Klikkertræning - video af TOUCH

Touch er en god adfærd at starte med at lære katten, når man klikkertræner den. Her viser Tip først target adfærden på min finger og bagefter på en target stick. Da adfærden er færdigindlært - bort set fra, at kliklyden endnu ikke er faded væk - så har jeg sat signal på øvelsen

Target kan anvendes i et utal af situationer - herunder løsninger på forskellige adfærdsproblemer plus det giver ejeren en god kontrol over katten - dvs i hvilken retning katten skal bevæge sig

[ame]- YouTube

Eeeij, men Tip er da en lille hund - Se lige den hale :tihi:

Jeg synes det er en god starter-øvelse. Både for mennesket og katten. Jeg bruger den til Mosier, som jeg synes kan være svær at træne. Så får både ham og jeg en succes-oplevelse. :slight_smile:

Dygtig misser. :wehuu:

OMG det havde Gotcha aldrig klaret. Hun hapser hvis man gør sådan ( - og jeg kan ikke lade være med at grine - må nok snart tage og få aflært hende det -tihi)

Jeg blev hapset i dag :slight_smile: Er begyndt at håndfodre med godbidder som med hunde, fordi en hundetræner sagde at det kan katte ikke lære - de skal have maden på gulvet - når nogle siger “kan ikke” om katte, så blir jeg altid lidt stædig - og det kan de sagtens, men i dag gik det for stærkt:-)

Der var han jo igen :iloveyou:

Bernie hapser mig også. Og det værste er, at jeg kom til at klikke ham på det :S Dumt er vist ordet, men det skete bare så hurtigt.

Hvad mener I med at de “hapser”? :slight_smile:

Altså jeg mener markerer med tænderne/napper :slight_smile:

De får lige fat i ens finger ved en fejl.

Du skal klikke din kat for det mange gange i træk for at den lærer at gøre det hver gang. Husk på alle de gange, hvor du ikke har klikket for det, for det er de klik din kat husker.

Jeg har ganske få gange set katte, der ved et enkelt klik lærte en uønsket adfærd. Fx en der ved en fejl sprang op på køkkenbordet. Det var pokkers svært at lære den at komme ned igen, men normalt så sker det ikke, normalt kræver en indlæring flere klik for det samme i træk

heldigvis - for jeg klikker også tit forkert:-)

Bob Bailey, en af verdens dygtigste trænere siger, at når man gør det, så giver man dyret dens godbid/belønning og bagefter går man så selv over og slår sit eget hoved ind i en stor madres til formålet, mens man sværger aldrig at gøre det igen… :slight_smile:

For dyret har jo ikke gjort noget forkert.

Han er ret sjov:-)

Jeg ville så gerne begynde at klikkertræne mine katte. Har forsøgt lidt i det små men er nok ikke helt tålmodig nok og mangler også det rette udstyr - min klikker er blevet væk, en madras har jeg, men hvor får man fat i en target stick? :slight_smile:

HAr forsøgt med Freja. Men hun fokuserer simpelthen SÅ meget på belønningen! Hun gider faktisk ikke de der tricks, men kan godt lave ‘Touch’ et par gange for at underholde mig og så er hun ellers bare “godbid? godBID?! GODBID!!”…

Altså, jeg brugte bare en spisepind, da jeg lærte mine det. :tihi: - Det fungerede fint. :slight_smile:

Smaaart… SÅdan nogle har jeg i skuffen… Alt er bedre end at få nappet fingene… :wink:

Ang. target pind. Vi satte en af kattenes legetøjsbolde på en radioantenne. :tihi: Så kan den gøres kortere og længere.

Det har jeg prøvet, men det var lidt noget hjemmegjort juks med papir og tape og den holdt ikke ret længe :tihi:
Jeg havde ikke lige overvejet at man kunne “ofre” en af deres legetøjsbolde -what Det vil jeg da eksperimentere med… når jeg har fundet den der klikker igen!

Ellers kan du købe dem på hundesiderne på nettet. Eller bruge noget andet som folk skriver her. Udstyret er ikke vigtigt, det er metoderne, der er samt det at øve sig. samt lære katten principperne.

Du kan også bruge en musemåtte eller en papkasse som target. Det er det man kalder en stationær target dvs en, der er på samme plads. Da jeg lærte min kat at vente ved hoveddøren var det også en target træning bare på en træhylde i stedet for med en stick og med måsen i stedet for snuden.

i dag er jeg er begyndt at klikke min Bakus som jeg fik i søndags.
han er 16 mdr. og kommer fra en større katteflok til et par bedsteforældre hvor alting er såååå stille…
jeg peger på gulvet, klikker og godbid, peger, klikker og godbid.
jeg tror vi kommer efter det…dejlig kontakt,
godtnok er han ikke helt tryg/faldet til ved os endnu,
så mon det er for tidligt, eller kan jeg betragte det som at vi opbygger tillid ??

Tillidsopbyggende er det bestemt, hvis det gøres som det er ment. Dyrets selvværd stiger, da det oplever at det katten gør har betydning for omgivelsernes reaktion plus det skaber sociale bånd til ejeren