Jeg takker. Beklager jeg ikke har set svar før end nu…
[QUOTE=Kiwa;736641]Det har både du og Amidale da helt styr på, rigtig flot 
Hun er i mine øjne så langt, at du kan vente med, at klikke hende til hendes poter rent faktisk rammer din håndflade. Umiddelbart klikker du lige før de rammer, og belønner dermed selve “bevægelsen” op mod din hånd.
Du kunne langsomt udbygge sværhedsgraden når hun ved, at hun først bliver klikket/belønnet idet hun reelt berører håndfladen, ved efterfølgende langsomt, at forøge tiden før hun bliver klikket, når poten hviler på din hånd. På den måde kan hun lære, at holde poten længere og længere tid på din hånd, inden hun bliver belønnet. Hun bliver på den måde udfordret “hjernemæssigt”, idet hun reelt ikke ved, hvornår belønningen falder.
Husk indimellem at gå tilbage til, at belønne for hurtig/kortvarig berøring for variation i træningen. Blot et forslag til at variere øvelsen, så hun hele tiden bliver udfordret.
En anden variation kunne være, at holde hånden i andre positioner, nede/ ud mod siden, længere fra hvor hun sidder, så hun skal rejse sig/bevæge sig for at ramme din hånd, eller berøring ovenpå din hånd.
Du kunne også udbygge/variere ved, at ændre øvelsen/komandoen til “vifte/vinke” efterfulgt af “pote” Hun vil så sidde og “vifte” med poten i fri luft. Når den er på plads, rækker rækker du din hånd frem med “pote”, så hun kan berøre den. Igen blot lidt forslag til, at variere/udbygge, og udfordre hende.
Når de forskellige øvelser sidder fast, er det ultimative i mine øjne, at arbejde henimod, at få hende til selv, at tilbyde dig forskellige former for adfærd, før der belønnes. Dvs. at hun af helt egen fri vilje tilbyder dig forskellig adfærd og dermed selv skal løse problematikken om hvornår og “især” for hvilken adfærd bliver jeg mon belønnet? Det er mentaltræning/aktivering der vil noget, men et skridt langt henne i denne trænings/aktiveringsform.
I er godt nok dygtige begge to. Skidt med at du føler du ikke er helt sikker på om du gør de rigtige ting, du er så godt på vej, finpusningen skal nok komme. Jeg er helt sikker på, at i lige denne øvelse, er I så klar til, at gå meget længere, selvfølgelig med små udbygninger/skridt hele tiden for, at hun ikke mister begejstringen. Det er rigtig fint, at hun allerede også kan andre øvelser (spring fra stol til stol) Det er vigtigt, at kunne variere aktiveringen hele tiden, især når man arbejder på, at forfine/udbygge en allerede kendt øvelse.
Glæder mig til, at følge hvilke ting I finder på sammen. Ham “nussegøjen” skal nok også se lyset en dag, når det går op for ham hvor sjov en leg det er, at blive klikkeraktiveret/leget med, og på den måde få sjov og udfordrende “alenetid” med mor.
Mvh
Yvonne[/QUOTE]
Ja jeg kan godt se jeg nok klikker hende lige hurtig nok, men tror faktisk kun vi var på 2 eller 3 gang med “Gi pote”.
Tror nok jeg klikker senere nu, men indrømmer jeg ikke kan huske det. Jeg har ikke klikket hende alverden her de sidste 2 uger.
Glæder mig til at komme hjem og igang igen. 
Jeg takker mange gange for dit dejlige lange, og inspirerende indlæg. Det er helt sikkert noget jeg også vil prøve. “Low five” er en jeg også havde tænkt at prøve med tiden. - Jeg har også fået mange gode idéer via nogle klip på youtube, og der regner jeg med at kigge nærmer de næste par dage. 
Jeg ved ikke rigtig om Gismo vil fange den med tiden, jeg var ellers sikker på det lige var ham. Men han er blevet noget af en nussefrans med årene, men jeg skal helt sikkert forsøge med tiden. Tror jeg arbejder videre med Amidale til at starte med, ind til jeg føler mig mere sikker. Er utrolig usikker på mig selv ind i mellem om jeg nu gør det rigtigt. - Men det ser jo ud il det virker, så helt galt kan det forhåbentlig ikke være.