Kløer på trædepuderne?

Hej alle!
Det kan godt være, at det her er et fuldstændig fjollet spørgsmål, men er det normalt, at katte har en slags klo/neglelignende ting på selve trædepuden?
Det drejer sig om min ene hankat, der har det på de fleste af sine trædepuder, men dog ikke alle sammen. Hans kløer sidder ovenover og ser helt pæne og normale ud. Han virker ikke generet, og jeg opdagede det også helt tilfældigt. Det så heller ikke ud til at gøre ondt, når jeg trykkede på det. Min anden kat har ikke antydningen af dette, men han er også kun knap et halvt år gammel.
Håber I kan opklare dette “mysterie” for mig:?

Jeg har også en kat (hankastrat) med sådanne “dimser”.
De sidder som en forlængelse af hver trædepude ved kløerne. Kloen sidder ovenpå, præcis som du beskriver.

Jeg er derfor lige med på en “lytter”, hvis nogen har en forklaring :høhø:

Det har jeg også… jeg ved heller ikke hvad det er :slight_smile:

Det har jeg aldrig hørt om før, kan man få lov til at se et billede af det? :?

Jeg kender godt til det, jeg tro det kommer af at, klørende er for lange og når katten så strækker klør rammer de trædepuden, og der dannes så hård hud, da det, er det er.

Nej… her bliver der jævnligt klippet kløer… desuden sidder det ikke hvor kløer kan ramme på min Leo

Enig kunne i ikke tage nogen billeder? Jeg har lidt svært ved at danne mig et billede af hvad i helt mener :slight_smile:

Jeg skal nok prøve at tage et billede, når jeg kan komme til det:)

DK-Lindvig: Det er faktisk din Cashmere (nu Lunte), jeg snakker om. Er det hans far, der også har det? For så er der måske noget arveligt ind over.

Men rart, at der er andre der også har det. Man bliver jo lige bekymret et øjeblik.

Det skulle være helt normalt. Det er hård hud der udvikler sig på spidsen af trædepuderne så det ligner en klo i udformningen. Jeg har en herhjemme nu (Devi) med en enkelt af slagsen og tidligere havde en af mine redningsmisser også en. Da Devi var yngre blev hendes klippet hver gang de almindelige kløer fik en tur da den virkede til at vokse ret hurtigt, men jeg har ikke rørt den de sidste 3-4 år, så måske det aftager med alderen. Nu er den nærmest kun en lille “tut” på spidsen af trædepuden og slet ikke spids som den var dengang.

Falder mig for at der engang var nogen der kaldte dem ulvekløer men jeg kan altså ikke huske om jeg har blandet det sammen med et andet fænomen, ved bare at jeg har haft Devi fremme som eksempel indtil flere gange på diverse kattefora.

[QUOTE=Nanna;746882]Jeg skal nok prøve at tage et billede, når jeg kan komme til det:)

DK-Lindvig: Det er faktisk din Cashmere (nu Lunte), jeg snakker om. Er det hans far, der også har det? For så er der måske noget arveligt ind over.

Men rart, at der er andre der også har det. Man bliver jo lige bekymret et øjeblik.[/QUOTE]

Hej Nanna og :velkommen:her på Kattegale. Dejligt at du er her :slight_smile:

Nej det er ikke hans far der har det.
Hverken Whiskey eller Cleo (Luntes mor og far) har disse “dimser”.

Det er vores røde hankastrat Xander, jeg har observeret det på.
Jeg vil se om jeg kan komme til at tage et billede af det, og så skal jeg nok lægge der herind.

Min Gucci har det også, jeg kan også prøve at tage et billede af det.

Jeg vil umiddelbart mene at det bare er noget hård hud, der dannes i forbindelse med brug… lidt a’la det vi selv kan få i kanten af hælen.

Ulveklør er det ikke. Når man snakker ulveklør mener man vildt-kløerne, altså dem der sidder ved den trædepude der sidder lidt oppe af poten (den 5. klo)

[QUOTE=DK Lindvig;746904]Hej Nanna og :velkommen:her på Kattegale. Dejligt at du er her :slight_smile:

Nej det er ikke hans far der har det.
Hverken Whiskey eller Cleo (Luntes mor og far) har disse “dimser”.

Det er vores røde hankastrat Xander, jeg har observeret det på.
Jeg vil se om jeg kan komme til at tage et billede af det, og så skal jeg nok lægge der herind.[/QUOTE]

Tak Hanne :slight_smile: Jeg har fulgt med gennem noget tid, og nu var der altså et spørgsmål der pressede sig på:?
Men så er arvelighed da udelukket i hvert fald. Det lader ikke til at genere ham overhovedet heldigvis.

Klipper I dem? Hvis det bare er noget hård hud, kan man jo sagtens uden det ville gøre ondt, men er det nødvendigt?

Så fik jeg taget et billede af Xanders “dims”.
De sidder på toppen af trædepuderne til hver tå, og kloen sidder fint, hvor den nu engang skal :slight_smile:
På billedet er den lidt snavset, for Xander har lige været i haven :tihi: men dimsen er mørkebrun ift. trædepuden, der er lyserød.

De generer ikke Xander, og derfor lader jeg dem være.
Da jeg opdagede dem - for laaaang tid siden - prøvede jeg at nippe lidt i dem, og det brød han sig ikke om. Enten fordi der er nerver i dem eller fordi han ikke gad det dersens pilleri. Jeg tror nu mest på det første, for Xander er en meeeeget kælen og tålmodig kat.

PS. han har han dem kun på forpoterne.

Gismo har også på i hvert fald sin den ene pote, jeg er i tvivl om det er begge forpoter eller kun den ene. - Opdrætter sagde at hans mor også havde det, og blev den for lang/generende så kunne jeg bare klippe den ned.

Kun en gang har jeg klippet på den ene pote da jeg synes det var vokset. - Han sanser ikke man rør eller klipper det. - Jeg skal prøve at få taget et billede af hans i dag. :slight_smile:

NB. Så er billederne taget, og her er et billede af Gismo’s hårde hud. Det er højre forpote. Den venstre er der næsten intet på. - Jeg har taget et i stor størrelse. Det ser voldsomt ud, men han er ikke generet af den.

Ved ikke med sikkerhed om det er dette trådstarter snakker om. Hvis ikke, så beklager jeg. :slight_smile:

Det må være hård hud, må da lige lure på mine om de har sådan noget, men det er nu ikke noget jeg har observeret når de får klippet negle en gang om måneden.
Så længe det ikke genere dem, så skal de nok ikke lige fjernes.

Det er lige præcis det, jeg mener. Det både dig og Hanne viser. Luntes er lige knap så store, men ingen tvivl om, at det er det samme.

Gismo er min første kat med det. - Men forstår ikke helt hvorfor det opstår. Gismo havde det allerede da jeg besøgte ham da han var 5 uger.

Jeg gør intet ved det Gismo har. Ud over at tjekke han ikke halter eller er generet. Men tror jeg vil klippet det lidt ned, nu han måske ikke slider det så meget ude i haven. :slight_smile:

Det ser dog spøjst ud. Åbenbart er det ret almindeligt? Jeg har aldrig set eller hørt om det før, men det minder mig om de der “cutaneous horn” (ved ikke hvad man sku’ kalde dem på dansk, jeg har kun set noget om dem på engelsk - som med den 101-årige kineser der har horn i panden. Når man ser nærbilleder af de horn lader det til at være noget hen ad det samme.
Men det virker underligt at de skulle opstå under trædepuderne, de må da være i vejen når katten går? Selvfølgelig kan den vænne sig til det, men alligevel… :uha:

Jeg fandt lige et billede da jeg søgte på Google:

[QUOTE=DK Thomani;746989]Jeg fandt lige et billede da jeg søgte på Google:

[/QUOTE]

Var der nogen tekst med?