Kornfrit/råfoder og "duften" af kat

Jeg er ved at køre mine misser over på kornfrit foder, vi er pt på kornfri vådmad, kogt fisk og råfoder kyllinge lår/vinger/halse, daggamle kyllere, + det jeg “taber” når jeg åbner en pakke med frisk kød til aftensmaden.
Tørkosten er pt 1/3 kornfri og 2/3 af deres (snart forhåndværende) tørfoder.

Jeg har lagt mærke til at deres bonus i kattebakkerne lugter, ikke sygt fæl, men meget kraftigt. De har ikke mere afføring end normalt, nok nærmere lidt mindre, og det ser fint ud, ingen tynd mave eller andet bekymrende.
Det er vel helt normalt? bliver det bedre, eller skal jeg bare vænne mig til at stå vagt ved bakkerne med en skovl klar, så de ikke gasser hele familien?
Der er tale om 2 herrer og en dame, alle neutraliseret.

Min første tanke er, hvilket grus bruger du:? Et godt grus burde kunne tage lugten :slight_smile:

Extreme classic. Bakkerne lugter som sådan ikke. Det er når de sidder og trykker duften breder sig, også hjælper det nok ikke at min hunkat ikke dækker til og aldrig har gjort det uanset hvilket grus jeg har prøvet. Hun dækker fint når hun tisser men bonus skal alle åbenbart have glæde af.

Hvis hun ikke dækker til, er der ikke andet at gøre, end at fjerne det hurtigt :slight_smile:

Vi har samme ‘problem’ her… Gruset tager fint lugten, HVIS der ellers dækkes til… Tror 3 ud af 4 her ikke mener, der er grund til at dække ned :dokdok:

At kornfri gaver lufter værre end før har jeg ikke lige overvejet… Vores er også mest på kornfrit nu (vi bruger dog det foder, som de evt vinder), men tror ikke det er værre end før…

Jeg kunne komme med noget lommefilosofi over lugten ift mere kød, men tror det ville gå ud af en tangent :tihi:

Mange tak for svarene :slight_smile: jeg må jo nok bare være lidt hurtigere med skovlen, og glæde mig til foråret hvor jeg kan have vinduerne åbne hele døgnet :slight_smile:

Des mere kød des mere lugter de af rovdyr :slight_smile:

En normal katte lort er lille, fast/lidt tør og næsten lugt fri. Den type afføring får man med 100% råfoding.

Jo mere tørfoder og vådfoder, jo mere lugt.

Video nedenfor kan jeg kun bekræfte med 10 års erfaring med råfoding. Mine får både råt og vådt - og resultater i bakken er næsten det samme hvis katte får ca 50/50 råt/vådt. Men jeg kan stadig se forskel på de af mine katte som får 100% råt og så dem der også får dåse. Får de for meget dåse - så kan jeg lugte og se det i bakken. (ingen tørfoder her)

Så hvis du vil have lugt fri bakker - så mere råt, mindre tørfoder.

//youtu.be/2m70ix2BCY4

Enig - det bør ikke lugte fælt (lort lugter jo ikke skønt just så fporstå mig ret:tihi:) - hvis du vil spørge en, der ved en masse om at skifte til råt osv så send Marianne en mail på [email protected] - hun er skidedygtig til det der med ernæring og råt - og jeg kunne forestille mig (kun forestille, for det Marianne, der VED inden for dette felt) at der renses ud. Jeg har set det ved hunde, der skifter - nogle får endda pelsproblemer kortvarigt mens kroppen omstiller sig, andre diarre. Nu er fordøjelsen ved hund vs kat meget forskellig, men min tanke er, at det kan være noget ala det… men du kan altid spørge hende. Også hvis du senere har andre ting, der undre. Hun BRÆNDER for det område som de få

Her er hendes seneste bøger om kost - http://www.tvhundogkat-shop.dk/shop/hjemmelavet-mad-til-248p.html

Sagde damen i videoen “cat feces are not supposed to smell”
:uha:
Det er forhåbentlig en sandhed med modifikationer eller hvad :S Siden hvornår er afføring blevet lugtfri? Er det menneskets ønske, at afføring ikke lugter?

[QUOTE=DK Lindvig;1228993]Sagde damen i videoen “cat feces are not supposed to smell”
Det er forhåbentlig en sandhed med modifikationer eller hvad :S Siden hvornår er afføring blevet lugtfri? Er det menneskets ønske, at afføring ikke lugter?[/QUOTE]

nej, det lugter faktisk næsten ikke hvis katten er 100% råfodret og maven fungere som den skal - lige så snart der kommer lidt dåsemad ind i daglig fodring - så lugter det lidt mere…

men kunne faktisk være super interessant at undersøge med olfactometer - lugtesans er jo meget individuel og til en vis grad sorterer man jo ubehagelige lugte fra som man oplever ofte…

Ja jo, ehm. Konsistensen er som damen i videoen beskriver en råfodret kats, små faste mængder en gang dagligt, men lugten er som i et rovdyrs bur. Fæl, kraftig, markant?, men absolut ikke sygeligt. Tænker selv at det kan have noget at gøre med den øgede mængde kød. Jeg er ellers ved at være en haj til finde skovlen hurtigt, bare træls når man bliver vækket om natten af eau de lugtemis.

