Klikkertræning uden godbidder?

Jeg overvejer at klikkertræne med Mille, for at se om det vil give hende mere selvtillid. Jeg har derfor studeret flere videoer om emnet, og de viser allesammen at katten skal have godbidder i rå mængder.

Nu er så det store og afgørende spørgsmål: Kan man også træne med en kat, som ikke vil have godbidder og som ikke er super kælen?

Sådan er Mille nemlig, hun spiser kun når hun er sulten og er slet ikke interesseret i godbidder. Og hun er en sød og rar kat, men hun vil kun kæle, når - og så længe det passer hende.

Så er det overhovedet muligt, at træne med en kat som Mille?

Er hun interesseret i leg? Har hørt det også er en mulighed :slight_smile:

Både og, hun vil gerne lege, men så snart hun ser eller hører en lyd fra en af de andre katte, er hendes interesse for leg væk, og hun fokuserer kun på den anden/de andre katte. Hun er meget jaloux og vil jage dem væk, for jeg må kun lege med hende. Hun ejer mig jo. Det er netop en af grundene til at jeg tror, hun ville have glæde af klikkertræning. Men jeg har ikke rigtig mulighed for at lukke hende og mig fra til leg, hvor hun ikke kan høre de andre, for når de hører at der foregår noget interessant, kommer de og vil også være med og kradser på vinduet/døren.

Det er dog kun i legesituationer, at hun vil have de andre skal gå væk.

Du kan bruge alt hvad katten kan lide som belønning, hvis den har et ynglingslegetøj så ville jeg lægge det væk og kun bruge det til træning, så kan du kaste det i stedet for godbid. Du kan også lære den at komme tilbage med lejetøjet hvis den godt kan lide jagt lege. Min ene kat gad ikke rigtig legetøj før jeg fik sådan en ikea mus, den elsker den og apportere som en lille labrador :smiley:
du kan også brug kæl og snak :slight_smile: har du ikke mulighed for at lære dem at det er ok at de er adskildt i rum under træning?

[QUOTE=fugl;1182554]Du kan bruge alt hvad katten kan lide som belønning, hvis den har et ynglingslegetøj så ville jeg lægge det væk og kun bruge det til træning, så kan du kaste det i stedet for godbid. Du kan også lære den at komme tilbage med lejetøjet hvis den godt kan lide jagt lege. Min ene kat gad ikke rigtig legetøj før jeg fik sådan en ikea mus, den elsker den og apportere som en lille labrador :smiley:
du kan også brug kæl og snak :slight_smile: har du ikke mulighed for at lære dem at det er ok at de er adskildt i rum under træning?[/QUOTE]

Ok tak:), kan du henvise til bøger etc. hvor jeg kan få det uddybet det nærmere, (skal nemlig helst have hver lille detalje skåret ud i pap :tihi:).

Prøv at se om du kan låne en som hedder agility right from the start på biblioteket hvos du kan læse engelsk, den har nogle gode øvelser i starten :slight_smile: godt nok skrevet om hunde træning, men principperne er det samme. Ellers prøv at skriv til lenschow herinde fra, hun kender sikkert nogle til katte :slight_smile:

Ja man kan belønne med hvad som helst - bare katten finder det belønnende. Og når man træner positivt, så smitter det til selve træningen dvs det at arbejde bliver en belønning i sig selv - erfarne katte behøver derfor sjældent andet end ros.

Hvis du er hendes bedste et og alt, så brug dig selv. Jeg har en kat her der arbejder for ros og kæl fra mig.

[QUOTE=lenschow;1182592]Ja man kan belønne med hvad som helst - bare katten finder det belønnende. Og når man træner positivt, så smitter det til selve træningen dvs det at arbejde bliver en belønning i sig selv - erfarne katte behøver derfor sjældent andet end ros.

Hvis du er hendes bedste et og alt, så brug dig selv. Jeg har en kat her der arbejder for ros og kæl fra mig.[/QUOTE]

Ok tak for råd :), jeg har lige bestilt to bøger på biblioteket om klikkertræning af katte. Det er den af Karen Pryor og den af Maiken Lysholm Sten, så de kommer nok med i bogbussen på onsdag.
Så må jeg se, om jeg kan få det til at fungere med ros, kæl og leg:).

Super bøger Dem bliver du glade for håber jeg :slight_smile:

Du kan også læse her hvis du vil - der står det meget kort

[QUOTE=Milles mor;1182605]Ok tak for råd :), jeg har lige bestilt to bøger på biblioteket om klikkertræning af katte. Det er den af Karen Pryor og den af Maiken Lysholm Sten, så de kommer nok med i bogbussen på onsdag.
Så må jeg se, om jeg kan få det til at fungere med ros, kæl og leg:).[/QUOTE]

I mellemtiden kan du jo begynde at lære den at forbinde klikket med belønning :slight_smile:

[QUOTE=lenschow;1182607]Super bøger Dem bliver du glade for håber jeg :slight_smile:

Du kan også læse her hvis du vil - der står det meget kort

www.kattene.blogspot.com[/QUOTE]

Mange tak for linket Helle :).

Ja det ville jo have været en god ide ,:slight_smile: men jeg skal lige finde ud af, hvor jeg køber en klikker først, for sådan en har jeg ikke endnu:).

Jeg synes begge de nævnte bøger er gode, har også brugt dem :slight_smile: Sammen med mit træningsprogram fra Ayoe

Mine katte er “klikker trænet” men ikke på en klikker. Når jeg rasler med en lille krydderi bøtte fra urtekram med guf i så kommer de galopperende - det er alt jeg forlanger de adlyder promte, kommer når ejg ikek kan finde dem og det virker 100% -det er kommet af sig selv her det sidste halve år

Ha ha go’ ide :høhø:, men jeg kan rasle lisså tosset jeg vil, de 5 andre skal sikkert nok møde op, men Mille kan, som den eneste, ikke bestikkes med godbidder. Hun synes vist nok at godbidder er noget opreklameret fis, i hvertfald gider hun ikke spise dem:tihi:.

Det lyder godt, jeg glæder mig til at læse dem:).

Du kan købe en klikker på Zooplus. Jeg synes, denne her er god. Den er nem at klikke med, og lyden er behagelig.

På det seneste er jeg dog selv gået over til bare at klikke med tungen i stedet for. Lige som, hvis man vil sætte en hest i gang :slight_smile: Det virker ganske udmærket, og så har man hænderne fri.

Jeg havde også en masse problemer med at få dem skilt ad, når jeg skulle træne med dem. Det kan man jo også træne dem til, men til sidst fandt vi en opdeling, som alle mere eller mindre accepterede: Chili og Lillen blev lukket fra i stuen, Asani i soveværelset, og så gik Magic og jeg ind i badeværelset :slight_smile:

Magic elskede det! Han spandt og spandt og spandt. Han var så glad for at have mig for sig selv, at jeg tror, han ville have arbejdet for kæl og nus alene. Men han var også glad for godbidder, så selvfølgelig fik han sådan nogle. Bagefter gik både han og jeg ind i soveværelset til Asani, som jeg så trænede med, mens Magic ind imellem fik en lille godbid for at være derinde og opføre sig pænt :slight_smile:

Så hvis jeg var dig, ville jeg arbejde på at få de andre lukket fra et sted, hvor de ikke kan forstyrre. Kan du ikke lukke dem ude i løbegården? Du kan jo sørge for at belønne dem bagefter, så de ikke tror, det er en straf.

[QUOTE=galath;1182678]Du kan købe en klikker på Zooplus. Jeg synes, denne her er god. Den er nem at klikke med, og lyden er behagelig.

På det seneste er jeg dog selv gået over til bare at klikke med tungen i stedet for. Lige som, hvis man vil sætte en hest i gang :slight_smile: Det virker ganske udmærket, og så har man hænderne fri.

Jeg havde også en masse problemer med at få dem skilt ad, når jeg skulle træne med dem. Det kan man jo også træne dem til, men til sidst fandt vi en opdeling, som alle mere eller mindre accepterede: Chili og Lillen blev lukket fra i stuen, Asani i soveværelset, og så gik Magic og jeg ind i badeværelset :slight_smile:

Magic elskede det! Han spandt og spandt og spandt. Han var så glad for at have mig for sig selv, at jeg tror, han ville have arbejdet for kæl og nus alene. Men han var også glad for godbidder, så selvfølgelig fik han sådan nogle. Bagefter gik både han og jeg ind i soveværelset til Asani, som jeg så trænede med, mens Magic ind imellem fik en lille godbid for at være derinde og opføre sig pænt :slight_smile:

Så hvis jeg var dig, ville jeg arbejde på at få de andre lukket fra et sted, hvor de ikke kan forstyrre. Kan du ikke lukke dem ude i løbegården? Du kan jo sørge for at belønne dem bagefter, så de ikke tror, det er en straf.[/QUOTE]

Ih tak for ideen med tungeklikket :), hvis det er nok, tror jeg næsten det vil fungere bedst for mig, på grund af mine dumme gigt fingre.

Jo jeg vil da prøve forskellige muligheder for at få ro til arbejdet sammen med Mille. Og måske er problemet ikke så stort længere.

Mollie elskede at lege da hun var lidt yngre. Så snart der var den mindste lille lyd, som kunne have relation til leg, det kunne feks. være at jeg lukkede legetøjsskabet op, så krattede hun øjeblikkeligt på vinduet, hvis hun var ude eller døren, hvis hun var på 1. salen.
Og så snart Mille hørte hende, gik hun hen til vinduet/døren og ventede på jeg skulle lukke Mollie ind, for så efterfølgende at blive sur på hende, fodi hun var tilstede. Og det var jo synd for dem begge.
Siden er det blevet til, at når de andre møder op, når vi leger, så går Mille sin vej og det er jo synd for hende, når det nu var hende der gerne ville lege.

Det betyder ikke at der ikke bliver leget med de andre, men det er Mille der beder om at lege, og når de andre så kommer, trækker hun sig væk. Det har jeg det lidt svært med.

Men det skal da prøves af, og måske er problemet ikke så stort længere. Selvom vi nu efterhånden, har alle seks katte herinde:D.

[QUOTE=Milles mor;1182693]Mollie elskede at lege da hun var lidt yngre. Så snart der var den mindste lille lyd, som kunne have relation til leg, det kunne feks. være at jeg lukkede legetøjsskabet op, så krattede hun øjeblikkeligt på vinduet, hvis hun var ude eller døren, hvis hun var på 1. salen.
Og så snart Mille hørte hende, gik hun hen til vinduet/døren og ventede på jeg skulle lukke Mollie ind, for så efterfølgende at blive sur på hende, fodi hun var tilstede. Og det var jo synd for dem begge.
Siden er det blevet til, at når de andre møder op, når vi leger, så går Mille sin vej og det er jo synd for hende, når det nu var hende der gerne ville lege.

Det betyder ikke at der ikke bliver leget med de andre, men det er Mille der beder om at lege, og når de andre så kommer, trækker hun sig væk. Det har jeg det lidt svært med.

Men det skal da prøves af, og måske er problemet ikke så stort længere. Selvom vi nu efterhånden, har alle seks katte herinde:D.[/QUOTE]

Jeg kender godt problemet med, at de ikke kan koncentrere sig, hvis de kan høre de andre. Men hvis du nu sørger for, at der er to døre imellem jer, så kan det måske hjælpe. Og hvis det betyder, at du må ud på toilettet med hende, så gør det. Hun er sikkert ligeglad med, hvor det foregår :slight_smile:

Magic var også typen, der ikke gad lege, når de andre blandede sig. Det var derfor, jeg begyndte at tage ham med først i soveværelset, så i badeværelset, for at han også kunne få lov at lege lidt og få den opmærksomhed, som han ikke kunne få i fred, når han var sammen med de andre. Så det trænger din Mille sikkert også til :slight_smile:

[QUOTE=galath;1182720]Jeg kender godt problemet med, at de ikke kan koncentrere sig, hvis de kan høre de andre. Men hvis du nu sørger for, at der er to døre imellem jer, så kan det måske hjælpe. Og hvis det betyder, at du må ud på toilettet med hende, så gør det. Hun er sikkert ligeglad med, hvor det foregår :slight_smile:

Magic var også typen, der ikke gad lege, når de andre blandede sig. Det var derfor, jeg begyndte at tage ham med først i soveværelset, så i badeværelset, for at han også kunne få lov at lege lidt og få den opmærksomhed, som han ikke kunne få i fred, når han var sammen med de andre. Så det trænger din Mille sikkert også til :)[/QUOTE]

Det er der ingen tvivl om at hun gør. Jeg har også prøvet at tage hende med i de mindre rum, men det var hun ikke tilfreds med, så det endte med, at hun slet ikke ville lege.
Men nu prøver vi forfra, for nu har alt jo ændret sig i deres liv. Så dette kan jo blive en god ny begyndelse:).

Foreløbig klarer hun omvæltningen med, at Rikke også er herinde meget fint. Her I sommer kan Rikke jo godt bo i udestuen, som hun har gjort de sidste 4-5 dage. Netdøren er kun for om natten og når de er alene. Og der er ingen hvæsen eller knurren overhovedet. De er så dygtige og søde allesammen :).