Killing sutter på sig selv

Kære kattegale,

Jeg har en killing, der er begyndt at sutte på sig selv lige så snart, at det bare bliver lidt hyggeligt i skødet på os. Hun er et halvt år i dag og har før et par gange gjort det på sin halvbror lige da vi fik dem. Det gik dog hurtigt i sig selv igen. Hun havde en hård start på livet, hvor hun over en periode blev tvangsfodret, da hun ellers ikke diede hos sin mor. Det er sandsynligvis mangel på at die, der er årsagen til det.

Af hvad jeg kan forstå, er der som sådan ikke noget i vejen med det. Jeg er dog bekymret for, at det udvikler sig til, at hun sutter på tekstiler eller det bliver til en tvangshandling. Hun gør det kun, når det bliver ekstra hyggeligt.

Hvad har I af erfaringer? Distraherede I med leg eller gik det bare i sig selv igen? Bør vi undgå at det bliver for hyggeligt? Hvad er jeres tanker omkring det?

mvh

Jeg har ikke rigtig nogen erfaring med denne adfærd. Mon ikke der er andre, der har været ude for det eller noget lignende og har lidt erfaring at dele ud af?

Jeg vil klart distrahere så det ikke bliver en fast vane. Hun kan nemlig også sutte sig selv ganske pelsløs :slight_smile:

Her slikker Otto på os, når det er hyggeligt… Vi har forsøgt med nej og flytte ham, men han fatter hat af det. Vi har forsøgt at lære ham det i halvandet år :woman_facepalming:

Men prøv nej og flytte hende. Det virker hos de fleste katte :slight_smile:

Det kan godt være, jeg tager fejl, men jeg ville være lidt forsigtig med at gøre det til noget eksplicit forkert og forbudt, når det alligevel er så tæt forbundet med almindelig kattevask. Det er det ikke i jeres (Lykkes) tilfælde, men det er det jo til dels, når killingen sutter på sig selv. Er det på maven?

Nu sagde jeg godt nok, jeg ikke har erfaring med det. Men jeg har erfaring med en kat, der af andre årsager slikker sig på maven, så den bliver pelsløs. I den situationen ville jeg aldrig sige, den ikke måtte. Når jeg ser det, så prøver jeg på at få hende til at glemme det og gøre noget andet.

Når jeg mener distrahere mener jeg i øvrigt give hende et bedre alternativ. Ikke blot sige nej, for det fjerner ikke hendes trang til det :slight_smile: Hun gør det jo fordi hun hygger sig. Så jeg ville i stedet give mig til at lege med hende, finde en godbid eller… et eller andet så hun glemmer idéen om at slikke i hvert fald .)

1 Like

Ja, hun slikker sig på maven. Hun får samlet sig en tot, som hun begynder at sutte på. Får hun lov til at køre seancen ud, så kan det godt tage små 10 min.

Ja, vi har forsøgt at flytte hende fra skødet og ved siden af os. Det virker ikke. Derudover har vi forsøgt at ligge en blid hånd på maven, men det virker bare til at gøre hende enten forvirret eller frustreret. Så svaret ligger nok i at distrahere hende med hendes yndlingslegetøj eller en godbid samt undgå at tage hende op, medmindre hun inviterer sig selv.

Men hvad har I ellers hørt fra andre? Er der forhåbninger om, at hun vokser fra det?

IMO ikke, hvis ikke hun bliver forhindret i det.

Problemet er jo nok, at hun forbinder det med noget rart, og så er det en vane, der er svær at bryde. Så distraktion lyder som en god idé. Måske bedst med legetøjet, hvor hun kan flyttes rent fysisk. Godbidder bruger man gerne som belønning, og sådan skulle hun helst ikke opfatte det, jo.

Jeg synes nu også, det vil være synd at afskære hende fra kontakt med jer i bestemte situationer. Men det er uden tvivl en svær nød at knække. Så kræver det også, at man virkelig er konsekvent, når man beslutter sig for, hvad man skal gøre - og at man er indstillet på, at det ikke løser sig fra en dag til den næste. Men det lyder, som om det ikke bliver et problem, uanset hvad I så vælger.

Med hensyn til godbidder har du selvfølgelig ret.

Vi er indstillet på, at det er et spørgsmål om tid og at være konsekvent :slight_smile:

2 Likes

Jeg håber, I får held med at distrahere hende. Lad os gerne vide, hvordan det går :slight_smile: