Klorhexidin

En af vores katte har fået noget, der ligner et sår lige under underlæben. Vi har overvejet at rense det med klorhexidinopløsning 0,2%, som vi også bruger til os selv, men nu bliver vi i tvivl om, det kan være giftigt for katten.

Er der nogen, der kan give et godt råd her? :?

/Flemming

Det er ikke giftigt for katten… så rens i det bare med det…

… men vær opmærksom på, at hvis den får slikket det i sig, kan det give dårlig mave. Oplysning fra Raiku i sin tid, og jeg kan se at det slår til, desværre.

Du kan sagtens bruge alm. 0,2% til sårrens på katten.
Sjovt nok har jeg aldrig oplevet problemer med dårlig mave, og Amira har om nogen fået meget klorhexidin!

Jeg har brugt det til at duppe deres gummer med og har aldrig oplevet dårlig mave af den grund :slight_smile:

[QUOTE=pivnu;693453]Du kan sagtens bruge alm. 0,2% til sårrens på katten.
Sjovt nok har jeg aldrig oplevet problemer med dårlig mave, og Amira har om nogen fået meget klorhexidin![/QUOTE]

Alle mine får det, f.eks. hvis jeg renser mund på dem med en vatpind med tynd klorhexidin. Eller hvis jeg bruger det til sårrens, som de kan komme til at vaske af begefter. Det går godt et par dage, men så har vi også balladen. :frowning:

Jeg sværger så til Aloe Vera når det gælder småsår. Det er 100% sundt for katten og smager ikke engang dårligt - og det både decinficerer, heler og dulmer - det er jo hele 3 ting :tihi:

Vil lige rette - det er faktisk ikke Aloe VERA jeg bruger - men Aloe Ferox ( den sydafrikanske variant). Men det virker.

[QUOTE=Teresa Guldager;693468]Jeg sværger så til Aloe Vera når det gælder småsår. Det er 100% sundt for katten og smager ikke engang dårligt - og det både decinficerer, heler og dulmer - det er jo hele 3 ting :tihi:

Vil lige rette - det er faktisk ikke Aloe VERA jeg bruger - men Aloe Ferox ( den sydafrikanske variant). Men det virker.[/QUOTE]

Jeg bruger Aloe Vet. Formula - men ellers er jeg enig. Kattene synes endda det lugter og smager godt :ok:

Tusind tak for jeres input. Vi har nu duppet såret lidt med en vatpind vædet i klorhexidin 0,2%.

/Flemming

Jeg bruger også gerne Aloe Vera Gel. Bare den her næsten 100% rene fra Matas/apoteket. Og er også glad for den i mange henseender. Den er nemlig fuldkommen sikker at indtage.
Mht. klorhexidinen så har Amira jo umådeligt mange gange fået børstet tænder med 0,12%, og jeg bruger altid 0,2% til sårrens, og har aldrig haft problemer med det. Der må være meget forskel på kattenes reaktion. Men det vil ikke bekymre mig med evt. giftighed.