Kornfrit foder

Jeg har en dejlig Maine Coon han på 8 år, der netop har fået konstateret forhøjet nyretal. Har hidtil fodret med RC tørmad og Hills vådmad. Er nu blevet sat på K/D vådmad og Specifik Kidney tørmad.
Jeg har nu gransket en del om kornfrit foder med højt kødprotein indhold, der jo giver meget bedre mening i forhold til at det er kødædere vi har med at gøre.
Er der nogle der har erfaring med det kornfrie foder, kan jeg begynde at bruge det til en nyresyg kat?

Mange hilsner
Capella

Nej, jeg tror ikke, du skal give en nyrekat højtproteinfoder. Det er vist det modsatte, den har brug for. Jeg synes, du skal holde dig til diætfoder af et eller andet mærke. Det har den rigtige sammensætning til nyrekatte.

Jeg er helt enig med Ingrid!

En kat med nedsat nyrefunktion har brug for en god nyrediæt, hvor proteinet er af en højere kvalitet men samtidig let omsætteligt.
Denne effekt har nyrediæten. At man så fodrer med nyrediæt-vådfoder, gør det kun endnu bedre, nyrerne bliver skyllet godt igennem.

Nogle herinde mener, at bare det at man giver almindeligt vådfoder er godt - her er jeg slet ikke enig! Andre mener, at man kan fodre med råt - her er jeg ej heller enig.
Nyrekatte har brug for den specielle sammensætning, der er i nyrediæten.

Jeg har så ikke så meget fidus til Specific nyrediæten - men det er en gammel historie, der stammer fra 1995.

Hill’s K/D og Royal Canin Veterinary diet Renal er godt foder, efter min mening.

Er du helt sikker på, at selve nyreværdien er forhøjet pga nedsat nyrefunktion, som i sygdom i nyrerne?

Jeg spørger, fordi jeg i april 2013 havde en dengang 19-årig kat, der pludselig fik nedsat nyrefunktion - men hun havde samtidig forhøjet T4-tal = Hyperthyreoidisme.
“Kattedoktoren”, der konstaterede dette, mente ikke, at det skulle behandles, men man skulle følge katten. :S

Heri var jeg ikke enig, så vi tog på Aalborg Dyrehospital, her udtalte dyrlægen at “vi er ikke enige heri, med så gammel en kat, skal Hyperthyreoidismen behandles straks, fordi det slider på organerne”
Låwise var med for at tage billeder, så hun hørte det!

Katten blev straks behandlet med felimazole (bliver det stadig), T4-tallet faldt på 1 måned til det normale, nyreværdierne ligeså - og de har været normale siden. Nu er katten 21½ og har det stadig fint.
Hun får RC Renal, vådfoder med tun, fordi hun eeeeelsker det. Hun spiser knap 3 poser dagligt. :rock:

Jeg har for mange år siden haft “rigtig nyresyge” katte - deres værdier rettede sig helt utroligt på Hill’s K/D vådfoder og RC Renal vådfoder - så foderet virker!

Tak for svar, særligt dit lange udførlige svar Sim-Sim.

Nej jeg ved ikke andet end de blodprøver, der blev taget og deraf fremgår ikke T4 - hvis prøven hedder det på strimlen jeg fik… Creatinin var på 3.8, BUN 56 og Kalium 8.5. Jeg skal måske lige høre min dyrlæge i morgen, om det var en ide at undersøge for det, tak for information!
Jeg giver ham nu Hills K/D vådmad og vil få Specifik tørmad byttet til RC Renal tør i morgen. Jeg har dog problemer med at få ham til at indtage denne vådmad også, han ville heller ikke Hills i poser der spiste han saucen og lod bidderne blive tilbage. Så kan nogen anbefale en metode og/eller en anden vådmad, der er god og som kan være mere interessant, for nu foregår det med foder jeg tager på fingeren, der forsigtigt bliver slikket af, jeg blander noget pulver i der hedder Ipakitine, der er en fosforbinder.

[QUOTE=Capella;1256754]Tak for svar, særligt dit lange udførlige svar Sim-Sim.

Nej jeg ved ikke andet end de blodprøver, der blev taget og deraf fremgår ikke T4 - hvis prøven hedder det på strimlen jeg fik… Creatinin var på 3.8, BUN 56 og Kalium 8.5. Jeg skal måske lige høre min dyrlæge i morgen, om det var en ide at undersøge for det, tak for information!
Jeg giver ham nu Hills K/D vådmad og vil få Specifik tørmad byttet til RC Renal tør i morgen. Jeg har dog problemer med at få ham til at indtage denne vådmad også, han ville heller ikke Hills i poser der spiste han saucen og lod bidderne blive tilbage. Så kan nogen anbefale en metode og/eller en anden vådmad, der er god og som kan være mere interessant, for nu foregår det med foder jeg tager på fingeren, der forsigtigt bliver slikket af, jeg blander noget pulver i der hedder Ipakitine, der er en fosforbinder.[/QUOTE]

Knirke har aldrig fået Ipaktine - hendes nyrer fejlede jo i bund og grund ingenting, det var Hyperthyreoidisme der gav forhøjede nyreværdier.

T4-tallet måles for sig selv - på Centrallaboratoriet på Frederiksberg - det kan en dyrlæge ikke selv analysere. Prøven er en del af den store blodprofil, der skal sendes ind til Centrallaboratoriet, det er ikke én dyrlægerne eller dyrehospitalet selv kan lave, altså hele den store blodprofil.

Min gamle Knirke eeeeelsker også sovsen - derfor moser jeg hendes RC Renal vådfoder med tun og hælder kogende vand over - så bliver det den lækreste tunsauce, synes hun - den spiser hun først og så ryger det mosede mad ned også. :rock:

Du kan også prøve at blende en pose med lidt kogende vand - så er det slut med at lade bidderne ligge tilbage som små tørre dimser.

Du kan prøve at blande ganske få stykker tørfoder i den blendede blanding med kogende vand - måske vil han have dem så - prøv at lade dem forblive “tørre”, dvs at de så ikke skal ligge såååå længe, før du serverer det.
Hvis han ikke gider det på den måde, så prøv at lade dem blive helt opblødte i det kogende vand - måske vil han have det?

Hvis du sender dit navn og adresse i en pb, så kan jeg sende dig nogle poser RC Renal med tun, Knirke betaler foder + porto. :slight_smile:
Hvis han vil have det - så skal du ikke købe det hos dyrlægen, det er alt for dyrt. Du kan få det meget billigere her http://www.zooplus.de/shop/futter_veterinary/katzenfutter_veterinary/royal_canin_veterinary_diet/nassfutter/471676
Tørfoder RC Renal er på samme side på zooplus.de - den danske side af zooplus er også alt for dyr!

Faldt efter søgning efter noget andet denne side

http://feline-nutrition.org/health/diet-kidney-disease-and-the-urinary-tract

nyrekatte kan være meget picky med foder - min nyrekat elsker nyrediæten fra Happy Cat - zooplus har den

redigering virker ikke

Min han kan ikke lide RC hverken den ene eller anden

Hill’s k/d går an er han meget sulten

Tusind tak, jeg går fluks ind og læser om det foder, alt har jo Interesse, når lysten til mad ikke er stor p.t.:uha: