Kontrakt på MCO (uden stamtavle)

Jamen i den ikke er med stamtavle, så kan den jo være ½ skovkat, ½ birma eller anden semilanghåret race og slet ikke MCO, som er den race i egentlig går efter når I køber. Hvad med forældrene er de tjekket med hensyn til HCM og evt. HD ?

MVH
Gitte

[quote=StarZoo;456374]Hvorfor ikke? Jeg har set både far og mor, og vi har ikke behov for den er ægte, for meningen er at den bare skal være til kæl og ikke avles på…

Det er fordi vi er faldet for racen, og for vores vedkommende, behøver den ikke at være med stamtavle, bare den ligner en maine coon :)[/quote]

En maine coon har en stamtavle. Racekatte har stamtavler. Huskatte har ikke stamtavler.
Og hvis I er faldet for racen, hvorfor så ikke købe racen fremfor en huskat der ligner en racekat? :slight_smile: Jeg kender mange, der har en såkaldt “maine coon uden stamtavle”, som overhovedet ikke ligner i hverken udseende eller sind :slight_smile: Spørg bare Ushoosinu/Tine herinde hvordan den slags kan gå… :slight_smile: Er sikker på hun gerne vil fortælle om det…
Hvis I er faldet for racen, hvorfor så ikke støtte dem, der arbejder for at bevare racen og dens karaktaristika fremfor dem der udvander det ved at lave såkaldte"æge uden stamtavle". En stamtavle koster kun 200 kr, og selvom I ikke har behov for den, så er det jeres garanti for at katten er den race som det påståes at den er :slight_smile:
Ps. sammenligner I priser så husk at læg mærke til hvor meget der følger med inden for vacciner, kastrering og mærkning (øretattovering elelr chip) inden for de forskellige. Der er ingen grund til at snyde sig selv, om man kan nemt komme af med 2500-3000 kr. for sådan en omgang :slight_smile:

Edit: Ps. HCM er en hjertesygdom, HD er hofteledsdysplasi, og så er der også Patella luxation/PL (løse knæskaller) at tænke på :slight_smile:

Bortset fra det, så held og lykke med at finde en skøn lille mis, om det bliver denne her eller en anden :slight_smile:

Hej Maria,

Jeg synes personligt, at kontrakten er ALT for stram - den holde ikke i retten med en bod, der er mere end det dobbelte af købsprisen. Og som andre påpeger, der har ingen ret til at få adgang til dit hjem med mindre de er inviteret. Det er muligt at sælger ikke er bekendt med disse forhold, og egentlig bare vil sikre sig at katten får det godt :slight_smile:

En kat - uanset hvilken racekat vi taler om - er først ægte, når der foreligger en stamtavle på katten :slight_smile:

Nu skriver du, at i ikke har behov for at katten er ægte - og det er såmænd ok med mig. Men taget i betragtning, hvor lidt en stamtavle koster (200 kr.) ja, der ville jeg nok betale dette lille ekstra beløb for at få stamtavlen med.

Umiddelbart synes jeg, at det der følger med katten er nogenlunde rimeligt i forhold til prisen. Men vil man ofre lidt mere…så man blandt andet får en steriliseret/kasteret kat så ville jeg selv personligt foretrække dette.

Nu ved jeg ikke om det er en han eller hun kat i har forelsket jer i. Men er det en hankat, så er der næsten strinte garanti når den bliver kønsmoden i fald den ikke er kastereret, og er der tale om en hunkat, ja så bliver mange hunkatte altså meget højt snakkende, når de er i løbetid.

Personligt ville jeg finde en opdrætter, der leverer en fuld pakke, hvor der også medfølger stamtavle og hvor katten er neutraliseret :slight_smile:

Knus Gitte

GSA - Og hunkatte kan også strinte. Min lillebror ringede forleden og var lidt opgivende over ham selv, fordi han har været for sløv i forhold til at få hans hunkat kastreret, så nu overtisser hun det hele hjemme hos ham -tihi

[quote=StarZoo;456374]
Det er fordi vi er faldet for racen, og for vores vedkommende, behøver den ikke at være med stamtavle, bare den ligner en maine coon :)[/quote]
I mine ører er det her en selvmodsigelse :sorry: Hvis jeg er faldet for en race, er det med den races både udseende og sind og opførsel. Det hænger uløseligt sammen for mig. Og så er det slet ikke nok at den bare ligner - det er ingen garanti for at jeg får det sind og de egenskaber jeg elsker :slight_smile:
Selv om mine også “bare” er til kæl :wink:

Folk tror fejlagtigt, at en stamtavle er dyr.
Det oplevede jeg på Racekattens udstilling i søndags flere gange.

Kommentaren var: Jamen koster den kun kr. 200,-

Derfor er det efter min mening hul i hovedet ikke at købe en racekat med stamtavle.

Jeg ville også som køber tænke:
Hvorfor ofrer sælger ikke det lille beløb på en stamtavle. :confused: :confused:

Er der “noget muggent” :confused: :confused:

Jeg vil gerne fortælle min lille historie.

For rigtig mange år siden købte jeg ½ Norsk Skovkat ( I kender alle udtrykket ½)

Han lignede præcis en Norsk Skovkat - ingen troede på, at han kun var halv; men det var han altså.
Derfor er jeg ikke i tvivl - køb en Maine Coon med stamtavle. :hjertehop:
P.g.a. mange faktorer som andre allerede har nævnt.

[quote=DK Sacala;456386]Jamen i den ikke er med stamtavle, så kan den jo være ½ skovkat, ½ birma eller anden semilanghåret race og slet ikke MCO, som er den race i egentlig går efter når I køber. Hvad med forældrene er de tjekket med hensyn til HCM og evt. HD ?

MVH
Gitte[/quote]

Ja okay, kan godt se hvad i mener :slight_smile: Vi har kigget primært på udseende, og derefter læst om MCO på nettet, og syntes at det lød godt… :høhø:

De var tjekket for HCM1?? synes også der stod det 1-tal, men ved ikke om det kan passe… Og der stod N/N på både mors og fars papirer… Hvilket sælger sagde betød No/No

[quote=GSA;456396]Hej Maria,

Jeg synes personligt, at kontrakten er ALT for stram - den holde ikke i retten med en bod, der er mere end det dobbelte af købsprisen. Og som andre påpeger, der har ingen ret til at få adgang til dit hjem med mindre de er inviteret. Det er muligt at sælger ikke er bekendt med disse forhold, og egentlig bare vil sikre sig at katten får det godt :slight_smile:

En kat - uanset hvilken racekat vi taler om - er først ægte, når der foreligger en stamtavle på katten :slight_smile:

Nu skriver du, at i ikke har behov for at katten er ægte - og det er såmænd ok med mig. Men taget i betragtning, hvor lidt en stamtavle koster (200 kr.) ja, der ville jeg nok betale dette lille ekstra beløb for at få stamtavlen med.

Umiddelbart synes jeg, at det der følger med katten er nogenlunde rimeligt i forhold til prisen. Men vil man ofre lidt mere…så man blandt andet får en steriliseret/kasteret kat så ville jeg selv personligt foretrække dette.

Nu ved jeg ikke om det er en han eller hun kat i har forelsket jer i. Men er det en hankat, så er der næsten strinte garanti når den bliver kønsmoden i fald den ikke er kastereret, og er der tale om en hunkat, ja så bliver mange hunkatte altså meget højt snakkende, når de er i løbetid.

Personligt ville jeg finde en opdrætter, der leverer en fuld pakke, hvor der også medfølger stamtavle og hvor katten er neutraliseret :slight_smile:

Knus Gitte[/quote]

Jeg ved ikke hvad en kat med stamtavle vil koste, i forhold til en uden?
Nu tænker jeg på prisforskellen udover stamtavlen?
Jeg har i hvert fald altid forestillet mig at de var noget dyrere…
Så man kan vel godt sige, at vi var på udkig efter en MCO-look like :?

Grunden til at der ikke er stamtavle på den omtalte killing, er fordi moderen er uden stamtavle, men faderen er med stamtavle…

Planen var skam også at han (vi vil have en han) skal kastreres når tiden er til det, og i vores tanker, var det jo så ikke nødvendigt at han var ægte eller med stamtavle, fordi at han ikke skal bruges til avl alligevel… :smiley:

Kan det mon være GSD4, der er testet for?

Normalt angives et HCM scanningsresultat ikke på ovenstående måde.

Knus Gitte

Jeg er enig mede de andre…2000 er en dyr huskat. Han skal til dyrlægen igen iden for meget kort tid og vaccineres igen, og nok også kastereres…der har du min 1500 mere. Hvorfor ikke finde en med tavle og så give lidt mere for en færdig pakke hvor alt er ordnet for jer? Det er underligt at begge forældre har stamtavle og så de ikke vil ofre det på kuldet. Jeg ved godt at i er faldet for MCO men tænk om i en dag gerne ville udstille, så har i ikke den mulighed, fordi i valgte som i gjorde. Der kunne være en grund til at killingerne ikke får tavler. Måske er forældre dyrene ikke egnet til avl, måske har opdrætteren af forældredyrene ikke synes at de var gode nok, måske er der helbredsmæssige årsager til at kattene ikke skal gå i avl?
Var det mig så ville jeg spare sammen lidt længere og så købe en rigtig MCO fra en registreret opdrætter der ville kunne guide og rådgive jer omkring livet med jeres nye guldklump. Held og lykke med det.

GSA (og StarZoo) - Jeg gætter på at de har brugt DNA testen på HCM, GSD-IV er der næsten intet der testes for, kun skovkatte. Denne er godt nok kun for ragdolls HCM DNA test
Men problemet med HCM hos f.eks. maine coon er at der er flere gener der forårsager det og nedarvningsgangen ikke er spor simpel for dem, så det nytter ikke kun at DNA teste.

StarZoo - En maine coon koster typisk 3500 til 4500 kr. med fuld pakke :slight_smile: Ikke alle opdrættere sælger 2xvaccineret osv., men det kan man jo bare vælge efter opdrættere der gør. Jeg selv sætter/satte i hvert fald stor pris på at få “færdigpakken”, så man ikke skal koncentere sig om andet end at nyde ens nye misling :slight_smile:

Man kan med garanti finde noget der ligner en MCO, men når I nu har læst om racen og har lært den at kende i fht temperamentet, så er jeg alvorligt bange for at I kan ende med at stå med bare en der ligner, og måske slet ikke har det temperament. Det er trods alt “indholdet” i katten I skal leve sammen med i mange år, udseendet gør det ikke alene, tværtimod. Helt som med os mennesker så er udseendet ikke alt :slight_smile:

Det er jo ikke en HCM test, det er en test for en bestemt mutation. Det er forbandet vigtigt at få frem, så ikke nogen går og tror at en negativ test her er det samme som at katten ikke har eller får HCM, og da bestemt også modsat, altså at en positiv test heller ikke betyder at katten har HCM.

Hvis du allerede er ude og give 2000kr, hvad så med at måske, hvis det ikke SKAL være en killing, finde en ældre kat fra et opdræt som skal have ny familie?.

Og det gode, nu læste jeg ikke om de var neutraliseret?..
Men køber du en kat hos en opdrætter uden formål at avle, så er de højst sansynligt snippet osv. inden du får den hjem. så kan det godt være du “kun” skulle give 2000 for den anden, men for 4000, fik du det samme, men alt “for” arbejdet er gjort for dig.
Så alt du skal gøre er at tage den lille ny hjem og nyde den:)

http://www.meserve.dk/Meserve/Voksne.html Se lige de her smuksakker de mangler hjem. Og så er prisen helt iorden:-)

Jeg er enig i alt havd der er skrevet. Jeg har selv engang købt en “maine coon” Det endte desværre med mange tårrer og omplacering fordi de mennesker jeg købte hende af ikke anede hvad de lavede:S

[quote=StarZoo;456362]Det er 2000 kr den koster men den er:

Vaccineret 1. gang
Chippet
Dyrlægekontrolleret
Ormebehandlet
Forebyggende loppekur[/quote]

I min verden koster sådan en kat ca 1000 kr max! Og så ville jeg endda mene at den var dyr - måske fordi jeg vidste at for ca 500 kr mere kunne jeg også få en neutraliseret kat…

[quote=StarZoo;456374]

Det er fordi vi er faldet for racen, og for vores vedkommende, behøver den ikke at være med stamtavle, bare den ligner en maine coon [/quote]

Se lige ham her…

Det er min Tjalfe… en utilsigtet blanding mellem vores sorte huskat og formentlig en fritgående hvid skovkattehan…
Jeg kan love dig for at vi (eller evt købere) ville have været blevet snydst så vandet drev, hvis nogen havde troet, at man ved at købe Tjalfe (der for det utrænede øje jo ligner lidt) også havde fået en skovkat!!!
Tjalfe er en pragtfuld kat… selv om han er en elendig undskylding for en skovkat!

[quote=StarZoo;456428]Jeg ved ikke hvad en kat med stamtavle vil koste, i forhold til en uden?
Nu tænker jeg på prisforskellen udover stamtavlen?
Jeg har i hvert fald altid forestillet mig at de var noget dyrere…[/quote]

En coon med stamtavle kan du som regel få for ca 4 - 5000 kr… den vil ofte desuden være kønsneutraliseret og have fået mindst to vacc.
Faktisk er det en meget bedre handel for dig :slight_smile:

Så man kan vel godt sige, at vi var på udkig efter en MCO-look like
Hvilket jeg synes er synd, da du reelt kun snyder dig selv!

Grunden til at der ikke er stamtavle på den omtalte killing, er fordi moderen er uden stamtavle, men faderen er med stamtavle…

Hvilket vil sige at moderen reelt kan være hvad som helst som ikke har en døjt at gøre med Maine Coon!

Planen var skam også at han (vi vil have en han) skal kastreres når tiden er til det, og i vores tanker, var det jo så ikke nødvendigt at han var ægte eller med stamtavle, fordi at han ikke skal bruges til avl alligevel…

INGEN af mine katte skal bruges til avl!!! Jeg vil nemlig ikke opdrætte!
Men det betyder ikke at jeg er villig til at gå på kompromis med det jeg søger! Og det er altså en raceren kat med det racetypiske temperament og racetypiske udseende… ikke noget som “måske er”!!!

[quote=GSA;456431]Kan det mon være GSD4, der er testet for?

Normalt angives et HCM scanningsresultat ikke på ovenstående måde.

Knus Gitte[/quote]

GSD IV er faktisk kun set hos skovkatten, så det tror jeg bestemt ikek at man vil teste en coon for!

Den der HCMtest lyder også lidt ulden for mig… men det er åbenbart svært for folk at forklare det ordentligt - jeg har hørt ganske morsomme forklaringer fra personer som jeg VED har deltaget i foredrag om HCM og som altså ikke burde sige den slags tåbeligheder :wink: Og jeg skal også nok selv vogte mig for at komme med andet og mere end yderst generelle betragtninger ang den sygdom! :slight_smile:

[quote=StarZoo;456374]Hvorfor ikke? Jeg har set både far og mor, og vi har ikke behov for den er ægte, for meningen er at den bare skal være til kæl og ikke avles på…

Det er fordi vi er faldet for racen, og for vores vedkommende, behøver den ikke at være med stamtavle, bare den ligner en maine coon :)[/quote]

Personligt synes jeg 2000 kr er dyrt for en huskat - for det er den altså, hvis den ikke har stamtavle.
Hvis det er katten du vil have og vil give 2000 kr for den, så fred være med det - jeg ville bare ikke gøre det.

[quote=StarZoo;456428]Jeg ved ikke hvad en kat med stamtavle vil koste, i forhold til en uden?
Nu tænker jeg på prisforskellen udover stamtavlen?
Jeg har i hvert fald altid forestillet mig at de var noget dyrere…
Så man kan vel godt sige, at vi var på udkig efter en MCO-look like :?

Grunden til at der ikke er stamtavle på den omtalte killing, er fordi moderen er uden stamtavle, men faderen er med stamtavle…
[/quote]

Så kan man igen spørge: Hvorfor har moren ikke stamtavle?

Hvis sælger uden problemer kan bekoste 200 kr og lave killinger med stamtavler og sælge dem 3000 kr dyrere, hvorfor tror du så de har valgt ikke at gøre det?

Arbejdet er det samme og du skriver kattene er testet for det samme … så jeg ville være temmelig betænkelig ved et sådan køb.

Men det vigtigste er naturligvis, at du er tryg ved købet.

Tror i øvrigt du kan få en MCO, der er “færdig”, altså vaccineret 2 gange og neutraliseret for ca 5000 kr.
Din mangler sidste vaccination og neutraliseringen, så der skal du lægge 2000 kr til den pris du skal give.

Altså kan du få en raceren MCO for ca 1000 kr mere end den uden stamtavle :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;456550]Personligt synes jeg 2000 kr er dyrt for en huskat - for det er den altså, hvis den ikke har stamtavle.
Hvis det er katten du vil have og vil give 2000 kr for den, så fred være med det - jeg ville bare ikke gøre det.

Så kan man igen spørge: Hvorfor har moren ikke stamtavle?

Hvis sælger uden problemer kan bekoste 200 kr og lave killinger med stamtavler og sælge dem 3000 kr dyrere, hvorfor tror du så de har valgt ikke at gøre det?

Arbejdet er det samme og du skriver kattene er testet for det samme … så jeg ville være temmelig betænkelig ved et sådan køb.

Men det vigtigste er naturligvis, at du er tryg ved købet.

Tror i øvrigt du kan få en MCO, der er “færdig”, altså vaccineret 2 gange og neutraliseret for ca 5000 kr.
Din mangler sidste vaccination og neutraliseringen, så der skal du lægge 2000 kr til den pris du skal give.

Altså kan du få en raceren MCO for ca 1000 kr mere end den uden stamtavle :-)[/quote]
Jeg er mere end enig med Vivi men syntes der yderligere bør tilføjes…

…OG for de 1000 kr en killing hvis aner (forfædre) dokumenteret ER testet for HD og HCM (scanning og DNA)

[quote=StarZoo;456362]Det er 2000 kr den koster :slight_smile: men den er:

Vaccineret 1. gang
Chippet
Dyrlægekontrolleret
Ormebehandlet
Forebyggende loppekur[/quote]

Hvor gammel er den når du får den leveret - eller skal du selv hente?

Pia - Helt enig mht HCM, kan godt set det ikke fremgik af mit indlæg :slight_smile: Forsøget ellers med det ifht. nedarvningsgangen.