Killinger vaccination

Jeg undskylder på forhånd for at igen at spørger, men jeg er åbenbart stadig forvirret.

Mit kuld skal vaccineres og jeg havde fået sat ind i mit hoved at de skulle vacc. uge 10 og uge 14.

Jeg har også spurgt i en Maine Coon gruppe og hold nu op der er forskel på hvad folk gør.

2 gange i uge 8 og uge 12
1 gang i uge 12
2 gange i uge 12 og uge 16, uge 8 spild da stadig under mors antistoffer

Hvad gør I?
Og mest hvorfor dette valg :slight_smile:
Tak for hjælpen!!

Vores får første 1. vaccinationer ca 10-12 uger lidt afhængig af om det skal passe til en udstilling eller vi har 2 kuld med kort tids mellemrum.

1 Synes om

Vi giver 12 og 16 uger … Og alle hunkatte er up to date med vaccine inden parring så de netop kan give antistoffer til killinger.

1 Synes om

glemte selvfølgelig at 2. vaccination gives 4 uger senere

Nope! Hvis man vil sikre sig at de ikke får calici - hvis man er et af de mange kattehold, der har en lille privat streng i huset heraf, så er sidste chance for at “vaccinere indenom” faktisk ved 7 uger. De fleste gennembrud af calici kommer INDEN de fylder 8 uger - og hvis man venter så længe, og der er en streng i huset (og det er der i mange katterier), så skal man vaccinere INDEN - ellers er det faktisk, at det er spildt :wink:
Vi vaccinerer første gang ved 6-ugers alderen for en sikkerheds skyld, fordi erfaringen siger mig at der er mødrenes antistoffer for længst brændt af så de netop ikke længere beskytter godt nok. (Og nej, vi glemmer ikke at vaccinere nogen mødre, vi har et helt fast program der har kørt de seneste 20 år mht. vaccination af voksne - ingen bliver glemt)
Men! Der findes lige så mange svar som der findes opdrættere. Du skal bruge det program, som du bliver enig med din dyrlæge om passer bedst til dit kattehold. Det allervigtigste er at de bliver vaccineret! Så kan man altid diskutere endeløst hvornår og med hvad. Det er lidt ligesom som foder næsten en religionssag. Det vigtigste er at de bliver vaccineret… - det kan du roligt bruge som mantra :slight_smile:
VH
Susanne

4 Synes om

Da jeg af ukendte årsager havde Herpes i mit første kuld (fandt aldrig smittebæreren)
, kørte jeg i 5-6 år med 3 gange vaccine:
8-12-16
De sidste par år har jeg kørt med uge 12 og 16 for killinger til kæl og beholdt jeg en selv til udstilling og avl. fik den ofte en ekstra vaccine omkring uge 19-20.
Jeg tror det er vigtigt at man har en god dialog med sin dyrlæge og vaccinerer efter den sygdomshistorie som har været i katteriet.

1 Synes om

12 og 16 uger har fungeret her.

Pure Vax RCP. Har testet alle nye katte ind for de 5 smitsomme.

Har ikke haft problemer med calici etc. - og killinger dier længe - så lavt smittepress + mor antistoffer er det 12 og 16 uger.

Har ikke specifikt vaccineret mor inden.

1 Synes om

Jeg har haft et enkelt kuld med luftvejsinfektion (vi havde tydeligvis fået en ny streng ind med vores finne, for samtlige killinger og voksne katte blev syge udover ham, især de ældste voksne blev hårdest ramt) tilbage i 2015, men ingen siden, så vi nøjes med at vaccinere der ca. 12 og 16 uger :slight_smile:
1 gang ved 12 uger må være fordi de nye ejere så skal gøre det? For ellers er det da tåbeligt at de ikke får booster, da det er absolut nødvendigt? Du skrev ikke nogle noter til vores foredrag om vacciner tidligere på året? :slight_smile: Der var nogle forklaringer på hvorfor eller hvorfor ikke ved de forskellige aldrer fra foredragsholder og Susanne :hoho:

Der var der ca 16000 meget højlydte meninger og ingen eller meget lidt enighed om noget andet end som Susanne skriver ‘religion’ :wink:

Haha, OK. Jeg formåede nu at gå derfra med en del mere baggrund for hvorfor man kan vælge blandt mange forskellige løsninger :slight_smile: Men du har ret i at der ikke var meget enighed, nok fordi vi har forskellige behov

syntes faktisk ikke det var ret godt baseret på ‘talen mellem linjer fordi ikke anbefale egne produkter’ - det blev alt for mudret og ja indforstået og slet ikke den oplysning jeg havde håbet på.

Jeg stod ikke tilbage med nogle værktøjer til selv at blive klogere på det og stort set hver eneste opdrætter jeg har talt med har en holdning forskellig fra naboen.

Tror jeg tager mig en lang snak med min dyrlæge og så må vi se hvad de anbefaler

8 og 12 efter DR dyrs anbefaling. Spurgte ind til 6 ugers og han anbefaler det ved større flok eller hvis man ved at der er “noget i huset”

1 Synes om

Og det er vejen frem, hvis man har bare den mindste fornemmelse af at der kan ligge noget i huset. For ellers når man ikke at vaccinere, inden det bryder igennem - der er masser af killinger der møder op til første vaccination med et lille sår på tungen, fordi calici heldigvis ofte er fredelig - men der er jo også situationer hvor det ikke er, og der skal man sørge for at overhale gennembrud indenom. Jeg har vel nok talt med mange katterier gennem årene, der har fået en aha-oplevelse, når vi når til netop dette punkt :slight_smile: Og det har såmænd ikke noget med antallet af katte at gøre - det enten er der eller er der ikke i bestanden; små kattehold kan ikke automatisk gå ud fra at der ikke ligger noget og venter på at bryde ud. (Læs: jeg har set folk med kun en hunkat og et par kastrater løbe ind i problemer…)
VH
Susanne

1 Synes om

Hvis jeg vælger at vaccinere tidligt inden 7 eller 8 uger, efter samråd med min dyrlæge og med hensyn til hvad der er sygdomshistorie, kan så små killinger så komme til dyrlægen eller er det bedre at dyrlægen kommer til killingerne?

Det gør ingen forskel. De vil normalt ikke have kontakt med andre dyr hos dyrlægen; og de fleste dyr hos dyrlægen fejler alligevel noget andet end noget smitsomt. Hvis du har relativt kort til dyrlægen, så sker der ikke noget ved at tage dem med - og det er langt lettere for dyrlægen at føre journal undervejs end bagefter :slight_smile:
VH
Susanne

Jeg har ca 20 min. til dyrlæge, det mener jeg er relativ kort og ja nemmere for alle den vej.

Jeg kan anbefale ‘køre-træning’ før første tur til dyrlægen…

En super kort tur…bare ud & rundt i 5 min. Et par dage efter - samme; ud køre rundt lidt …

så første tur til dyrlæge ikke bliver alt for stressende (=mange nye ting)…det er rigtig godt for nye ejere af have mis der er cool med at køre i bill

Tak for rådet; men køretræning har aldrig været nødvendigt med mine maine coons😉
De er ikke højt spændt op som mange andre racer og jeg har aldrig haft problemer eller de mindste udfordringer med mine katte.

Min søster har en MCO som nærmest ikke kan køre i bil uden den helt store nedsmeltning - just saying.

Jeg have heller ikke nogle problemer i de første par kuld…og så fik jeg lige pludselig 2 killinger som havde svært ved det…næste kuld blev der trænet…

Igen tak for rådet, men mon ikke jeg kender mine katte bedre end du? :wink::joy:

1 Synes om