Kløe - detektivhjælp søges

Hej allesammen

I efterårsferien på samme dag begyndte begge mine katte - Prop og Berta at klø sig. Berta i en sådan grad at hun i løbet af den første nat fik kløet alt hår af i nakken og havde et blødende sår på størrelse med en to-krone næste morgen. Prop fik et sår på kinden, ja og eller lå der flere dage i træk store totter med hår på gulvet. Jeg tog dem selvfølgelig til dyrlægen, som tjekkede deres krop igennem, men der var ingen tegn på lopper, mider eller andre ting der sidder i huden. Kløen er blevet lidt bedre, men bestemt ikke gået væk, faktisk er den forværret de sidste par dage.

Jeg har tænkt godt igennem hvad der kan forårsage kløen og hvad der evt. ikke kan.
Prop har haft sukkersyge og spiser en anden kost end Berta, så de får ikke det samme. Derfor kan jeg ikke se at kosten skulle være årsagen, da det er startet samtidigt og de ikke har mulighed for at komme i hnandens mad.
I løbet af dette år er de begge skiftet til 100% vådfoder hvor de før udelukkende var på tørkost. Jeg har læst et sted at vådfoder giver mere vand til kroppen, hvorfor de tisser mere, hvilket kan være med til at tøre huden lidt ud, hvorfor man skal sørge for at de får lidt mere fedt.Kunne dette være en mulighed?
Og ja får de evt. for lidt fedt? Der er 5 % pr. 100 gram i deres mad. Hvad kan jeg evt. gøre for at give dem lidt mere fedt, med tanke på at det ikke må være kulhydratholdigt og at Prop har begyndende nyreproblemer?
Det er også startet op samtidig med at jeg er begyndt at tænde mine radiatorer herhjemme og de elsker at ligge i radiatorsenge og på puder der ligger direkte op af radiatoren. Kan dette også være med til at give kløe.

Så jeg har tænkte mange ting som kan være årsag til kløen, men måske i andre har lidt ideer og råd, både til hvad jeg kan gøre, men også til mere fedt i kosten. Fiskeolie fungere ikke :slight_smile:

Rigtig god jul til jer alle :slight_smile:

Venlighilsen Charlotte

har du vasket deres radiator senge med skyllemiddel?

Nej det har jeg ikke :slight_smile: Jeg støvsuger dem jævnligt.

Jeg vil gætte på radiatorerne. Nogle mennesker reagerer også sådan der. Du kan vist få nogle dimser til at sætte på radiatorerne, hvor du hælder vand i, som jo så fordamper med varmen og får luftfugtigheden lidt op i boligen. Eller ja… prøv i hvert fald på en eller anden måde, at få den lidt op.
Det lyder ikke som foderet eller fedtprocenten, når det kommer så prompte på begge katte (5% er fint højt, svarer vel ca. til 20% i tørfoder).

Lene - jeg tror du har ret med varmen :slight_smile:
Jeg har nu placeret skåle med vand under alle tændte radiatorer, skruet lidt ned for dem alle efter jeg læste at luftfugtigheden steg en del bare man skruede lidt ned, ja og så har jeg dem helt slukket i nogle timer hver dag. Det har jeg nu haft gjort i 5 dage og de klør sig væsentligt mindre nu. Hvis før var 100% så kløer de sig nok ml. 10-15 % idag, så det er en stor reduktion. Så tusind tak, nu skal jeg bare finde ud af hvordan jeg kommer igennem hvis det bliver en rigtig kold vinter, men det må bliver med lidt ekstra trøjer i stedet for de korte ærmer jeg normalt render rundt i.
Godt nytår.

Vh. Charlotte

C-lotte - Du kan købe en vandforstøver-“maskine” der sender vandpartikler ud i rummet, hvis det er? Det har min veninde gjort… Bla. pga at hende og kattene blev elektriske og gav hinanden stød. Hun siger det fungerer rigtig godt med sådan en (de købte den vist på tilbud i Lidl)