Klipning af kløer

Jeg har brug for nogle gode råd vedr. klipning af kløer.

Jeg har lige opdaget at Bølles kløer på bagpoterne ser lidt lange ud. Jeg har aldrig klippet kløer på en kat før, men da jeg for 4 år siden bestemte at mine katte skulle være inde købte jeg en neglesaks - så udstyret er i orden (tror jeg, da neglesaksen jo aldrig har været brugt).

Bølles poter og kløer er jo hvide, så jeg kan se hvor langt jeg i hvertfald ikke på klippe ind, men inden jeg forsøger mig med at studse lidt ville jeg lige høre om der er noget jeg skal være særlig opmærksom på? Om I har gode råd til hvordan det kan gøres uden svie og smerte - her tænker jeg også på mig selv:)

Min plan er at forsøge når han på et tidspunkt vil komme og ligge på skødet for at hygge - jeg kan sagtens få lov til at røre poterne og presse kløerne ud når han ligger og er afslappet.

Du har selv svaret på en god fremgangsmåde :slight_smile: Jeg bruger dog aldrig klosaks men en almindelig 3 i 1 negleklipper :slight_smile: Jeg synes den flosser neglene mindre :slight_smile:

Jeg plejer at gøre det når han er dejligt afslappet. Jeg ligger an til en nusse-tur og så får det gjort lynendes hurtigt, inden han begynder at tro jeg vil lege med ham… Det er nemlig det bedste ved at få klippet klør eller at blive børstet, synes Bruno, at der er nogle nye ting man kan lege med… eller også synes han bare det er irriterende så der skal baskes til det :høhø:
Han blir snot fornærmet hvis jeg prøver at holde ham alt for stille mens jeg gør det når først han har opdaget hvad jeg er ved og så kan jeg lige så godt bare glemme det. Så fart er nok mit råd…evt en pote af gangen hvis han blir for utålmodig.

Vi bruger også 3-i-1 her.
Gucci bliver lagt i armen som en anden baby, og så tager man dem ellers fra en ende af. Hun er heldigvis så medgørlig at hun tillader det. Selvom hun ser lidt små-irriteret ud hehe

Vi bruger denne model: Neglepleje | zooplus.dk
Det er fordi jeg i forvejen bruger den til gnaverne, så det er ligeså nemt også at bruge den til kattene.

Vi plejer at klippe klør en gang hver eller hver anden uge, fordi de hurtigt bliver skarpe, og det er træls at blive revet når de hopper op på en osv.

Vi gør det ved at Thomas - han leger jo hyggeonkel, så han får lov at sidde og nusse katten, mens den ligger på ryggen. Jeg er så den onde der klipper, og efter det er begyndt at blive rutine er de blevet bedre til at finde sig i det. Efterflg. får de altid en godbid.

I starten prøvede jeg selv at gøre det, når en af dem slappede af, men det gad de ikke og gik i stedet deres vej. Så derfor er vi begyndt at være to om det, så vi kan få klippet alle poter på een gang.

Tak for jeres svar.

Jeg forsøgte mig her til eftermiddag, men jeg var nok lidt for langsom grundet jeg er nervøs for at tage for meget - Bølle synes i hvert fald at det var en spændende ny leg vi var i gang med og førsøgte at bidde i negleklipperen.

Mental memo: Husk legetøj til at bidde i ved næste forsøg:D

Jeg burde egentlig have vidst det, for det er nøjagtigt det samme der sker når han skal redes igennem med furminatoren, så skal han helst have en anden børste at bidde i imens.

Nå, et enkelt slag blev tabt, men mon ikke jeg vinder krigen i sidste ende:tihi:

Jeg ligger bare mine på ryggen i skødet på mig, og klipper så klørene imens jeg diskuterer med dem om jeg må klippe eller ej. :høhø:

Nogen gange vender de/hovederne væk fra mig, andre gange støtter min mave deres ryg.

Så lykkedes det. Bølle kom lige og ville hygge med sin moar i sofaen og jeg så min snit til at “slå til”. Det lykkedes mig at klippe kløerne på alle fire poter mens han lå og slangede sig. Når han begyndte at bidde i klosaksen skiftede jeg bare til 3-i-eneren som nogle af jer anbefalede og klippede videre
.
Jeg selv slap helt uden men - så jeg vil sige at det var en succes. Bølle lå og spandt som om det faktisk var dejligt for ham at få ordnet fusser. Jeg synes at han tog det rigtig pænt, når det er første gang han nogen sidne har fået klippet kløer. Han fik også meget ros og lovning på rejer når jeg har været ude at handle:D

:smiley: Det er bare skønt når tingene lykkes med succes :slight_smile:

super at de endte så fint!! krigen vundet :slight_smile:

jeg har 7 .- de 6 får klippet klør… den sidste gør ikke

de 6 tager jeg… vupti - om på ryggen og ligge med hovedet på mine bryster/mave

mors pote… - det bestemmer mor lille mis… hit med pote

forsigtigt presse kløerne ud en efter en… sætte neglen på lige ved nerven så jeg ikke klipper for langt… og snip - klo forkortet :slight_smile:

gentag nu 17 gange til alle klør er klippet :slight_smile:

JA, det var skønt at det lykkedes. Jeg er ret stolt af Bøllen for han havde jo ikke prøvet det før og han kan jo være lidt egenrådig engang imellem. Jeg har jo altid kunne få lov til at røre hans poter og tjekke kløerne, så det kan være, at det ikke var den store forskel for ham.

Battlestar! Du må vel nærmest siges af være: “Professionel Katte Klo Klipper”:smiley:

[QUOTE=Bølles mor;885727]JA, det var skønt at det lykkedes. Jeg er ret stolt af Bøllen for han havde jo ikke prøvet det før og han kan jo være lidt egenrådig engang imellem. Jeg har jo altid kunne få lov til at røre hans poter og tjekke kløerne, så det kan være, at det ikke var den store forskel for ham.

Battlestar! Du må vel nærmest siges af være: “Professionel Katte Klo Klipper”:D[/QUOTE]

hehe… erfaring :slight_smile: efter 4 år med 6 mislinger der skal klippes ca 2 gange om måneden er det blevet til en del klør undervejs :slight_smile:

4 år af ca 24 gange med 6 misser med 18 klør… sådan rundt regnet 10.300 kloklip :slight_smile: det summer sig op gg

Ja, det er en del. Jeg har så lige klippet 18 - så jeg har noget erfaring til gode. Jeg er lidt stolt af mig selv for Bølle havde en god oplevelse, så jeg tror heller ikke jeg får problemer næste gang

hvis han var glad da i var færdige - så skal det nok blive rigtig fint :slight_smile: super at det er gået så godt så hurtigt… det bliver snart en hygge-rutine for jer begge :slight_smile:

:slight_smile: Flot klaret så hurtigt, når det er første gang.

Her er det også bare ok Tøffe sidder på skødet af far og mor klipper:)

Her i huset vil alle få " et billigt grin" når der klippes klør: Burmeser Oline er sååå nem !!! Charmer må ha’ klippet klør når han ligger og sover, - - fik klippet een klo forleden! Lille Fisen hader, at blive fastholdt, så det foregår over flere dage! Face, er en rigtig hystade, der elsker dåseflødeskum, - - så mens Marie sidder med hendemed ryggen mod brystet, og saksen , sidder jeg ved siden af med en skål flødeskum, som hun blive finger- madet med. alt mens hun roses" dygtig mis" !!! , - - - - - så jeg ville ønske, at der var en metode, som man altid kunne bruge ! Skal lige sige, at jeg har haft alle mine katte fra de var killinger, og altid har fået klippet klør

Cats og Conni

Det lader til at jeg har været heldig at Bølle var så sød. Nu er jeg blevet overmodig:) og planlægger at klippe kløer på Sputnik i et stille øjeblik senere på dagen.

Hun har heller aldrig fået klippet klør, så må vi se hvordan det går:S