at have en pilleløsning klar, for SÅ fedt er det heller ikke at skulle overveje, hver gang der skal gives medicin, om det er mere fair over for katten at aflive end alle de der overgreb eller sulteperioder, som jeg ellers bruger.

Det, som jeg har haft størst held med, er faktisk at udhule en thrives (spørg lige om det tager lang tid, når den ikke må gå i stykker!) og fylde mikroskopiske pillestumper i. I hvert fald indtil hun satte en tand forkert og lurede, at thrives ikke altid bare er thrives… Måske hvis jeg pakker pillen ind i smør og en tur i køleskabet, og så putter pille indpakket i smør i en thrives? Ja, man må jo være kreativ :slight_smile:

mvh. tina[/QUOTE]

Du kan ikke bare holde ham fast og give ham pillen? Selvfølgelig er det et overgreb, og selvfølgelig kan katten nok ikke lide det, men det tager vel 15 sekunder, og så er det overstået. Af forskellige årsager gad Asani heller ikke spise Pill Pockets, da han for nylig fik piller, og da blev jeg nødt til bare at gøre det - og det gik forbavsende fint. Han havde desuden halen i vejret 5 sekunder senere, så han bar ikke nag over at blive tvunget.

Jo, det kan jeg med Billy. Han er ikke begejstret, men han er bare den skønneste gentleman-kat, som forsøger at komme væk, men uden kløer og tænder og andre sjove tricks :slight_smile: Men Nugga mærker med det samme, når jeg vil hende noget, hun ikke vil bryde sig om, og skulle det alligevel lykkes at få en pille i hende første gang (jeg er også lidt en dør til at give piller), så taler hun bestemt ikke med mig de næste 24 timer - hvilket er lidt uhandy, hvis hun skal fanges to gange om dagen for at hælde piller i hende…

Nå, jeg må i første omgang se, om pillerne virker. Et problem ad gangen :slight_smile:

mvh. tina