Klikkertræning af Amidale

Ja jeg er jo gået i gang med at klikkertræne Amidale. Jeg har en idé om at hun vil fange det ret godt, og så håber jeg jo med tiden vil kunne få lidt gang i hende med lidt hop osv. - Jeg laver 3 forskellige ting med hende nu, men synes at hun fanger en ting bedre end de 2 andre, og det er: Gi pote.
I starten sprang hun bare op og stak alle klør i hånden på mig, nu prikker hun pænt på hånden og sætter poten ned igen. :slight_smile:

Jeg har forsøgt at optage hende i dag, jeg må nok finde mit stativ frem næste gang, dette er ikke helt vellykket. - Jeg håber at kunne få filmet hendes fremgang som tiden går. :slight_smile:

Jeg har oprettet denne tråd for at hente hjælp med tiden, og forhåbentlig vise hendes fremgang. :slight_smile:

//youtu.be/iLoonWTF82M

Her er første video med Amidale og “Gi pote”.

Dygtig Amidale! :slight_smile: Glæder mig til at følge fremskridtene her i tråden!

Jeg takker på Amidales vegne. :tihi:

Sikke en fin video og Amidale er godt nok smuk! Er det en maincoon? Jeg glæder mig til at følge med og se flere øvelser :slight_smile: Jeg har selv overvejet at købe klikkeren til mine katte - det her giver da lidt ekstra motivation :slight_smile:

Tusinde tak. :slight_smile: Ja Amidale er Maine Coon!

Det er sjovt når man først får startet. Jeg har været startet på flere gange før, men stoppet hurtigt igen da jeg ikke følte jeg gjorde det rigtigt. - Gør jeg stadig ikke helt, men holder ved. Et eller andet må da lykkes. :tihi:

Flot, Amidale. :rock:

Jeg har en klikker liggende og skal bare se at få taget mig sammen… :wink:

Hun er dygtig og meget fin. Held og lykke med det, mine katte elsker det.

Inspiration kan du finde masser af herinde… ved der ligger en del videoer over emnet klikkertræning

Hvor er hun dygtig :slight_smile: og SMUK!!! :inlove:

Jeg takker på mine og Amidale vegne. :slight_smile:

Jeg har lige haft forsøgt med Gismo, men han vil bare nusse. :tihi: Men Amidale var der som en mis og pev. Så vi trænede kort igen. Spring fra stol til stol og pote. Hun er så sød når hun giver pote synes jeg… :love2:

Hvor er I dygtige, du og Amidale:ok:, det bliver spændende at følge jeres træning.

Og det kan ses at den smukke missepige nyder den nye leg/træning:).

Hvor er i dog dygtige :slight_smile: :slight_smile:

Det har både du og Amidale da helt styr på, rigtig flot :ok:

Hun er i mine øjne så langt, at du kan vente med, at klikke hende til hendes poter rent faktisk rammer din håndflade. Umiddelbart klikker du lige før de rammer, og belønner dermed selve “bevægelsen” op mod din hånd.

Du kunne langsomt udbygge sværhedsgraden når hun ved, at hun først bliver klikket/belønnet idet hun reelt berører håndfladen, ved efterfølgende langsomt, at forøge tiden før hun bliver klikket, når poten hviler på din hånd. På den måde kan hun lære, at holde poten længere og længere tid på din hånd, inden hun bliver belønnet. Hun bliver på den måde udfordret “hjernemæssigt”, idet hun reelt ikke ved, hvornår belønningen falder.

Husk indimellem at gå tilbage til, at belønne for hurtig/kortvarig berøring for variation i træningen. Blot et forslag til at variere øvelsen, så hun hele tiden bliver udfordret.

En anden variation kunne være, at holde hånden i andre positioner, nede/ ud mod siden, længere fra hvor hun sidder, så hun skal rejse sig/bevæge sig for at ramme din hånd, eller berøring ovenpå din hånd.

Du kunne også udbygge/variere ved, at ændre øvelsen/komandoen til “vifte/vinke” efterfulgt af “pote” Hun vil så sidde og “vifte” med poten i fri luft. Når den er på plads, rækker rækker du din hånd frem med “pote”, så hun kan berøre den. Igen blot lidt forslag til, at variere/udbygge, og udfordre hende.

Når de forskellige øvelser sidder fast, er det ultimative i mine øjne, at arbejde henimod, at få hende til selv, at tilbyde dig forskellige former for adfærd, før der belønnes. Dvs. at hun af helt egen fri vilje tilbyder dig forskellig adfærd og dermed selv skal løse problematikken om hvornår og “især” for hvilken adfærd bliver jeg mon belønnet? Det er mentaltræning/aktivering der vil noget, men et skridt langt henne i denne trænings/aktiveringsform.

I er godt nok dygtige begge to. Skidt med at du føler du ikke er helt sikker på om du gør de rigtige ting, du er så godt på vej, finpusningen skal nok komme. Jeg er helt sikker på, at i lige denne øvelse, er I så klar til, at gå meget længere, selvfølgelig med små udbygninger/skridt hele tiden for, at hun ikke mister begejstringen. Det er rigtig fint, at hun allerede også kan andre øvelser (spring fra stol til stol) Det er vigtigt, at kunne variere aktiveringen hele tiden, især når man arbejder på, at forfine/udbygge en allerede kendt øvelse.

Glæder mig til, at følge hvilke ting I finder på sammen. Ham “nussegøjen” skal nok også se lyset en dag, når det går op for ham hvor sjov en leg det er, at blive klikkeraktiveret/leget med, og på den måde få sjov og udfordrende “alenetid” med mor.

Mvh
Yvonne

Jeg takker. Beklager jeg ikke har set svar før end nu…

[QUOTE=Kiwa;736641]Det har både du og Amidale da helt styr på, rigtig flot :ok:

Hun er i mine øjne så langt, at du kan vente med, at klikke hende til hendes poter rent faktisk rammer din håndflade. Umiddelbart klikker du lige før de rammer, og belønner dermed selve “bevægelsen” op mod din hånd.

Du kunne langsomt udbygge sværhedsgraden når hun ved, at hun først bliver klikket/belønnet idet hun reelt berører håndfladen, ved efterfølgende langsomt, at forøge tiden før hun bliver klikket, når poten hviler på din hånd. På den måde kan hun lære, at holde poten længere og længere tid på din hånd, inden hun bliver belønnet. Hun bliver på den måde udfordret “hjernemæssigt”, idet hun reelt ikke ved, hvornår belønningen falder.

Husk indimellem at gå tilbage til, at belønne for hurtig/kortvarig berøring for variation i træningen. Blot et forslag til at variere øvelsen, så hun hele tiden bliver udfordret.

En anden variation kunne være, at holde hånden i andre positioner, nede/ ud mod siden, længere fra hvor hun sidder, så hun skal rejse sig/bevæge sig for at ramme din hånd, eller berøring ovenpå din hånd.

Du kunne også udbygge/variere ved, at ændre øvelsen/komandoen til “vifte/vinke” efterfulgt af “pote” Hun vil så sidde og “vifte” med poten i fri luft. Når den er på plads, rækker rækker du din hånd frem med “pote”, så hun kan berøre den. Igen blot lidt forslag til, at variere/udbygge, og udfordre hende.

Når de forskellige øvelser sidder fast, er det ultimative i mine øjne, at arbejde henimod, at få hende til selv, at tilbyde dig forskellige former for adfærd, før der belønnes. Dvs. at hun af helt egen fri vilje tilbyder dig forskellig adfærd og dermed selv skal løse problematikken om hvornår og “især” for hvilken adfærd bliver jeg mon belønnet? Det er mentaltræning/aktivering der vil noget, men et skridt langt henne i denne trænings/aktiveringsform.

I er godt nok dygtige begge to. Skidt med at du føler du ikke er helt sikker på om du gør de rigtige ting, du er så godt på vej, finpusningen skal nok komme. Jeg er helt sikker på, at i lige denne øvelse, er I så klar til, at gå meget længere, selvfølgelig med små udbygninger/skridt hele tiden for, at hun ikke mister begejstringen. Det er rigtig fint, at hun allerede også kan andre øvelser (spring fra stol til stol) Det er vigtigt, at kunne variere aktiveringen hele tiden, især når man arbejder på, at forfine/udbygge en allerede kendt øvelse.

Glæder mig til, at følge hvilke ting I finder på sammen. Ham “nussegøjen” skal nok også se lyset en dag, når det går op for ham hvor sjov en leg det er, at blive klikkeraktiveret/leget med, og på den måde få sjov og udfordrende “alenetid” med mor.

Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Ja jeg kan godt se jeg nok klikker hende lige hurtig nok, men tror faktisk kun vi var på 2 eller 3 gang med “Gi pote”. :slight_smile: Tror nok jeg klikker senere nu, men indrømmer jeg ikke kan huske det. Jeg har ikke klikket hende alverden her de sidste 2 uger. :frowning: Glæder mig til at komme hjem og igang igen. :slight_smile:

Jeg takker mange gange for dit dejlige lange, og inspirerende indlæg. Det er helt sikkert noget jeg også vil prøve. “Low five” er en jeg også havde tænkt at prøve med tiden. - Jeg har også fået mange gode idéer via nogle klip på youtube, og der regner jeg med at kigge nærmer de næste par dage. :smiley:

Jeg ved ikke rigtig om Gismo vil fange den med tiden, jeg var ellers sikker på det lige var ham. Men han er blevet noget af en nussefrans med årene, men jeg skal helt sikkert forsøge med tiden. Tror jeg arbejder videre med Amidale til at starte med, ind til jeg føler mig mere sikker. Er utrolig usikker på mig selv ind i mellem om jeg nu gør det rigtigt. - Men det ser jo ud il det virker, så helt galt kan det forhåbentlig ikke være. :slight_smile:

Jeg tror roligt, man kan sige, at det lige så meget er mentaltræning af en selv, som det er af katten. Det kræver en ret høj grad af koncentration fra begge parter. Fx skal man jo helst klikke, FØR de får godbidden, og det glemmer jeg nogle gange, når jeg bliver for opslugt eller synes, de er SÅÅÅÅÅ dygtige :høhø:

Men jeg har fundet ud af, efter at jeg for alvor er gået i gang med det, at det er lige meget. Måske tager det lidt længere tid for katten at lære en øvelse, hvis man ikke er præcis nok. Men hva’ så? Og så tror jeg i øvrigt kun, at man lærer at være præcis ved at have klikkeren i hånden og bruge den og se og forstå kattens reaktioner på de signaler, man giver den. Det kan ikke forklares, og man forstår det heller ikke helt, selv om man ser det på video. Man udvikler det i samarbejde med katten.

Så mit bud er, at du bare skal klø på, uanset hvor hjælpeløs du måtte føle dig i begyndelsen. Katten vil under alle omstændigheder nyde samværet med dig.

[QUOTE=galath;736739]Jeg tror roligt, man kan sige, at det lige så meget er mentaltræning af en selv, som det er af katten. Det kræver en ret høj grad af koncentration fra begge parter. Fx skal man jo helst klikke, FØR de får godbidden, og det glemmer jeg nogle gange, når jeg bliver for opslugt eller synes, de er SÅÅÅÅÅ dygtige :høhø:

Men jeg har fundet ud af, efter at jeg for alvor er gået i gang med det, at det er lige meget. Måske tager det lidt længere tid for katten at lære en øvelse, hvis man ikke er præcis nok. Men hva’ så? Og så tror jeg i øvrigt kun, at man lærer at være præcis ved at have klikkeren i hånden og bruge den og se og forstå kattens reaktioner på de signaler, man giver den. Det kan ikke forklares, og man forstår det heller ikke helt, selv om man ser det på video. Man udvikler det i samarbejde med katten.

Så mit bud er, at du bare skal klø på, uanset hvor hjælpeløs du måtte føle dig i begyndelsen. Katten vil under alle omstændigheder nyde samværet med dig.[/QUOTE]

he he ja, man kan godt blive lidt ivrig nogle gange … :tihi:

Ja man kan se så mange videoer, men det er ikke sikkert alt virker med ens kat. Gismo og Amidale er fx helt forskellige. Og Diamond total ligeglad pt. øv

Jeg glæder mig SÅ meget til at komme hjem og træne med hende igen. Men hun står ikke stille. Kæresten træner: “Gi pte” med hende hver dag efter han er komme hjem. :smiley:

Ja man kan se så mange videoer, men det er ikke sikkert alt virker med ens kat. Gismo og Amidale er fx helt forskellige. Og Diamond total ligeglad pt. øv

Må man spørge hvad du bruger som godbid til dem? Hjemme gider Hvæsemissen og Det Skeløjede Bæst under ingen omstændigheder at træne med det alm tørfoder. Vådmad gør de til gengæld alt for. Jo længere tid jeg er om at komme igang når jeg begynder at finde træningsudstyret frem, jo større tudekor har jeg i baggrunden og det er dem begge. Til at starte med var det mest Hvæsemissen der brokkede sig, Det Skeløjede Bæst var ligeglad indtil maden kom over til træningsstedet.

Og Diamond total ligeglad pt. øv

Er der ikke et eller andet mad han elsker? Da jeg i sin tid havde Ayoe ude og kigge på mine misser for at få løst problemerne med Hvæsemissen, nåede hun til et punkt hvor hun mente at nu gad de ikke træne mere (det var dengang de ikke vidste hvad “træning” var). Jeg mente nu at vi lige skulle prøve igen med nogle rejer skåret ud i små stykker så de holdt noget mere… vupti så klarede vi lige 10 min mere.

slutresultatet idag er 2 misser der hopper og på barstolene så snart jeg begynder at rykke rundt på dem, selvom det betyder at man næsten falder ned, fordi der bliver rykket rundt på stolen mens man prøver at hoppe op på den :wink: For så skal vi træne skal vi… og det kan vi rigtig godt li’ (citat misserne). Så du skal bare finde det Diamond elsker at spise.

[QUOTE=Vipstøsen;737114]Må man spørge hvad du bruger som godbid til dem? Hjemme gider Hvæsemissen og Det Skeløjede Bæst under ingen omstændigheder at træne med det alm tørfoder. Vådmad gør de til gengæld alt for. Jo længere tid jeg er om at komme igang når jeg begynder at finde træningsudstyret frem, jo større tudekor har jeg i baggrunden og det er dem begge. Til at starte med var det mest Hvæsemissen der brokkede sig, Det Skeløjede Bæst var ligeglad indtil maden kom over til træningsstedet.

Er der ikke et eller andet mad han elsker? Da jeg i sin tid havde Ayoe ude og kigge på mine misser for at få løst problemerne med Hvæsemissen, nåede hun til et punkt hvor hun mente at nu gad de ikke træne mere (det var dengang de ikke vidste hvad “træning” var). Jeg mente nu at vi lige skulle prøve igen med nogle rejer skåret ud i små stykker så de holdt noget mere… vupti så klarede vi lige 10 min mere.

slutresultatet idag er 2 misser der hopper og på barstolene så snart jeg begynder at rykke rundt på dem, selvom det betyder at man næsten falder ned, fordi der bliver rykket rundt på stolen mens man prøver at hoppe op på den :wink: For så skal vi træne skal vi… og det kan vi rigtig godt li’ (citat misserne). Så du skal bare finde det Diamond elsker at spise.[/QUOTE]

Ak ja, Amidale gør det helst heller ikke for det am tørfoder, men jeg håber med tiden at kunne få hende over på det langsomt. - Lige nu bruger jeg RC Hair and skin og Smilla (hjerte godbidderne) hun ELSKER dem. Men desværre er der lidt mere fedt i, end det alm. trøfoder, men den smugle hun jo får gør det nok ikke alverdens skade…

Diamond kan da godt lide at få en godbid, men ikke SÅ meget at hun gider gøre alverden for den, så skal hun da godt nok være sulten. :tihi: Men jeg håber og tror lidt at når jeg kommer hjem igen, så kan jeg få hende igang. Hun kræver nok bare længere tid med kun klik og så en godbid uden handing for et klik og guf. Så vi må tage den tid det tager. :slight_smile:

Tja, der er jo forskel på os mennesker så hvorfor ikke os’ på katte :gruble:

Er Diamond glad for at lege? Tænkte at man så måske kunne bruge fjerpinden eller hvad hun nu er glad for som “godbid”. Hvad siger nogen af de mere erfarne “klikkere”, kan man bruge det… altså legetøj?

[QUOTE=Vipstøsen;737239]Tja, der er jo forskel på os mennesker så hvorfor ikke os’ på katte :gruble:

Er Diamond glad for at lege? Tænkte at man så måske kunne bruge fjerpinden eller hvad hun nu er glad for som “godbid”. Hvad siger nogen af de mere erfarne “klikkere”, kan man bruge det… altså legetøj?[/QUOTE]

Nej det er hun desværre heller ikke tosset med. - Hun er en kat som har nok i sig selv, og ved hvordan dagens gang skal gå. - Så det er ikke nemt…