Killingekøber røget i økonomiske problemer!

Ja, sagen er den at jeg i fredags blev kontaktet af en af mine killingekøbere (hun havde om søndagen, 5 dage før, fået 2 af mine killinger)…

Hun spurgte om jeg kunne tage den ene killing tilbage, da hun havde fået brev fra kommunen om at hun pr. 1/8 ville gå 5.000 kr ned i løn, og at hun derfor ikke har råd til begge katte :S

Jeg sagde at selvfølgelig ville jeg da det.
Hun ville så lige snakke med sin søn om det, og om hvilken af dem de så ville beholde…

Jeg har endnu ikke hørt fra dem…

Men nu sidder jeg pludselig og får en knude i maven… :blegne:

For hvis hun ikke har råd til 2 - har hun så overhovedet råd til 1?

JEG synes ikke at udgifterne er ret langt fra hinanden, om man har 1 eller 2…

Men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal få det sagt til hende…
Hun er min mors kusine, så føler jo at jeg nærmest er i familie med hende, så det er lidt svært at stampe i jorden og sige noget VIRKELIG godt for at hun skal aflevere begge killinger tilbage. :S

Jeg har vel ikke engang krav på dem, nu da de er overdraget til hende. Der er ikke lavet nogle papirer på det, da jeg var i god tro om at de ville få det godt hos hende - Det er jo familie! tænkte jeg! :doh:

Har I ikke nogle gode argumenter jeg kan komme med for at få hende til at aflevere begge katte tilbage??? :kryds:

Killinger bør ikke være enekatte, så jeg ville have sagt begge katte skulle leveres retur.
Det står også i mine kontrakter, at de ikke må være enekatte det første år efter køb.

Jeg ville osse vælge at tage dem begge tilbage.

Det er altså begrænset hvad to katte koster i forhold til en - Prøv at stille et regnestykke op for hende …Eneste tydelig merudgift jeg kan se, er de årlige besøg hos dyrlægen, og det er nu heller ikke meget mere det koster, da der er rabat på kat nummer 2.

Da jeg gik fra en til to katte, følte jeg absolut ikke det kostede mere - Tværtimod, der røg mindre i skraldespanden.

det er en rigtig træls situation du står i, og jeg kan godt forstå at det kan være svært at få det sagt til hende som det nu engang er. Selvfølgelig vil det være bedst med to killinger, da de vil få utrolig meget glæde af hinanden, men en kan også fint klare sig, selvom to stadig er bedst. Hvis du har det bedst på den måde, at få begge killinger tilbage, så er du nødt til at få det sagt så hurtig som mulig, inden hun får fortalt sønnen det.
Det må være en kæmpe nedtur at få at vide at de skal af med den ene, så spar ham for endnu en nedtur, når han finder ud af at de faktisk ikke kan beholde nogle af dem.

Jeg ville helt sikkert stille et regnestykke op for kvinden så hun irrelt kunne se forskellen med pris osv. når det inkl to katte i stedet for en. Når hun så ser forskellen ikke er stor, kan det være at hun kan følge din tankegang, og derved se hvad der er bedst for dem rent økonomisk.

Jeg synes så det er flot af hende at kontakte dig… Det er jo ikke ligefrem sjovt hellere og stå og fortælle andre om sin økonomiske situation, men hun har været ærlig, og det skal hun have en stor plus i bogen for.

I forhold til lønnedgangen så forslår “driftsomkostningerne” ved 1 eller 2 katte ikke meget. Det ligner lidt en panikreaktion. Måske skal køberen have tid til en grundig gennemgang af sit budget.

vh

Andreas

Nu har jeg skrevet en laaaang sms til hende, og håber på det bedste:

“Hej xxx!
Har du fundet ud af noget?
Jeg kan ikke lade være med at sidde og få lidt knuder i maven over det her.
For hvis du ikke har råd til at have begge, vil jeg heller ikke mene at der er råd til den ene.
Og jeg må nok indrømme at jeg ville blive lidt ked af at finde ud af at missen ikke fik det den skulle have, pga. at der ikke er penge til det.
Jeg ved godt det lyder lidt underligt, men udgifterne er stort set de samme om der er 1 eller 2.
Derudover vil de begge komme til at føle et kæmpe savn ved at blive skilt ad, det ville også være rigtig synd.
Killinger har ikke godt af at vokse op alene.
De kan let komme til at udvise noget der hedder legeaggression senere i livet, hvis ikke de har haft en anden kat at “slås” med.
Og så ender man op med noget lignende Perle.
Eller den nye Lion jeg har fået.
Han er lige så “åndssvag”, og er også vokset op alene.
Så jeg må indrømme at jeg ville være noget ked af kun at tage den ene killing tilbage.
Jeg ved det er en rigtig træls situation at stå i - ikke mindst for din dreng!
Men det er bare heller ikke sjovt hvis ikke pengene er der.
Mit råd ville være at vente med at få jer et par killinger, til der er kommet helt styr på det!
Så kan I meget bedre nyde det, og se dem nyde hinanden.
I skal være velkomne til at beholde det legetøj m.m. i fik, så har U da noget at starte med hvis det er.
Jeg beklager at det blev så langt!
Men jeg var altså nødt til at komme ud med det!
Og jeg håber virkelig at du vil tænke over det jeg har skrevet”

Jeg vil nu ikke give jer ret i, at 2 koster næsten det samme som en… Måske de daglige omkostninger ikke er langt fra hinanden. Men alle de uforudsete hvis kattene bliver syge og behøver dyrlæge. Årlige vacciner er også dobbelt pris ved 2.

Jeg vil så mene at man aldrig ved hvad der kommer af dyrlæge regninger om man har en eller 2 katte. Jeg tror også jeg ville tage snakken om at få begge katte tilbage.

Held og lykke med det hele. Håber i finder den bedste løsning for alle.

Lotte… hvis du var rigtig smart, så tilbyd at tage de to killinger tilbage, men at køberen kan få Lion i stedet.
Det lyder som en fin løsning - for køber, da der formentlig ikke er nogen særlige udgifter på Lion det næste års tid… og for dig, fordi du ikke skal bekymre dig om killingernes trivsel (vacc og neutralisering) og for hele din flok, fordi de slipper for stressen med en sur og bange kat, det skal integreres…

Hendes svar var så:

“Ja vi tænker stadig og er skide træt af det!
Men det er da nu dyrere med 2 katte ved dyrlægen når de skal neutraliseres.
Og dvs. at udgifter hos dyrlægen og mad og grus med mere er da også dyrere.
Men vi skal da nok tænke over det”

Hvortil jeg så svarede:

“Jo, det er da rigtig nok med dyrlægen og det.
Men det er lige så meget det med at vokse op alene.
Det ville være synd!
Og hvis det er, er det bedre at “fortryde” nu end om et halvt år, når I for alvor har knyttet jer til missen!
Og det er heller ikke sikkert at der kan gøres noget, hvis missen ender med at udvikle det der fandens legeaggression.
Det kan ødelægge selv den sødeste lille mis!
Jeg er mindst lige så ked af denne situation som I er.
Det er ikke sjovt at sidde her og spille bedrevidende bussemand!
Jeg vil bare oplyse jer om hvad der er bedst for dyrene, og jeg håber virkelig at I tænker på dem før jer selv”

Hun har så svaret tilbage:

“Vi tænker faktisk meget over det her, og at det netop skal være nu, inden de knytter sig mere til hinanden eller os.
Ved bare at der nok ikke bliver råd til dyrlæge så, og det vil jeg være rigtig ked af”

Og nu sidder jeg lidt og ved ikke hvordan jeg skal fortsætte!

[QUOTE=Ann K;651454]Lotte… hvis du var rigtig smart, så tilbyd at tage de to killinger tilbage, men at køberen kan få Lion i stedet.
Det lyder som en fin løsning - for køber, da der formentlig ikke er nogen særlige udgifter på Lion det næste års tid… og for dig, fordi du ikke skal bekymre dig om killingernes trivsel (vacc og neutralisering) og for hele din flok, fordi de slipper for stressen med en sur og bange kat, det skal integreres…[/QUOTE]

Tro mig - Lion vil de ikke have!
De HADER den kat!
Og det er jo killinger de vil have - ikke en voksen kat! :-/

killinger bliver jo også voksne katte…

Ja, men det kan man ikke få ind i hovedet på nogen der har sat sig for at de VIL have deres kat(te) fra killing af

Kan du ikke bare sige det er synd, at den ene skal være en alenekat og at det heller ikke er hensigtsmæssigt + at man må formode at de to allerede har knyttet et bånd??

Om det er dyrere med to katte vs 1 kat, må jeg sige jow det er! Der er to gange dyreforsikring, to gange helbredstjek og to gange vacciner (ok, mine bliver så kun vaccineret hvert andet år), det er dobbelt op på kattegrus, dobbelt op på mad, både tørt, vådt og råt. Som Alice er inde på, så er der så mindre spild dvs at de spiser op i stedet for at det ryger i skraldespanden, specielt råt og vådt. Men man skal stadig købe mere ind.

Jeg kan SAGTENS mærke forskel. Da Romeo var alene spiste han til nød en halv pose vådfoder om dagen - nu kan de snildt spise to, da de får gejlet hinanden op i jagten på ‘hvem kommer først til truget’. Hvor jeg før kunne have en fyldt skål tørfoder til 3 dage, er den væk nu på halvanden dag. Når jeg købte en pakke Everclean ragte den til 1 måned, ofte lidt længere. Nu bruger jeg omkring 2-3 pakker om måneden til to bakker. Fordi de spiser mere, kommer der også mere ud. Og skal den ene på bakken, jamen så skal den anden også. Selv mængden af klumper er øget markant hos begge katte, og det koster jo på gruset.

Fordi jeg ikke er i pengekneb, jamen så mærker jeg det heller ikke som sådan. Men jeg kan se det på bestillingerne hos zooplus siden den lille er kommet til, og kan mærke det når jeg slæber kattegruset hjem fordi jeg nu skal rende oftere…og så se det på girokortene fra forsikringen.

At kattenes trivsel så kommer før det økonomiske er en hel anden diskussion, og er man så flad at man ikke har råd til to katte, så vil jeg betvivle om man så i det hele taget har råd til 1 kat, da det heller ikke er billigt på den lange bane…

En enkelt kat kan også blive syg og kræve behandling, og har man som udgangspunkt ikke råd til 2 katte, så har man vel heller ikke råd til dyrlægen som snildt kan løbe op i at koste det samme som 2 katte i en årerække.
Og er man flad, fravælges forsikringen vel også.:?

Det har jeg sagt, og dertil svarer hun at hun stadig tænker

[QUOTE=Kamma D;651451]Jeg vil nu ikke give jer ret i, at 2 koster næsten det samme som en… Måske de daglige omkostninger ikke er langt fra hinanden. Men alle de uforudsete hvis kattene bliver syge og behøver dyrlæge. Årlige vacciner er også dobbelt pris ved 2.

Jeg vil så mene at man aldrig ved hvad der kommer af dyrlæge regninger om man har en eller 2 katte. Jeg tror også jeg ville tage snakken om at få begge katte tilbage.

Held og lykke med det hele. Håber i finder den bedste løsning for alle.[/QUOTE]

Betaler du dobbelt pris ved kat nummer 2 hos dyrlægen, hvis du kommer med dem samtidig ? …Det gør jeg ikke, jeg betaler ½ pris for både konsultation og vaccination på kat 2 …Hvis jeg har alle 5 med, så bliver det tilsvarende billigere på de efterfølgende.

Klart man aldrig kan forud se sygdomme, og udgifter dertil …En kat kan feks. have flere udgifter hos sygdommen, end mange katte tilsammen, hvis uheldet er ude.

[QUOTE=Lotte F;651471]Det har jeg sagt, og dertil svarer hun at hun stadig tænker[/QUOTE]Ja, og fortæl lidt om forsikringen og den årlige betaling på 1100 kr, og gør hende klart, at det også er dyrt med en enkelt kat og at der skal være råd til at katten KAN blive syg og at man selv skal lægge pengene ud indtil forsikringen dækker osv osv…

Håber du får begge katte hjem igen, det andet lyder så tvivlsomt, da jeg mener, at hvis man ikke har råd til to katte, så har man reelt heller ikke råd til én kat. Har man husdyr SKAL der være et større rådighedsbeløb der sikre kattens trivsel i tilfælde af sygdom osv

Hendes svar til min sidste besked var:

“Ja vi tænker stadig og er skide træt af det!
Men det er da nu dyrere med 2 katte ved dyrlægen når de skal neutraliseres.
Og dvs. at udgifter hos dyrlægen og mad og grus med mere er da også dyrere.
Men vi skal da nok tænke over det”

Hvortil jeg så svarede:

