Killinger og foder

Aii nu er det jo ikke fordi jeg propfodrer mine drenge, men jeg sys at den ene ser lidt flommet ud… De har konstant adgang til hills kitten og får hver 2. dag noget vådkost i form af kogt fisk, kogt kylling eller 1 portionspose til deling. Han rør sig dog heller ik så meget som den anden, men jeg vil bare ik have at de bliver overvægtige, det er jo ikke sundt for dem…
Så er mit spørgsmål: Hvor meget mad (tørkost i gram) skal sån en 5-6 mdr Brite have daglig? Og må man så gøre det at de “kun” får det de skal have og dermed ikke konstant have adgang til mad? Det synes jeg også virker synd, men omvendt er det jo mere synd hvis de bliver overvægtige…
Håber på nogle gode svar -thumbs

Jeg ved ikke om du bør tage højde for noget racespecifikt, men ellers skulle kattens vægt/anbefalet daglig mængde foder stå på pakken.

Mine katte har alle gennemgået en periode hor de var for tykke, jeg gjorde det at jeg, når de gik over på voksenfoder i ½-1 års alderen fik nøje afmålt deres portioner i et års tid, og herefter har de haft fri adgang til foder. Det synes jeg virker, jeg tror at jeg sådan har hjulpet dem til at fastsætte deres stofskifte på et passende niveau. Og de er alle pæne og slanke i dag, selv om de gennemgik en periode i deres ungdom hvor de var lidt for tykke.

Ok 1000 tak det er jeg glad for at høre -thumbs For det er ikke fordi at han fejler noget men det pudsige er at han vejer mindre end sin bror trods at han er rundere om maven, men så tænker jeg at brormand måske har mere muskler end fedt og derved vejer mere…
Jeg må kigge på pakken og afmåle deres forder efter det i et stykke tid. Hvor længe blev du så ved med kun at give nøje afmålt foder?
Knus!

Alt under et år vil jeg aldrig sætte på afmålt foder, fordi de netop vokser så ujævnt som de gør. For mig betyder det intet om de er lidt småbuttede i en periode, de skal nok selv regulere det når først de er blevet voksne. Noget ganske andet er en voksen kat, med alt for lille et aktivitetsniveau i forhold til den mængde foder der indtages. Der ville jeg bestemt sætte ind, men så længe de er killinger og i voksealderen, så får de lov at råæde her i huset lige så lystigt de vil, også selv om der kommer nogle deller til :stuck_out_tongue:

Jeg satte fra starten både killinge- og voksenfoder frem (eftersom jeg havde begge dele :stuck_out_tongue: ) og lod dem spise, hvad de havde lyst til. “Sjovt nok” var killingefoderet mest populært hos de voksne -engel

Da Sander (som er yngst) var blevet 8 måneder og var på vej til at blive lidt rundt, blev killingefoderet simpelthen udfaset og de har siden haft voksenfoder ad libitum. Så vil jeg hellere regulere deres kalorieindtag ved f.eks. at købe lightfoder og blande i, end jeg vil lade dem nøjes med afmålte portioner :slight_smile: