Kinesiske saucer?

Muligvis har dette emne været vendt før, og i så fald, så send mig gerne et link.

Forleden var en go’ gl veninde og jeg ude at spise kinesisk (som vi begge er vilde med) på “min lokale” Royal Garden.

Det er måske ikke kejserligt køkken, men det smager godt!

Men er der nogen herinde, der har tjek - bare lidt - på det kinesiske køkken?

Pkt 1: Hvordan de koger så fluffy og velsmagende ris?

Pkt 2: Hvad er deres saucer lavet af?
Når jeg f eks får serveret krydderstegt tofu med al landsens lækkert kina-grønt, så er der en brunlig sauce ved.
Hoisin sauce er ret genkendelig som sød chilisauce fra Bruwsen, og nogle saucer fra Østen er baseret på fisk - ikke lige min kop te

Alle tips om ris-løskogning og sauce-komposition udi det kinesiske køkken modtages med stor tak!
Ja, jeg ved godt, at kinesisk mad i høj grad er engsbestemt, der er jo oplagt.
Og at der sker en hel del tilpasning til dansk smag, er vel hender ikke så sært.

Men alligevel - man burde kunne bare lidt af det i ens eget lille kogeri :?

Måske ska man bare legere noget soya-sauce?

Lad høre om, hvordan I laver kinesisk mad?

Ris kan jeg svare på: De bruger en riskoger :slight_smile: Og nogle ordentlige ris ( = ikke kogepose- eller parboiled skrammel, men f. eks - og typisk - jasmin- eller basumati-ris)

Hvis man spiser ris mere end en gang om måneden er en riskoger en god ting :slight_smile: Og de behøver ikke at være vanvittig dyre heller :slight_smile: Jeg har en billi Matsui fra ElGiganten, tror jeg gav 129 kr for den i sin tid. Det er det bedste “køkkenudstyr-med-ledning” jeg har :slight_smile:

Dunno, jeg synes mine ris minder rigtig meget om det der serveres på kinesiske restauranter :slight_smile: Men nu bruger jeg så også altid basmati eller jasmin ris :slight_smile: (Casper fik bannet at servere kogepose ris for mig efter han gjorde det første gang, adr… )

Ja kogeposeris har omtrent lisså meget at gøre med ris som kartoffelmospulver har at gøre med kartofler. Altså begge dele kan spises. Begge dele indeholder strengt taget den forventede ingredients (ris/kartofler) meeeen… ingen af delen kan måle sig med The Real Thing :slight_smile:

En nem måde at koge ris på der LYKKES hver gang:

1 dl ris til 1½ dl vand (kan ganges op efter forgodtbefindende), altså 2 del ris = 3 dl vand osv

Vandet bringes i kog i en gryde hvor man har et TÆTSLUTTENDE låg der passer til.

Når vandet koger hældes risene i og der skrues ned så de kun lige koger. Låget lægges på og noget tungt placeres evt oven på.

Risene koger i nøjagtig 12½ minut.

Derefter fjernes gryden fra varmen, PAS PÅ at låget ikke forskubber sig, det skal forblive så tæt som muligt, og risene står nu i yderligere 12½ minut.

Derefter tages låget af og du kan løsne dine perfekte ris med en gaffel :slight_smile:

…eller… man kan bruge en riskoger :wink: Men gryde-metoden virker hver gang. Og den er nem at regne med også. Man beregner 1 dl rå ris pr person (med mindre det er kinesere eller andre der spiser MEGET ris, så bruger man en kop ris i stedet (det engelske/amerikanske mål cup som er ca 1½ dl)

Og så lige et tip. Hvis du skal handle aisatiske fødevarer… som soya, hoisin, sød chili sauce, så køb det hos en asiatisk købmand, der ligger flere gode i København, jeg har handlet meget i en (tror den er Thailandsk) der ligger omme bag Hovedbanegården, nede i en kælder, hvor det koster under det halve af hvad du skal punge ud med i Brugsen/Føtex.

Tak, hihi, jamen, jeg har skam en riskoger, og koger alt muligt i den. Man skal lige lure et par tricks mht mængder, men ellers er den som skabt for en som mig:
Vand i, bøtte med mad i, sæt timer - og glem alt om det! Tag bad, gå i byen, whatever! Det kan ikke brænde på, og bliver heller ikke overkogt.

Men saucerne?
Opskrifter på kinesiske saucer, anyone?

Jeg synes at de ris jeg har smagt på kinesiske restauranter smager lige som dem jeg selv laver og jeg laver aldrig andre slags end basmati.

Tusind tak, Birthe, de sider vil jeg tjekke grundigt! Og måske overraske den veninde, der også kan lide kinesisk mad, en dag, selvom hun ikke får sprød and hos mig :wink:

Kors, jeg er alt for madglad… :savle: