Killing på 16 uger tager ikke på

Hej alle i kloge mennesker.
Jeg har simpelthen brug for jeres råd.
Jeg har for 3 uger siden købt en lille ny norsk skovkatte killing, på daværende tidspunkt var han 12 uger og havde en vægt på 1590g. Men jeg kan ikke få ham til at tage på i vægt. Han vejer nu (3 uger efter) 1680g, han burde jo veje 500 g mere.

Vi fodre med RC main coon kitten, RC main coon, Sanabelle grande, Sanabelle adult og er også begyndt at fodre med RC babycat. Derudover får de forskellige RC vådfoder (killing, Instinctive) og Almo Nature.

Han spiser godt nok, men bare ikke nok efter min mening. Har hørt om at der findes en energidrik, man selv laver (fløde, honning og æggeblommer) Men jeg har også hørt at nogle bruger modermælk erstatning.

Er der nogle der har prøvet det samme, og i så fald hvad?

Jeg har været ved Dr. Dyr med ham, og fik anbefalet RC babycat. Men det hjælper ikke så meget.:frowning:

16 uger og en vægt på 1680 gram - mener du det er kritisk?

Jeg har jo ikke skovkatte, men jeg ville synes det er en udmærket vægt - nogle killinger vokser jo mest i perioder.

Hvad var han vant til at spise der hvor han kommer fra?

RC babycat er til de små killinger, du skal vælge en kitten. Babycat er så småstykker og alt for små til en killing på 16 uger.

Vægten ville jeg ikke bekymre mig vildt om. På de 3 uger har han skiftet hjem, skulle lære nye og kende, så er det ikke helt unormalt at de ikke tager vildt på.

Ja jeg synes godt nok ikke det er meget i forhold til de andre norske jeg har. De vejede væsentligt mere da de havde den alder. og det er endda hunkatte.
Synes jo ikke det er meget at han kun har taget knap 100 g på, på 3 uger. Jeg synes også han er tynd når jeg mærker på ham.

[QUOTE=Kewinholms;871462]Ja jeg synes godt nok ikke det er meget i forhold til de andre norske jeg har. De vejede væsentligt mere da de havde den alder. og det er endda hunkatte.
Synes jo ikke det er meget at han kun har taget knap 100 g på, på 3 uger. Jeg synes også han er tynd når jeg mærker på ham.[/QUOTE]
Har han fået ormekur for nylig ?

Det er jo forskelligt hvordan de tager den omvæltning at flytte… :slight_smile:
Og jeg synes også at de indimellem er så enormt aktive at selvom de æder som en halv hest, så tager de ikke så voldsomt meget på…

Har han hele tiden føles lidt tynd, eller er det kommet nu her?

Og synes nu en vægtøgning på 600 gram er temmelig meget at forvente på 3 uger… Man siger ca. 100 gram om ugen… Men hvis han først har tabt sig lidt pga flytningen, og så nu skal indhente det… Har du vejet ham imellem tiden i de tre uger, eller først nu? :slight_smile:

Ja det kan godt være jeg skal tage BabyCat fodret væk igen.
Han får også alm. Killing foder (RC Main Coon Kitten)
Det kan godt være jeg ikke skal være så urolig. Jeg synes bare det er så mærkeligt at han ikke tager på. Vil jo bare ha´ at han har det godt :slight_smile:

Ja han har fået ormekur på han var 12 uger.

[QUOTE=Eife;871475]Det er jo forskelligt hvordan de tager den omvæltning at flytte… :slight_smile:
Og jeg synes også at de indimellem er så enormt aktive at selvom de æder som en halv hest, så tager de ikke så voldsomt meget på…

Har han hele tiden føles lidt tynd, eller er det kommet nu her?[/QUOTE]

Han har aldrig været tyk/normal af føles på. Nej jeg tror ikke han er blevet tynder, men heller ikke støre.:?

[QUOTE=Eife;871475]
Og synes nu en vægtøgning på 600 gram er temmelig meget at forvente på 3 uger… Man siger ca. 100 gram om ugen… Men hvis han først har tabt sig lidt pga flytningen, og så nu skal indhente det… Har du vejet ham imellem tiden i de tre uger, eller først nu? :)[/QUOTE]

Nej jeg har ikke vejet ham i de tre uger. Vejede ham da han kom og nu her.
Men jeg synes bare heller ikke han er så aktiv, han løber ikke rundt som nu en killing gør, Men ligger bare i vinduet og kigger ud.

Altså modermælkserstatning skader jo i hvert fald ingenting :slight_smile: Det kan du sagtens give ham et skvæt af i hans eks vådfoder… eller kaffefløde. :slight_smile:
Men som der allerede er skrevet, så er er en flytning en stor ting for sådan en bette gut :slight_smile:

[QUOTE=Kewinholms;871481]Nej jeg har ikke vejet ham i de tre uger. Vejede ham da han kom og nu her.
Men jeg synes bare heller ikke han er så aktiv, han løber ikke rundt som nu en killing gør, Men ligger bare i vinduet og kigger ud.[/QUOTE]

Se dét finder jeg langt mere bekymrende end vægten. En killing skal rende rundt og lege - ellers er der noget galt.

[QUOTE=Kewinholms;871481]Nej jeg har ikke vejet ham i de tre uger. Vejede ham da han kom og nu her.
Men jeg synes bare heller ikke han er så aktiv, han løber ikke rundt som nu en killing gør, Men ligger bare i vinduet og kigger ud.[/QUOTE]

Ok, ja for så kan han jo godt have tabt sig lidt i starten og så skulle indhente det…
Ja, dét lyder så slet ikke normalt! Det ville jeg finde ret så alarmerende, hvis det var en af mine killinger…

Ja det synes jeg også er noget mystisk noget. Nu giver jeg ham en uge og hvis hans aktivitetsniveau ikke stiger. Så må vi afsted igen. Har jom lige været ved dr. dyr og der var der ikke noget.

[QUOTE=Eife;871489]Ok, ja for så kan han jo godt have tabt sig lidt i starten og så skulle indhente det…
Ja, dét lyder så slet ikke normalt! Det ville jeg finde ret så alarmerende, hvis det var en af mine killinger…[/QUOTE]
Enig…en killing i den alder skal spurte rundt og nærmest kravle på væggene. Er han lyttet grundigt på hjertet ? Inaktivitet, og manglende vækst …hmm måske du skal prøve en anden dyrlæge evt ?

Du skal passe på med at vente en hel uge, der kan ske meget hvis der skulle være noget galt. En killing skal som de andre også skriver være aktiv og lege.

Jeg har tænkt på om jeg skulle få en anden dyrlæge til at kigge på ham. Jeg tror faktisk jeg vil ringe med det samme. for at få et andet syn på ham.

Mange tak for de gode råd. Det er sku lækkert man få lettet sit hjerte herinde:-)

[QUOTE=Kewinholms;871503]Jeg har tænkt på om jeg skulle få en anden dyrlæge til at kigge på ham. Jeg tror faktisk jeg vil ringe med det samme. for at få et andet syn på ham.

Mange tak for de gode råd. Det er sku lækkert man få lettet sit hjerte herinde:-)[/QUOTE]

Pia Bisgaard deroppe skulle være ret god… Og så kan jeg selvfølgelig ikke huske hvilken dyrlæge det er PiaB herinde anbefaler ellers, men det er ikke Ålborg Dyrehospital

Hvor sjovt du siger Pia er god. Det er faktisk hende jeg bruger, jeg er meget glad for hende. Det hedder katdoktor der hvor hun er

Ja, jeg har i hvert fald hørt positive meldinger om hende fra et par stykker deroppe :slight_smile:

En god ide kunne være at tage temperaturen og skrive ned hvad den er. En killing i den alder skal der være krudt i