Klippe pelsen eller ej

Denne varme er vist ved at tage livet af os alle, også vores kære katte. I den forbindelse har jeg tænkt på, om det vil hjælpe eller ikke hjælpe, vores katte at klippe deres pels?

Emina er jo nærmest halv pels, halv kat. Og på mig selv ved jeg, at jo kortere hår jeg har, jo bedre kan jeg udholde varmen. Men er det også sådan for katte? Jeg har også hørt at pelsen holder varmen ude. Så jeg synes det er lidt blandet hvad jeg læser rundt omkring, og det vil det måske også være i denne tråd, men jeg vil gerne høre jeres tanker omkring det.

Jeg børste dem begge, for at få så mange løse hår af dem som muligt. Emina kaster nemlig jævnligt en del hår op, og det tænker jeg også ville blive mindre af, hvis hun blev klippet.

Håber I vil dele jeres tanker og evt. erfaringer omkring det at klippe katte. :tak:

Så vidt jeg ved, klarer kattene fint at have ordentlig pels, da de sveder via poterne. De isolerer på en helt anden måde end mennesker gør. Holder varmen ude via pelsen - og det samme i kulden, hvor de holder kropsvarmen inde under pelsen. Det kan dog sagtens være jeg tager fejl og blander islænder hestene ind i ligningen :scream::joy:

Jeg ville personligt kun klippe, hvis pelsen laver knuder og filtrer. Og så ellers evt blæser. Masser vådfoder med ekstra vand, flere vandskåle - især på kattenes gemmesteder (her fx under sofa og seng). Våde, kolde klude over pels, især på maven og poterne. Alt det ved du selvfølgelig godt, men bare for at sige hvad jeg selv gør med mine semi langhårs :wink:

Slettet dobbelt post

Ja alle de ting gør jeg, Emina har så lige så meget pels på maven, som på resten af kroppen. :slight_smile:

Jeg ville umiddelbart heller ikke klippe en kat, medmindre den filtrede.

Vi har kun erfaring med Muffe, men her i varmen er han lige så død med som uden pels. Så på den måde tror jeg ikke, det gør den store forskel.

3 Synes om

Det har Ease også. Derfor børster jeg ham hver dag. Udover at minimere knuder på maven og i armhulen, bilder jeg mig selv ind at jeg får rodet godt op i pelsen, så han får luft til mavsen :joy: :tihi: (jaja, varmen er også steget mig til hovedet :stuck_out_tongue: )

1 Synes om

Har også læst det omkring at pels isolerer for varmen- her bruger vi bare fugtige viskestykker og ser om noget af det kan lægges ned omkring maven- tørre hurtigt, men så på den igen:

https://scontent-mad1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/37940884_1783185535106344_5610984806373392384_n.jpg?_nc_cat=0&oh=43651a29ec7b65794212c9e157e57880&oe=5BD621AC

5 Synes om