Kmr dose

Havde aldrig i mit liv troet at jeg skulle have behov for at spørge om det her. har haft flaske børn før men det har de været fra små af, så de har gerne suttet og er hurtigt blevet kørt på fast føde.

mine små blev syge i torsdags, opkast og dårlig mave - og jeg frygtede den berømte dræber tur når nu de er så små. torsdag var de 4 uger og på ren mælk fra mor.
de fik væske under huden, antibiotika og prednisolon.
De rettede sig VILDT hurtigt og har det nu fint.
søndag blev min pige indlagt med akut brystbetændelse- lørdag aften havde hun det fint, var ikke hævet og åd som en tærsker. søndag kl. 12 var vi på hospitalet med drop :hjerte:

nå men altså - de små tager sgu ikke på ! den mindste vejer efter sygdom 350 gr. den største 449. det er jo ingenting, heller ikke til små siatalere. De bliver skide sure når man giver dem mælk og gnaver i sutten. de får 6ml ad gangen, morgen frokost eftermiddag aften og godnat. Mere vil de ikke have, så bliver de virkelig sure og spytter ud.
to af dem vil godt tage lidt babycat pate- den 3 kan jeg putte det i munden på og pigen bider mig- grundigt.
nogen havde kvabbet nat maden op her til morgen - en lækker mix af babycat og mælk. tørkost rager dem en høstblomst.
normalt ville jeg give dem rå oksefars for det trigger dem virkelig, men det tør jeg ikke med de her.
en enkelt kan til nød finde ud af at drikke lidt vand af en skål uden at få det i næsen, de andre ignorerer det.

de mængder der er angivet på pulver dåsen er helt extreme, selv mine små spæde flaskebørn har aldrig kunnet spise så meget, men har taget fint på.
men disse her driver mig til vanvid !

hjæææællllppp - ideer, mængder, gode vibes etc modtages med kyshånd!

vh kira - som er lidt tyndslidt pt.

Gode vibes kan du i hvert fald få masser af! :kryds: for de små og :kram: til dig

(Hvad med at smørre mad på poterne af dem? slikker de det så ikke af? )

hvad med noget kogt dansk torsk ?

eller noget godt dåsemad…almo nature labels…gimpet

råt kød - så er der carnibest kitten…

ville ikke selv give rå oksefars med mindre det var noget jeg selv havde hakket…altså købt kød frisk, frosset, hakket og så serveret med det samme

til mine 4 ugers killinger har jeg givet carnibest, torsk, vild Alaska laks (ikke dambrug), fasan, berberiand (irma)…jeg er obs på datoer når jeg køber kød i supermarked (noget af det kan være ret gammelt…)

Råd kan jeg desværre ikke komme med mange af :frowning: Men krydsede poter, god karma og positiv energi sendes i din retning.

Hvor er det bare noget rigtigt HØ! Håber de kommer ovenpå igen sammen med missemor.

[QUOTE=kira v;1060889]hjæææællllppp - ideer, mængder, gode vibes etc modtages med kyshånd!

vh kira - som er lidt tyndslidt pt.[/QUOTE]

Din stakkel, kan godt forstå du er ved at være træt i håret!
Her i huset ville de blive sat på “slam” indtil de er så meget ved muffen, at de begynder at kunne forklares lidt om at æde selv. “Slam” er en stor spiseskefuld A/D i en kop, som lige dækkes af kaffefløde. Det røres ud til en tyk vælling, og det plejer at være et hit - det smager dejligt (åbenbart, hehe!) og der er mere næring i end der er i ren mælkemad. Det er samtidig en god forberedelse på at spise selv. Der skal et lidt større hul i toppen af sutteflasken, hvis det skal lykkes, men det fixes jo med en saks :slight_smile: Det skal være en meget tvær killing, der ikke kan lide det og ikke tager på af det. Tilsæt evt. en lille teskefuld cultura eller andet syrnet mælkeprodukt, hvis du føler for det.
VH
Susanne

Makrel i tomat, torskerogn m creme fraiche, rå kallun/ bladmave, Hills A/D eller kitten - det er sådan umiddelbart t
noge af det jeg ville forsøge mig med…

Jeg bruger altid a/d, hvis nogen skal have ekstra - langt de fleste katte elsker det - også små killinger :slight_smile:

Uuuh mange tanker og knus herfra , - - men hold ud!!!, når det hele er overstået, så skriv det ned, så du bliver mindet om det næste gsng du får “killinge-kuller”:thumbup::kryds::kryds: Cats og Conni

Jeg ville præsentere dem for alt muligt vådt foder. Hvis bare nogle af dem ville begynde at spise noget af sig selv, ville det lette trykket. Så kan man altid senere begynde af vænne dem til det sunde.

Og så ville jeg sondefodre med KMR.

Og i øvrigt tage i betragtning, at deres tarmflora lige skal komme sig over antibiotikaen.

vh

Andreas

Sondefodre fire uger gamle killinger?
Altså… jeg tvivler da ikke på at det kan lade sig gøre - men nok bedst på stadig syge og svage killinger… Og det er de her vist heldigvis ikke længere…

[QUOTE=Ann K;1060920]Sondefodre fire uger gamle killinger?
Altså… jeg tvivler da ikke på at det kan lade sig gøre - men nok bedst på stadig syge og svage killinger… Og det er de her vist heldigvis ikke længere…[/QUOTE]

Nej, men de gør jo modstand.

Vi har heldigvis kun brugt det en enkelt gang. Men det er effektivt: Mål af, ned med sonden, stemplet langsomt i bund, ud med sonden. Og killingen når ikke at protestere, inden der er en portion varm mad i maven.

Vi lærte det af Raiku. Hun sagde helt klart, at sut og pipette var spild af tid.

vh

Andreas

Åh nej dog :frowning: Jeg kan ikke give nogen råd, men du får lidt krydsede fingre i stedet - bare de kommer på højkant igen hurtigt. :kryds:

[QUOTE=Andreas;1060939]Nej, men de gør jo modstand.

Vi har heldigvis kun brugt det en enkelt gang. Men det er effektivt: Mål af, ned med sonden, stemplet langsomt i bund, ud med sonden. Og killingen når ikke at protestere, inden der er en portion varm mad i maven.

Vi lærte det af Raiku. Hun sagde helt klart, at sut og pipette var spild af tid.

vh

Andreas[/QUOTE]

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om man ikke skal have utroligt med is i maven for at give kat/killing sonde, uden at have mulighed for at lytte efter hvor man kommer maden hen?? trækker I tilbage for at se om der kommer mavesyre med op, eller sprøjter I bare, og så håber, at det ikke går i lungerne?

Kattens synkerefleks er legendarisk - det er nok det pattedyr, der er allerlettest at sondefodre, man skal virkelig gøre sig anstrengelser for at ramme i lungerne i stedet for mavesækken :slight_smile: Det er så meget lettere end man tror, og jeg har såmænd kendt en enkelt ung dame på kun 10 år, der hjalp sin mor med at sondefodre et kuld (efter grundig instruktion og forvisning om at hun kunne finde ud af det)
VH
Susanne

et er om man kan sondefodre 4 uger gamle killinger - noget andet er om man bør gøre det. jeg ville selv aldrig gøre det…

Jeg ville aldrig turde sonde så gamle killinger - jeg ville tilbyde dem en sutteflaske for at se hvor ivrige de er efter selv at æde, det foretrækker jeg i øvrigt altid for at få en fornemmelse af viljen til selv at tage fra. Hvis det er helt tovli´ med interessen for mad, så tvangsfodrer jeg gerne lige mens det er nødvendigt at vende bøtten, men det er ikke med sonde, men med sprøjte. Lige så snart killingerne har fået tænder ville jeg være meget nervøs for at sonden blev bidt over.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1061056]Kattens synkerefleks er legendarisk - det er nok det pattedyr, der er allerlettest at sondefodre, man skal virkelig gøre sig anstrengelser for at ramme i lungerne i stedet for mavesækken :slight_smile: Det er så meget lettere end man tror, og jeg har såmænd kendt en enkelt ung dame på kun 10 år, der hjalp sin mor med at sondefodre et kuld (efter grundig instruktion og forvisning om at hun kunne finde ud af det)
VH
Susanne[/QUOTE]

Tak for svar! - jeg kender kun til sondeernæring i forbindelse med mit arbejde med mennesker, og her kan det jo være ganske fatalt at sondeernære …

Sondespidsen skal ned i maven. Og det kommer den, når har man målt den rigtige længde af sonden (fra mund til kanten af ribbenene). Og - jeg citerer igen Raiku - “så længe killingen skriger, er sonden ikke kommet ned i lungerne”.

vh

Andreas

Det er heldigvis meget anderledes på kat - deres synkerefleks er så stærk, at man stort set kun kan ramme spiserøret. Og som Andreas nævner så måler man lige inden man går i gang, så man har en klar fornemmelse af hvor langt den skal ned. Det går jo ret hurtigt at sondefodre, så hvis man har et kuld, der skal holdes liv i til man f.eks. finder en amme, kan sondefodring være praktisk. Jeg foretrækker stadig sutteflasken, men det er udelukkende for at få fornemmelsen af viljen til at tage fra, for sutteflasken er såmænd nogle gange mere risikofuld, spcielt hvis de netop ikke rigtigt vil noget.
VH
Susanne

Ammer missemor dem stadig? For så ville jeg nok stoppe hendes mælk med Galastop eller lignende. Brystbetændelse kan gøre killingerne syge.