Køb af puttekat til Puttekat til burmeser der har mistet sin bror?

Hej.
Jeg håber her at kunne drage lidt nytte, af jeres erfaringer! Jeg kommer med en lidt lang historie, bær over med mig :høhø:

Vi havde 4 katte engang… Vi startede ud med at ‘overtage’ en kæmpe rød huskat hankastrat og en blå somalipige, fra nogen som fik akut allergi.

Efterfølgende købte vi 2 burmeserkillinger fra Borré’s i Skibby, en han og en hun (vi ville egentlig kun have haft een til at starte med, men blev anbefalet 2, og det fortrød vi bestemt ikke!)

Den ene Burmeser gik dog bort pga en blodprop for 6 år siden.

Så vi stod med en huskat, som bare ville ligge alene ude i busken, og have kæl og mad når det passede ham :slight_smile: En Somali-hun som HADER andre katte end huskatten hun er vokset op sammen med, og en burmeser som tror den verden navle, og ikke forstår ingen af de to andre ikke gider putte.

-En kort overgang anskaffede vi os en burmeser mere, men han var så alfahan-agtig, at han tissede overALT konstant, så han blev adopteret væk til en ældre dame som forguder ham, selvfølgelig efter vi havde forsøgt alle kneb i bogen med sammenføring.

Vores store huskat døde desværre under narkose for 2 år siden, efter han blev forsøgt åbnet op, da han pludselig og uforklarligt blev meget syg. (Dr. dyr konstaterede aldrig hvad der faktisk var galt).

Så tilbage har vi een burmeserpige, Rosa på 7 år, og een Somalipige, Siff 11år.

Siff hader stadig Rosa.Hun hvæser af Rosa, og dasker lidt til hende. Rosa er bedøvende ligeglad, faktisk elsker hun at provokere Siff lidt… Rosa kan godt finde på, at trænge Siff ind under en seng, så Siff hvæser og stamper højlydt i afmagt.
De er begge to verdens største kælepotter, og trives rigtig godt, på afstand af hinanden.

De har adgang til have i fuldstændigt trafiklukket område.

Rosa går dog ofte om aftenen og kalder , og vælter op og ned af trappen, og ud og ind af havedøren, og kan slet ikke sidde stille og finde ro med kæl.

Mit spørgsmål er så : Kan sådan en burmeserpige trives uden nogen at putte med andre end os? Hun virker stort set temmelig glad, det er kun den der aften-kalden der kan være lidt øv.

Siff vil jo ikke acceptere andre katte end store hankatte, men tvivler på, sådan een gad putte med Rosa. Her er heldigvis mange familiemedlemmer, så der er ofte et ledigt skød at putte i.

Hvad ville i gøre? Bare fortsat beholde begge piger , eller anskaffe en puttehøne til mesen? Måske en kæmpe-hankat gad putte?

Giver det overhovedet nogen mening det jeg har skrevet haha?

Det giver meget mening for mig, for jeg står med nogenlunde samme dilemma. En burmeser-pige på 9 år og ingen katte, der helt kan opfylde hendes behov for nærhed, selvom her altså er 5 andre misser. Jeg oplever det samme som dig: en til tider ret overgearet kat, som ikke helt kan finde ro - specielt omkring min sengetid kan hun blive ret “hyper”. Hun falder først til ro, når hun kryber under dynen og lægger sig til rette i mine knæhaser.

Ind imellem putter hun med huskattene, men de er bare for lidt inde til at det er helt nok for hende. Og det stikker altid lidt i hjertet at se hende ligge alene, når de er i haven. Især, når man ved, at en burmeser altid helst vil være 2 (eller flere).

Men som dig, har jeg også en gammel kat, jeg gerne vil tage hensyn til - En BUR blanding, som ikke gider at putte og som bliver ret irriteret på den lille overaktive burmeserdims. …Men på den anden side kan en ny burmeser jo også netop skabe den nødvendige ro/aflastning for den gamle mis :gruble:Det er svært at spå om, hvad der vil ske, så jeg overvejer stadig og kan nok ikke give dig et særligt brugbart svar :ups:

Jeg har desværre ingen erfaring eller gode råd til Jeres missers situation, men vil egentlig bare nævne, at jeg fuldt forstår dine tanker omkring missernes ve og vel.

Rigtig smukke misser iøvrigt I har nu og har haft :hjerte:. Håber der kommer nogle erfarne på banen som måske kan komme med råd og vejledning. :ok: for at du er opmærksom på misserne på den måde, og gerne vil forsøge, at tilfredsstille deres forskellige behov, selvom det måske er svært. Men herinde er mange erfarne, og måske sidder der en eller flere der kan genkende lige denne situation, og måske komme med gode råd.

Ønsker det bedste for de smukke missere og, at en god puttemis/løsning evt. kan findes, uden det skaber for megen uro i den lille missefamilie.

Mvh
Yvonne

En burmeser er verdens navle :wink:

Derudover er der ingen tvivl om, at en af de ting, der kendetegner dem langt op i årene, er deres puttegen og de vil ofte gå langt i deres forsøg på at overtale eventuelle bofæller til at putte.

Jeg ville ikke anbefale dig at få én burmeserkilling til to så voksne katte, men hvis du har mod på en voksensammenføring kunne du jo kigge på f.eks. www.bb-klubben.dk, hvor der jævnligt er voksne avlskatte til omplacering. Det kan tage lidt længere tid end sammenføring med en killing, men hvis du vælger en hankat, vil du samtidig tilgodese somaliens krav om, at hun kun godkender hankatte :wink:

Haha JA det er de absolut.

Jeg har MEGET overvejet en voksen han-meser til Rosa at putte med. - Men det er svært at vide sig sikker på, at han ikke også ville synes det var sjov, at drille Siff-somalien, og vi tager nok lidt ekstra hensyn til hende.
Jeg er slet ikke bekymret for om vores mes kan sammenføres med anden mes, mesere er i en kategori helt for sig selv… Det er mere hende den overfølsomme hystade, som jo i en alder af 11 vel også er ved at være lidt oppe i årene og bare gerne vil være i fred fra alt det vanvittige meseri :slight_smile:

Det er virkelig ikke nemt at tilgodese begge kattebørn, øv.

Tak for Jeres søde svar!!

[QUOTE=HelleC74;910625]Haha JA det er de absolut.

Jeg har MEGET overvejet en voksen han-meser til Rosa at putte med. - Men det er svært at vide sig sikker på, at han ikke også ville synes det var sjov, at drille Siff-somalien, og vi tager nok lidt ekstra hensyn til hende.[/QUOTE]

Det er forståeligt nok og det bør man bestemt også gøre ved en dame i hendes alder :slight_smile: Men spørgsmålet er bare, om Rosa ikke vil blive et større og større irritationsmoment for hende, så længe Rosa ikke får sine behov ordentligt opfyldt?

Rosa er ikke SÅ meget efter Siff, vi sørger for, at aktiverer Rosa godt og grundigt. Det er kun når hun går og kalder om aftenen, at jeg tænker hun måske savner en artsfælle.

Der var mere ro i kattehjemmet her, da Siff havde sin store hankat at putte med, og Rosa sin bror. - men at adoptere en stor hankat OG en mes yderligere, og tro det kan komme til at fungere lige så godt, er måske lidt utopi. Men en dejlig tanke, FIRE katte igen at kæle på!

Sidste år, mens vi kun havde de to gamle damer, syntes huskat Snehvide på 11 jo, at skovkat Milly på 17 skulle være hendes “byttedyr”, når hun var i legehumør. Vi fik så somali Rags på 4 ind i flokken, og siden da har Milly fået fred for Snehvide. Rags og Snehvide fjoller rundt, mens Milly kigger på. :slight_smile:

Så jeg vil også anbefale en voksen kat med rette temperament - en der både vil lege og putte.

Så en kat der gerne vil lege og putte, men alligevel ikke er så hyper at den driller den gamle kone. En somali mere måske? Jeg tænker at Burmeser / aby / siameser er for hyper?

Jeg havde også overvejet at adoptere en gammel huskat som trænger til et kærligt hjem. De kommer jo i alle temperamenter.

Jeg kan godt høre på mig selv, at det jeg ønsker mig, er at vide på forhånd hvordan en sammenføring ville fungere med hvilken som helst kat, og det kan jeg jo af gode grunde ikke vide.

Vores katte er så kæmpe stor en del af vores livskvalitet og glæde, og vi bare ønsker det bedste. (og det kan man heldigvis sige herinde på KG uden nogen rynker på næsen :slight_smile: )

Vores største dilemma er stadig hende Siffmalien, som jo stresser MEGET meget nemt.

EN overgang overvejede vi, i 2 min, at finde et nyt hjem til Rosa med en legekammerat, men hun er jo en del af familien nu, man giver jo ikke sine børn væk. Selvom hun uden problemer med garanti ville finde sig til rette, hvis bare der var opmærksomhed nok.

Nå. Men vi går i tænketank, tak :wink:

Er på vej ud ad døren, men vil lige indskyde, at Somalier nok ikke er så meget puttekatte, som jeg har indtryk af, at Burmeseren er.
Men det kommer i sidste ende altid an på den enkelte kat - og den rigtige huskat kunne bestemt også være en løsning. :slight_smile:

Jeg tror ikke du vil løse udfordringen med en somali (der for øvrigt kan være mindst lige så hyper som en burmeser :)). Det største uopfyldte behov, du lader til at have hos dine to piger, er den manglende puttekammerat og der vil en meser være det letteste, fordi det er i deres DNA. Andre katte/racer gør det også i et vist omfang, men hos meseren har jeg endnu tilgode at se det mangle :slight_smile:

Du tror ikke sådan en ekstra mes, ville stresse min mali yderligere måske? De ER jo drillesyge sådan nogle mesere. :wink: - Men jeg er afgjort enig. E burmeser har nærmest krav på en burmeserven at putte med.

Jeg satte for 5 år siden en burmeserkilling til to 6½ år gamle burmesere. Den ene af de gamle døde kort tid efter og så stod jeg med én gammel og én killing. Det var stressende for den gamle. Da jeg så indførte killing nr. 2 legede de to unge sammen 99% af tiden og den gamle var nogle gange med til at putte, men behøvede ikke - og bortset fra, at killing nr. 2 havde udset ham som hans helt og derfor ikke tog nej for et svar (ikke noget, der gav problemer), så var det også primært de unge, der puttede sammen. En burmeser er legesyg, opsøgende, fræk, kælen, men ikke dum, så hvis en ny burmeser opsøger din somali i en grad, som somalien ikke vil være med til, så vil den med stor sandsynlighed lære det ret hurtigt og holde sig til den, der gider lege og putte :slight_smile:

Min erfarring med Burmesere" Puttegenet " er så, stærk, og gør dem til verdens bedste mødre, legeonkler,børnekattte , men også, får dem til , at “visne” hvis ikke de får deres behov for, at give omsorg dækket!
Jeg har efterhånden kun een Burmeser ( Oline), men har så været så heldig, at jeg anskaffede nogle Singapura, som også elsker, at “bunke” og gerne lader sig nurse af Burmeser Oline! Her er f.eks, til morgen, alle af Oline kaldt til hygge i min seng ( som jeg så forlader!!! )

OK jeg ved ikke hvad man gør, med en kat der savner nogen at putte med, men kan kun anbefale :" mindst 3 Burmesere " i en flok

cats og Conni

Cats og Conni

Opfølgning ; Dagens billede af Burmeser-tyrani!, - - - - Alle Singapura kommer når der bliver indkaldt til "nusning " i min seng!

Cats og Conni

[QUOTE=conninissen;910886]Opfølgning ; Dagens billede af Burmeser-tyrani!, - - - - Alle Singapura kommer når der bliver indkaldt til "nusning " i min seng!

Cats og Conni[/QUOTE]

EEEj hvor er de smukke. En silkeblød katteklynge. Jeg har aldrig set en Singapura før… de er godt godt nuttede.
Jeg kan godt mærke på det hele, at vi kommer til at finde en han-mes-kastrat til Rosa!

Jeg har også haft en kat der var ved at “visne” af mangel på putteselskab. Godt nok en orientaler men deres puttegen er på højde med burmesernes :slight_smile: Det er katteracer hvor det er SYND ikke at ha’ mindst to. Og helst tre, så man har en “i reserve” :slight_smile: