Kirkenbøger, Hjælp til tydning

Afhængig af om Christian Haderslev rent faktisk kom derfra. For navneloven blev lavet om lige omkring den tid. Først i Sønderjylland og i 1824 i resten af landet. Så hvis Christian Haderslev kom derfra var han måske under indflydelse af den nye skik.

Bare et gæt :slight_smile: Men hvis du finder ud af mere om Christian Haderslev kunne det jo vise sig :slight_smile: F. eks. om han hed Christian Christensen med tilnavnet Haderslev som så er enten forkert opført eller han simpelthen har brugt det på det tidspunkt (måske fordi der var andre Christian Christensen’er )

[QUOTE=TrekkieGrrrl;886625]Afhængig af om Christian Haderslev rent faktisk kom derfra. For navneloven blev lavet om lige omkring den tid. Først i Sønderjylland og i 1824 i resten af landet. Så hvis Christian Haderslev kom derfra var han måske under indflydelse af den nye skik.

Bare et gæt :slight_smile: Men hvis du finder ud af mere om Christian Haderslev kunne det jo vise sig :slight_smile: F. eks. om han hed Christian Christensen med tilnavnet Haderslev som så er enten forkert opført eller han simpelthen har brugt det på det tidspunkt (måske fordi der var andre Christian Christensen’er )[/QUOTE]

Der er intet der tyder på at han kom derfra, der findes andre Haderslev i Skanderborg og kirkebøgerne fra omkring 1773 er rimelig svære at læse. Jeg har kigget og er ikke stødt på navnet Christian så lige nu står jeg stille der, men det er så heller ikke en gren af familien der skal graves dybt i på nuværende tidspunkt :slight_smile:

OK :slight_smile: Men på et tidspunkt må en af hans forfædre jo være kommet dernede fra, skulle man tro :slight_smile:

Selvom netop tilnavne somme tider savner logik :slight_smile: (til gengæld er de sjove… jeg ville omme tider ønske man brugte dem mere til mennesker osse :)) - men det er nok “firmabestemt” - DSB har stadig mange ansatte med morsomme tilnavne som f. eks. Ole Mangepenge og Sorteper.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;886779]OK :slight_smile: Men på et tidspunkt må en af hans forfædre jo være kommet dernede fra, skulle man tro :slight_smile:

Selvom netop tilnavne somme tider savner logik :slight_smile: (til gengæld er de sjove… jeg ville omme tider ønske man brugte dem mere til mennesker osse :)) - men det er nok “firmabestemt” - DSB har stadig mange ansatte med morsomme tilnavne som f. eks. Ole Mangepenge og Sorteper.[/QUOTE]

Ja men det bliver rent gætværk, der er ikke nævnt noget fødested - hmmm måske skulle jeg lede under corpulerede et års tid før første barn :høhø:

Nej - det var i en brydningsperiode, hvor man gik fra at bruge faders fornavn + søn / datter til at bruge 'sen-endelsen, men stadig afledt af faders fornavn.
Min oldemor blev også døbt Jensen efter sin far, Jens Nielsen.
Det er også almindeligt, at man anvender både et 'sen-navn og et specielt efternavn (som her afledt af et stednavn).

Ja, det er sørme flot…tænk at kunne det. Hatten af for dine evner udi dette. :slight_smile:

Else, hvad gør jeg når jeg skal finde en Karen Nielsdatter og hun ikke er til at finde. Der er et stort spring i folketællingerne, nogle sider fra indvandre til sogn mangler også (springer fra 1814-1822) Ægteskabet kan jeg heller ikke finde, nå men jeg leder videre, med lidt held så rammer jeg ind i den rigtige men har du et godt fif så er jeg modtager.

Ny udfordring

Første kolone står der Hjemmedøbt 22 November og døbt i kirken 20 Maj 1820.

Anden kolone står der Kirkesanger og skolelære A. Tordrup og hustru Karen Nielsdatter Vive.

Tredie kolone står der et eller andet og Peter Klausens kone (børn) Maren Petersdatter ? ? Inge Marie Nielsdatter ? Peder Larsen.

Kirkebogen, Ålborg, Hindsted, Vive 1813-1836 opslag 28, barn Søren Christian Tordrup.

Tredje kolonne:
Selvejer gårdmand Peder Klausens kone Maren Pedersdatter (Skousterne?), pigen Inger Marie Nielsdatter samt Peder Larsen Tordrup.

Karen Nielsdatter, kan du slet ikke finde hende nogen steder, ud over her som mor til dåbsbarnet? Det første skridt er naturligvis at lede under viede i samme sogn, men er de tilflyttere, eller blevet gift i fx hendes fødesogn, så hjælper det ikke. (Og du har sikkert allerede forsøgt dette).
Hvis du kan finde hende i en af de folketællinger, hvor fødesognet oplyses, er det også en god metode (men jeg ved godt, der er langt mellem folketællingerne i den ende af århundredet, og jeg kan ikke huske, hvilke år der medtages hvilke oplysninger).
Men ellers er det bedste råd nok at søge hende på Dansk Data Arkivs folketællings- og kirkebogsindtastninger, som jeg vist linkede til længere oppe. Hendes navn er desværre vældig almindeligt, men det kan jo være, du er heldig. Så vidt jeg ved, skulle året 1801 være indtastet næsten komplet, så hvis hun var født der, kan det være, du kan finde hende.

Tusinde tak Else, desværre er det et meget almindeligt navn og i 1801 er hun sikkert 14-15 år (formodet fødselsår 1786 pga af hendes alder da hun dør 56 3/4 eller 57 3/4, de har skrevet et 6 og 7 tal oven i hinanden) Jeg formoder at Inger Marie er hendes søster, men finder ingen familier i 1801 hvor de begge er til stede i DDD, ej heller i 1787. Ved en anden dåb er der også en Anne Nielsdatter med, sikkert en anden søster, men indtil jeg finder noget konkret er det rent gætværk. Jeg har kigget på folketællingerne, men hendes fødested bliver ikke nævnt. Til og afgangslister er også læst med tællekam, men desværre mangler der sider så den springer fra 1814 til 1822.