Klub der bevarer de traditionelle træk i racer?

Var inde og læse om nogle siamesere på en US-side, da jeg faldt over denne side

(Link fjernet pga chikane)

Under breedinfo kan I finde jeres race. Men hvad er dette? Et forsøg på at lave mindre ekstreme katte? Eller?

Hvad tænker I om jeres race på de foto? Alle kender vel den traditionelle Siameser, men jeg anede ikke at der fandtes andre som arbejdede så målrettet med dette… Jo perseren - den klassiske…

Umiddelbart ser det fx dog også ud som om at bengalopdrætterne i denne klub fastholder Leopardkat i kattene… hm… Det synes jeg ikke om - HVIS jeg har læst og forstået det korrekt.

Den klub ef iaf Korat opdrættere meget trætte af, for den forsøger at definere flere distinkte typer af vores race det er vi ikke interesserede i! Til at starte med ville klubben samle de racer, der ikke havde fjernet sig meget fra “originalen” - men klubben udviklede sig henimod at skille vandene mere end at samle dem. De går endda så langt, at de skriver deres egne racestandarder. Det er ikke en klub, jeg vil støtte.

Ser man på skovkattene, så er der tale om en fiorvirring af typer… alt lige fra de der spidsnæsede, til dem med kaninører… og så et par stykker, som faktisk er ganske hæderlige :slight_smile: Så nja… motiverne er vist ganske fine, men det halter med udførelsen :wink:

Ideen er meget sympatisk, men udførelsen er bizar. Med dansk målestok virker det mere som en - bindegal - forretning end en forening. Hjemmesiden er plastret til med copyrights og trademarks dækkende de mest banale begreber.

Og hvis man vil se deres vedtægter, så skal man betale 25 dollar:

CONSTITUTION AND BY-LAWS

The TCA, Inc. Constitution and By-Laws is a document of over 100 pages, which includes all of our rules and regulations for membership, Registration of cats and kittens, showing and governing principles. Diana Fineran created this publication, which took four and one half months. All amendments have been written by her as well and passed into effect by the full membership through a vote. Diana Fineran holds Federal Copyright to the TCA, Inc. Constitution and By-Laws , which are recorded with the U.S. Copyright office in Washington, D.C.

To order the TCA, Inc. Constitution and By-Laws please send $25.00 to: …

Og puha hvor må det have været hårdt for Diana, da hun knoklede i 4 1/2 måned med at hitte på 100 sider regler. Men godt at hun fik copyright på dem, så ingen kan hugge dem. - Det er da noget underligt noget at fortælle folk.:confused:

vh

Andreas

Jeg har aldrig hørt om dem før… Jeg kigger jo efter en traditionel dårlig typet (:-)) siameser til Snowshoe altid… og så fandt jeg et link på en side til dem… Jeg kan ikke rigtig se idéen med deres klub må jeg indrømme. Forhåbentlig kan opdrætter godt selv finde ud af at bevæge sig inden for de mål, der er sunde for deres dyr… Dette virker sådan lidt… søgt…

Camilla: Hvad vil de gerne have ved korat fx? En mindre ensrettet kat? Eller?
det kan jeg godt forstå I er trætte af…

PS indikerer de indirekte at ekstreme katte er dårligere avl? Eller er det bare mig, der tænker sådan uden at det præcis står på siden? Hvorfor ellers lave klubben?

[QUOTE=lenschow;661916]Camilla: Hvad vil de gerne have ved korat fx? En mindre ensrettet kat? Eller?
det kan jeg godt forstå I er trætte af…[/QUOTE]

Vi har meget lidt med den klub at gøre - men kort sagt forsøger den at dele racen op i traditional og classic Korat, hvilket i sig selv ikke giver mening. Hvorfor skal racen par tout deles op i to typer, som ikke findes:?

[QUOTE=Andreas;661914]Ideen er meget sympatisk, men udførelsen er bizar. Med dansk målestok virker det mere som en - bindegal - forretning end en forening. Hjemmesiden er plastret til med copyrights og trademarks dækkende de mest banale begreber.

Og hvis man vil se deres vedtægter, så skal man betale 25 dollar:

Og puha hvor må det have været hårdt for Diana, da hun knoklede i 4 1/2 måned med at hitte på 100 sider regler. Men godt at hun fik copyright på dem, så ingen kan hugge dem. - Det er da noget underligt noget at fortælle folk.:confused:

vh

Andreas[/QUOTE]

UPS se her!

"
I’m concerned about the Traditional Cat Association run by Diana Fineran. She is apparently selling registration papers to breeders of currently unregistered cats. All a ‘breeder’ has to do is to turn in photos of their cat and the cat becomes registered, and Diana Fineran will sell anyone papers. I am concerned because I recently contacted a breeder whose cats are registered with the Traditional Cat Association. This breeder told me her cats were pure Siamese and the papers she had from this organization proved it. Thats when I looked up Diana Fineran and her association and found that she offers to sell papers to anyone for a price. The cats that this breeder claimed were pure Siamese were striped and had golden blue eyes. She also had tabby cats on the premises who were obviously pregnant. She claimed that her cats weren’t of mixed blood, but there was every appearance she was just buying papers for mixed breed cats in order to sell them for more money. I was shocked and disappointed, but going to Diana Fineran’s website, she has this offer listed clearly there. Is this common or accepted generally among breeders?"

Hold da op! Hun tager åbenbart penge for lidt af hvert som det står der… Fik det frem da jeg søgte på hendes navn…

Åh så er jeg stødt på dem! Da du skrev dette søgte jeg lige i gemmerne, og jeps - de vil også gerne dele vores op - Viggo er moderne Snowshoe, Fie er gammeldaws. Ja goddaw du! Med vores genpulje er det alle tiders idé - jeg skrev retur til dem, at hvis de ville lukke racen var det en god idé. De var på en mailingliste jeg var på i starten… De ville også skifte siamudparringerne ud med tonkanesere… ja dobbel goddaw du. Det er de mest vanvittige mennesker jeg har talt med i SNO-sammenhænge.

[QUOTE=lenschow;661920]…
Hun tager åbenbart penge for lidt af hvert som det står der… [/QUOTE]

En attest er lige så troværdig som den, der udsteder den. Jeg vil gætte på, at Diana har skrevet sine regler, så der ikke er for mange til at kontrollere, hvad hun går og laver. :smiley:

vh

Andreas

Det er virkelig en festlig hjemmeside! Traditionelle bimser i sølv, tabby og tortie! Way to go - helt ud i hampen faktisk…
VH
Susanne

Et sidespring. Men jeg har aldrig forstået, hvorfor man mener at den traditionelle, oprindelige siameser er sådan en rundhovedet fætter. De siamesiske (thailandske) katte ser ikke sådan ud. Og de ældgamle malede billeder viser en langstrakt masket kat, med tynd hale og aflangt hoved med romernæse… :gruble:


http://home.earthlink.net/~sarsenstone/thailand.html

gå langt uden om den side og lad vær med at linke til den - ejer er skør og chikanere folk rask væk - kontakter webhosts etc - for hun mener hun har copyright på almindelige (race) betegnelser…(samtidig med at hun i øvrigt rask væk stjæler andres tekster med arme og ben)

det er ikke en klub - bare én dame…som er ude på at tjene penge

…hun blev ekskluderet af en klassisk perser liste for et par år tilbage…efter en chikane sag

husker jeg ret…det var vist oprindeligt en ‘klub’ sådan som vi forstår det i begyndelsen af 2000 - men alle de ledende medlemmer udvandrede og startede deres egen klub (kan ikke lige huske navnet på den nu)…der var en masse ballade med retsag etc…anyway, damen er vist så langt fra seriøsitet som man kan komme…

[QUOTE=Ann R;662019]Et sidespring. Men jeg har aldrig forstået, hvorfor man mener at den traditionelle, oprindelige siameser er sådan en rundhovedet fætter. De siamesiske (thailandske) katte ser ikke sådan ud. Og de ældgamle malede billeder viser en langstrakt masket kat, med tynd hale og aflangt hoved med romernæse… :gruble:
[/QUOTE]

prøv at læs & se mere her om hvordan siameser så ud ved racens begyndelse (som stambogsført kat):

Our Cats af Harrison Weir, 1889.

http://pawpeds.com/pawacademy/history/ourcats/siamese/

The Book of the Cat af Francis Simpson, 1903.

http://pawpeds.com/pawacademy/history/thebookofthecat/siamese/

og her foto samling op til 70’erne vel +/-

http://www.oldstylesiamese.co.uk/page15/index.html

[QUOTE=Musashi;662197]prøv at læs & se mere her om hvordan siameser så ud ved racens begyndelse (som stambogsført kat):

Our Cats af Harrison Weir, 1889.

http://pawpeds.com/pawacademy/history/ourcats/siamese/

The Book of the Cat af Francis Simpson, 1903.

http://pawpeds.com/pawacademy/history/thebookofthecat/siamese/

og her foto samling op til 70’erne vel +/-

http://www.oldstylesiamese.co.uk/page15/index.html[/QUOTE]

Jo - men jeg tænkte nærmere på 13-1400-tallet og på racens oprindelse :wink: Siameseren er jo langt ældre end alt det nævnte… det virker som om folk tror at den oprindelige siameser fra siam er sådan en lille rund, kompakt ting :slight_smile:
Men kattene i området ser sådan ud:

[QUOTE=Ann R;662215]Jo - men jeg tænkte nærmere på 13-1400-tallet og på racens oprindelse :wink: Siameseren er jo langt ældre end alt det nævnte… det virker som om folk tror at den oprindelige siameser fra siam er sådan en lille rund, kompakt ting :slight_smile:
Men kattene i området ser sådan ud:
[/QUOTE]

ok så tænker vi nok forskelligt - for mig blev siameser en race som vi forstår det i dag da man begyndte at stambogsføre den i UK/USA :)…før det, er de ‘huskatte’

og hvis vi skal være helt præcise så kan vi jo ikke bruge et nutidigt foto til at sige noget om hvordan lokale katte i thailand så for mange hundrede år siden…

[QUOTE=Musashi;662241]ok så tænker vi nok forskelligt - for mig blev siameser en race som vi forstår det i dag da man begyndte at stambogsføre den i UK/USA :)…før det, er de ‘huskatte’

og hvis vi skal være helt præcise så kan vi jo ikke bruge et nutidigt foto til at sige noget om hvordan lokale katte i thailand så for mange hundrede år siden…[/QUOTE]

Nej, fotos fra 1300-tallet kan man jo ikke finde - men der eksisterer tegninger fra den tid, der viser katte der i kropbygning mere ligner den moderne siam end den europæiske, gamle (applehead). Jeg har bare undret mig over, når folk siger at den er ekstrem idag, at de så sammenligner med den gamle europæiske variant og ikke det, der er kattens udgangspunkt. Selvfølgelig er den blevet mere ekstrem. Men ikke meget. Men det er nok bare mig :slight_smile:

“A few honest breeders I came across revealed new problems in the Extreme of the breed: renal amyloidosis, luxated patellas, retinal atrophy and some weird kind of anemia! These genetic weaknesses did NOT exist in the Traditional Abyssinian, and as long as inbreeding is continued, they will only get worse.”

Plidder pladder …

Tidligere vidste man ikke hvad det var - det ved vi idag og kan teste for det meste, Især mange af de “gode” gamle aby’er havde retinal atrophy (PRA) og de to aby’er, min datters og min, der havde RA - de var oldfashion type og ikke det mindste indavlet - iøvrigt ser vi stort ser og hører vi ikke om RA mere

Ang siam - Ann det har jeg også tit tænkt på. Når du ser i de gamle skriftruller er kattene moderne… og ved du hvad der også er? En lille rund en med blå øjne og fire hvide fødder og blis… jeg skal se om jeg kan finde foto igen. Jeg var nær faldet ned af stolen. Det LIGNER en snowshoe… men det kan være en Sey… Dog er den abre så rund i forhold til de andre, at man tænker WHAT? når man ser den:-) Den blev kaldt den lykkebringende hvidfodede kat.

(Herhjemme bringer sno kun ulykker lige nu! Ih de er frække de tre banditter! Så det er nok en Sey! - LOL)

[QUOTE=lenschow;662353] Det LIGNER en snowshoe… men det kan være en Sey… Dog er den abre så rund i forhold til de andre, at man tænker WHAT? når man ser den:-) Den blev kaldt den lykkebringende hvidfodede kat.

(Herhjemme bringer sno kun ulykker lige nu! Ih de er frække de tre banditter! Så det er nok en Sey! - LOL)[/QUOTE]
Mener du SYS? De er “kunstigt fremstillede”, det er ikke en oprindelig race.
VH
Susanne