Kornfrit foder

Jeg har netop taget (endnu) en herreløs kat til mig :hjerte: Jeg har lidt mistanke om at han måske har kornallergi. Da jeg synes han klør og vasker sig meget. I hvert fald mere end mine 2 andre katte. Så Jeg her bestilt en pose kornfri foder til ham på zooplus (Porta 21). Men nu bliver jeg lidt nervøs for om han tager på af dette? :? Der er jo over 21% råfedt i. Og han er vant til lightkost (det får mine andre 2 katte, da de er for alt for fede:ups:) Skal man lave langsom tilvænning til det nye foder? Hvad er jeres erfaringer om kornfrit general? :slight_smile: Håber i kan hjælpe mig lidt

Vh. Tinna

Jeg håber, det er rigtigt gættet, at det er korn han ikke kan tåle. Kan høre på folk med allergikatte, at det generelt er en kamp at få foder, hvis det fx er kylling, katten ikke kan tåle :kryds:

Jeg ville ikke være bange for fedtet :slight_smile: Ligesom med mennesker, så er fedt altså ikke noget skidt i sig selv - og katte har godt af fedt til pelsen :slight_smile:
Vi har en overvægtig kat, men ville aldrig fodre ham med light, fordi der er så lav fedtindhold. Så hellere en masse vådt.

Vi bruger generelt kornfrit (Porta 21 og Kingsmoor Large Breed). Det gør vi sådanset kun, fordi det der er nemmest at finde foder med høj fedt + højt protein indhold :slight_smile: Ellers tror jeg generelt, at det er ret hip som hap (medmindre man har en, der ikke tåler korn).

Foderskift kræver altid tilvænning, hvis ikke kattene er vant til blandet foder. Jeg mener man siger først 1/4 af det nye, så ½ og så 3/4 - gerne over et par uger. Nogle døjer så med, at deres katte får dårlig mave det høje proteinindhold i meget kornfrit foder, men det er ikke til at vide, før det er forsøgt :slight_smile:

21% er ikke meget fedt for en kat, og det kan aldrig skade at lave en gradvis overførsel. :slight_smile:

Dr. Elizabeth Hodgkins er en af de førende indenfor kattes diæt, og hun skriver

The cat’s natural diet is high in protein (about 45-70% dry matter), moderate in fat (about 15-35% dry matter), and very low in carbohydrate (0-5% dry matter). Contrast this with the breakdown of most dry kibble for cats with moderate protein (22-34% dry matter), low fat (10-25% dry matter) and very high carbohydrate from processed cereals (35-50% dry matter). Clearly dry cat foods are entirely upsidedown compared to the natural prey diet of the cat.

Dog vil jeg sige at jeg ikke tror din kat kløer sig fordi den ikke kan tåle korn. Jeg vil gætte på en anden form for allergi, om det så er loppeallergi eller en foderallergi. Jeg går ud fra at du har tjekket ham for utøj og givet loppekur? :slight_smile:

Jeg synes ikke han generelt har problemer med maven…ikke engang da vi tog ham til os, og han fik meget blandet mad. (alt fra killing-tør og vådkost. Rå (havde været frosset) fisk, og en masse andre forskellige ting. Han var tynd (og ikke tam.) Men tog hurtigt på. Nu er idealvægt og får det samme, som de tog andre, som døjer meget med overvægt. De er alle indekatte (med indhegnet have) Så det er ikke meget de får sig rørt… Blev derfor lidt nervøs for om Pjevs også skulle Blive overvægtig… Men jeg tænker at jeg vil gøre forsøget. Han tager i hvert fald, nok ikke skade af ikke af få korn i en periode :slight_smile: Mange tak for dit svar :slight_smile:

Tørkost mætter generelt ikke så meget i forhold til kalorie-indholdet som vådkost gør, så har man problemer med overvægtige katte, så kan man med fordel fodre mere med vådkost, og gøre tørkosten mindre tilgængelig - dvs. tørkost skal der arbejdes for. Om man så smider det så de skal løbe efter det, gemmer det rundt om, har det i foderbræt, foderbold etc. :slight_smile: men i hvert så katten ikke bare kan gå hen til en skål og stikke hovedet i og spise :slight_smile:

Hej Eife. Han har fået både loppe kur,orme kur og det hele :slight_smile: han fik en MEGET skærk pippette i nakken som tog alle slags orm, lus, lopper. skab og hvad ved jeg. Men den reagerede han ikke godt på. Han slikkede sig så meget at han fik sår. Han hade også øremider, og havde kløet sit ene øre helt til blods…stakkels mis. Så han har fået den helt store tur ved dr. dyr. Og er helt klart meget i bedring. han sår er helet. men han vasker sig meget voldsom og klør sig stadig meget… ( det var tilbage i januar vi var ved dyrlæge)

Sjovt du nævner foderbræt :slight_smile: Har netop bestilt sådan et aktivitetbræt til dem. :thumbup:

Effekten af loppemiddel holder generelt kun 3-4 uger, så hvis han ikke har fået loppemiddel siden januar, kan det godt være, han har fået lopper igen. Men det er nok en god idé at konsultere dyrlægen for at finde det rigtige middel til ham, så I ikke risikerer, at han får sår lige som sidst.

Hvad siger dyrlægen til, at han klør sig? Det kan selvfølgelig være en allergisk reaktion, men jeg tror ikke - som Eva vist også er inde på - at kornallergi er særlig almindeligt hos katte. Det er mere sandsynligt, at det er fx kylling (som er i de fleste fodertyper) eller fisk.

I lyset af kattens fortid, så vil det måske være mere hensigtsmæssigt at få ham undersøgt, så I sikrer jer, at der ikke er andet i vejen med ham. Måske noget særlig levedygtigt utøj eller lign. Men foderet kan du jo sagtens bruge alligevel :slight_smile:

Dyrlægen troede ikke det var pipetten, katten havde reageret på (selv om jeg nu stadig tror det. For han havde også et sår i nakken, hvor han havde fået det, og det gik helt galt 2 dage efter han havde fået den.) han sagde at han troede vi havde fået en allergikat. og man godt kunne lave en allergitest. Men at den som regel ikke gav noget svar man kunne bruge til noget…Jeg tror han har ikke lopper. Tjekker hans pels jævnligt med tættekam. og der er hverken skæl eller noget at se…og jeg har jo også 2 andre katte (og hund) der ikke klør sig…tænker at utøj ville smitte dem også…:gruble:

Hvor på kroppen klør han sig og hvordan ser stederne ud?

Nej, så kan det godt lyde, som om det kunne være foderet. Men så vil det måske være en idé at prøve med noget decideret allergifoder. Hill’s laver noget, der hedder z/d, ved jeg. Måske andre kender andre produkter?

Det kunne også tænkes at han klør sig, af den simple årsag, at der er alt for lidt fedt i fodret.
For lidt fedt, giver tør og irriteret hud - og ofte ligesom med mennesker, er light produkter mere fedende end almindelige.