"Knurhår" oppe bag poterne

[QUOTE=Jim;1144168]jamen knurhår har faktisk flere funktioner, en af dem er at føle vibrationer, både ved berøring og gennem luften, de virker næsten som en radar, katten kan føle et bytte, mærke forhindringer osv…dem på benene er også med til at føle fx, når et bytte smutter kan vibrationerne give katten et temmeligt præcist billede af hvor byttet er…har du nogensinde set en mus smutte ind under katten…og katten står helt stille og så…danser den lige tilbage og klasker en lab ned over musen
en kat kan heller ikke se et bytte lige foran …derfor kan den dreje knurhårene, så de nærmest danner et net foran munden…[/QUOTE]

i forhold til det fremhævede er utrolig nemt at se når vi leger med dem, fx med fjerpinde eller fasanfjer. Det er næsten et helt studie i sig selv og jeg er meget fascineret af hvor varieret de kan bevæge dem under leg. Især Frederik knurhår, det er helt vildt så langt han har sine fremme.

Nu har jeg brugt en dags tid på, at endevende mine katte og jo, Oline har 2 knurhår på hvert forben, men PIXEN og mine singa’ er går stadig fri [:D](javascript:void(0)) OK jeg leder videre[:thumbup:](javascript:void(0))

Cats og Conni

:smiley: Jeg har også rodet og raget på mine og sørme jo… Mine har dem også… Det har jeg ikke lagt mærke til før :ups:

Wow, sikke mange gode svar jeg har fået :-). Tak for det! Vil det så sige, der slet ikke findes racer indenfor huskattene? Her mener jeg ikke racer som fin-dyr-kat-med-stamtavle men racer som i ordets oprindelige betydning? Jeg ville gerne vedhæfte et bedre billede af Krispin, men kan ikke få lov af min browser…

Hvad er ordets oprindelige betydning? På engelsk er en racekat en pedigree cat? En race bliver en race den dag mennesket bestemmer sig for det, og begynder at avle på en bestemt gruppe af huskatte med typisk en række fælles træk i udseende. Om kattene så er langhårede, maskede, fra Thailand eller USA… :slight_smile:
Men din kat ligner nu bestemt en “god gammel smuk huskat” :slight_smile:

Med den oprindelige betydning mener jeg race som i en betegnelse for en gruppe af dyr der opfattes at have en række nedarvede fællestræk i modsætning til andre grupper inden for den samme art. Ikke noget med stamtavler eller grader af finhed. Vi har to huskatte og en blanding af en norsk skovkat, og de to huskatte er bestem ikke af samme race oprindeligt; de har ingen fællestræk andet end snude, 4 poter osv. Er det tydeligere forklaret? Det er jeg mener er altså om der ikke er underafdelinger indenfor racen huskat.

Ah, så du mener underarter til en art? Nej, det har huskatten ikke, de bliver blandet for meget rundt.

Siamesere stammer fra Thailand. På et tidspunkt fik englænderne den geniale ide at importere nogle eksemplarer og forfine avlen… og nu er de altså blevet en racekat med tavler så lange :wink: . Med i øvrigt et noget andet udseende end de oprindelige :slight_smile:
Er det sådan noget du mener?
Der findes i DK mange siamblandinger, men det er jo ikke nogle der er opstået spontant, men katte der er lavet ved et mere eller mindre uheld mellem en raceren og en strejfer :slight_smile:

Okay, tak :-). Det er egentlig lidt ærgeligt. Hvis man havde masser af tid og ikke andet at lave, måtte man kunne finde ud af hvilke gener, der ligger gemt i huskattene, hvor de stammer fra osv. Det ville være spændende, men det ville nok tage en rum tid :slight_smile:

Det er de faktisk ved på et californisk universitet :slight_smile: Derfor blev der for ikke så lang tid siden lavet denne tråd http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=49926

Tak :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;1145024]Siamesere stammer fra Thailand. På et tidspunkt fik englænderne den geniale ide at importere nogle eksemplarer og forfine avlen… og nu er de altså blevet en racekat med tavler så lange :wink: . Med i øvrigt et noget andet udseende end de oprindelige :slight_smile:
Er det sådan noget du mener?
Der findes i DK mange siamblandinger, men det er jo ikke nogle der er opstået spontant, men katte der er lavet ved et mere eller mindre uheld mellem en raceren og en strejfer :)[/QUOTE]

Huskatte i Thailand (Siam)
Man kan da stadig se, hvor vores kommer fra oprindeligt, synes jeg :slight_smile:


http://www.siamesekittens.info/thailand.html

[QUOTE=Ann R;1145099]Huskatte i Thailand (Siam)
Man kan da stadig se, hvor vores kommer fra oprindeligt, synes jeg :slight_smile: [/QUOTE]

Det kan man i hvert fald.

Og selv om alle katte oprindeligt nedstammer fra de samme mellemøstlige katte, så har de jo udviklet sig i forskellige retninger forskellige steder i verden alt efter, hvad der har været mest hensigtsmæssigt. Lige fra de lette, elegante katte med kort pels i de varme egne og til de tungere, mere langpelsede dér, hvor klimaet er koldere. Og sådan helt generelt kan man da også se forskel på huskattene i syd- og nordeuropa.

Det er måske dét, Bitten mener? Men egentlige racer er der altså ikke tale om, for overgangene mellem typerne er glidende. :slight_smile:

Og de kan også “The Mean Look” :smiley:
(Fantastisk lille mus, den her - men så tynd. :frowning: Man får lyst til at give dem noget ordentligt mad… )