Vil da lige komme med en update på stinkdyrene. De har nu helt af korn foderet og har været det i ca 14 dage. og sikke en forskel. De lugter jo nærmest ikke mere:thumbup: altså i forhold til hvor slemt der var for 1 mdr siden, der er meget lidt og meget fint udseende bonus i bakkerne en gang dagligt, og den eneste jeg kan lugte er Daenerys, men det er jo logisk nok når damen stadig ikke dækker til.
Jeg må konstatere at det bare var i overgangen at det var stygt at leve sammen med dem, og at smide dem på kornfrit er det bedste jeg har gjort, mindre bonus i bakkerne, mindre lugtgener end da de fik korn, fin pels, færre filter? kan det virkelig passe at det har noget med maden at gøre? Glade misser og glad mor:thumbup:

Ja det kan havde betydning for mange ting.

Oplever flere som er gået på høj protein kost uden korn og ben mel at man kan se forskel i pelsen og i sær på dens farve.

Før jeg skiftede skulle mine børstes meget mere end nu - jeg genkender det hele :slight_smile: Tillykke med dit valg til dig og misserne :slight_smile:

[QUOTE=DK Lindvig;1228993]Sagde damen i videoen “cat feces are not supposed to smell”
Det er forhåbentlig en sandhed med modifikationer eller hvad :S Siden hvornår er afføring blevet lugtfri? Er det menneskets ønske, at afføring ikke lugter?[/QUOTE]
Det må godt lugte af afføring, men det skal ikke stinke :slight_smile: Et af mine tydeligste minder i forhold til daggamle kyller er faktisk stanken af afføringen… Never, ever igen - af flere årsager :slight_smile: Men afføring fra en kat med mavetarmflora i balance og uden parasitter lugter ikke af alverden.
VH
Susanne

super at du har oplevet en forskel - og ja man kan også se det på pelsen - fin og blank og færre filter :slight_smile:

//youtu.be/ibYWYTmd7Nw

Omkring daggamle kyller: jeg har haft kuld med 7 killinger som dagligt fik daggamle kyller - og hvor der var flere bakker midt i stuen - og det lugtede ikke. Og kattene her får dagligt kyller - ingen lugt heller.

Daggamle kyller er god og billig måde at give katten et sundt måltid som også kan være aktiverende, da det giver katten en oplevelse af at have fanget et bytte. Og giver man dem om aftenen så er der god ro om natten da misserne så er godt mætte.

Jeg har brugt daggamle kyller i nu snart 10 år - mine killinger får dem fra omkring 5-6 ugers alder. Kun gode oplevelser med kyller som foder.

[QUOTE=Soes;1232521]Vil da lige komme med en update på stinkdyrene. De har nu helt af korn foderet og har været det i ca 14 dage. og sikke en forskel. De lugter jo nærmest ikke mere:thumbup: altså i forhold til hvor slemt der var for 1 mdr siden, der er meget lidt og meget fint udseende bonus i bakkerne en gang dagligt, og den eneste jeg kan lugte er Daenerys, men det er jo logisk nok når damen stadig ikke dækker til.
Jeg må konstatere at det bare var i overgangen at det var stygt at leve sammen med dem, og at smide dem på kornfrit er det bedste jeg har gjort, mindre bonus i bakkerne, mindre lugtgener end da de fik korn, fin pels, færre filter? kan det virkelig passe at det har noget med maden at gøre? Glade misser og glad mor:thumbup:[/QUOTE]

Mine gamle katte tabte sig, blev mere lækre og strømlinede og virkede mere muskuløse og fik blankere pels, da de kom på kornfrit. De foretrak klart det kornfrie foder frem for det med korn - men spiste mindre af det. De nye kræ er også lige sat over på kornfrit, da Piwi på to måneder er gået fra at være “lidt pænt i stand” til at være meget tæt på klamt fed (ud over at orier jo hverken er i stand til at være klamme eller at bevæge sig på den uelegant fede måde jo!). Hvilket så betyder, at de vrænger på næsen ad alt det vådfoder, som de ellers konstant går og bræger til mig, at de MÅ have NU - ellers dør de simpelt hen. Jeg har ikke bemærket forskel på afføringen, fordi jeg har for travlt med at bemærke, at jeg skovler omkring halvdelen af de den sædvanlige mængde tisseklatter ud, og ud over at det er meget rart, så er det faktisk også lidt bekymrende…

mvh. tina