Killing bider?

Jeg fik et nyt familiemedlem for 14 dage siden, en killing på nu 14 uger. Hun bider utrolig meget i fingre og tæer, og hopper somme tider også på mig og bider mig, er dette normal adfærd hos en killing? Jeg har aldrig haft killing før, de to jeg har/haft har jeg fået som voksne.

Hun er stortset lege syg hele tiden, hvilket jo er klart når hun er killing, men vil jeg ae hende når hun er legesyg bider hun, men er hun træt og sover er der ikke noget. Jeg bliver vækket hver nat ca. ved 5/6 tiden hvor hun bider i mig, i enten mine fingre eller tæer.

Jeg har en kat på 7 år, og det gik fint med at sætte dem sammen, men den lille opsøger også kun ham for at bide/hoppe på ham, hvilket han ikke syntes er særlig sjovt, hun opsøger ham ikke for at putte og snakke, men kun ved vild leg, hvilket også undre mig lidt da jeg syntes man ofte ser at killinger søger tryghed hos andre katte.

Jeg er lidt fustreret da det både gøre ondt og er lidt synd for ham den gamle, og jeg har tænkt meget de sidste dage over om dette er normal for en killing?

Hun kommer fra en opdrætter, så hun burde have fået den rette opvækst. Jeg håber i har nogle gode råd :slight_smile:

Killingen keder sig! Den skal naturligvis lære, at bideri ikke tolereres. Piv i et meget højt toneleje, som en anden killing ville gøre det, indtil killingen giver slip - hold derefter den angrebne legemsdel helt stille. Distraher evt ned et stykke legetøj. Leg aldrig med hænder eller fingre! Brug altid legetøj. Den voksne kat har ikke energien til en killing, så jeg vil foreslå endnu en killing som legekammerat.

Jeg har på intet tidspunkt leget med hende med mine fingre, hun startede med det få dage efter jeg fik hende. Min lejlighed booner i kattelegetøj, og jeg gør alt hvad jeg kan for at aktivere hende.

Men endnu en killing er ikke en mulighed da jeg kun må have to katte hvor jeg bor.

Killingen er muligvis også ved at skifte tænder…

Hun lyder som en helt normal killing. G
Leg kun med legetøj, og piv højt, hvæs eller sig NEJ og sæt hende væk hvis hun bider i dig. Tricket er at når hun bider så skal du blive så kedelig at hun lærer at der sker ikke noget sjovt ved at bide dig.
At prøver at få din gamle kat til at lege med sig er også helt normalt. Der ER forskel i energi niveauet på en voksen og en lille killing. De skal have lov til at lære hinanden lidt mere at kende. Han skal lære at sætte grænser over for hende. Og hun bliver nødt til at bryde de grænser for at han kan lære hende hvor de er. Men ja, det er derfor at man som regel anbefaler 2 killinger sammen når aldersforskellen er så stor. :slight_smile:

Hvis du synes at hun er slem nu, så bare vent til hun bliver teenager. Hehe…!

Når hun begynder at skifte tænder kan du med fordel give hende noget tørret kød til det kløende tandkød. Så bider hun hverken i dig eller ham.

Lige nu er hun bare et lille barn, med en masse glæde, energi og ikke så meget tankevirksomhed. Så træningen består mest af gentagelse, gentagelse og atter gentagelse. Jo kvikkere hun er, jo hurtigere fanger hun hvad du mener. Men kun hvis du er konsekvent omkring det. :slight_smile:

Rigtig god fornøjelse! Og må vi ikke se et billede af hende? :smiley:

Jeg gør altid det, at jeg leger med Florian lige inden sengetid. 15-20 minutter med en drillepind, hvor han hopper og springer og danser rundt efter fjeren. Når han er så træt, at han ligger stille, selv om fjeren kilder ham på ryggen, får han en godbid. Så lader han mig sove indtil kl. 9 næste morgen.

Hvis jeg derimod ikke leger med ham, vækker han mig kl. 6. Så vi leger altid om aftenen, så han bliver træt. :slight_smile:

Hvis han begynder at nappe i mig på et andet tidspunkt, siger jeg NEJ, går væk fra ham, og kommer efter et par minutter tilbage med drillepinden, og så leger vi 10 minutter. Så stopper bideriet. :slight_smile:

Langt de fleste, men ikke alle opdrættere er lige opmærksomme på at det altid bør være no go at lege med fingre. Men der er ikke andet for end at pive højt hver gang hun gør det. De 14 uger er blandt andet den alder, hvor de bruger deres søskende (hvis de stadig bor med dem) til netop at finde ud af hvor hårdt man kan bide eller ikke :slight_smile:

Har de sidste par dage sagt nej til hende, det der med at sidde at pive/hyle, jeg tror at naboerne vil tro at jeg er tosset :tihi: Så er det NEJ ikke fint at bruge?

Et NEJ er fint, hvis hun forstår meningen.
Du kan sagtens sige et ivvvv uden at glassene springer :høhø: eller blot sige en hvæselyd - som en slange :cool2: Det burde være et sprog hun forstår lige med det samme.

[QUOTE=Barky;1285929]Hun lyder som en helt normal killing. G
Leg kun med legetøj, og piv højt, hvæs eller sig NEJ og sæt hende væk hvis hun bider i dig. Tricket er at når hun bider så skal du blive så kedelig at hun lærer at der sker ikke noget sjovt ved at bide dig.
At prøver at få din gamle kat til at lege med sig er også helt normalt. Der ER forskel i energi niveauet på en voksen og en lille killing. De skal have lov til at lære hinanden lidt mere at kende. Han skal lære at sætte grænser over for hende. Og hun bliver nødt til at bryde de grænser for at han kan lære hende hvor de er. Men ja, det er derfor at man som regel anbefaler 2 killinger sammen når aldersforskellen er så stor. :slight_smile:

Hvis du synes at hun er slem nu, så bare vent til hun bliver teenager. Hehe…!

Når hun begynder at skifte tænder kan du med fordel give hende noget tørret kød til det kløende tandkød. Så bider hun hverken i dig eller ham.

Lige nu er hun bare et lille barn, med en masse glæde, energi og ikke så meget tankevirksomhed. Så træningen består mest af gentagelse, gentagelse og atter gentagelse. Jo kvikkere hun er, jo hurtigere fanger hun hvad du mener. Men kun hvis du er konsekvent omkring det. :slight_smile:

Rigtig god fornøjelse! Og må vi ikke se et billede af hende? :D[/QUOTE]

Han er desværre ikke så god til til at sætte grænser, han er en meget forsigtig, mild dreng. Så bliver hun for meget, trækker han sig, så han siger desværre ikke fra over for hende, hvilket godt kan bekymre mig lidt :frowning: ville ønske han var bedre til at sige fra.

Teenager, værre?? Oh noo :tihi: jeg troede det var værst nu når de er killinger, og så blev mindre og mindre. Jeg tænker ofte over om hun har adhd :høhø:

Jeg har prøvet at give hende noget tørret kylling, men det var ikke spændende så længe, er der noget du kan anbefale?

Jeg kan prøve og se om jeg kan finde ud af at lægge billeder ind :slight_smile:

[QUOTE=DK Lindvig;1286030]Et NEJ er fint, hvis hun forstår meningen.
Du kan sagtens sige et ivvvv uden at glassene springer :høhø: eller blot sige en hvæselyd - som en slange :cool2: Det burde være et sprog hun forstår lige med det samme.[/QUOTE]

Kan en slange sige noget? :høhø: Er det bare at prøve og hvæse som en kat? og er det bedre end et nej? Jeg syntes jeg lyder lidt tosset hvis jeg prøver at hvæse eller pive. Jeg skal vel også helst bruge den samme lyd hver gang?

[QUOTE=Mille*Manne;1286031]Han er desværre ikke så god til til at sætte grænser, han er en meget forsigtig, mild dreng. Så bliver hun for meget, trækker han sig, så han siger desværre ikke fra over for hende, hvilket godt kan bekymre mig lidt :frowning: ville ønske han var bedre til at sige fra.

Teenager, værre?? Oh noo :tihi: jeg troede det var værst nu når de er killinger, og så blev mindre og mindre. Jeg tænker ofte over om hun har adhd :høhø:

Jeg har prøvet at give hende noget tørret kylling, men det var ikke spændende så længe, er der noget du kan anbefale?

Jeg kan prøve og se om jeg kan finde ud af at lægge billeder ind :)[/QUOTE]

Så kan det være at du skal hjælpe ham lidt med at sætte grænser. Eller evt distrahere hende med en drillepind når hun ikke kan lade ham være. Jeg har også en meget meget mild dreng som ikke siger fra. Der skal virkelig virkelig meget dril fra Rufus til før at Scarface siger noget som helst. Men så kan Arthur og jeg heldigvis godt finde ud af at fortælle Rufus hvornår nok er nok. (Han er 16 mdr nu og stadig meget teenager. G)

De virker vanvittige som små ADHD maskiner med skarpe tænder som killinger. Men ungkattene som har lært hvad grænserne er og hvad nej betyder, og STADIG overtræder reglerne for at teste om de grænser nu virkelig ER der hvor i siger at de er, uha. G De er en mundfuld. :stuck_out_tongue: Og man når flere gange at tænke at man må have haft en hjerneblødning dengang man valgte at få katten.

Man kan få mange slags tørret kød. Måske hun foretrækker nogen som er semi-fugtige, fremfor de helt knastørre og stive.
Du kan evt kigge på tørret kød fra Perrito, Let’s bite, Dokas. De plejer at være lidt blødere i konsistensen så der er mere at tygge i. :slight_smile:

[QUOTE=Barky;1286034]Så kan det være at du skal hjælpe ham lidt med at sætte grænser. Eller evt distrahere hende med en drillepind når hun ikke kan lade ham være. Jeg har også en meget meget mild dreng som ikke siger fra. Der skal virkelig virkelig meget dril fra Rufus til før at Scarface siger noget som helst. Men så kan Arthur og jeg heldigvis godt finde ud af at fortælle Rufus hvornår nok er nok. (Han er 16 mdr nu og stadig meget teenager. G)

De virker vanvittige som små ADHD maskiner med skarpe tænder som killinger. Men ungkattene som har lært hvad grænserne er og hvad nej betyder, og STADIG overtræder reglerne for at teste om de grænser nu virkelig ER der hvor i siger at de er, uha. G De er en mundfuld. :stuck_out_tongue: Og man når flere gange at tænke at man må have haft en hjerneblødning dengang man valgte at få katten.

Man kan få mange slags tørret kød. Måske hun foretrækker nogen som er semi-fugtige, fremfor de helt knastørre og stive.
Du kan evt kigge på tørret kød fra Perrito, Let’s bite, Dokas. De plejer at være lidt blødere i konsistensen så der er mere at tygge i. :)[/QUOTE]

Jeg kan desværre ikke få den til at vedhæfte et billede, ved ikke om jeg gør det forkert, eller om det bare ikke virker lige nu :slight_smile:

Har du evt. et link til nogle af dem? :slight_smile:

Vedhæftningsfunktionen er nede pt, men du kan kopiere ind fra andre steder på nettet :slight_smile:

Jeg tror på, at du ved hvad jeg mener. Mange dyr laver hvæselyde som en advarsel … også slanger :cool2:

[QUOTE=Mille*Manne;1286038]Jeg kan desværre ikke få den til at vedhæfte et billede, ved ikke om jeg gør det forkert, eller om det bare ikke virker lige nu :slight_smile:

Har du evt. et link til nogle af dem? :)[/QUOTE]

Det ved jeg desværre ikke hvordan man gør :slight_smile:

[QUOTE=Barky;1286034]Så kan det være at du skal hjælpe ham lidt med at sætte grænser. Eller evt distrahere hende med en drillepind når hun ikke kan lade ham være. Jeg har også en meget meget mild dreng som ikke siger fra. Der skal virkelig virkelig meget dril fra Rufus til før at Scarface siger noget som helst. Men så kan Arthur og jeg heldigvis godt finde ud af at fortælle Rufus hvornår nok er nok. (Han er 16 mdr nu og stadig meget teenager. G)

Du kan evt kigge på tørret kød fra Perrito, Let’s bite, Dokas. De plejer at være lidt blødere i konsistensen så der er mere at tygge i. :)[/QUOTE]

Hvordan kan man hjælpe ham med at sætte grænser? Når han syntes hun er alt for træls, prøver jeg også at distrahere hende med noget legetøj :slight_smile:

Jeg ved at man kan købe Dokas på zooplus.dk, og Perrito’s hos min dyrlæge og Let’s Bite i sverige et sted. G Men du må selv google efter dem. Jeg gav bare nogen gode mærker du kan lede efter. :slight_smile:

Ift at hjælpe ham med at sætte grænser for hende, så er den en ret svær balance. For egentlig skal han selv lære det, og det kan godt være at han skal overfuses et vist antal gange før han synes at nok er nok. MEN du kan opdrage på hende og sige NEJ og flytte hende hvis hun f.eks bare ligger og tygger i ham helt uhæmmet.

Det bedste er dog at distrahere hende, eller selv lade ham finde ud af hvor meget af hendes dril han vil finde sig i.

[QUOTE=Barky;1286049]Jeg ved at man kan købe Dokas på zooplus.dk, og Perrito’s hos min dyrlæge og Let’s Bite i sverige et sted. G Men du må selv google efter dem. Jeg gav bare nogen gode mærker du kan lede efter. :slight_smile:

Ift at hjælpe ham med at sætte grænser for hende, så er den en ret svær balance. For egentlig skal han selv lære det, og det kan godt være at han skal overfuses et vist antal gange før han synes at nok er nok. MEN du kan opdrage på hende og sige NEJ og flytte hende hvis hun f.eks bare ligger og tygger i ham helt uhæmmet.

Det bedste er dog at distrahere hende, eller selv lade ham finde ud af hvor meget af hendes dril han vil finde sig i.[/QUOTE]

Okey, jeg vil prøve at søge på det og se om jeg ikke kan finde det :slight_smile: Har i dag været ude at købe lidt råt, bla. kyllingehalse, som jo skal tykkes lidt, gav et lille stykke, men hun har vist ikke helt fanges fidusen, men det kommer nok da hun er alt spisende :tihi:

[QUOTE=Cecilie;1285930]Jeg gør altid det, at jeg leger med Florian lige inden sengetid. 15-20 minutter med en drillepind, hvor han hopper og springer og danser rundt efter fjeren. Når han er så træt, at han ligger stille, selv om fjeren kilder ham på ryggen, får han en godbid. Så lader han mig sove indtil kl. 9 næste morgen.

Hvis jeg derimod ikke leger med ham, vækker han mig kl. 6. Så vi leger altid om aftenen, så han bliver træt. :slight_smile:

Hvis han begynder at nappe i mig på et andet tidspunkt, siger jeg NEJ, går væk fra ham, og kommer efter et par minutter tilbage med drillepinden, og så leger vi 10 minutter. Så stopper bideriet. :)[/QUOTE]

Jeg prøvede at lege med hende igår i 20 min inden jeg gik i seng med en drille pind, som hun løb efter i fuld fart til hun blev godt forpustet, så hun var ret træt da vi gik i seng i går. Manne hoppede op i sengen, og så gik hun hen til ham som hun plejer, fordi hun vil lege vildt med manne, men han er ikke så tryk ved det endnu når hun er for vild, så han plejer at hope ned af sengen igen, men igår gik hun stille hen til ham og lagde sig til at sove helt op af ham, hvilket er første gang det er sket, det var så dejligt et syn :hjerte: