Killingers vægt

Hej alle kattegale. Jeg har for få dage siden taget to forældreløse killinger på 7 uger til mig, og dermed skånet dem fra en aflivning. Jeg har brug for lidt Info omkring killingers vægt. De er noget tynde, og vejede, da jeg tog dem til mig, hhv. 575 og 636 g. I dag, tre dage efter, har de kun taget hhv 13 og 20 gram på. Er der noget jeg kan gøre? De får Royal Canin Baby Cat, og lidt tun en gang om dagen. Jeg har desuden modermælksersratning fra Royal Canin også, men det er ikke lykkedes mig at give dem flaske. De vil ikke tage imod. Har I nogle gode råd? Hilsen Rikke

De har naturligvis deres killingefoder ad libitum :slight_smile:

Hvor kommer killingerne fra og hvad er deres forhistorie?

Deres vægt lyder ikke katastrofal lav og bare de tager stille og roligt på, synes jeg det er fint.
De er for store til at give flaske - hæld mælken op i en skål og lad dem drikke af den.
Baby Cat er fint som tørfoder, men derudover bør du give dem vådfoder/råt kød 2-3 gange dagligt.

Tillykke med de små. Jeg kan desværre ikke hjælpe ang spørgsmålet om vægt. Men hvis de ikke vil tage flasken kan du måske prøve en lille sprøjte/pipette ? De kan være lidt nemmere at håndtere hvis de ikke rigtigt vil. Jeg kan huske jeg brugte en sprøjte da jeg hjalp med at flaske kaninunger op.

Hvor sikker er du på, at alderen stemmer?

Prøv evt. som Vivi siger at give dem lidt mere varieret kost - godt dåsefoder, hakket oksekød, dampet fisk, råt eller kogt kyllingebryst osv. Så skal der nok komme vægt på dem. :slight_smile:

De kommer fra et hus på landet, hvor missemor efterlod dem. Den daværende ejer, magtede dem ikke, så hun ville aflive dem. Min far blev spurgt om han ville skyde dem. Han er jæger, men det ville han selvfølgelig ikke, så gan skyndte sig at kontakte mig. Killingerne er en blaning af Hellig Birma og huskat. De har kun været inde, hvor de havde er rum for sig selv. Hvilket råt kød giver jeg sådan nogle killinger? De er glade, legesyge og har slet ikke miavet efter deres mor.

:slight_smile:

Du kan læse alt om pleje af små killinger her :

www.hittekilling.dk

Held og lykke med dem :hjerte:

Jeg er rimelig sikker på deres alder, da den tidligere ejer ikke er fn vildt fremmed for mig. Og fordi jeg tydeligt kan mærke knogler på dem, så det er ikke fordi de er yngre, og bare mangler lidt størrelse. Dampet hvid fisk, kogt kylling. Er der råt hakket oksekød? Og så en kvalitets vådfoder? Fås den i Baby Cat? Mange tak for svar, I er altid gode til at hjælpe :slight_smile:

Giver jeg dem så modermælksersratning i en vandskål istedet? Eller kræver det noget andet mælk?

:gruble:

Man kan også bruge en sprøjte - selvfølgelig uden nål… hvad hedder sådan en tingest egentlig ??

Ikke en sprøjte - sådan en plastic-dims, man kan købe på apoteket - hedder det en pipette ?? nej…

Nå, men sådan én som lægerne bruger, når de tager blodprøver - sådan én kan du bruge til at made dem… :slight_smile:

[QUOTE=rikkejakobsen;613057]De kommer fra et hus på landet, hvor missemor efterlod dem.

Hvilket råt kød giver jeg sådan nogle killinger? De er glade, legesyge og har slet ikke miavet efter deres mor.[/QUOTE]

Hvordan har hun forladt dem? Kom hun slet ikke tilbage til dem? Er hun måske blevet kørt over eller kommet til skade på anden vis?

Alt kød kan bruges. Jeg ville starte med noget hakket oksekød, hakket kylling eller andet i den stil.
Tun må de endelig ikke få alt for tit, så det er vigtigt du får varieret med noget andet.

Missemor har været væk i et par uger, og ejeren frygter det værste. Valget stod mellem aflivning eller i pleje hos mig. Kan det ikke været farligt med råt kød til sådan nogle små misser?

Modermælkserstatning i en lille skål - er de 7 uger, kan de sagtens drikke selv.

Råt kød skal naturligvis være friskt - jeg giver ofte mine råt kød og ingen er blevet syge endnu.
Når de har vænnet sig til råt, er kyllingeunderlår rigtig godt foder.

Ellers start med noget makrel i tomat, dåsemad af forskellig slags osv - pointen er, at de skal have alt hvad de kan spise - og ikke kun tørt.

Man kan også bruge en sprøjte - selvfølgelig uden nål… hvad hedder sådan en tingest egentlig ??

Ikke en sprøjte - sådan en plastic-dims, man kan købe på apoteket - hedder det en pipette ?? nej… Det er vel bare en sprøjte, men uden kanyle :slight_smile:

Jeg skal vidst på buffét shopping i dag til de små :slight_smile: så længe de tager på, og ikke er alarmerende undervægtige, så er jeg mere rolig :slight_smile:

Det kan også være, at du lige skulle tale med dr. Dyr om en ormekur. Hvis de små er meget ormeinfesterede, kan det sagtens være en af grundene til, at de ikke tager så meget på. :slight_smile:

Vil ringe til Dr. Dyr med det samme :slight_smile:

jeg ville nok holde mig fra makrel i tomat, tomat er ikke kattemad S dog er det super hvis man har nogen som mangler appetit. Nogen steder kan du få det i vand fra larsen fisk - så er plastic’n omkring blå.
men hakket okse, det fede med 16-22 % er et hit. laks er også en fed fisk, og de der portions stykker fås billigt. hakket lam fås mange steder på frost og er også temmelig fedt (15 % mener jeg)
babycat fås også på dåse både som bidder og som pate- men pate er de vokset fra s men nogen gange er det på slag tilbud og så er det jo fint. hills laver en A/D som er til konvelescenter og lignende- det er meget næringsrigt. dog skal det ikke stå alene da det kan slå maven i stykker. fås hos dr dyr.
modermælkserstatning er bare i en skål med lave kanter eller en underkop.
du kan evt også drysse en smule af pulveret over dåsemaden og røre en smule vand i, eller mixe en portion og røre lidt i foderet.
her er især hakket okse og let opblødt babycat med erstatning på et hit.

me enig med de andre- en ormekur, så det er de små og ikke en evt bændelorm der får mad s

held og lykke med dem.
ps : husk vacciner og neutralisering når de bliver noget større

Men det er rigtig godt at starte killinger op på, fordi de fleste elsker det :slight_smile:

Når de er omkring 7 uger, så bør de kunne spise næsten alting selv …De bør kunne drikke modermælkserstatning og vand selv, hvis skålen ikke har for høje kanter.

Og som Vivi siger, råt frisk oksefars ( gerne med høj fedtindhold ) kogt hvid fisk ( feks sej fra Aldi ) kogt kylling ( kyllingeoverlår er der som regel tilbud på i diverse supermarkeder ). Prøv osse at købe LUX fra Aldi, køb det der er i paté udgaven, det bør de osse sagtens kunne spise …Mine killinger er først begyndt at spise babycat når de er et par uger ældre.