"knopper" i nakken og på halen og underlige dievorte

Så forstår jeg da godt at Devouee er en sur kælling over for selv mig lige i de her dage :uha: Hun har ondt! :ked:

hun har nogle knopper under huden - de føles som små knappenåle, men der er intet at se på huden overhovedet! Jeg opdagede dem her til morgen fordi hun havde en lille sårskorpe til at sidde i pelsen. jeg sku selvfølgelig se hvor der kom fra, og det var så en af de små “knopper” hun havde kradset hul på…

Jeg kan faktisk ikke findes hendes chip på venstre side af nakken, fordi den er umulig at skelne mellem knopper :uha:
de sidder på både højre og venstre side af halsen - og så ude på hale spidsen.
når rør ved dem brummer og klager hun sig! det plejer hun ellers ALDRIG at gøre selvom ting gør ondt (og så er hun jo altså på metacam! så at hun kan mærke det trods det, gør mig altså lidt meget nervøs!:uha:)

Jeg tænkte jo straks “UTØJ :uha:”, så jeg fik hende vendt rundt for at tjekke maven på hende, men der var intet utøj overhovedet på hende - det sku da også være utroligt, eftersom hun har fået frontline combo vet i nakken for 14 dage siden og jeg selv plejer at være den første til at opdage dem, fordi jeg reagerer vildt voldsomt på loppebid… så jeg plejer nok at opdage dem på mig selv før på kattene :tihi:

Men jeg fandt til gengæld en enkelt dievorte som så MEGET mystisk ud!
den er hævet ift. de andre og der er en tydelig blodsamling i spidsen af den.
billede vedhæftet…

jeg er virkelig i vildrede her - hva pokker ka det være:øhmm:
og hvis nogen siger en allergisk reaktion på metacam så begynder jeg at tude - for Devouee er dybt afhængig af det smertestillende pga. gigten i hele bagpartiet:(

håber ikke alle de “kloge” er taget til udstilling i dag?

uanset hvad så bliver der jo ringet til dyrlægen i morgen for undersøges skal det, men er der ingen der har nogle bud/erfaring jeg kan tage med til dyrlægen?

Dievorten kan jeg ikke se noget galt med - sådan ser mine kattes dievorter også ud i perioder, det kan være noget hormonelt :slight_smile:

Sårene … tja, det kan jo være mange forskellige ting! Lopper, som du selv er inde på - det kan vel også være Frontlinen hun ikke kan tåle - eller det kan være Eusonofilt Granulonum, selvom det oftere ses på halsen end andre steder. Og så er der sikkert 100 andre ting (specielt allergier), der også kan give kløe og dermed sår, hvis hun har fået kradset hul.

Jeg ville helt klart tage en tur til dyrlæge med hende i morgen for at få kigget på det :slight_smile:

jeg har bare aldrig set hendes dievorter sådan - og det er kun den ene… har tjekket dem alle! de er alle helt fine små hudfarvede og helt tynde - den her er dobbelt størrelse og rød i enden… men ja det kan jo være hormoner hos den nu snart 6-årige gamle pige :slight_smile: (ved ikke om de går i overgangsalderen lige som mennesker gør det)

knopperne bekymrer mig godt nok :frowning: ihh jeg ved snart ikek hvad jeg gør hvis det er endnu mere allergi - or hvis det var loppekuren, sku man da synes reaktionen sku have været her noget før?
jeg gennem tjekker hende 2 gange om ugen grundigt for at fange den slags tegn (i håb om at tage ting i opløb - hun er jo et problembarn:fløjte:)
og der var intet at se/mærke i onsdags på hende :øhmm:

er godt nok spændt på, hvad dyrlægen kan finde ud af i morgen… jeg var lige blevet så lettet, da hendes sidste diagnose blev stillet - der gav dyrlægen jo hende 4-6 år før operation sku være nødvendig pga. gigt… men det er som om gigten tager mere og mere fat i hende - og nu det her også :frowning: ihh! jeg skal da også bare rende til dyrlæge hver måned :doh:

Læg mærke til om knappenålshovederne (fortykningerne) flytter sig.

Det kunne, som Camilla skriver, lyde som Eosinofil Granulum. Det kan en hudbiopsi be- eller afkræfte.

Prøv at fodre lav allergent og kun det. Lam er godt, f.eks. det her:

ja det ender nok med at jeg skal have lamme varianten hjem… typisk! jeg har en på vej hjem lige nu i fiskevarianten :argh: nå måske jeg kan afsætte den til en veninde som også fodrer med JW fisk (vi har lige bestilt hjem sammen)… men hvis det er fisk hun er allergisk overfor (de har jo fået JW fisk nu det sidste 1½ år), hva så med lamme varianten? Jeg fik en gang en lille “reminder” om at JW jo bruger fiskeolie (omega3) i lamme-varianten… :øhmm:

men jeg ka jo krydse for at hun ikke vil reagerer på så lavt et indhold :kryds:
hun tolererer på ingen måde kylling - frygter lidt det bliver det samme med fisk lige pludselig :frowning: og foder sku vist være næsten umuligt at finde uden fisk i - når der heller ikke må være fjerkræ i…

ihh problem kat!
Håber godt nok at dyrlægen med en hudbiopsi kan klarlægge lidt…
jeg kan selv med fingre nulre lidt rundt med de knappenålshoveder - men ikke voldsomt meget… og Devouee brokker sig højlydt! men de kan godt flyttes med…

[quote=PiaB;440293]ihh problem kat!
Håber godt nok at dyrlægen med en hudbiopsi kan klarlægge lidt…
jeg kan selv med fingre nulre lidt rundt med de knappenålshoveder - men ikke voldsomt meget… og Devouee brokker sig højlydt! men de kan godt flyttes med…[/quote]

Det du skal lægge mærke til om knopperne selv flytter sig. Lyder dumt men kan ikke forklare det bedre …

jeg prøver at holde øje med dem og prøver at huske deres nuværende placering :ok:

Pia, var det noget med, at hun også reagerer på Hill’s og RC’s lavallergene fodervarianter? For ellers kunne det jo være en løsning, når hun snart ikke tåler meget andet…

Min erfaring kan ligge på et knapopenålshoved, men jeg har selv med hel behandlet kopper som brede sig. Katten slikkede sig voldsomt. Det kløede tydeligvis. Det blev behandlet med øredråber idet vi antog at det var svamp. Hurtigt og effektivt. Blot skal der jo smøres i en evighed for at det ikke skal bryde ud igen.

Om det din kat har er det samme kan jeg ikke afgøre udfra det du skriver.

dem nægter hun at spise… hun går i spisestop og bliver samtidig så fornærmet at hun ikk en gang vil spise sit alm foder - den tur har jeg været igennem flere gange, og så skal hun lokkes i gang med at spise igen med rejer og tun:argh:

ork - alt hvad dyrlægen har af special foder fra specifik, hills og rc er prøvet på hende :doh: enten reagerer hun, eller også nægter hun at spise og går i sur-kælling-spisestop :øhmm: hun gør det jo ikke nemt for hverken sig selv eller min pengepung :tihi:

Jeg har nu mistanke om, at Metacam godt kan give allergisk reaktion.
Men hende, der reagerede på ‘noget’, imens hun fik Metacam, fik det i forvejen kortvarigt, fordi jeg er bange for, at det nedsætter appetitten. Så det er ej heller efterprøvet.
Er der ikke mulighed for at afprøve en pause i Metacam’en?
Ellers hvis du skal skifte foder, så ville jeg hellere prøve at skifte til f.eks. et 100% rent lammevådfoder eller lign. Du er ved at løbe tør for tørfoderprodukter, og jeg er bange for, at der ikke er ret meget at hente der, for de er ikke ‘rene nok’.

hm i så fald skal hun over på et andet smertestillende præparat, som er jo så skal være “radikalt anderledes” i sin opbygning…
hun har gigt i hele bagpartiet (hofter, knæ, ankler og de første 2 led af halen), så hun kan ikke undvære smertestillende helt

[quote=pivnu;440713]
Ellers hvis du skal skifte foder, så ville jeg hellere prøve at skifte til f.eks. et 100% rent lammevådfoder eller lign. Du er ved at løbe tør for tørfoderprodukter, og jeg er bange for, at der ikke er ret meget at hente der, for de er ikke ‘rene nok’.[/quote]

Hvor pokker skaffer man sådan noget? :øhmm: altså noget der er lavet på 100% ren lam?
Jeg kan sagtens finde det i fisk, men lam er da næsten umulig at støve op!
Jeg prøver det gerne…
så må alle tre katte jo bare leve af vådfoder en periode, og så må de to andre få lidt tørfoder hist og her (ellers tror jeg altså Yasha bliver ked af det! han elsker nu en gang sit tørfoder! Devouee bliver nok lidt fornærmet over at hun ikke må få tørfoder - men sådan må det være hvis det skal prøves!)

men uanset - så snart kl slår 8, så ringer jeg til dyrlægen og håber de har tid til en større tjek op i dag… jeg går hjemme med 39 i feber, men det skal ikke afholde mig fra at tage til dyrlægen… og så har jeg jo også hele dagen, så mon ikke dyrlægen kan finde tid til mig… i min verden indgår det i hvert fald som “halv akut” det her :ups: er jo lidt meget nervøs for min pige :ked: var lige blevet så glad over, at vi endelig havde fundet noget, som ku gøre min piges liv godt igen…

Pia… det menneske, jeg kender, der ved mest om udredning af allergi og hvad der egentlig er i diverse former for foder og hvad du skal passe på, er Ann Rudbeck.
Hun er bruger herinde under navnet Ann R - og jeg kender hende godt nok til at jeg ved at hun vil give dig alle de guldkorn, som hun gennem bitter erfaring har samlet gennem årene med to allergikatte - der naturligvis ikke var allergiske overfor det samme!

Umiddelbart vil jeg foreslå James Wellbeloved tørfoder med lam - men om det er godt nok til Devouee har jeg ingen anelse om…
Et vådfoder med lam og helt uden kylling er Prairie m lam… det kan findes i Engelske netshops. Der er tale om en meget tør pate og det er vist hundedyrt.

Kig efter Grau hos Zooplus. Der er et par procent ris i, men ingen andre animalske kilder end lam. Og det er fuldfoder.
Jeg ser lige, at Integra har en andelse olie tilsat, så jeg ville nok hellere vælge Grau i dette tilfælde.

Nu er jeg hjemme igen fra dyrlægen… hun tog en biopsi af en de knopper og stak den hurtigt i mikroskopet - sagen var klar heldigvis ret hurtigt…
det er hendes hårsække som er betændte - og det kender jeg jo fra mig selv… (de der har set mine arme, ved hvor mange sår jeg har på armene pga. betændte hårsække!)
Hun troede ikke det var Eusonofilt Granulonum (jeg havde skrevet det ned på en seddel, for kan ikke udtale det:ups:)… Knopperne sad i huden og hun kunne faktisk trykke betændelse ud af to af dem i dag -what-brækkesig
I dag har hun små lyserøde prikker i huden oven på alle knopper - det var der ikke i går!
Det ligner foruroligende meget det jeg selv har på armene… små “kugler” i huden, man i starten ikke kan se, så bliver der en lyserød plet, så ligner det lidt en bums og hvis man så rør ved det, kommer der betændelse ud -brækkesig (det jeg har er hormonelt betinget - hudlægens bedste råd til mig var at få et barn…:øhmm: jo tak! jeg kan ikke få børn og vil ikke have børn :doh:)

Årsag : et rigtig godt spørgsmål! :øhmm:
for stress - tja nja nej… de var der jo før hende Unni indtog huset… i så fald skal det være stress over at jeg er startet i skole igen - men det kan det et eller andet sted også sagtens være hendes stresstærskel taget i betragtning. men ellers kan det være årstiden der skifter og gigten så tricker det - hendes immunforsvar er måske ikke lige på toppen…

Behandling : hun har fået lagt et “depot” af penicillin, da hun jo ikke lige er så nem at få piller i… så hun har fået lagt penicillin til de næste 14 dage.
det sku gerne tage det

det jeg havde følt som en knop på halen - tada! gigten har nu spredt sig ud i yderste haleled, og det er derfor lidt “fortykket” :doh: ihh! Derfor har halen været øm, uden at de andre knopper har gjort ondt på hende…
Det betyder at jeg skal forsøge at “minimere” hendes spring og hop endnu mere, og hun er nu sat op i metacam, lige som hun ellers var trappet ned…
der er aftalt et tjek op om 14 dage. Hvis knopperne er helt væk, ska jeg bare ringe ind og aflyse, for så har penicillinen virket :ok: Og så skal jeg “bare” holde øje med om de dukker op igen…

om 2 måneder skal hun så ind og røntgen-tjekkes igen med hofterne, og denne gang hele halen med - hun er en dyr dame! :uha: :venter: :tihi: (mit julegave ønske af mine forældre må være gavekort til dyrlægen:tihi:)

Jeg tager kontakt til min veninde nu her når hun har fri fra skole, og hører om hun vil/kan købe den pose JW fisk af mig - for så skifter jeg over på JW lam asap… (jeg har ingen penge at købe lam hjem for inden:( det er dyrt at gå til dyrlægen)
JW Lam kan hun heldigvis godt lide også (jeg kørte bare fisk, fordi stykkerne der er større = bedre til tænderne) - lam er i hendes verden næsten lige så godt som fiske varianten :slight_smile:

Dog er det nu slut med tun i vand guf om aftenen! Hun tager stadig på :doh:det var jo ikke meningen… så nu er det desværre en kedelig slankekur vi går stærkt i gang med - opmålt mad, og når skålen er tom, så er den tom for hele banden! (Unni kan jeg måske finde på at lukke på badeværelset med noget guf hver aften - hun vokser jo :ok:)

Devouees glukosamin er kommet med posten her til formiddag - og dyrlægen har sagt :ok: til det! Det var faktisk det næste hun ville til at foreslå til hendes gigt… Devouee synes dog ikke det smager lige så godt som metacam - skal have fundet en måde, så hun spiser det lidt nemmere… :øhmm:

og her til morgen kan jeg ingen knopper mærke mere :thumbup:
Der er en lille sårskorpe der hvor dyrlægen tog en biopsi, men ellers er alt væk :thumbup:
om det er penicillinen der virkede - eller om det ganske enkelt er stress-niveauet der er faldet drastisk… tja jeg tror faktisk på en mellemting, for Devouee er VIRKELIG blevet afslappet og meget mere hende selv igen, efter at hun har accepteret lille Unni og affundet sig med min skolestart igen…
ved ikke om glukocaminen evt. også har en positiv effekt på hende - men uanset hvad så har et eller andet - eller det hele - virket :thumbup: