Klikkertræning - hvor mange øvelser pr træning?

Hejsa

Jeg er i fuld gang med at lære min misser alt muligt :slight_smile: Det går fint synes jeg selv. De kan nu flere forskellige ting, men har været faldet af på target fordi de lærte pote (high five) så nu stikker de target en med poten i stedet for snuden. Nu træner jeg ca to gange på en dag korte sessioner og den ene træner vi næsten kun target (både simpel og følg taget, op ned højre venstre) og den anden alt det de nu har lært…

Men hvad gør I andre? hvor mange øvelser træner I ad gangen? Og hvor lang tid kan jeres katte holde koncentrationen. Her er det max 10 min - ikke at maden ikke er spændende, men de bliver nærmest overivrige herefter og kludrer rundt i det hele. Råd modtages gerne :slight_smile:

hm… afhænger af kat og ejers træningserfaring…

Jeg har katte med forskellige behov. Nanoq og Fies behov er lavt. 4-6 gentagelser, så vil de ikke mere, eller også gider de slet ikke den dag. Det bestemmer de selv.

Eddie er moderat. Han arbejder på udvalgte dage og når han gør, så arbejder han gerne i nogle minutter.

Tara og Tip arbejder altid gerne, gerne flere gange dagligt og gerne i timevis… De er mere hunde end katte:-)
Jeg arbejder aldrig med dem i mere end 2-3 minutter, men jeg arbejder også meget målrettet og komprimeret.
Hver kat har sine forcer, som vi dyrker, og svagheder, som vi undgår. Jeg tager udgangspunkt i den enkelte kats styrkesider og tilrettelægger øvelser efter det.

Tip er fx meget i bevægelse. Tara er meget stilsiddende. Tara kan sidde de skøreste steder, på min ryg fx, vinke, lave pote-øvelser og gå lidt rundt. Tip er i fuld vigør, fri ved fod, spring over, under, op på, bak, dække osv. Hans energiniveau er anderledes. Muligvis er Tara mere stilsiddende fordi hun har haft smerter. Det vil vise sig fremadrettet.

Nanoq er 110 % stilsiddende - og arbejder med fx diskriminationsøvelser foran sig. Han vælger fx farver og ord/tal ud for mig. (så det ser ud som om katten kan læse og regne:-)) Fie og Eddie er en mellemting mellem stilsiddende og i bevægelse.

Jeg vælger nogle ting ud, som vi skal arbejde med, før vi starter, og jeg kan sagtens arbejde med mange øvelser i hver 2-3 minutters session.
Årsagen til, at jeg ikke arbejder længere tid, er, at jeg har erfaret, at de lærer/husker bedre, når de får pauser. Det er som os - jeg mener det r 20 minutter vi kan koncentrere os, så skal hjernen slappe af… og så kan vi igen.

Nogle gange sætter jeg forskellige forstyrrelser på, og så sænker jeg kravene herunder varigheden. Det kan være når jeg arbejder med dem alle i samme rum samidig og hver dyr har hvert sit markørord (der er det om at holde tungen lige i munden som træner:-)) da arbejder vi nok 1 minut per kat og 2-3 minutter med hunden, der jo så også deltager.

PS ang din target - du skal være OBS på dine kritierier dvs hvad der udløser en belønning. Mange falder i “kattefælden” og så er det katten, der træner dig ikke omvendt. Modsat hunde er katte eminente til at regne den ud.

Der er derfor afgørende at øge kriterierne en af gangen gradvis, og så stå fast på dem:-) Nogle falder lidt for en kat, som man måske har besluttet skal berøre en target med poten - så vælger den snuden! Men den gjorde jo noget! Og så skal den da ha en godbid… nej den skal ikke:-) For den gjorde ikke det ønskede - uanset hvor sød den er.

Kan du se, hvor den “onde” træner vil hen?

Og jeg kan love dig, at den overvejende årsa g til, at min lille manipulerende Nanoq - som på 2-3 dage lærte at sidde på en hylde og vente når døren gik op i stedet for at løbe ud - dvs lærer kvikt! - stadig stort set kun kan give highfive skyldes en eneste ting: Jeg falder i netop den kriteriefælde hver gang - for han ser jo så sød ud ikk? LOL

:slight_smile:

Ja softy - det er mig:-)
Men i TEORIEN - så bør du sætte nogle mål og stå fast på dem, for katte regner den lynhurtigt ud:-)