Kirsebærøje (billeder af øjet vedhæftet)

Jeg så at min kat Mercedes havde hvad der lignede en hævet blinkinde. Hun var helt upåvirket, men der var lidt flåd fra øjet. Men øjet virkede ikke irriteret eller noget. I kan se det her på hendes venstre øje:

Egentlig kunne man jo tro at det var en infektion man bare kunne klare det med lidt øjendråber, men jeg har aldrig rigtig haft problemer med øjeninfektioner hos mine katte, så jeg tænkte at det kunne være et såkaldt “kirsebærøje” hvor kirtlen er hoppet op i øjet. Det lignede ikke helt, men jeg tænkte at jeg hellere måtte få det tjekket med det samme fordi var det et “kirsebærøje” kan man være heldig at en dygtig dyrlæge kan sætte det på plads hvis katten er meget medgørlig. Alternativet er operation, og der kan man ikke være sikker på at operationen ikke skal gentages.

Heldigvis var det min egen dyrlæge (Skovlunde Dyreklinik) der havde vagten i dag, og endda var jeg så heldig at det var Pernille, som var der. Hun har tidligere lykkedes med at sætte kirtlen på plads med success - på samme kat, men på det andet øje. Så derfor var jeg glad for at se hende. I dag lykkedes det også for Pernille. Mercedes sad stille og roligt, og lod Pernille arbejde med det. Perfekt.

Her er til information et billede fra første gang det gik galt - her er problemet noget tydeligere:

Så selvom det ikke var billigt, så er pengene godt givet ud når det ser ud til at Mercedes kan slippe for en operation. Nu skal hun så have øjendråber i 5 dage, og så håber vi at kirtlen bliver hvor den skal være.

Man kan da kun være fan af Pernille og af Skovlunde Dyreklinik efter en sådan oplevelse. :slight_smile:

Åhh ja Kirsebærøje er ikke noget man skal pjatte med… Min venindes hun havde det også, og de gav øjendråber af 3 gange inden dyrlægen besluttede at en operation måtte sættes igang, for hendes øje ville bare ikke makke ret…

Jeg håber din Mercedes kan klare det bare med øjendråberne :slight_smile:

Ej hvor var det godt det blev ordnet. Det er som at vinde i lotteriet har man brug for vagten og Skovlunde har den. Syntes ellers lige de har haft vagt (det er da ikke mere end 14 dage siden jeg var der) - men der er sikkert mere run på i ferieperioden.

Pernille kan også det med øjne - prøvede det også på en vagt for mange år siden.