Killingekøberes forventning

til opdrætter og killing/er …

Jeg må indrømme jeg bliver mere og mere frustreret som tiden går. Oplysninger om killingers opvækst, den bedste omsorg for killing og den nye ejer er kun et par musetast væk - alligevel læser jeg gang på gang killingekøb kan opfattes som det jeg kalder impulskøb.

Jeg fatter ikke, at det for køber er så vigtigt at killingen de får er “på slaget” 12 uger. Der er måske raceforskel - aby’en har ihvertfald godt af nogen ekstra uger. Den erfaring har årene givet mig.

Derudover passer 12 ugers levering rigtig dårligt med at killingens immunforsvar ikke er færdigudviklet - den er kun vaccineret en gang - og mange er ikke neutralisereret.

På mig virker det, som jo mere der lægges i en killing af udgifter: 2 gange vaccine, chip og neutralisering (selvom prisen ikke er højere end for en der stort set ingenting er gjort ved) - jo sværere er de at sælge, hvorfor? - jeg fatter ikke man ikke vil sig selv og killingen det bedste - det er mange år man forhåbentlig går ind til - gi’ dog killingen den allerbedste start!

Jo vist bliver killingen lidt ældre, det gør den er bedre rustet til sit nye liv - både psykisk og fysisk - ergo får køberen færre problemer også sundhedsmæssigt.

Jeg fatter ikke hvorfor killingekøbere hart så travlt - jeg fatter heller ikke de ikke har undersøgt markedet lidt bedre - for den afhentede 12 ugers killingen koster ofte præcis det samme som en killing der leveres med fuld pakke.

Det er helt bevidst “afhentede” og “leverede” er skrevet med fed - for de opdrættere der vil deres killing og den nye ejer det allerbedste - de leverer killingen på købers adresse.

Så kære killingekøbere - hvad er det gør I ikke tænker længere end til jeg vil have en killing på 12 uger koste hvad det vil på både den ene og anden måde?

Og helt ærlig - det skal mere end en stamtavle til en god oplevelse …

Nu skal jeg ikke gøre mig klog herpå. Da jeg ikke selv går så meget op i om den er 12 uger eller 20uger for den sags skyld. Jeg vil da langt hellere have en der er færdig lavet (lyder forkert)
Men jeg tror at mange killingekøbere tænker at de vil opleve “den” mens “den” endnu er lille, og de så bedre kan følge udviklingen.

[quote=Henriette;531235]Nu skal jeg ikke gøre mig klog herpå. Da jeg ikke selv går så meget op i om den er 12 uger eller 20uger for den sags skyld. Jeg vil da langt hellere have en der er færdig lavet (lyder forkert)
Men jeg tror at mange killingekøbere tænker at de vil opleve “den” mens “den” endnu er lille, og de så bedre kan følge udviklingen.[/quote]

Det kan jeg så ikke forstå du ikke gør - går op i killingens alder - dens immunstatus osv.

Jeg fik et svar - ikke som håbet, men et svar.

Iøvrigt er der mange der mener de kan præge det lille 12 ugers “myr” - det kan de ikke, da prægeperioden er mellem 3 og 8 uger

[quote=Lis Dahlstrøm;531237]Det kan jeg så ikke forstå du ikke gør - går op i killingens alder - dens immunstatus osv.

Jeg fik et svar - ikke som håbet, men et svar.

Iøvrigt er der mange der mener de kan præge det lille 12 ugers “myr” - det kan de ikke, da prægeperioden er mellem 3 og 8 uger[/quote]

Erh, sagde at jeg ikke går op i om den er 12 eller 20 uger når jeg køber en. Men at jeg gerne vil have den fulde pakke.
De sidste to jeg har købt hentede jeg som 14ugers, så vaccinen havde fået virkning.

jeg tro du og killingekøber snakker forbi hinanden, når det gælde om at præge en killing.
Jeg er sikker på at du mener at præge killinge socialt hvorimod en killingekøber nok mere mener opdragelse af killingen.
Med hensyn til alder hvor killingen flytter hjemmefra, vil jeg da mene at det opdrætterens opgave at forklarer hvorfor h*n mener at den skal vente lidt endnu. Det er jo almindeligt kendt efterhånden at killinger må flytte når de er 12 uger gamle.

[quote=Lis Dahlstrøm;531229]
På mig virker det, som jo mere der lægges i en killing af udgifter: 2 gange vaccine, chip og neutralisering (selvom prisen ikke er højere end for en der stort set ingenting er gjort ved) - jo sværere er de at sælge, hvorfor? [/quote]

den oplevelse har jeg også - til listen kan også føjes div. tests af avlskatte og foder: det koster mere og tager meget mere tid at fodre at kuld op på råt(dåse) end ren tørfoder.

jeg syntes det giver sundere, større killinger i bedre kondition - og i andre sammenhænge kan folk jo godt se fidusen med sund og god mad…

men er enig i det du skriver Lis - jeg oplever også jo mere man investere i killing jo sværere er det at sælge…og det er træls at se hvordan opdrættere der bare putter en enkelt vaccine på deres killinger åbenbart får solgt dem så nemt…

måske har det noget at gøre med at jo mere man som opdrætter invester i sine killinger jo flere krav stiller man også til sine killing købere ? og det kan/vil folk ikke altid opfylde…

at man tester for smitsomme sygdomme har jeg oplevet er specielt svært at få formidlet til folk hvorfor det er super smart for dem som køber…med mindre de har prøvet at have en kat med en smitsom sygdom - så kan de se fidusen i det også…

Jeg havde i sidste uge en korrespondance med en ung pige, der søgte en abykilling i en farve jeg ikke lige har.
Hun overvejede så til at starte med at komme og se på hende alligevel, men da hun hørte, at hun næsten er 5 måneder, var det så for gammelt - hun ville gerne ha’ en på 12 uger.
Herefter spurgte hun, om jeg kunne anbefale hende en anden opdrætter og jeg måtte så meddele hende, at de opdrættere jeg kan anbefale, ikke sælger 12 ugers killinger :wink:

Mit indtryk er, at det er unge piger uden børn, der har idéen med, at killingerne skal være helt små - måske moderomsorgen?

Da mit kuld var omkring 6 uger havde jeg en familie på besøg, hvor børnene var blevet store. Hun sagde helt ærligt, at de skulle have “et barn” og derfor ville hun kun have én kat, så den knyttede sig stærkt til hende.
Og ja … de købte kat et andet sted :slight_smile:

[quote=Musashi;531289]den oplevelse har jeg også - til listen kan også føjes div. tests af avlskatte og foder: det koster mere og tager meget mere tid at fodre at kuld op på råt(dåse) end ren tørfoder.

jeg syntes det giver sundere, større killinger i bedre kondition - og i andre sammenhænge kan folk jo godt se fidusen med sund og god mad…

men er enig i det du skriver Lis - jeg oplever også jo mere man investere i killing jo sværere er det at sælge…og det er træls at se hvordan opdrættere der bare putter en enkelt vaccine på deres killinger åbenbart får solgt dem så nemt…

måske har det noget at gøre med at jo mere man som opdrætter invester i sine killinger jo flere krav stiller man også til sine killing købere ? og det kan/vil folk ikke altid opfylde…

at man tester for smitsomme sygdomme har jeg oplevet er specielt svært at få formidlet til folk hvorfor det er super smart for dem som køber…med mindre de har prøvet at have en kat med en smitsom sygdom - så kan de se fidusen i det også…[/quote]

Jeg tror meget af det bunder i det jeg har markeret med fed i din tekst.

Dem der “let” får solgt, uden at have gjort nævneværdigt ved killingen, er jo nok også dem der ikke er så kritiske med hvem de sælger til.

Og så synes jeg egentlig det er “heldigt” at folk allerede kværulerer fra starten, for så behøver man jo ikke spilde tiden på at vise killingerne frem, til dem alligevel.

Nu har jeg jo haft en del killinger igennem de sidste år (hittebørn) og der er da nogen der har været utilfredse med prisen/alderen og alt muligt og umuligt, men det er da helt okay, for de behøver såmænd ikke købe mine killinger, jeg beholder dem hellere selv, end jeg går på kompromis med mine krav…

Nogle killingekøber har travlt - ja, og tror også ofte det er unge mennesker, der har det sådan.
Personligt selv - er jeg da ligeglad om katten er lidt ældre - hvis det er for kattens skyld, jamen så lad den da blive ved opdrætter de uger mere. Hellere have en kat der er 2 uger ældre end en kat, som ikke “moden” nok til at flytte hjemmefra.
Jeg vil sige, at jeg har lært en del herinde fra om at købe killinger, og jeg har også lært, hvad man skal tage hensyn til og hvad man skal kigge efter.

Killinger er søde, og det er nok det, der tiltrækker. Som skrevet så tror jeg også mange tror de kan præge dem noget mere så.

Jeg tror desværre, at mange killingekøb er impulskøb. Jeg synes derfor, at man altid skal sætte en rimelig pris på kattene - også huskatte, så man ved at de får et godt og blivende hjem.

Samtidig skal køber under krydsforhør :tihi:

Det undrer mig også, at der er så mange, der sælger killinger, og så samtidig ikke engang er interesseret i at se hvor de skal bo. Og heller ikke vitterligt interesseret i at holde kontakt, og se hvordan det går killingen.

Det er uhørt ! Og jeg tror, jeg ville være helt umulig at få en killing ud af, hvis jeg var opdrætter :thumbup:

Jeg tror tit de 12 uger er ønskeværdigt for købere, fordi de ellers er bange for at killingen er blever for gammel og ikke gider lege længere - og det er jo selvfølgelig det sjoveste ved killinger :).

Men er der ikke forskel på, om man som opdrætter sælger 2 killinger ud til et hjem uden andre katte, end hvis man sælger en kommende avlskat til en anden opdrætter? Jeg tænker, smitterisikoen er jo langt mindre… eller?:?.
Det optimale er selvfølgelig at sælge/købe dem færsig vac.

Men det passer jo ikke at det er bedre at få en 12-ugers killing end en ældre, om den så er 13 uger eller 2 år gammel er det stadig en ung kat.

Havde bare lige brug for at tænke det højt. :slight_smile: Bær over med mig.

Den slags børne-fascination hører ingen steder hjemme. Og i den race jeg opdrætter i hvert fald slet ikke! Hvis man leder efter en Maine Coon, får man ovenikøbet en roligere kat, hvis man køber en halvgammel tuller. :slight_smile: Holde op med at lege - det kommer aldrig til at ske, bare rolig. :rock:

Det var dagens gratis tip til killingekøbere. :slight_smile:

Min allerførste kat fik jeg (fra internat) da han var 1-2 år gammel, og han var simpelthent det sødeste, og tilpassede sig fint alle min families underlige vaner, og tillagde sig nye også. En kat udvikler sig hele livet igennem.

Jeg vil sige, at jeg gerne venter til killingen er lidt ældre - Det gjorde vi med fx. Lillo :slight_smile:
Jeg har ingen trang til at det skal være når de er PRÆCIS 12 uger.
Jeg vil gerne have en sund og harmonisk killing, og jeg snakker dagligt med opdrætter om hvordan killingen har det.
Det er op til opdrætter at vide, hvornår killingen er klar til at flytte hjemmefra. Men selvfølgelig først efter de er blevet 12-14 uger.
Jeg ser gerne at opdrætter leverer killingen, både for min - killingens og opdrætters skyld… Ikke fordi vi er dovne herhjemme, men fordi jeg føler det er det tryggeste.
Med Delfino fx. får vi ham dagen efter han er blevet 12 uger og han er kun blevet vaccineret 1. gang… 2. gang skal vi selv klare.
Jeg føler mig nu tryg ved det.
Vi har så aftalt at tage ud til den dyrelæge som Delfino har været hos 2 gange.

Ved ikke hvad jeg mere kan skrive :slight_smile:

Jeg er i skrivende stund 21 år gammel og kan vist kaldes for et ungt menneske, der nogle steder i katteverden ikke bliver set positivt på, da min målgruppe ofte er impulskøbere og hellere end gerne skiller os af med katten når vi får en ny kæreste eller en baby. Jeg købte min første racekat med stamtavle i en alder af ca. 18/19 år tilbage i 2008 (det er ca. 3 år siden), hvor jeg også først fik killingen udleveret i en alder af ca. 16 uger, da opdrætter ville være sikker på at han var sund og rask, var kommet over neutraliseringen og at han var klar til at flytte. Det synes jeg bestemt er en fair argumentation, og den “sundheds-sikkerhed” er for mig mere væsentlig end om katten/killingen er 12 uger, og stadigvæk ligner en lille og sød baby.

Jeg vil hellere end gerne bukke mig i støvet for mere erfarne katte-mennesker og opdrættere. Jeg kunne ikke på daværende tidspunkt “konkurrere” med den viden, og det kan jeg den dag i dag heller ikke. I stedet for suger jeg forsat erfaring og ekspandere på den måde min viden om katte.

[quote=Maibrit;531376]“sundheds-sikkerhed” er for mig mere væsentlig end om katten/killingen er 12 uger, og stadigvæk ligner en lille og sød baby.

[/quote]
Den ligner ikke engang stadig en sød baby i den alder. :slight_smile: En 12-ugers killing er lang og ranglet og kan rigtig let komme galt afsted i øvrigt.

