Klar til fødsel

Nu er jeg ved at være færdig med klargøring til Anabells forestående fødsel, jeg mangler dog noget gedemælk, kmr og noget a/d-vådfoder som ekstra godter til hende bagefter.

Så nu dukker der lige nogle ekstra spørgsmål op, fødekassen er allerede placeret i soveværelset, manden får sat gipsplader rundt om vores seng, så hun ikke kan kravle derunder og føde.

Men hvor lang tid i forvejen ville i tage jeres drægtige hunkat med i soveværelset om natten?
Vi plejer at have døren på klem, så de kan gå ind og ud som de vil, men jeg vil bare ikke gå glip af det store øjeblik, og jeg kan jo ikke være sikker på at hun søger ind til mig når tiden er inde.

Plejer i at skifte over til killingefoder op til fødslen eller hvornår i drægtigheden gør i det? (hvis i gør)

Mine får killingefoder altid - :slight_smile: Vi har killingefoder stående fremme 24/7 om vi har killinger eller ej. Selfølgelig står der en 3 - 4 andre produkter også.

Mange hunkatte viser ingen interesse for fødekassen før fødslen er i gang. Så du må se til den tid hvor hun syntes hun skal føde…det kan snildt være under dynen eller andet upraktisk sted. Hvilken parringsdag beregner du fra ?

[quote=Chicabee;485909]Mine får killingefoder altid - :slight_smile: Vi har killingefoder stående fremme 24/7 om vi har killinger eller ej. Selfølgelig står der en 3 - 4 andre produkter også.

Mange hunkatte viser ingen interesse for fødekassen før fødslen er i gang. Så du må se til den tid hvor hun syntes hun skal føde…det kan snildt være under dynen eller andet upraktisk sted. Hvilken parringsdag beregner du fra ?[/quote]

Jeg beregner fra d. 29 september, for første parring var den 28. om aftenen. Så efter de kalendere/kalendre? :? jeg har haft beregnet på, så skulle dag 65 være 2.dec. og det kan jo ske fra dag 63-72.

Jeg er i god tid med fødekassen, det er jeg klar over. Men det er noget Karina-nørdet noget med de ting hun giver sig i kast med :høhø:
Hun har dog været oppe i den og ligge 5 min. men så kom Figaro og forstyrrede hende. Så ham tænker jeg også at han skal blive i stuen op til.

Jeg gav mine hunkatte fuld adgang killingefoder lige fra parringen. De skal jo have godt med kalorier til at producere alle de fine mislinger -love

Med hensyn til fødekassen, så valgte min Isis selv at føde der. Jeg var ikke i tvivl om det, da fødslen var nært forestående, og hun ville selv at jeg skulle være der. Min kastrat havde jeg lukket ude fra soveværelset, men det ville hverken han eller Isis finde sig i, så jeg måtte åbne døren så han kunne være med.

Han var så sød at vaske hende bagi, mens hun lå der med veer, og var godt snasket. Hun kunne nemlig ikke selv nå, så jeg tror hun nød at han gad gøre hende ren. Men så snart den første killing var født, forsvandt han. Han kunne bestemt ikke li’ sådan nogle små mider :tihi:

Jeg tror det er meget forskelligt hvad hunkatten foretrækker, så man må bare prøve sig frem, og gætte lidt på hvad hun vil. Held og lykke med det hele :hjertehop:

Det er bare så spændende det første kuld:thumbup:

Nu har Cheetah født to gange og vi tog hende ind i soveværelset ca. en uge før vi forventede fødsel. Hun nød at have os for sig selv og blev også godt fortrolig med fødekassen som hun gladdeligt sov i ved siden af sengen. Ca et døgn før fødslen kunne vi mærke at hun blev ekstrem kælen og kontaktsøgende. Hun spandt meget og ville meget gerne nusses på den store mave.

Jeg er sikker på at du vil kunne mærke det på Anabell når tiden nærmer sig.

Jeg gav Cheetah killingefoder gennem hele drægtigheden, men hun er også så lille, at jeg ville være sikker på at hun fik nok.

Endvidere havde jeg lavet flere skumgummibunde klar til fødekassen og brugte gamle hovepude betræk som overtræk, så var det nemt at skifte den beskidte bund efter fødslen uden at forstyrre for meget :slight_smile:

Ifølge min beregner er hun på dag 65 den 3.12 :høhø:

Jeg har aldrig haft en hunkat der har født tidligere end dag 65, oftest føder mine på dag 67 talt fra 2 dags parring.

Jeg giver ikke killingefoder til en drægtig kat der er i god kondition.

Man risikerer katten bliver fed og får problemer med at presse gennem alt det fedtvæv. Det er prøvet en gang for mange år siden - skal bestemt ikke prøves igen … En anden ting er efter fødslen - da skal hunkatten alt det “den kan trække” af god og nærende kost

Det plejer hos mig at være alle de andre katte der finder fødekassen mere interessant end den den er beregnet til. Men alle har vidst hvor den var når det var tid - og den skal du jo holde øje med …

Jeg er meget uenig i drægtige hunkatte i god kondition skal ha’ killingefoder …

[quote=Chicabee;485917]Ifølge min beregner er hun på dag 65 den 3.12 :høhø:

Jeg har aldrig haft en hunkat der har født tidligere end dag 65, oftest føder mine på dag 67 talt fra 2 dags parring.[/quote]

Hvad for en beregner bruger du?

Jeg har brugt den på klanelliott.dk og så shaggytail, (mærkeligt nu har jeg lige været derinde igen, og der siger den 3.12 :tihi: ) Nå men en dag fra eller til betyder jo ikke noget, for det er naturen som bestemmer det i sidste ende.

Jeg fodrer jo en hel del med vådt og råt 3-4 gange om dagen, vil det så være en god idé at skifte det våde ud til killingefoder. Eller er det nok at tørfoderet er killingefoder. Jeg har allerede blandet det tøre med 30% killinge og 70% voksenfoder, men det er meget begrænset hvor meget tørfoder de spiser om dagen.

[quote=Lis Dahlstrøm;485919]Jeg giver ikke killingefoder til en drægtig kat der er i god kondition.

Man risikerer katten bliver fed og får problemer med at presse gennem alt det fedtvæv. Det er prøvet en gang for mange år siden - skal bestemt ikke prøves igen … En anden ting er efter fødslen - da skal hunkatten alt det “den kan trække” af god og nærende kost

Jeg er meget uenig i drægtige hunkatte i god kondition skal ha’ killingefoder …[/quote]

Jeg gav RC til drægtige katte første gang og killingefoder anden gang og kun fordi Cheetah ikke er den store spiser. Hun spiser kun tørfoder og intet andet, og jeg ville som sagt være helt sikke på hun fik nok næring til fostrene.

Hun blev på ingen måde fed - tog 950 gram på første gang til 3 killinger og 750 gram på anden gang til en enkelt. Efter begge fødsler vejede hun ca. 300 gram mere end ved parring og det var bare klædeligt til hende og gav hende noget at give af til diegivningen.

Nåår min næste hunkat Ayana skal have sit første kuld disponerer jeg anderledes. Hun har en helt anden kropsbygning og spiser gladeligt alt, så hende er jeg ikke i tvivl om nok skal få det der skal til.
Så alt i alt vil jeg mene det er en individuel vurdering af hunkatten.

[quote=Wijelo;485926]Jeg gav RC til drægtige katte første gang og killingefoder anden gang og kun fordi Cheetah ikke er den store spiser. Hun spiser kun tørfoder og intet andet, og jeg ville som sagt være helt sikke på hun fik nok næring til fostrene.

Hun blev på ingen måde fed - tog 950 gram på første gang til 3 killinger og 750 gram på anden gang til en enkelt. Efter begge fødsler vejede hun ca. 300 gram mere end ved parring og det var bare klædeligt til hende og gav hende noget at give af til diegivningen.

Nåår min næste hunkat Ayana skal have sit første kuld disponerer jeg anderledes. Hun har en helt anden kropsbygning og spiser gladeligt alt, så hende er jeg ikke i tvivl om nok skal få det der skal til.
Så alt i alt vil jeg mene det er en individuel vurdering af hunkatten.[/quote]

Skal jeg vurdere Anabell udfra det, så behøver jeg ikke at skifte, for hun er så madglad at det gør helt ondt. Og normalt får hun jo brændt en masse krudt af, men hun er lissom blevet noget mere sløv :tihi:

Jeg er en rigtig høne-mor hvad kattefødsler og killinger angår :høhø:

Dvs. jeg planlægger altid, at holde fri/ferie omkring det forventede fødselstidspunkt.
Jeg vil være tilstede når min hunkat føder.
For det første for at kunne træde hjælpende til, hvis det er nødvendigt og
for det andet fordi, det - for mig - er SÅ stor en oplevelse, at det vil jeg ikke gå glip af :tihi:

Vi har soveværelse på 1. salen.
Hunkatten tager jeg med i soveværelset, hvor fødekassen står, ca. fra dag 60.
Om dagen er hun nedenunder sammen med de andre katte, men om natten er det kun hende, der kommer med os op i soveværelset.

Mht. foder, så får hun det normale foder op til fødslen.

Under/efter fødslen får hun tiger-mælk og noget killinge-dåse-mousse fra RC. Det plejer hunkatten(e) at blive meget glad for.
Herefter tilbydes hun både killingefoder og alm. foder (tør-foder fra RC).

Held og lykke med den forestående fødsel :thumbup:

Jeg har indtil videre også “kun” givet ekstra råt som tilskud til Fanny - og det spiser Sander næsten lige så meget af som hun gør :slight_smile:

Men hun er også i super kondition og jeg har det rigtig godt med at vide, at hendes pt. ekstra 500 gram bestemt ikke kan være fedt :slight_smile:

Jeg tager dem med i soveværelset ca fra dag 62 - lidt afhængigt af øvrige katte i huset og deres forhold til hinanden. Somme tider får de bare lov at gå med de andre.
Jeg har aldrig oplevet en aby, der har født “for sig selv”. De har altid opsøgt mig og fortalt, når de begyndte at få veer.

Mine får ikke killingefoder, men alt hvad de kan spise i øvrigt.

[quote=Lis Dahlstrøm;485919]
Jeg er meget uenig i drægtige hunkatte i god kondition skal ha’ killingefoder …[/quote]

Jeg tror nu det er individuelt. Min Isis havde brug for al den næring hun kunne få, selvom hun var i fin kondition. Hun er en lille spinkel kat, og havde svært ved at rumme så meget mad, som hun egentlig havde brug for.