Killing skyder ryg når der kommer gæster

Jeg har haft Elvis i 3 uger nu og har ikke de store problemer med ham. Havde ham med hjemme ved mine forældre over julen, hvilket han tog meget pænt. Han ville meget gerne snakke med både forældre og søskende, og da der en dag ganske uventet kom 7 gæster lige på én gang, var han bare lykkelig for, at nogle af dem gad lege med ham. Efter vi er kommet hjem til min lejlighed igen har der heller ikke været problemer (udover hvad jeg kan læse mig til er normalt for små lømmel-killinger). Men igår kiggede min storebror ind for at hente noget - og Elvis reagerede ved at skyde ryg og rejse børster over alt, vende siden til og gå på meget stive ben hen mod min bror! Den har ellers været sammen med ham en uge over jul, hvor den flere gange puttede på ham og opsøgte hans selskab, og den havde som sagt ingen problemer med gæster, da vi var hos mine forældre. Hvordan kan det være, den pludselig var så bange for ham? Min bror kom stille og roligt ind og opsøgte ikke katten. Og hvordan skal jeg egentlig helt præcis tolke dens reaktion - altså er det bare frygt eller frygt OG aggression eller…? Tænker den bare ville gemme sig, hvis det kun var frygt? Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham med at forstå, at fremmede ikke er farlige? Ja, det blev lige lidt langt. Men det er vigtigt for mig, at min kat kan klare, at der kommer gæster i lejligheden. Håber nogen har et råd eller to. :slight_smile:

Jeg synes at det lyder om en tilfældighed.
Måske er han blevet overrasket, din bror har måske lugtet af et eller andet, eller katten har hørt en generende lyd i samme øjeblik han så din bror. Der kan være mange forklaringer, og jeg synes at du skal vente og se om det overhovedet sker igen :slight_smile:

Ja det kan da selvfølgelig godt være, det bare er en engangs-hændelse. Blev meget overrasket, fordi han netop tog det så pænt hen over julen og også de par gange der kom gæster i min lejlighed før jul. Håber det bare er en tilfældighed. :slight_smile:

:slight_smile: Hvis du kun har haft mis i 3 uger og allerede flyttet ham hjem til dig, med til dine forældre og hjem til dig igen, så kan jeg godt forstå han reagerer :slight_smile: Det ville de fleste katte gøre :slight_smile: De er tryghedsnarkomaner, og bryder sig ikke nødvendigvis om sådan et flytteri :slight_smile:

Jeg ville sørge for at han ikke rykkes mere rundt sådan lige, men når at falde til hos dig :slight_smile: Han ved jo dårligt nok, hvor han hører til :slight_smile:

Det er sådan vores gør når han leger.
Han skyder ryg til nus, men når det er ved leg stilles siden til og kan gå og hoppe på meget stive ben over mod vores anden kat.

det lyder som om han er blevet forskrækket

din killing har næppe nået at etablere din lejlighed som territorie endnu så det er mest sandsynligt at den har reageret på at den er blevet flyttet så meget at nu hvor det endelig er stabilt - så kommer der et forstyrrende element…

jeg ville tage det som en engangs ting og i øvrigt ikke flytte mere rundt på det lille pus indtil han er faldet helt til :slight_smile:

Tak for jeres svar! :slight_smile:
Ja, det var selvfølgelig uheldigt, at han skulle flyttes sådan, og jeg ville egentlig først have overtaget ham, efter jeg havde været på juleferie. Men det kunne desværre ikke lade sig gøre. Men jeg rådførte mig inden jul med dyrlægen om det med at tage ham med frem og tilbage. :slight_smile: Nu skal vi heller ikke på andre ture i noget tid! Hvordan kan jeg mærke på ham, om han er faldet helt til hos mig? Det er nemlig min plan, at han skal med mig en gang i mellem, når jeg f.eks. skal på weekendtur og sådan, så det vil jeg forsøge at vænne ham til. Han er glad for transportkassen og lægger sig bare til at sove de gange, vi har kørt, så det er intet problem. Men når han er faldet helt til, skal han sommetider med på weekendtur, så jeg kan se, hvordan han tager det og om det er noget, jeg kan vænne ham til. Men vil selvfølgelig ikke flytte ham mere rundt, før han er helt tryg her.

[QUOTE=mh9000;1005653]Tak for jeres svar! :slight_smile:
Ja, det var selvfølgelig uheldigt, at han skulle flyttes sådan, og jeg ville egentlig først have overtaget ham, efter jeg havde været på juleferie. Men det kunne desværre ikke lade sig gøre. Men jeg rådførte mig inden jul med dyrlægen om det med at tage ham med frem og tilbage. :slight_smile: Nu skal vi heller ikke på andre ture i noget tid! Hvordan kan jeg mærke på ham, om han er faldet helt til hos mig? Det er nemlig min plan, at han skal med mig en gang i mellem, når jeg f.eks. skal på weekendtur og sådan, så det vil jeg forsøge at vænne ham til. Han er glad for transportkassen og lægger sig bare til at sove de gange, vi har kørt, så det er intet problem. Men når han er faldet helt til, skal han sommetider med på weekendtur, så jeg kan se, hvordan han tager det og om det er noget, jeg kan vænne ham til. Men vil selvfølgelig ikke flytte ham mere rundt, før han er helt tryg her.[/QUOTE]

det kan faktisk kun du svare på for det er din misling og dig der ser ham på daglig basis…

men jeg mener de fleste herinde plejer at sige 6 md - så kan katten “finde hjem” så at sige :slight_smile: eller løst oversat - så er den faldet til…

der er ingen problemer i enkelte ture når han faldet til - bare spørg Birthe - hendes katte er altid med dem når de er afsted :slight_smile:

sålænge de har basen hvor de er trygge og tilpas og ikke skal bekymre sig om ændringer - så er alt fint :slight_smile:

Nogle katte elsker at rejse frem og tilbage mellem f. eks. hjem og “forældre” - jeg ser dem ret tit i toget :slight_smile: Og man er aldrig i tvivl om det er en rejsevant kat eller ej :slight_smile: De rejsevante hverken ser eller hører man L

At han lægger sig til at sove i transportkassen under transport ser jeg som et godt tegn. Så mener jeg godt du kan tage ham med dig på weekendture :slight_smile: Men lige nu skal han nok ha’ lov til at lære sit hjem at kende inden han bli’r flyttet på igen - og det lyder det jo også til han kommer til :smiley:

(Det ser forresten sjovt ud når små killinger PUSTER sig op… ingen tvivl om at de er FARLIGE i deres egen optik :D)

Tak for jeres svar :slight_smile: Jeg troede dog slet ikke, det tog hele 6 mdr. for en kat at falde til. I forbindelse med min mors 50 års fødselsdag er vi inviteret på weekendtur her om en måned, og der regnede jeg egentlig med, han ville være faldet til (vi kom hjem til min lejlighed igen efter juleferie den 26. december), så der havde jeg tænkt mig at tage ham med - der kommer kun til at være de mennesker, der også var der i juleferien. Jeg havde nemlig læst, at man må lukke katten ud efter 14 dage i det nye hjem, da den så vil kunne finde hjem igen. Men det vil måske være en dum idé at tage ham med der så?

Og ja, det så temmelig komisk ud med den bette killing, der VIRKELIG var truende og farlig! :tihi:

[QUOTE=mh9000;1006396]Tak for jeres svar :slight_smile: Jeg troede dog slet ikke, det tog hele 6 mdr. for en kat at falde til. I forbindelse med min mors 50 års fødselsdag er vi inviteret på weekendtur her om en måned, og der regnede jeg egentlig med, han ville være faldet til (vi kom hjem til min lejlighed igen efter juleferie den 26. december), så der havde jeg tænkt mig at tage ham med - der kommer kun til at være de mennesker, der også var der i juleferien. Jeg havde nemlig læst, at man må lukke katten ud efter 14 dage i det nye hjem, da den så vil kunne finde hjem igen. Men det vil måske være en dum idé at tage ham med der så?

Og ja, det så temmelig komisk ud med den bette killing, der VIRKELIG var truende og farlig! :tihi:[/QUOTE]

en killing falder altid hurtigere til end en voksen - selvfølgelig - men om en måned ? … jeg ville ikke gøre det… jeg ville mene at det stadig var “rutine-etableringsfasen” på det tidspunkt…

jeg ville sige 3 md før du hiver ham med igen… men det kan du bedst selv vurdere… hvis han virker glad for at komme med og hygger med det… så kan det måske godt gå

jeg ville blot personligt vente lidt længere

Hm jeg må lige overveje situationen. Hvis jeg kun er afsted fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag, så kan den vel godt være alene, såfremt jeg kan finde en kattepasser i mit område, der vil se til den et par gange?

Hvis der er en der kan se til katten et par gange om dagen (vi har altid sagt “morgen og aften” til vores kattesittere fordi det er der de plejer at få mad) så er det ikke det store problem at være væk fra katten en weekend.

Men igen… katte er individuelle og jeg ville ike tillægge det at en killing skyder ryg af EN person noget særligt. Det kan bare være han gjorde en pludselig bevægelse, sagde en pludselig lyd eller bare lugtede “forkert”

(lige til slut, fordi jeg elsker at vise billeder… her er Stevie da han godt nok var nynkommen, men det var hans reaktion på de andre katte… det SER sq sjovt ud med sådan et lille myr der TIVÆRTIFALD er faaaarlig ;))

Hvor er han bare kær, Trekkie :hjerte: Helt lille og dødfarlig :wehuu: