Killing med orm

Hej!
Jeg har fået noget ormekur til min killing - mit spørgsmål er bare, om man bør ‘sterilisere’ hele lejligheden før man begynder at give hende medicinen? Tænker bare, om der måske kan være æg rundt omkring, der kan smitte hende igen og derfor ødelægge virkningen af pillen?

Ved du om hun har orm?
Er hun fritgående?
Jeg har aldrig hørt om, at man skal behandle omgivelserne, når det drejer sig om orm - det plejer at være med lopper man gør det :slight_smile:

Nej :slight_smile: Orm smitter ikke via æg på den måde, orm smitter via mellemværter eller afføring (eller fra mor til afkom mht spoleorm)

De forskellige orm har forskellige livscyklus. Og denne cyklus afgør om de kan smitte hinanden direkte. Så svaret er nej og ja.
De skal spise afføring fra andre dyr med orm, men oftest får de orm ved at spise en inficeret mellemvært, det være sig mus, fugle, lopper, lus eller snegle.

Bændelorm skal bruge en mellemvært, lus eller loppe for at nå sit infektive stadie. Dvs. hunden eller katten kvitterer æg-kamre i deres afføring, æggene optages af lus og lopper hvor der udvikles en cyste, som så udvikler sig til en bændelorm i katten hvis de spiser loppen eller lusen.
Spoleorm kan smitte direkte, dvs. katten kan få ormene ved at spise afføring fra en anden hund eller kat der har orm, eller som oftest ved at spise en mellemvært som fx mus eller fugle. Spoleorm kan også smitte fra katten til fostrene under drægtigheden.

Ja, det er jeg helt sikker på.
Vi fik pillerne efter hun kastede en orm op her først på ugen.
Nej, hun går kun indenfor, vi bor ved siden af en stor vej, så vil ikke tage chancer :slight_smile:
Okay, super! Det var bare det, jeg ville være sikker på. Det ville være så dumt at behandle hende for så at finde ud af, at det ingen effekt havde.

Så er det spoleorm hun har - bændelorm kommer ud den anden vej :slight_smile: