Klamydia og ronaxan?

Den bette nye hanmis døjer lidt med løbeøjne og hoste. Dr. dyr mistænker klamydia og har udskrevet Ronaxan. Men nu var lige inde og læse om det, og det ser ud som om, klamydia skal have anitibioka fra “oxytetracyklin”-gruppen, og på Ronaxan-pakken står der, at det er Doxycyklin. Det lyder jo lidt ens og så alligevel ikke :slight_smile: Så er der mon nogle kloge mennesker, der kan fortælle mig, om det er det samme?

mvh. tina

Doxycyklin virker også mod Klamydia (det bruges hos mennesker bl.a. mod netop Klamydiainfektioner).

Og husk, at der ved Ronaxan skal skylles efter med væske eller mad, når tablet er givet. Ellers kan den give ætsninger i spiserøret.

God bedring med den lille :kryds:

Tak Lone :slight_smile: Godt at høre, at det er det rigtige medicin. Jeg pakker pillerne ind i frikadeller og serverer vådfoder bagefter :slight_smile:

mvh. tina

Men de skal begge have i mindst 24 dage, så god fornøjelse.

Ring til Dyrlægehuset Kolding, hvis du er i tvivl om noget.

Held og lykke - vi har haft klammeren her i huset og ronaxan er virkelig træls at give ! Den går i opløsning med det samme og er bitter så de begynder at skumme med savl. Nogle maver har desuden svært ved det og det kommer op igen hvis du kun skyller eller fodrer.
Jeg pakkede det ind i mini cat sticks fra vitakraft, da de er bløde og kan formes omkring pillen/ stumpen af pille alt efter styrke/størrelse af kat.
Men en lod sig ikke snyde og kunne ikke vente på pill pockets fra usa, som desuden er dyre.
Leverpostej blev afprøvet men det klistrer til fingrene. så- produkt der er blødt og formbart og glider ned gennem halsen og som samtidig er med fedt så det først opløses når fordøjelsen er i fuld gang - Flødehavarti foreslog min mor.
Den var billig så vi sprang ud i det.
Det virker perfekt ! små tern, forme forme til lille bitte kugle, i hals på kat og vupti. ikke mere gult bræk og savl.
Når man har en hel flok der skulle have var det ved gud en fordel. og så i så mange dage.

Er kræet madglad nok kan man såmænd få det til at tage osten af sig selv :slight_smile:

ps: jeg fik mine testet da vi oprindeligt mistænkte herpes som jo som sådan ikke kan behandles- nøj jeg var lettet over det “bare” var klammeren.

Siden har vi ikke haft en eneste snotnæse i huset og det er nu … små 2 år mener jeg

24 dage? Jeg har fået til 10… Plejer man at teste på mistanke for klamydia, eller behandler man bare?

[QUOTE=kira v;1227733]Held og lykke - vi har haft klammeren her i huset og ronaxan er virkelig træls at give ! Den går i opløsning med det samme og er bitter så de begynder at skumme med savl. Nogle maver har desuden svært ved det og det kommer op igen hvis du kun skyller eller fodrer.
Jeg pakkede det ind i mini cat sticks fra vitakraft, da de er bløde og kan formes omkring pillen/ stumpen af pille alt efter styrke/størrelse af kat.
Men en lod sig ikke snyde og kunne ikke vente på pill pockets fra usa, som desuden er dyre.
Leverpostej blev afprøvet men det klistrer til fingrene. så- produkt der er blødt og formbart og glider ned gennem halsen og som samtidig er med fedt så det først opløses når fordøjelsen er i fuld gang - Flødehavarti foreslog min mor.
Den var billig så vi sprang ud i det.
Det virker perfekt ! små tern, forme forme til lille bitte kugle, i hals på kat og vupti. ikke mere gult bræk og savl.
Når man har en hel flok der skulle have var det ved gud en fordel. og så i så mange dage.

Er kræet madglad nok kan man såmænd få det til at tage osten af sig selv :slight_smile:

ps: jeg fik mine testet da vi oprindeligt mistænkte herpes som jo som sådan ikke kan behandles- nøj jeg var lettet over det “bare” var klammeren.

Siden har vi ikke haft en eneste snotnæse i huset og det er nu … små 2 år mener jeg[/QUOTE]

Her er han glad nok for de der sticks, men han er ikke ved at falde i svime over dem, men det var ellers en super ide. Havartien prøver jeg med!!

Jeg vil rigtig gerne IKKE slås med ham om piller. Jeg er ikke ret god til at give dem, og min gamle kat gik fra at være ret vanskelig til at være helt umulig at putte piller i, helt sikkert godt hjulpet af min usikkerhed på projektet. (Den anden kat var helt umulig fra starten) Så planen var egentlig at klikkertræne de hersens nye kræ - og mig selv - til at blive noget bedre til det. Og altså inden jeg begynder at slås med dem. Jeg har allernådigst fået lov til at kigge på hans tandkød, men kun med tåmodighed, sweettalk og en godbid bagefter :slight_smile:

Han har fået pillerne gemt i dels frikadeller, dels torskerogn, og han spiser selv begge dele. Han kaster ikke op efter at have fået pillerne, og han virker ikke til at have ondt, når de er spist - han går bare videre til vådfoderet. Skal jeg så være bekymret?

mvh. tina

Vi har jo calici her - de fik deres antibiotika i nakken denne gang, da Caspers fortid gør, at jeg ikke skal til at lave det han kan tolke som overgreb pt - den mulighed findes måske også for dig? Det er ikke godt at gøre tit, men nu er det jo heller ikke tit forhåbentlig man skal give det. Mine to andre kan kaste piller op uanset hvad dyrlægen gør - så de får det altid på den måde. Der er en kræftrisiko, men ved dem er det eneste mulighed - de har nok fået det 2 gange på ni år, så vi tager risikoen. Du kan snakke med din dyrlæge om muligheden

Tak Helle, det var en god ide :slight_smile:

mvh. tina

Jeg har desværre også haft det i huset. Her startede vi også på med de 10 dage på Ronaxan, men det kom igen. Så blev katten tested og det var Kalmydia, så fik den yderlige 10 dage. Men så var der andre i min flok der også fik det, så fik min dyrlæge læst op på lektien og fandt ud af der mindst skulle 24 dage til, ved alle vores katte.

Tak, jeg vender den lige med vores dyrlæge og hører hende, hvor sikker hun er, og om der skal testes :slight_smile: Hvis der skal testes, kan vi jo lige så godt få det gjort, så der ikke skal behandles over flere omgange - og så må hun også lige læse op på lektien :wink:

mvh. tina

Hov, må jeg ikke lige høre jer, hvis katte har haft klamydia - var de påvirkede af det, sådan med humør og energi? Jeg kender jo ikke bettefisen så godt endnu, så jeg har lidt svært ved at vurdere, hvordan han er i forhold til normalt…

mvh. tina

Syntes ikke det påvirkede humøret. Hvilken dyrlæge bruger du?

Jeg brugt Eva Christensen - den rullende dyrlæge - for første gang her. Synes, det er super, at hun kan komme ud :slight_smile:

mvh. tina

Ham der bettefisen, var det ikke ham der var fra Aslans? Anne plejer at have meget godt styr på sine katte (efter min menig), så hun burde kunne hjælpe dig med om hans humør er som det plejer

God ide, Carina, tak :slight_smile:

mvh. tina