Killing er bange

Han blev købt som ven til min anden brite på 1½ år, der netop havde mistet sin ven. Han var 5 mdr., så det har måske også været den relativt høje alder der har været årsag til, at han var lidt ked af det i starten.

Det har jeg gjort, og hun er helt vild med Bob, men hun er stadigvæk i tænkeboks

Jeg vil anbefale at du siger til hende at hun skal begrænse killingens adfærdren… altså at hun f.eks kun har et enkelt rum at være i til at starte med - for en hel ny lejlighed kan være STOR helt alene.

Men jeg vil sige hun bare skal se tiden an, så skal den nok komme frem…
Det er jo ikke alle killinger der er lige fremme i skoene - Sådan er det jo også med mennesker?

Vi er jo alle nervørse nye steder!

[quote=Hellsus;464887]Jeg vil anbefale at du siger til hende at hun skal begrænse killingens adfærdren… altså at hun f.eks kun har et enkelt rum at være i til at starte med - for en hel ny lejlighed kan være STOR helt alene.

Men jeg vil sige hun bare skal se tiden an, så skal den nok komme frem…
Det er jo ikke alle killinger der er lige fremme i skoene - Sådan er det jo også med mennesker?

Vi er jo alle nervørse nye steder![/quote]

Det har du ret i. Hun var lidt mere “tilbageholden” end sine brødre i hvert fald. Men jeg ville helst have at hun tog Bob…især så hun havde en artsfælle egentlig…
Det med rummet, sagde jeg til hende fra starten af, så det har hun vist gjort…

Nu har jeg ikke alverdens forstand på killingeadfærd, men umiddelbart tænker jeg at sådan en lille en der er forvænt med at der er andre katte omkring den må da unægtelig syntes, at en helt ny verden uden andre katte til at indgyde mod, er lidt vel stor og skræmmende.

Mine første to killinger var kuld søskende og havde hinanden men pigen var da lidt forbeholden og blev inde i transportkassen meget længe inden hun vovede sig ud. Det viste sig dog at begge var syge så det kan også have spillet ind.

Da vi fik Kaplan var opdrætter her og han var tryg, nok også fordi Aslan tog ham til sig i løbet af 10 minutter.

Da så vi fik killinger igen var de to der ankom sammen, så det gik også fint.

Som sagt har jeg ikke meget forstand på hvordan en kat der ankommer alene til et nyt hjem reagerer, men syntes at ikke at det lyder alamerende (endnu) at hun reagerer sådan, hvis jeg sammenligner det med hvordan mine rottweilerhvalpe har reageret, når jeg har fået dem.

Hun ringede her i morges, og missepigen havde tisset andre steder end på bakken… Så tog vi Bob og Snebold derovre. Aslan og Snebold elsker at komme på tur… Så han var ikke stresset eller noget, ej heller Bob.
Bob er så hos hende nu, og det hjalp rigtig meget, da vi kom… hun livede helt op, og hun legede. Det havde hun slet ikke gjort før… så tyder på det virker med Bob…
Håber også evt. det vil hjælpe med at hun går bakke og får det godt…

Da vi kom ind i stuen, hørte min kæreste straks en hyletone… Det var så hendes router… Der larmede… Hun havde vænnede sig til denne hyletone, så hun lagde slet ikke mærke til det. Men så tænkte min kæreste om den lyd kan have stresset hende…
Katte hører vel bedre end mennesker gør…?.

[quote=Saphiira;465022]Hun ringede her i morges, og missepigen havde tisset andre steder end på bakken… Så tog vi Bob og Snebold derovre. Aslan og Snebold elsker at komme på tur… Så han var ikke stresset eller noget, ej heller Bob.
Bob er så hos hende nu, og det hjalp rigtig meget, da vi kom… hun livede helt op, og hun legede. Det havde hun slet ikke gjort før… så tyder på det virker med Bob…
Håber også evt. det vil hjælpe med at hun går bakke og får det godt…

Da vi kom ind i stuen, hørte min kæreste straks en hyletone… Det var så hendes router… Der larmede… Hun havde vænnede sig til denne hyletone, så hun lagde slet ikke mærke til det. Men så tænkte min kæreste om den lyd kan have stresset hende…
Katte hører vel bedre end mennesker gør…?.[/quote]

Hvor det dog glæder mig, at den lille missepige, nu har sin misseven. Og nu forstår jeg dig rigtig ? Det er vel meningen at de beholder dem begge, for det er dælme synd, hvis han om nogen tid bliver fjernet fra hende igen. Desuden er det osse synd for missedrengen hvis han skal være kastebold. Hvis killinger i den alder bliver udsat for meget stress, så kan der blusse sygdomme op …Jeg frygter altid FIP, da vi ved at den corona virus næsten alle vores katte har, kan mutere, og udvikle FIP, hvis katten er stresset.

Der er mange nye lyde og helt nye indtryk, sådan en lille trold udsættes for når den flyttes, men det plejer ikke at tage mange dage. Hvad har den nye ejer af kattebakker, og bruger hun samme grus som killingen kender ?. Og nu har hun vel ikke for meget plads eller for langt til bakken ?. Man skal ikke lade en nyindflyttet killing indtage hele hjemmet - De første dage, og indtil killingen viser at den er begyndt at føle tryghed, lader man den være i et rum som ikke er for stor, og hvor der ikke er mange meter til kattebakken …En så lille killing kan ikke overskue et helt nyt sted, med adgang til samtlige rum, og måske langt til kattebakken.

Helt enig med Alice - og så vil jeg desuden anbefale flere små kattebakker rundt om i huset (i hvert fald i starten).

Hun købte lidt grus af os, for at have det samme, som vi har. Han skal højst sandsynlig blive… For hun er glad for ham allerede… hun skal lige ringe rundt til dyrlæger for at høre, hvad det vil koste at få ham kasteret, chippet osv… Bob indtog hendes rækkehus med det samme…
Hun har lige skrevet, at det går super…
Hun har en lukket bakke, som vi også har… Bob har allerede indtaget den…det tog ham 5-10 min, så brugte han den… Men måske kan hun ikke lige overskue det?

[quote=Saphiira;465070]Hun købte lidt grus af os, for at have det samme, som vi har. Han skal højst sandsynlig blive… For hun er glad for ham allerede… hun skal lige ringe rundt til dyrlæger for at høre, hvad det vil koste at få ham kasteret, chippet osv… Bob indtog hendes rækkehus med det samme…
Hun har lige skrevet, at det går super…
Hun har en lukket bakke, som vi også har… Bob har allerede indtaget den…det tog ham 5-10 min, så brugte han den… Men måske kan hun ikke lige overskue det?[/quote]

Nu er en hankilling jo altid noget billigere at neutralisere end en hunkilling, og de fleste dyrlæger giver rabat på kat nr.2, så det bliver ikke meget dyrere end hvis hun skulle afsted med missepigen alene …I min verden kan der slet ikke være tale om at flytte ham hjem igen, man kan bare ikke forsvare at flytte sådan rundt på katte …Alt det flytteri er i den grad stressende for sådan nogle små kræ. Killinger glemmer hurtig, så hvis du teger din hankilling hjem igen, skal han ind i din flok, og det er sandelig ikke sikkert at missemor synes det er en god ide …Så brug din sunde fornuft, og lad ham blive. !!

Alice - Du skal ikke være bekymret - jeg er faktisk ret sikker på, at han bliver hos hende.
Vi fortalte hende det med dyrlægen at man får “rabat”, når man har flere katte til dyrlæge. Jeg fortalte også, at det ville være rigtig godt, at hun havde en artsfælle, da hun kunne risikere at missepigen ikke ville trives eller savnede selskab.

Katten skal helst ikke stresses mere end der kan undgås i hvert fald. Men det er bare utroligt, hvor stor forskel der har været på mine han - og hunkillinger, når de har flyttet ud…

Det var bare så dejligt at se killingen leve op, da vi kom med Bob… Hun havde slet ikke leget, og havde heller ikke gidet lege, selvom de havde prøvet at lege med hende. Men da vi kom med Bob og nogle Bolsjer, så var hun bare helt vildt glad…

Nu kom jeg til at tænke på, om nogle af jer ved hvad det ca. koster at få fx. chippet katten… (med sådan en chip til en kattelem, ved ikke om det er dyrere), vitaminindsprøjtning og kasteret osv?

Chip til kattelem? tror der er noget du har misforstået. Den chip man sætter i sin kat/hund indeholder udelukkende et nummer så du har mulighed for at tjekke katten er din.

Og når du skriver vitaminindsprøjtning mener du så vaccine?

Et hurtigt tjek på vorupdyrehospital.dk under vejledende priser viser at 2 vacciner + chipning + kastrattion af hunkat koster ca. 3050kr.

Det er den eneste dyrlæge jeg lige kender tilder har priser på sin hp.
og det er self. lidt billiger hvis der er kastration af hankat.

[quote=Ushoosinu;466262]Chip til kattelem? tror der er noget du har misforstået. Den chip man sætter i sin kat/hund indeholder udelukkende et nummer så du har mulighed for at tjekke katten er din.

Og når du skriver vitaminindsprøjtning mener du så vaccine?

Et hurtigt tjek på vorupdyrehospital.dk under vejledende priser viser at 2 vacciner + chipning + kastrattion af hunkat koster ca. 3050kr.

Det er den eneste dyrlæge jeg lige kender tilder har priser på sin hp.
og det er self. lidt billiger hvis der er kastration af hankat.[/quote]
Det er godt nok dyrt :uha:
Min - ellers dyre - dyrlæge ligger mere end 1.000 kr. under.

[quote=Ushoosinu;466262]Chip til kattelem? tror der er noget du har misforstået. Den chip man sætter i sin kat/hund indeholder udelukkende et nummer så du har mulighed for at tjekke katten er din.

Og når du skriver vitaminindsprøjtning mener du så vaccine?

Et hurtigt tjek på vorupdyrehospital.dk under vejledende priser viser at 2 vacciner + chipning + kastrattion af hunkat koster ca. 3050kr.

Det er den eneste dyrlæge jeg lige kender tilder har priser på sin hp.
og det er self. lidt billiger hvis der er kastration af hankat.[/quote]
Tak fordi du har undersøgt lidt …
Nej hende køberen snakker om en eller sneen chip så kattelemmen registrer det på en måde. Er det noget helt andet??
Jeg ved godt hvad en chip er nemlig. Mine egne katte har det nemlig også.

[quote=Saphiira;466293]Tak fordi du har undersøgt lidt …
Nej hende køberen snakker om en eller sneen chip så kattelemmen registrer det på en måde. Er det noget helt andet??
Jeg ved godt hvad en chip er nemlig. Mine egne katte har det nemlig også.[/quote]

Det er sikkert denne kattelem din køber snakker om. Det er kattens alm. chip der registreres, så den skal altså ikke have en anden rtpe chip

http://www.petdreams.dk/microchip-kattelem-giv-katten-sin-egen-nogle.html