Kommenteret og tagget på FB?

Et spørgsmål: Lige nu bliver min mailboks sneet til med mails fra Fjæsbog om, at venner og bekendte (og også en hel del, som jeg slet ikke kender??) har kommenteret et billede af mig - og så er der citeret diverse versioner af glædelig jul, men tydeligvis som en slags samtale mellem andre brugere, og ikke møntet på mig.
Hvad mon det går ud på?

Nogen har også tagget mig i deres års-album, f eks. Jeg er helt hægtet af :?

Det er nok fordi, du er blevet tagget, det vil sige den der har lagt billedet ind og trykket på billedet og og gjort sådan så du får besked, det er en form for en julehilsen, til mang på en gang…
enormt irriterende, da jeg har fået en del, også…

Jeg har fået en enkelt af dem - jeg fjernede bare tagget af mig. Så fik jeg ikke flere beskeder fra den kant :wink:

Vil gerne have julehilsener, men så kan folk skrive en mail, sms, pb mv. :slight_smile:

Tak :slight_smile:

Det, jeg ikke fanger, er, at der står, at nogen har kommenteret et foto (?) af mig (?), som de så må have lagt ud uden at jeg ved det.

Kommentaren er så en julehilsen fra en af mine venner til en anden af mine venner (og jeg mener venner IRL, og ikke bare megalister, som nogle har på bl. a. MySpace) - og ikke til mig.

Og forvirringen er total, når jule-kommentarerne også kommer fra personer, som jeg ikke aner, hvem er - hverken på FB eller IRL :?:?:?

MiSi - Er det et billede af dig eller? For det mange har gjort er at lave et billede med en julehilsen eller lign. og så tagge en helt masse mennesker på billedet (der ikke ér på billedet i virkeligheden), for så får alle de mennesker en besked om det, og i kommentar-feltet skriver folk så julehilsener tilbage til vedkommende :slight_smile:

og dem du ikke ved hvem er, er formodentligt folk, som den person der har tagget dig, kender. Og du vil så få en mail hver gang der kommer en kommentar ved billedet, uanset om du har vedkommende der har skrevet på din venneliste eller ej :slight_smile:

[quote=MiSi;519767]Tak :slight_smile:

Det, jeg ikke fanger, er, at der står, at nogen har kommenteret et foto (?) af mig (?), som de så må have lagt ud uden at jeg ved det.

[/quote]
Ja, måden den automatiske besked er udformet er lidt uheldig.
Det er ikke et billede af dig, men et tag med dit navn på det billede, hilsen osv, der er beregnet for dig - og en masse andre. Derfor ser du også kommentarer andre lægger til den bestemte hilsen. Når du har set beskeden, klikker du dig ind på det nævnte billede, finder dit navn i listen nedenunder, klikker på “fjern tag” - og så er det det. Det er en måde at få sin besked til at havne hos dem, man gerne vil ha’ skal se det. :slight_smile:

Ah Eva, der var du lidt hurtigere :wink:

Tak, kære venner, nu forstår jeg. Det er nok bare mig sprog-nørd, som læser, hvad der står, uden at kende til FB-funktionerne (og deres google-oversættelser måske).
:tak:

Det, jeg ikke fanger, er, at der står, at nogen har kommenteret et foto (?) af mig (?), som de så må have lagt ud uden at jeg ved det.*

Det kan nu sagtens være et billede af Misi der er er anden der har lagt ud.

Så kommer beskeden “du er blevet tagget på et billede lagt ind af XXXX”
Og det billede kan andre så også se, alt efter hvor offentligt tilgængelig vedkommendes profil er…og der kan komme kommentarer fra venner og venners venner o.s.v.

Det er dog korrekt, at der har været en masse forskellige “julehilsenbilleder” i omløb, hvor folk tagges…jeg har set nogen der forestiller et juletræ, hvor “kuglerne på træet” i stedet var små runde billeder af personer fra folks venneliste.

Men ofte er det når andre ulovligt lægger billeder ud af deres bekendte og så tagger dem på billederne…for ulovligt er det, at lægge billeder ud uden at spørge personen billedet forestiller

Man kan slå email notifikationerne fra under indstillinger - så slipper man for at blive spammet :slight_smile:

Og man kan i øvrigt også lå “tag” funktionen fra :wink:

[quote=Felis;519916]
Det kan nu sagtens være et billede af Misi der er er anden der har lagt ud.

Så kommer beskeden “du er blevet tagget på et billede lagt ind af XXXX”
Og det billede kan andre så også se, alt efter hvor offentligt tilgængelig vedkommendes profil er…
Men ofte er det når andre ulovligt lægger billeder ud af deres bekendte og så tagger dem på billederne…for ulovligt er det, at lægge billeder ud uden at spørge personen billedet forestiller[/quote]

Det tænkte jeg også på - bl.a. derfor bruger jeg fjæsbog meget lidt. Jeg bryder mig ikke om deres rettigheds-politik og evige ændringer, så man igen skal justere på 117 indstillinger for at beholde lidt privatliv. :thumbdown:

[quote=Zunar-J5;519976]Man kan slå email notifikationerne fra under indstillinger - så slipper man for at blive spammet :slight_smile:

Og man kan i øvrigt også lå “tag” funktionen fra ;)[/quote]

Tak for tippet :slight_smile:
Men jeg bruger stort set kun fjæsbogen til at være med i en vikargruppe, hvor jeg så får mails via FB fra dem, der mangler en vikar. Hvis de sender deres tlf med i mailen/beskeden, så er der kontakt.
Jeg har også pointeret på min “væg” og i gruppen, at jeg bedst kan kontaktes pr e-mail :slight_smile:
Derfor var jeg overrasket over denne strøm af “tak for julehilsen” fra venner IRL, og folk, jeg ikke kender (men som kan være vennernes familie og venner).

Og så er der lige en eller anden som forklarer mig step for step, hvordan jeg slår den der forbistrede tag-funktion fra???!!!
Jo, jeg har luret at jeg kan gå ind i hvert enkelt billede og gøre det… men helt ærligt - jeg har et liv!!! OG DERMED IKK TID TIL AT SIDDE OG FJERNE TAGS KONSTANT!
(og så fik jeg fjernet Ting fra tastaturet :slight_smile: )
Så et eller andet sted, hvor jeg trykker nej tak til at blive tagget - sådan en gang for alle og i al fremtid…

Pt er det så irriterende, at jeg ikke gider at gå ind på min FBprfil…

[quote=Ann K;520066]Og så er der lige en eller anden som forklarer mig step for step, hvordan jeg slår den der forbistrede tag-funktion fra???!!!
Jo, jeg har luret at jeg kan gå ind i hvert enkelt billede og gøre det… men helt ærligt - jeg har et liv!!! OG DERMED IKK TID TIL AT SIDDE OG FJERNE TAGS KONSTANT!
(og så fik jeg fjernet Ting fra tastaturet :slight_smile: )
Så et eller andet sted, hvor jeg trykker nej tak til at blive tagget - sådan en gang for alle og i al fremtid…

Pt er det så irriterende, at jeg ikke gider at gå ind på min FBprfil…[/quote]

Så, så… tænk at så lidt kan hidse dig op! :wink: Jeg synes faktisk det er hyggeligt at se de mange julehilsner og andet som alle deler pt. Til gengæld rager alle de spil andre spiller mig noget så grusomt og er jeg rigtig i det “onde” hjørne så tænker jeg at de har for meget tid :engel2:

Nå, du går i kontoindstillinger og i rediger disse, der finder du stedet du vælger om du vil tagges.

[QUOTE=En forhenværende bruger;520069]Så, så… tænk at så lidt kan hidse dig op! :wink: Jeg synes faktisk det er hyggeligt at se de mange julehilsner og andet som alle deler pt. Til gengæld rager alle de spil andre spiller mig noget så grusomt og er jeg rigtig i det “onde” hjørne så tænker jeg at de har for meget tid :engel2:

Nå, du går i kontoindstillinger og i rediger disse, der finder du stedet du vælger om du vil tagges.[/quote]

Jeg kan ikke finde det sted, som I alle sammen taler om! Sg* altzå :smiley: og nej, jeg er ikke hidsig - endnu da…
Jo, vel er det hyggeligt med julehilsner, men når hilsner fra min efterhånden meget sparsomme familie drukner, så bliver jeg lidt irriteret… Specielt, når det er hilsner fra personer, som jeg ikke engang har på min venneliste…

Ang spil… åh ja!!! Jeg blev også irriteret over det… så jeg oprettede en profil kun til at spille på - det fungerer fint! :slight_smile:

[quote=Ann K;520072]Jeg kan ikke finde det sted, som I alle sammen taler om! Sg* altzå :smiley: og nej, jeg er ikke hidsig - endnu da…
Jo, vel er det hyggeligt med julehilsner, men når hilsner fra min efterhånden meget sparsomme familie drukner, så bliver jeg lidt irriteret… Specielt, når det er hilsner fra personer, som jeg ikke engang har på min venneliste…

Ang spil… åh ja!!! Jeg blev også irriteret over det… så jeg oprettede en profil kun til at spille på - det fungerer fint! :)[/quote]

Oppe i højre hjørne finder du “startside” - “profil” - “konto” … der trykker du på konto og er inde.

Pia - Jeg kan kun under kontoindstillinger finde at man får besked om en tag-ning, ikke om man vil tagges? :slight_smile:

De er så til gengæld rigtig nemme at blokere :slight_smile: Jeg har nemlig også en masse af dem blokeret :slight_smile:

Det tror jeg heller ikke man kan bestemme, men må leve med at andre gør. Man slipper for beskederne og det var jo det som var ønsket.

[quote=Ann K;520066]
Så et eller andet sted, hvor jeg trykker nej tak til at blive tagget - sådan en gang for alle og i al fremtid…[/quote]

Pia - Nej, Ann bad om ikke at blive tagget, ikke om ikke at få besked om det :slight_smile:

Så længe Ann ikke får besked om, at hun er blevet tagget, så kan det vel være fløjtende ligegyldigt, om hun bliver tagget - for så opdager hun det ikke :?

Jeg fatter ikke en bønne af den tekniksnak… jeg vil bare gerne have at jeg kun får venners statusopdateringer og ikke bliver næsten spammet med hundredvis af billeder (pæne og nydelige billeder, men alligevel irriterende)…
Så hvordan gør jeg det?