Køb dansk?

Er køber bedre stillet i en klagesituation ved at købe kat med FD stamtavle end f.eks. kat med enten TICA eller CFA stamtavle?

Det to sidstnævnte er amerikanske organisationer. sproget er engelsk.

Umiddelbart er for mig at se kun eventuelle sprogproblemer, der kan gøre en forskel og når det er engelsk, bør det være muligt at kunne finde nogen til at hjælpe med den del.

Det kan vel også have betydning, hvordan organisationen håndterer klagesager?

Men dybest set kræver det jo først og fremmest benarbejde af køber, uanset hvor katten er registreret. At få ret i en klagesag vil aldrig kunne opveje at købe en sund og rask kat. Og ærlig talt så tvivler jeg stærkt på, at den registrerende organisation har den vilde indflydelse på, hvordan sælger (og sådan set også køber) opfører sig…

Jeg ved ikke, om man er bedre stillet - det bør man vel ikke være. Alle klubber har jo forhåbentligt interesse i, at både køber og sælger bliver behandlet korrekt.
Personligt vil jeg nok helst købe med en dansk klub i ryggen, og det handler udelukkende om uvidenhed om organisationer og handlegangen generelt :slight_smile: - så er det trods alt lettere at begå sig på sit modersmål:)

Køb dansk ?

Tja - det kommer jo an på.

Hvis man vil have medicin der ikke kan fås i Danmark - så anbefales det at man importere fra udlandet.

Det er billigere at købe hos Zooplus i England/Tyskland end at købe foder i Danmark.

Skal vi virkelig støtte “danske” producenter der fyrer deres medarbejder fordi de ønsker en lille lønforhøjelse og så får deres produkter lavet i udlandet ?

Er DANSK altid bedre ?

Forbrugernævnet er jo dansk og her kan man klage over alle køb indenfor Danmarks grænser uanset hvor produktet oprindelig kommer fra eller er registret.

Så hvad forskel gør det rent praktisk hvor registreringen foregår ?

Teresa

[quote=Teresa Guldager;352513]Forbrugernævnet er jo dansk og her kan man klage over alle køb indenfor Danmarks grænser uanset hvor produktet oprindelig kommer fra eller er registret.

Så hvad forskel gør det rent praktisk hvor registreringen foregår ?[/quote]

Nu har FD jo rent faktisk sanktionsmuligheder i forhold til folks medlemsskab af FD. Forbrugerklagenævnet kan overhoved ingenting gøre.

Jeg tror det er sværere som kælekatte-køber at gennemskue systemet, når det er i et andet land.

Vi opdrættere bevæger os i en verden, som jeg tror, vi nogen gange tager lidt for givet, at andre også ved noget om. Men faktum er jo, at langt hovedparten af de mennesker, som køber sig en racekat, intet kendskab har til “vores” katteverden og mulighederne for klage over køb osv. Og desværre er det ikke alle, der er lige gode til at informere om at muligheden eksisterer, når de sælger en killing til kælekattekøbere. Når der så opstår problemer, ja så tror jeg en del føler, de løber panden mod en mur.

For dem vil det alt andet lige være nemmere at gennemskue et system, som man har adgang til på dansk. De kan søge en af klubberne og gribe knoglen og ringe til et bestyrelsesmedlem. Her bliver de så ofte informeret om mulighederne for at klage, hvis katten er købt med Fife stamtavle og så får de noget rådgivning. Denne mulighed tror jeg ikke er lige så nem, hvis katten er registreret i TICA eller CFA, men jeg må ærlig indrømme, at jeg ikke ved det med sikkerhed.

Min egen oplevelse med køb af kat fra en CFA registreret opdrætter er den, at jeg helt har opgivet at forsøge at klage over opdrætteren på trods af, jeg har hørt adskillige andre have samme dårlige oplevelser med dem som jeg havde. Men da klagesystemet virker utroligt rigidt og uigennemskueligt, ja så tror jeg de fleste helt vælger at opgive på forhånd.

[quote=Marsini;352516]Jeg tror det er sværere som kælekatte-køber at gennemskue systemet, når det er i et andet land.

Vi opdrættere bevæger os i en verden, som jeg tror, vi nogen gange tager lidt for givet, at andre også ved noget om. Men faktum er jo, at langt hovedparten af de mennesker, som køber sig en racekat, intet kendskab har til “vores” katteverden og mulighederne for klage over køb osv. Og desværre er det ikke alle, der er lige gode til at informere om at muligheden eksisterer, når de sælger en killing til kælekattekøbere. Når der så opstår problemer, ja så tror jeg en del føler, de løber panden mod en mur.

For dem vil det alt andet lige være nemmere at gennemskue et system, som man har adgang til på dansk. De kan søge en af klubberne og gribe knoglen og ringe til et bestyrelsesmedlem. Her bliver de så ofte informeret om mulighederne for at klage, hvis katten er købt med Fife stamtavle og så får de noget rådgivning. Denne mulighed tror jeg ikke er lige så nem, hvis katten er registreret i TICA eller CFA, men jeg må ærlig indrømme, at jeg ikke ved det med sikkerhed.

Min egen oplevelse med køb af kat fra en CFA registreret opdrætter er den, at jeg helt har opgivet at forsøge at klage over opdrætteren på trods af, jeg har hørt adskillige andre have samme dårlige oplevelser med dem som jeg havde. Men da klagesystemet virker utroligt rigidt og uigennemskueligt, ja så tror jeg de fleste helt vælger at opgive på forhånd.[/quote]

Men hvis der er noget galt med katten så er det stadig købeloven der gælder. Den gælder for alle der sælger i Danmark uanset hvor katten er registreret.

Og fra hvad jeg kan læse her på forum er det faktum at katten er FD ( altså dansk) registreret ikke ligefrem en hjælp for dem der har været utilfredse med de katte de har købt.

Det eneste en katteklub i princippet kan gøre er at nægte opdrætter at udstille og/eller registrere deres katte i den klub. Og det kan de gøre uanset om det er en dansk eller en udenlandsk klub. Jeg har da kendskab til at CFA og TICA har lagt sanktioner på opdrætter eller dommer, så selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det er klart at man skal kunne klubbens sprog - eller have hjælp til oversættelse hvis man skal kontakte dem.

Men - en Købelovssag gælder uanset om sælger er organiseret i en klub eller ej og har langt mere vidtgående sanktioner.

Derfor ville jeg da anbefale enhver utilfreds køber om at gå den vej.
Hvis der virkelig er begået et brud på købeloven så er der en klar mulighed for at vinde en sag - så vel mod sælger som mod køber iøvrigt :wehu:.

Teresa

er katten købt i DK er det vel dansk lov der gælder uanset katten er købt i det ene eller andet forbund - eller er det mere komplicerer end som så?

købes den i USA - hvad lands lov gælder så?

Mit umiddelbare bud er amerikansk lov - det er det mest logiske, eftersom sælger ikke skal/bør pålægges at sætte sig ind i lovgivningen for samtlige de lande, de eventuelt måtte finde på at sælge til - mens en køber godt kan pålægges at sætte sig ind i reglerne for det land, man køber fra :slight_smile:

Og nej, det andet er ikke mere kompliceret end som så. Alt salg af “løsøre” i Danmark, som katte hører under, er reguleret af den danske købelov.

[quote=Teresa Guldager;352521]Men hvis der er noget galt med katten så er det stadig købeloven der gælder. Den gælder for alle der sælger i Danmark uanset hvor katten er registreret.

Og fra hvad jeg kan læse her på forum er det faktum at katten er FD ( altså dansk) registreret ikke ligefrem en hjælp for dem der har været utilfredse med de katte de har købt.

Det eneste en katteklub i princippet kan gøre er at nægte opdrætter at udstille og/eller registrere deres katte i den klub. Og det kan de gøre uanset om det er en dansk eller en udenlandsk klub. Jeg har da kendskab til at CFA og TICA har lagt sanktioner på opdrætter eller dommer, så selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det er klart at man skal kunne klubbens sprog - eller have hjælp til oversættelse hvis man skal kontakte dem.

Men - en Købelovssag gælder uanset om sælger er organiseret i en klub eller ej og har langt mere vidtgående sanktioner.

Derfor ville jeg da anbefale enhver utilfreds køber om at gå den vej.
Hvis der virkelig er begået et brud på købeloven så er der en klar mulighed for at vinde en sag - så vel mod sælger som mod køber iøvrigt :wehu:.

Teresa[/quote]
På forbrugerklagenævnets hjemmeside kan man svare på forskellige spørgsmål. Hvis sælger ikke er momsregistreret kan man ikke få hjælp.
Hvis man har købt fra en opdrætter der kun er medlem af fx. CFA eller Fife har man derfor ikke andre muligheder end at klage via dem eller hyre en advokat og køre et civilt søgsmål. Det er dyrt og tidskrævende.

Man kan anlægge en sag efter småsagsreglementet - det koster retsafgiften og så kan man føre den selv. Det er stadig den eneste måde at sikre, at man får noget ud af en eventuel afgørelse.

Hvis det er dyrlægeregninger, man står og vil have refunderet, hjælper det ikke killingekøber, at opdrætter bliver smidt ud af FD for ikke at opfylde Klagenævnets afgørelse. Det får køber ikke nogen penge ud af alligevel…

Hvis alle opfordrer vores købere til at tegne en forsikring på deres katte, kan der nu spares mange håbløse diskussioner. Ikke at opdrætterne skal fritages ansvar, men jeg mener nu stadig at de 800-1000 kr årligt til en forsikring kunne vise sig at være givet rigtig godt ud for alle parter.

Det er ihvertfald noget vi opfordrer vores killingekøbere til at købe.

Jeg aner ikke, hvordan CFA og TICA håndterer klager, hvem der træffer afgørelser m.v. - nogen der ved det?

Det er korrekt, at alle i DK er underlagt købeloven - uanset hvor katten er registreret. Problemet er blot, at det er dyrt at anlægge et civilt søgsmål

FDs klagenævn er en billigere løsning, men som andre skriver, får FDs afgørelser kun effekt, hvis vedkommende bliver i FD. Men det må jo være det samme som i de øvrige forbund.

Anyway er det trods alt sjældenheder, at det kommer til klagesager - og hurra for det :slight_smile:

Medmindre man vælger at få advokat på sagen (som jo selvfølgelig skal have penge for sit arbejde) koster det 500 kroner at anlægge et civilt søgsmål:

a)Ved sagens anlæg betales 500 kr., medmindre retssagsbehandlingen indledes på grundlag af et betalingspåkrav i medfør af retsplejelovens § 477f, 5. pkt. Bestemmelsen indebærer, at retsafgiften i sager uden økonomisk værdi eller med en økonomisk værdi på højst 50.000 kr. er 500 kr., der betales ved sagens anlæg.

(jeg går stærkt ud fra, at de fleste katte - hvis ikke alle - har en økonomisk værdi på højest 50.000 kroner :))

[quote=Chicabee;352545]Hvis alle opfordrer vores købere til at tegne en forsikring på deres katte, kan der nu spares mange håbløse diskussioner. Ikke at opdrætterne skal fritages ansvar, men jeg mener nu stadig at de 800-1000 kr årligt til en forsikring kunne vise sig at være givet rigtig godt ud for alle parter.

Det er ihvertfald noget vi opfordrer vores killingekøbere til at købe.[/quote]
Det hjælper ikke at tegne forsikring på katten hvis den er syg fra start. Den vil kun være dækket af forsikringen når den er behandlet og rask.

Alle opdrættere kan tegne forsikring på deres killinger fra de er 8 uger, og denne forsikring kan jo så evt købes med kattens første leveår. Jeg ville kunne tegne forsikring på killinger herfra til en pris årligt på 772 kr .

Sorry, jeg troede du mente køber. Fordi tråden handler om at købe dansk kontra udenlandsk pga klagemuligheder :wink:

Alle incl købere kan tegne helbreds/livforsikring på deres katte.

Det er jeg klar over. Har tegnet forsikring på mine katte, men fordi der var sygdom og behandling før jeg tegnede den dækker forsikringen ikke denne sygdom. Jeg må selv betale dyrlægeregninger, tests og medicin.