“Jo, det er da rigtig nok med dyrlægen og det.
Men det er lige så meget det med at vokse op alene.
Det ville være synd!
Og hvis det er, er det bedre at “fortryde” nu end om et halvt år, når I for alvor har knyttet jer til missen!
Og det er heller ikke sikkert at der kan gøres noget, hvis missen ender med at udvikle det der fandens legeaggression.
Det kan ødelægge selv den sødeste lille mis!
Jeg er mindst lige så ked af denne situation som I er.
Det er ikke sjovt at sidde her og spille bedrevidende bussemand!
Jeg vil bare oplyse jer om hvad der er bedst for dyrene, og jeg håber virkelig at I tænker på dem før jer selv”

Hun har så svaret tilbage:

“Vi tænker faktisk meget over det her, og at det netop skal være nu, inden de knytter sig mere til hinanden eller os.
Ved bare at der nok ikke bliver råd til dyrlæge så, og det vil jeg være rigtig ked af”

Jeg svarede tilbage med:

“Knyttet sig til hinanden har de jo allerede gjort.
De er trods alt vokset op sammen!
Det er mere mht. jeres knytten til dem, og hvis jeg skal have en chance for en fredelig genindførsel herhjemme.
Jeg vil ikke stå og løfte pegefinger af dig. Sådan må du endelig ikke opfatte alt det her!
Jeg havde bare fra start af sat mig for at mine killinger ikke skulle vokse op alene, og det var også derfor jeg i sin tid pressede på med at su skulle have 2.
Jeg håber vi kan finde ud af det her uden at blive uvenner.
Jeg vil jo bare det bedste for killingerne!”

Og jeg tror nu at hun så småt er ved at give sig…

Hendes svar tilbage var:

“Sølvfølgelig bliver vi ikke uvenner over det her…
Det er jo netop for at gøre det så godt for dem som muligt!
Men hvis du er meget imod at skille dem ad, må vi gå af med begge to, men det ville vi være meget kede af.
Og jeg forventede ikke lige at gå så meget ned i løn!”

Dertil har jeg svaret:

"Jeg må nok indrømme at jeg ville være ked at måtte skille dem ad!
Og jeg er også virkelig ked af det på jeres vegne!
Det er ikke en rar beslutning! :frowning: "

Så må vi se hvad der videre sker!

Ja, du har i hvert fald gjort hvad du kunne på en god og venlig måde. Håber hun griber bolden og spiller tilbage.

Med sådan en lønnedgang må det jo også forventes at div regninger vil blive en kamp og at de nu skal skære helt ind til benet. Fordi man går ned i løn, bliver regningerne jo ikke hverken færre eller billigere, tværtimod. Og udgifter på en enkelt kat, kan sagtens blive det riskorn der brækker ryggen på æslet.

Den der historie kender man jo til bevidstløshed, og de som alligevel vælger at beholde katten, ender som regel med at lave en ny annonce senere, der fortæller at de må af med katten grundet flytning osv osv osv…

[QUOTE=Lotte F;651490]
“Sølvfølgelig bliver vi ikke uvenner over det her…
Det er jo netop for at gøre det så godt for dem som muligt!
Men hvis du er meget imod at skille dem ad, må vi gå af med begge to, men det ville vi være meget kede af.
Og jeg forventede ikke lige at gå så meget ned i løn!”

Dertil har jeg svaret:

"Jeg må nok indrømme at jeg ville være ked at måtte skille dem ad!
Og jeg er også virkelig ked af det på jeres vegne!
Det er ikke en rar beslutning! :frowning: "

Så må vi se hvad der videre sker![/QUOTE]

Som jeg læser det, har hun allerede overladt beslutningen til dig :gruble:Du skal bare sige, at så tager du begge killinger tilbage :slight_smile:

Jamen det er også det!

Hun prøver virkelig at overtale mig til at lade hende beholde den ene, ved at fortælle hvor kede af det de ville være over st skulle af med dem begge, og især sønnen.
Men at det er op til mig.

Så egentlig har hun vel allerede givet mig retten til at få dem tilbage?

Jeg skrev i hvert fald at jeg var virkelig ked af det, og hadede at skulle bede hende om at aflevere begge tilbage, men om hun ikke nok ville gøre det.
Jeg har det så dårligt med at skille dem ad.
Men mindst lige så dårligt med at bede hende om at aflevere dem!
Det er lige så jeg sidder og ryster :S