Købsbetingede konkurrencer

Så vidt jeg kan huske fra de gode gamle dage på jurastudiet - så må en konkurrence ikke være købsbetinget!! Ikke desto mindre reklamerer både Georg Jensen og Star Tour med, at man kan vinde fiiiiine ting, hvis man køber smykker/rejser i oktober?!? Det er da totalt forbudt? Eller har jeg tabt sutten? :gruble::tihi:

Markedsføringsloven §11

§ 11. Afsætning til forbrugerne af formuegoder eller tjenesteydelser må ikke søges fremmet af mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækninger, præmiekonkurrencer eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af køb.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, dersom den enkelte gevinsts størrelse og den samlede gevinstværdi ligger inden for beløbsgrænser, som fastsættes af økonomi- og erhvervsministeren. Beløbsgrænserne kan fastsættes efter produkttype og modtagerkreds.
Stk. 3. Udgiveren af et periodisk skrift kan foranstalte lodtrækning til fordeling af gevinster i forbindelse med løsning af præmiekonkurrencer.
Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse på tjenesteydere, som er etableret i et andet EU/EØS-land, og som midlertidigt leverer tjenester i Danmark, såfremt udtrækningen og præmieindløsningen i forbindelse med konkurrencen finder sted uden for Danmark.

:gruble:er konkurrence som denne så egentlig lovlig ?

http://blockbuster.dk/Default.aspx?ID=2859

[quote=Musashi;470036]:gruble:er konkurrence som denne så egentlig lovlig ?

http://blockbuster.dk/Default.aspx?ID=2859[/quote]

Nej, det vil jeg ikke mene. Medmindre de uddeler gratis Ben & Jerrys låg :høhø: Ellers skal de skilte med, at man kan deltage gratis på deres hjemmeside…og det gør de heller ikke!

Jo det er lovligt - altså den i blockbuster…
Der står jo INGEN steder du skal KØBE det, for at deltage. Det er det samme med de konkurrencer fra coca cola hvor du skal bruge brikken under kapslen for at deltage… Det er ikke et krav du KØBER colaen. De er ligeglade med hvordan du får fat i kapslerne jo. Og det er der forskellen er… Dumt, men sådan er det… Så længe butikken ikke forlanger du ligger penge direkte hos dem, for at skulle deltage i konkurrencen, så er det lovligt… Der skulle stå at isen skulle være købt ved dem, før det var ulovligt :ok:

Og det er det der faktisk er dumt. Bilka havde også en konkurrence, hvor du skulle indlevere din bon - købsbetinget? Nej da. Du kunne jo bare gå op og bede om en bon på intet :høhø:

Uanset om det er lovligt eller ikke lovligt - så er det i hvert fald ikke god markedføringsskik, som alle erhvervsdrivende er forpligtede til at overholde.
Mit bud er, at de lægger sig lige på grænsen. Selvom de ikke skriver direkte i konkurrencerne, at de er købsbetingede…ja så ved enhver jo, at man ikke får fat i de her låg uden at købe produktet. Man kan garanteret kontakte producenterne direkte og få en kode for at deltage. Men det skilter de jo ikke med?
Ja…man skal tænke lidt efter som forbuger. Og skulle en producent “komme til” at overtræde reglerne - ja så får de en bøde. Men formentlig har de tjent så meget på kampagnen, at de alligevel gnider sig i hænderne bagefter!