Klikkertræning

Jeg kan ikke huske, om der er nogen herinde, som har eller klikkertræner sin(e) kat(te)?

Yoyo trænger virkelig til udfordring, og jeg har overvejet at begynde at klikkertræne hende, for hun keder sig virkelig voldsomt pt. Jeg går jo hjemme pt., så overvejer at give det et forsøg.

Jeg har kun prøvet at klikkertræne hunde - og tænker, at det er lidt sværere at klikkertræne en kat?

Hvis du har gjort det, hvad er din erfaring?

Har I evt. andre forslag til, hvordan man kan udfordre hende? Hendes legetøj bliver lynhurtigt kedeligt for hende…

Lige pt. er hun begyndt at komme med en lille bold i munden og smider den ved siden af en, og så skal man kaste hende.

Det kan du sagtens, hvis hun er motiveret for det. Jeg blev jo i sin tid sat igang med at klikkertræne Bastian (RIP) og Frederik fordi de var stressede og deres indbyrdes forhold helt af H til dengang jeg som førstegangs og total uvidende katteejer overtog de to basser.

Prøv at se den her video med Bastial, han elskede det og kunne blive ved i laaaaaang tid.

Det er egentlig bare at starte i det små også udvide stille og roligt.

Kattens motivation er ikke helt så stor som hundens vil jeg generelt sige. Og det er meget forsk. hvor meget de gider det. Bastian som sagt helt exceptionel. Frederik gider også lang tid til en vis grænse. Honey gad ikke medmindre han kunne ligge ned samtidig. Jeg har ikke prøvet så meget med orientalerne, de kan ikke rigtig koncentrere sig på samme måde som de andre. Dog viser Juliet nogle positive takter her på det seneste. Hun har fx. lært sig selv at man kan give pote også får man en god bid ved at kigge på Frederik tror jeg. Men hverken Mira eller Zilla viser umiddelbart de store evner indenfor det hehe :hoho:

1 Synes om

Jeg håber lidt, du har glemt et til. Men det gav mig fantastiske mentale billeder :tihi:

Jeg klikkertrænede en kort overgang Nobby. Han var super godt til det, og virkede til at kunne lide det.

Ved et uheld fik en adfærdsterapeut klikket ham, da han rørte ved en kop. En enkelt fejl burde ikke betyde noget, men Nobby var så motiveret, at han resten af sit liv rørte ved alle kopper, han kom i nærheden af… Det havde jo virket en gang :lol:

6 Synes om

Altså ganske almindelig apport er en fantastisk leg her hjemme :slight_smile: jeg kaster et stykke legetøj og en af dem kommer med det :slight_smile: Godt tidsfordriv :slight_smile:

Jeg er sikker på Yoyo vil elske klikkertræning (måske bliver jeg skuffet :laughing:)

Rigtigt fin video. Måske jeg bare skal få købt den klikker og komme igang.
Jeg prøvede at klikkertræne vores gamle kat, men nåede kun til at lære ham, hvad det betød, når jeg klikkede :smile:

1 Synes om

Ja det går noget tabt, når man har for travlt :laughing:
Det lyder sjovt med koppen. :grin:

Det er det… det er nok mest mig, som synes det er kedeligt :grin:

Jeg klikkertræner Asani - uden klikker. Jeg klikker bare med tungen. Så har jeg begge hænder fri, og det har jeg brug for :slight_smile: Det virker fortræffeligt, og Asani elsker det også. Han er syg med godbidder, så det er ikke svært at motivere ham.

Så hvis jeg var dig, ville jeg teste det nemt og hurtigt, om det er noget, hun gider. Hold fingeren frem - når hun sætter snuden hen og rører ved fingeren, klikker du med tungen og giver en godbid. Når hun har forstået det, kan du holde fingeren op over hende, så hun må rejse sig på bagbenene for at røre med snuden. Og så fortsætte med at finde på nye øvelser derfra.

Du kan også bare vælge at belønne hende for noget sjovt, hun gør, og så indarbejde det også - så hun selv vælger sine udfordringer :slight_smile:

4 Synes om

God ide! :smile:
Jeg tror nemlig sagtens man kan lære hende nogle ting…

Du kan også sagtens bruge korte lydord. Det gjorde vi.

Jeg klikkede både Nobby og Jack, og de havde hhv dut og bom som ‘kliklyde’. De havde hvert sit, så de ikke reagerede på den andens.

3 Synes om

Dut og bom. Det var nogle søde lyde :laughing: