Killingerne spiser deres kattegrus

Hjælp, mine killinger spiser kattegruset…
De bruger selv bakken men samtidig med de er der, synes de åbenbart at gruset smager godt…
Skal konstant være over dem for at de ikke spiser det, eller får det galt i halsen.
Jeg har prøvet at skifte det, altså fra det fine grus fra Extreme Classic til Fresh n Easy, men de spiser det stadig.
Er der noget jeg kan gøre?

Ja, skifte til noget, de kan tåle at få i maven :slight_smile:

Det er helt almindelig adfærd, fuldstændigt ligesom babyer, der også skal have alt i munden - men det er supervigtigt, at det ikke er klumpende grus, de får i maven, da det kan give voldsom forstoppelse :frowning:

Det var det jeg tænkte, men nu er jeg bange for om de kan få det her galt i halsen, da fresh n Easy jo ikke ligefrem er små stykker.

Fresh and Easy ville jeg nok heller ikke bruge. Det suger jo. Men det billige ikke-klumpende fra diverse supermarkeder burde være fint til de er færdige med det (stinker godt nok).
Eller alm. jord eller sand ude fra haven.

Jeg bruger altid det ikke-klumpende grus til killinger - altså ikke fint grus - af præcis samme årsag, de starter altid med at æde grus! Jeg har aldrig haft problemer med at nogle har fået noget galt i halsen, men det er vigtigt at det er ikke-klumpende, så det ikke laver ballade i tarmene :slight_smile:

Ja det billige kattegrus vil jeg være ked af, da min lille missemor ikke ville have dem ud af mit soveværelse, tager jeg dem ud slæber hun dem allesammen derind igen :S Men alt for de små guldklumper :smiley:

I Maxizoo kan du få noget i samme kvalitet som extreme, men som ikke klumper - det er specielt til killinger, men jeg husker ikke navnet. Det er dog relativt dyrt.

Aldrig været i maxizoo, kan se den nærmeste ligger i holstebro. Synes dog ikke deres website er særlig informativt mht. deres varer.

Nej hjemmesiden er dårlig - så vidt jeg husker gav jeg 100kr for en pose (grunden til jeg siger det er lidt dyrt er at der ikke var så mange kg, som der plejer at være i poserne jeg ellers køber). Men der er et billede af en killing på posen og så står der det specielt er til killinger.
Måske du kan finde et telefonnummer og ringe til dem for at høre om de har det?

Der er såmænd også nogen, der bruger kyllingefoder fra Land & Fritid - eller havregryn :slight_smile:

Vil se om jeg kan lokke min chef til at give mig tidligere fri i morgen, så kan jeg muligvis nå at køre til Holstebro inden de lukker. Så kan jeg jo også lige blive fristet til at købe et kradsemiljø mere (de har i forvejen et fra gulv til loft, et middel et og så et meget lille et til killinger)

Netto har noget udmærket ikke-klumpende grovkornet grus, som kan bruges til killinger - http://etilbudsavis.dk/ugens-tilbud/47211/miav-kattegrus-med-duft-8-liter - duften er bestemt til at leve med (vi kan ikke lugte det). Der bruges jo ikke så meget af det ikke-klumpende, for de lærer hurtigt at bruge gruset til det beregnede formål og at spise foder i stedet:ok:

Jeg så på dyrskuet halmpiller - dem vil jeg prøve næste gang med killinger. 70 kr. eller noget i den stil for 20 kg. Det var Land og Fritid der havde det.

Killingerne skal have flere små lave bakker - og iøvrigt ha’ et meget begrænset område (indhegning af en art) at bevæge sig på indtil de er helt renlige. Tager man ikke fat i det med det samme de begynder at spise selv bliver der svært at “bure” dem inde - de bliver mere og mere mobile og klatreaber.

På den måde har de jo ikke adgang til morkattens bakke.

De bruger allerede bakken rigtig fint, og har været spærret inde. Fodret er de også så småt begyndt at spise af. Er de alene hjemme er de kun i det ene rum.