Jeg har faktisk aldrig haft en 12-ugers killing hjemme, så jeg ved faktisk ikke helt hvordan de ser ud i levende live, så at sige. :uha: Jeg kunne dog forestille mig at baby-looket var årsagen til, at mange ville have en så ung killing, som muligt.

Nu er mine katte ikke købt ved opdrættere. Men de er bestemt heller ikke nogen impulskøb.

Liam fik jeg da han var godt et halvt år. Liam var hverken vaccineret eller kastreret. Og jeg gav 200 kr for ham. Fik ham så selv kastreret en ¨halv måned senere og øretatoveret. små killinger er søde, ingen tvivl om det, og vi har også selv haft et kuld for 4-5 år siden da jeg boede hjemme.

At Liam var 6 mdr da jeg fik ham, gør ingenting, for han var stadig så bedårende og smuk. og med masser af krudt i møllen.

Aslan købte jeg for 500 kr mener jeg. Han var både kastreret, øretatoveret og vaccineret en enkelt gang. han var 7 mdr. Og ligeså bedårende og smuk og en rigtig bølle.

Selvom jeg har fået dem i den alder, har jeg stadig kunne se dem udvikle sig til nu hvor de er 1 år og 5 mdr.

Jeg må sige, at jeg somend godt forstår, at Killingerne flytter hjemmefra , så snart de må! Hos mig, har mine killinger ofte været "bestilt " længe inden de er født, - - og køberne har været på besøg, flere gange og set, deres lille killing vokse til,- og glæder sig vildt til at få deres lille dyr hjem, Jeg har stadig forbindelse med mange af mine killingekøbere, - - og har solgt killinger til de samme mennesker efterflg. ! Som opdrætter har jeg da også ventet i - - "vild"spænding på mine nye killinger,- og glædet mig afsindigt til de var gl. nok !

Jeg har personligt afleveret flere af mine killinger, men det gør for mig ikke nogen forskel om , de er afhentet her! Jeg synes, at jeg har haft så god kontakt med mine købere, at jeg trygt, har kunnet overlade killing herfra, - - - ellers var købere sorteret fra inden da !!! Og jeg ville selv være ked af, at stå i UK og være i tvivl om at få min killing med hjem :thumbdown: !!,

Cats og Conni

Ja jeg har så fået ilddåben i mit opdræt. Nemlig ved at blive kontaktet af en killingekøber som ønskede at købe en af mine killinger, og gerne lige når den blev 12 uger. Jeg synes selv at jeg har gjort klart og tydeligt på min hjemmeside om hvad mine killinger får med i bagagen, og ved hvilken uge de tidligst vil kunne komme ud i nyt hjem (17 uger).

Jeg blev rigtig smigret over henvendelsen, da jeg jo ikke engang har valgt den jeg vil beholde, og dermed ikke har sat den anden til salg. Men at den person lige havde tænkt på killing fra mig, blev jeg overrasket over, så man kan vel sige jeg blev taget med bukserne nede. Så meget nede, at jeg faktisk lovede at tænke over det med alderen.

Jeg havde heldigvis en mand og et par mentorer som mindede mig om at de valg jeg havde taget da jeg blev opdrætter, var nogle som jeg mener varetager mine killinger på bedste vis, og dermed også en fremtidig killingekøber. Så jeg fastholdte min mening om at killingen tidligst kom ud som 17 ugers, og dermed intet salg.

Jeg har også valgt at jeg selv levere mine killinger, og det er udfra at jeg fik min første aby på den måde, og jeg kunne se en masse positivt på hans indtagelse af hjemmet, med sin opdrætter ved sin side, end med de andre katte som jeg har bragt ind i hjemmet.

Indtil videre føler jeg mig faktisk ret privilegeret mht. killingekøbere :slight_smile:

Allerede da killingerne var 3 uger gamle kunne jeg sælge hele kuldet, inkl. den jeg selv vil beholde.

Alle henvendelser var fra seriøse købere, der kendte racen enten fordi de har den i forvejen eller for én købers vedkommende fordi hendes søster har to. Alle har været klar over, at burmesere ikke har det godt som alenekatte. Ingen har tinget om prisen - faktisk har ingen spurgt om den endnu. Ingen har debatteret, hvornår de kan flytte hjemmefra eller hvornår de kan modtage besøg første gang :thumbup:

Det første hold købere kommer på søndag og det næste kommer tirsdag i næste uge - og så må jeg jo håbe, at førstehåndsindtrykkene holder. Men ellers er jeg ikke spor nervøs :slight_smile: