Køkken-klovn?

Fortæl om dine værste fumlerier i køkkenet?
Der, hvor det gik helt galt, fra det helt enkle, til det altfor avancerede?

Jeg lægger gerne ud med “rapport fra en køkkenvask”:
Det er nu officielt.
Jeg kan ikke koge pasta, uden, at det koger over.
Jeg kan godt lide pasta lidt blødt, glem bare al dente.

Kartofler siges at skulle koge 20 min. Her skal de have mindst 30.

Jeg kan ikke koge et æg tilpas, selv ikke med æggekoger:
Elsker “smilende æg” (oeufs mollets, ikke at forveksle med blødkogt, med blævver-hvide, ædrv). Så fornylig - fordi jeg godt kan lide æg, og gerne ville spise æg oftere, købte jeg den sjoveste ufo-lignende æggekoger.
Indstillede den på mellemtrinet, fint markeret af et æg med en del hvidt, en del sort, dvs mellem blød- og hårdkogt.
De blev hårdkogte…

Vælt bøtten med ekstra vand til, når pastaen koger over…
Hvor er de spændende koreanske boghvede-nudler, som jeg testede igår - “jeg er sikker på, jeg havde dem i går” (røvernes rode-sang fra de der børnebøger), for da fik de for meget, men smagte godt. De har gemt sig, men hvor har jeg gemt dem…

Det var mig, der tilbød en veninde min tjeneste som køkkenpige på et cateringprojekt :dokdok:
Det var så det eneste, der kunne få mig til at skrælle eller pille kartofler. Never again, efter godt 13 år af mit liv med ikke andre kulhydrater til middag.

Nå, må hellere ud at se til, at mine løg-og-champignon ikke er brændt katastrofalt på.

Eet trick har jeg samlet op fra et kokkeprogram anno dazumal: Man slipper for at græde over løgene, hvis man piller dem uden at fjerne roden, halverer dem, og så snitter - stadig med roddelen intakt, den fjernes som sidste snit. Voila, løg uden tårer.

Men derudover :ups:

Når nu min f… lange uddannelse hverken kan skaffe mig et job, der gav råd til bare en rengøringshjælp - jeg tør ikke engang håbe på at finde en mand, der så har råd…
Det ville nok ellers kunne få mig i trit med mit tidligere madlavnings-niveau igen. Det er meget sjovere at lave mad til andre.

Nå, hvad er det værste, du har lavet i et køkken?

der er da ikke noget bedre end at lave mad, især ikke når man virkelig kan udfolde sig, jeg elsker at lave mad og gør det gerne, gider bare ikke lave alm dansk mad. og så hader jeg at skrælle kartofler, nåja de skal gerne være tæt på gennemkogte ellers er de ikke gode.
jeg har op til flere retter som folk bare tigger og beder mig om at lave,
og så mener jeg at når man laver mad skal man gå 100% ind for det og kæle for maden og så gør det ikke noget at det tager lang lang tid at tilberede.

jeg er ekspert i at brænde ris på, selv dem i kogepose, hvordan jeg gør det er en gåde.
jeg tror ikke jeg har lavet rigtige vilde katastrofer i køkkenet, dog lavede jeg eks en pastaret i mandags som var mere end uspiselig. hvad dergik galt vides ikke, men retten smagte ganske frygteligt

Tja… jeg er datter af en uddannet smørrebrødsjomfru og er i høj grad opvokset os min moster, der v ar køkkenchef så eksotiske steder som hertugen af York, før da et par andre engelske adelige og siden den danske ambassade i Washington DC…
Man skulle tro at med sådan en opvækst er madlavning kommet ind nærmest med modemælken?
Sandheden var at man ikke under nogen omstændigheder nærmede sig de to madammers køkken!!! med mindre da at man var blevet tilkadt af den lille messingklokke, som hang over min mosters vask - dens ringen betød at det nu var muligt at snige sig ud til det første køkkenskab og hente tallerkener og bestik så bordet kunne dækkes…
Så hjemmefra har jeg lært at dække bord… eller rettere at pynte et bord…
Senere landede jeg sammen med en mand, som faktisk både kan lide mad og som er god til at lave den! meget hurtigt overtog han min mor og mosters divamanerer - og med tiden arvede han også begges store opskriftsamlinger :slight_smile:
Da Jan begyndte at køre nattaxi, var der lige pludselig ikke nogen til at lave med til mig… og jeg måtte selv gå igang hvs jeg ville have andet at spise end rugbrødsmadder og spaghetti med ketchup…

Jeg har lavet mad lige siden… har fundet ud af at jeg virkelig godt kan lide at lave mad - hvis der er udfordringer i det :slight_smile:
Dvs at min dagligmad kun til mig selv er ret så kedsommelig, på grænsen til det ensformige… mens at jeg elsker at lave mad til gæster også selv om det er ganske uformelt…

Køkkenkatastroferr??
Uff - der er MANGE!!! så jeg nøjes med at nævne et par stykker…
Pasta, der er brændt på stinker ganske forfærdeligt!
Når en gryde med æg koger tør, så gælder det om at få fjenet den fra varmen inden æggene sprænger - sker det ikke, skal køkkenloftet mindst vaskes og muligvis også males…
Man skal ikke give opvarme svinemørbradbøffer i mikroovnen i mere end max et par minutter… længere tid betyder at bøfferne nærmest sprænger til atomer… det tager lang tid at gøre ovnen ren…
Man skal huske at tilsætte bagepulver i kagen, hvis det er angivet i opskriften… det er dog ikke nær så slemt, som hvis man glemmer melet…
Youghurt og andre surmælksprodukter kan ikke koges… gør man det alligevel får man en virkelig ækel grynet masse ud af det…

[QUOTE=Johnny;800326]
dog lavede jeg eks en pastaret i mandags som var mere end uspiselig. hvad dergik galt vides ikke, men retten smagte ganske frygteligt[/QUOTE]

Jan havde fundet en opskrift som virkelig lød lækker… noget der lignede en moderniseret form for shephards pie med ris i stedet for kartoffelmos… Hele huset duftede af maden, som også præsenterede sig godt…
En eneste bid… og to mennesker der bare kiggede på hinanden inden der blev spurgt “Henter du pizza, eller gør jeg?” :klapper:
Føj… det er til dato noget af det ækleste vi har fået lavet herhjemme… og vist nok den eneste gang, jeg kan huske, at vi har smidt mad ud - alle andre underlige retter har vi forsøgt (som regel med held) at få rettet til, så de blev spiselige…

Åh jo - den fine opskrift med aldeles uspiseligt resultat, den har jeg også været på!

Sheppies pie med ris yuck - efterhånden forstår jeg mere og mere din modvilje mod at ændre på en trad. opskrift.

En lignende brøler begik jeg indenfor mit første halve år i Kgs Kbh, på et klubværelse med fælleskøkken i Sydhavnen…
Klar melding ud: Avocado kan IKKE bages, og bør IKKE bruges til f eks pizza-fyld euch!

nåja, jeg har så erfaret at når man bager kage skal man huske at sukker er lidt bedre at bruge end salt, tjaaa kagen blev vel nærmest en art stenkage.

og så er det altså dumt ikke at tage kylling ud af de der plastbakker inden man sætter dem i ovnen, det gir en yderst vammel stank og det ryger ret meget og så er det nok ikke den bedste marinade at bruge.

lige nu er jeg ved at bage franskbrød i ovnen og er mere end spændt på resultatet, da det er en ny opskrift og jeg er ikke specielt god til at bage

Åh ja… første gang jeg skulle ave kylling efter middelalderopskrift (med saltdej) gik det elt galt… jeg KUNNE ikke få løsnet dejen, så til sidst måtte den helt bogstaveligt slås i stykker med en hammer… og kyllingen var tilberedt så den faldt fra benene og hang fast i dejen og og og… ren katastrofe :slight_smile:

o

g så er det altså dumt ikke at tage kylling ud af de der plastbakker inden man sætter dem i ovnen, det gir en yderst vammel stank og det ryger ret meget og så er det nok ikke den bedste marinade at bruge.

-LOL undskyld, men den overgår det meste… måske er mine overkogte sprængte æg værre… men det der er en værdig nr to :thumbup:

lige nu er jeg ved at bage franskbrød i ovnen og er mere end spændt på resultatet, da det er en ny opskrift og jeg er ikke specielt god til at bage

Jeg kan bage de fleste kager… men rugbrød??? nope! Det bliver altid bare sådan en tør stivnet masse - totalt uspiselig… Ikke engang heste vil have det! :smiley:

Virkelige katastrofer der skal jeg helt tilbage til folkeskolen. En skoleveninde og jeg ville bage franskbrød, det gik også fint nok bortset fra det ikke ville hæve :gruble: vi havde jo puttet gær i … men man skal IKKE koge gær :ups: - vi kom til at putte gæren i mælken mens mælken var meget varm.

:lol: Sikke en skøn tråd!

Jeg giftede mig med en mand der havde ambitioner om at blive kok. Så det var altid ham der stod for maden. Men stille og roligt … tjaeh… han sivede ud af køkkenet og jeg sivede ind… Og fandt ud af at jeg synes det er ret sjovt at lave mad. Jeg kan godt lide at eksperimentere ud fra “Mon ikke A & B smager godt sammen?” - indtil videre med success.

Shepherds pie med ris… lyder godt nok specielt, men omvendt ikke fuldkommen håbløst.

Vi er osse meget gode til at prøve en ny opskrift, smage på den og blive enige om at “ja den er god men hvis man putter [krydderi] i næste gang vil den sikkert blive endnu bedre”. Hvilket igen altid har holdt stik.

Her de sidste par uger er jeg blevet grebet af en bagedille, og jeg har nu fået eksperimenteret mig frem til et RIGTIG godt franskbrød med fuldkornskerner i. Som stadig er let of luftigt som et franskbrød SKAL være men som alligevel indeholder 1/5 fuldkorn.

Desværre har jeg ikke rigtig lavet de store katastrofer i køkkenet (jo altså risengrød der koger over og pladrer mælkesnask ud over alting, men det er vist bare noget risengrød SKAL gøre, ikke?) Men Manden har en gang skullet blende varm tomatsovs - hvor låget røg af blenderen… Vi har sjove pletter på vores træloft i køkkenet…

Jeg har nu lært at koge risengrød. Tidligere brændte jeg den ALTID på.

Men ellers laver jeg faktisk ikke katastrofer i mit køkken. Jeg elsker at lave mad, og har både lavet madlavnings-teambuilding for mit dansehold og lavet mad til 18 års fødselsdag og til et bryllup.

[QUOTE=Ann K;800357]
Youghurt og andre surmælksprodukter kan ikke koges… gør man det alligevel får man en virkelig ækel grynet masse ud af det…[/QUOTE]

Den kommentar gav da i hvert fald anledning til, at jeg blev klogere udi kokkekunsten: jeg har nemlig flere gange med stor succes brugt kærnemælk i pærevælling (en historiker-kæreste der arbejder i Lejre og en SU-økonomi giver anledning til nogle … anderledes retter :tihi:).
Det bliver ikke grynet, men derimod “tyktflydende” … men efter et smut forbi Wikipedia kan jeg læse mig til at “konsumkærnemælk” bliver grynet ved opvarmning, mens “gammeldags” kærnemælk ikke gør … så jeg har åbenbart haft fingrene i gammeldags kærnemælk.
Bonus info om at koge surmælksprodukter med gode resultater: Kog tykmælk og evt. lidt kærnemælk i en gryde til vallen skiller fra friskosten og der opnås en hytteost-aftig konsistens. Smag til med friske krydderurter og … :savle:
Nå: det var et sidespring…

Jeg synes faktisk at jeg er en ret godt kok - og en endnu bedre “bager”.
Min mor var ikke meget for kager og min far var ikke meget for at lave noget som helst husligt, så fra en ung alder har jeg selv måtte stå for at levere varen til min søde tand.
Siden jeg er flyttet hjemmefra har jeg også måtte føje kedelige ting som rugbrød til bage-repetoiret - det er hårdt at blive voksen!

Men … jeg har i hvert fald haft én top-pinlig køkken skandale og med noget så simpelt som pandekager!

Når min kæreste var på besøg, mens jeg boede i England, var der altid pandekager på programmet mindst én aften (min kæreste besøgte mig hveranden uge på en SU , så madvarer som havregryn og pandekager stod i høj kurs - en pose mel og sukker kunne vi få mange omgange pandekager ud af!).
Første gang vi skulle lave pandekage havde jeg forinden ringet til min far for at få hans opskrift. Pandekager var nemlig det eneste min far lavede i et køkken, så hver gang min mor ikke var hjemme til aftensmad stod den på Fars Pandekager.

Min kæreste og jeg gik derfor i gang med at blande dej i fælleskøkkenet på det hostel, hvor vi boede … vi varmede panden og begyndte at stege pandekager… Men der var et eller andet helt galt, for de blev ved med at brænde fast lige meget hvor meget vi anstrengte os (til stor morskab for dem der stod omkring os).
Lige pludselig slår det mig: Min far havde glemt at nævne fedtstof da han gav mig opskriften, og jeg havde derfor glemt at putte det i … vi havde brugt vores olie i et forsøg på at redde pandekagerne fra at brænde på, så hvad gør man så?
Vi gik på jagt i fællesskabet og finder en stor-fed klump “lard” (som er grisefedt). Det var før vi blev vegetarer, så vi smed klumpen med lard på panden og hældte det i vores pandekage-dej.
… Men det ville stadig ikke lykkes!

… En af de omkringstående der morede sig over, hvor usandsynligt dårligt det gik med vores pandekage-projekt foreslog, at der skulle mere varme på.
Op med varmen og jo … nu gik det sådan set okay.
Indtil vi opdager at der lugter lidt mærkeligt… og at der ikke længere er helt så meget tilbage af den plastik-dims vi vendte pandekagerne med.
Til gengæld er der en stor plet af smeltet plastik på panden …

Ud røg pandekagerne - pandekager med plastik er ikke særlig appetitligt!

Ny pande, nyt forsøg med den sørgelige smule dej, der var tilbage.

I et forsøg på at redde aftensmaden, da vi nu igen har problemer med, at pandekagerne brænder fast, beslutter vi os for at forsøge os med et helt nyt koncept: Rørægs-pandekager!
Med chokolade! … Det kan ikke gå galt… Vi fik lavet vores rørægspandekager, der nu var brune klumper der mest af alt lignede (ja, jeg behøver næsten ikke sige det vel…? :cool:).
Men spises skulle de!
Nå - rørægspandekager med chokolade er ikke noget, vi har gentaget siden … :cool:

Alle de mange resterende gange vi nåede at spise pandekager, mens jeg boede i England gik heldigvis ikke i kage!

Åhhh, MissPil, den var da guddommelig!

Tak for info om “oldtidsmad” - superinteressant emne, har selv samlet en lille fil med “salat anno c 1600” :slight_smile:

[QUOTE=MissPil;801127]Den kommentar gav da i hvert fald anledning til, at jeg blev klogere udi kokkekunsten: jeg har nemlig flere gange med stor succes brugt kærnemælk i pærevælling (en historiker-kæreste der arbejder i Lejre og en SU-økonomi giver anledning til nogle … anderledes retter :tihi:).
Det bliver ikke grynet, men derimod “tyktflydende” … men efter et smut forbi Wikipedia kan jeg læse mig til at “konsumkærnemælk” bliver grynet ved opvarmning, mens “gammeldags” kærnemælk ikke gør … så jeg har åbenbart haft fingrene i gammeldags kærnemælk.[/QUOTE]

Nemlig :thumbup: du har forstået det… derfor bruger man også gammeldags kærnemælk, når man laver kærnemælkssuppe (som det er alt for længe siden jeg har fået)

Bonus info om at koge surmælksprodukter med gode resultater: Kog tykmælk og evt. lidt kærnemælk i en gryde til vallen skiller fra friskosten og der opnås en hytteost-aftig konsistens. Smag til med friske krydderurter og … :savle:
Nå: det var et sidespring…

Og det skal være tykmælk eller gldags kærnemælk! ikke andre surmælkspodukter…
Har lavet den beskrevne friskost flere gange, når jeg har været til Liverollespil - den smager forryggende med lidt ramsløg og skvalderkål :slight_smile: Man kan også bruge lidt følfod for at give en let saltet smag…