Kontrakter

Kontrakter er jo ikke noget, som er specielt holdbart, set med juridiske øjne. Men hvordan forholder I jer som opdrættere til kontrater?
Hvad indskriver I i dem, og hvad vægter I. Og hvorfor gør I det egentligt, når nu det alligevel ikke er holdbart i en retssag? Den mundtlige enigehed burde jo i princippet derfor være nok?

Som kælekattekøber, har jeg ingen problemer med kontakter og diverse indskrivelser, og kunne aldrig finde på at skrive under på noget, som jeg vil holde - uanset om det er juridisk bindende eller ej. Men ikke alle har den holdning.

[QUOTE=Rita;95950]Kontrakter er jo ikke noget, som er specielt holdbart, set med juridiske øjne. Men hvordan forholder I jer som opdrættere til kontrater?
Hvad indskriver I i dem, og hvad vægter I. Og hvorfor gør I det egentligt, når nu det alligevel ikke er holdbart i en retssag? Den mundtlige enigehed burde jo i princippet derfor være nok?

Som kælekattekøber, har jeg ingen problemer med kontakter og diverse indskrivelser, og kunne aldrig finde på at skrive under på noget, som jeg vil holde - uanset om det er juridisk bindende eller ej. Men ikke alle har den holdning.[/QUOTE]

Hvem siger det ikke er holdbart?
Jeg kender da til minimum 1 sag, hvor opdrætter har fået medhold i retten.

Jeg har kontrakter på alle 4 katte og jeg holder dem naturligvis.

Kravene er heller ikke for meget på nogen måde.

MVH Helle

[quote=Vivi_Fletcher;95961]Hvem siger det ikke er holdbart?
Jeg kender da til minimum 1 sag, hvor opdrætter har fået medhold i retten.[/quote]
Jeg synes bare altid at have hørt, at hvis man f.eks skriver i en kontrakt at katten skal neutraliseres osv, og at det ikke bliver overholdt, så kan man ikke komme langt med en kontrakt???
Eller er det bare mig, der har helt misforstået det? :S

[QUOTE=Rita;95967]Jeg synes bare altid at have hørt, at hvis man f.eks skriver i en kontrakt at katten skal neutraliseres osv, og at det ikke bliver overholdt, så kan man ikke komme langt med en kontrakt???
Eller er det bare mig, der har helt misforstået det? :S[/QUOTE]

Det tror jeg er noget du har misforstået :slight_smile:
Langt det meste i en kontrakt, vil holde i retten - det tror jeg alle de “lærde” er enige om.

Der hvor diskussionen ofte er, er hvorvidt man fx kan tillade sig, at skrive om katten må være fritgående og den slags ting.
Men lige neutralisering, så vidt jeg har forstået, kan man godt stille krav om.

[quote=Vivi_Fletcher;95976]Det tror jeg er noget du har misforstået :slight_smile:
Langt det meste i en kontrakt, vil holde i retten - det tror jeg alle de “lærde” er enige om.

Der hvor diskussionen ofte er, er hvorvidt man fx kan tillade sig, at skrive om katten må være fritgående og den slags ting.
Men lige neutralisering, så vidt jeg har forstået, kan man godt stille krav om.[/quote]
Jamen, så er det jo godt jeg fik oprette dene tråd, der er ikke noget værre end at have misforstået noget!!!
[COLOR=black]Kan vi evt dreje noget af tråden over til: [/COLOR]
Hvad holder i en kontrakt,
Hvad er gråzoner?
Og hvad holder ikke?

Og hvordan er det lige det hele hænger samme med købeloven?

Problemer er nok, at ingen ved, hvad der holder, før det er afprøvet i retten :slight_smile:

Den sag jeg henviste til i første indlæg, gik på, at der i kontrakten stod, at opdrætter havde vetoret mod videregivelse af katten til 3. part. Denne del blev ikke overholdt af køber - og opdrætter fik medhold i retten og dommen blev hun skulle have katten tilbageleveret.
(det blev den så også, men i en plastpose :mad:)

[quote=Vivi_Fletcher;95982]Problemer er nok, at ingen ved, hvad der holder, før det er afprøvet i retten :slight_smile:

Den sag jeg henviste til i første indlæg, gik på, at der i kontrakten stod, at opdrætter havde vetoret mod videregivelse af katten til 3. part. Denne del blev ikke overholdt af køber - og opdrætter fik medhold i retten og dommen blev hun skulle have katten tilbageleveret.
(det blev den så også, men i en plastpose :mad:)[/quote]
Åh ja, den hæslige historie har jeg godt hørt lidt om… :rip:Mafiametoder i katteverdenen er absolut ikke klædeligt :thumbdown:

Og taler vi om den kontrakt så kørte hele vejen, står der også i den katten ikke må gå frit. Ved godt det ikke var det der faldt dom over.

Den kontrakt har jeg bearbejdet så den passer mig bedre - “min” kontrakt har i retten i Hillerød, i en anden sag, været bragt frem som hvordan den kontrat der var tvist om, burde ha’ være udformet.
Kontrakten kan ses på min hjemmeside.