Kradsetræ

Jeg er lige flyttet og har nu endelig plads til et stort kradsetræ. Jeg har været omkring på internettet og fandt et næsten utroligt tilbud her.

Jeg er lidt i tvivl om pris og kvalitet hænger sammen? Det virker utrolig billigt i forhold til hvor mange dele der er.

Er der nogen som har eller kender nogen der har dette kradsetræ? Er det stabilt og kan det leve op til meget aktive kattes leg?

Pris og kvalitet hænger altid sammen og det der er noget ustabilt bras… men billigt.

Når du kigger efter kradsetræer, så kan jeg anbefale dig at finde nogen med sisal da det holder meget længere og giver katten rigtig gode muligheder ‘for at hægte sig på’ både ved op og nedstingning, og som generel kradsemulighed samtidig…

Jo flere dele, jo værre plejer det at være. Synes stammerne hurtigt bliver løse, rebet trevler osv, når vi taler den prisklasse. Til en killing vil det være okay, og holdbarheden passer med at killingen vokser og skal have nyt indenfor et år.

Alle katte er forskellige, men for mines vedkommende er det spild af tid at kigge efter miljøer med forskellige små platforme, huler og “ligegyldige” legeting som alligevel bliver flået af efter kort tid. Jeg har lært at der er to ting, og KUN to, der tæller for mine: køjepladser og højde! Store køjer med plads til 2-3 fuldvoksne katte er altså altid et hit.

Så observer dine katte og køb ud fra det - og som andre siger, jo billigere det er, jo ringere er det nok også. Mit er fra 2004 og er godt nok ret slidt efterhånden… men sisal’en sidder stadig hvor den skal (stort set som var det nyt), så egentlig er det kun køjerne der trænger til lidt lapning. Havde det været sådan et kattens no 1 eller lignende ringe kvalitet, skulle det nok have været skiftet ud allerede efter 1½ år :wink:

Så selvom det kan virke voldsomt i anskaffelsespris med de dyrere mærker, så er det så absolut min erfaring at det er pengene værd.

Hvor får man sådan nogle hængekøger?

Jeg købte mit hos daværende Likita Import, som desværre ikke eksisterer mere. De havde nogle unikke miljøer som jeg hverken så mage til dengang eller har set siden.

Du kan se et billede af det her.

Som det ses er der 3 store køjer. Der ligger faktisk 3 katte i den midterste :slight_smile:

Generelt er det meget småt med danske leverandører af den slags. Altså, der er masser der sælger miljøer, men der er ikke megen variation i udvalget sådan for alvor, og jeg har endnu ikke fundet noget jeg selv ville investere i.
Det er generelt svært at finde nogle med virkeligt store køjer, så det er lige før man med fordel kunne fabrikere noget selv. Så skal man egentlig “bare” bruge nogle solide præfabrikerede stammer med sisal (for det er af erfaring nemmere at købe færdigt) og så lege lidt med nogle spånplader og passende stof. Ja, jeg får det til at lyde nemt :slight_smile:

Men i udlandet er der selvfølgelig et noget større udvalg. Prøv at google cat tree, cat tower, cat gym og lignende, og du vil støde på et væld af fantasifulde og til tider fantastiske miljøer. Men det kan være lidt af en jungle at finde rundt i alle de træer…

[quote=feydk;511718]Jeg købte mit hos daværende Likita Import, som desværre ikke eksisterer mere. De havde nogle unikke miljøer som jeg hverken så mage til dengang eller har set siden.

Du kan se et billede af det her.

Som det ses er der 3 store køjer. Der ligger faktisk 3 katte i den midterste :slight_smile:

Generelt er det meget småt med danske leverandører af den slags. Altså, der er masser der sælger miljøer, men der er ikke megen variation i udvalget sådan for alvor, og jeg har endnu ikke fundet noget jeg selv ville investere i.
Det er generelt svært at finde nogle med virkeligt store køjer, så det er lige før man med fordel kunne fabrikere noget selv. Så skal man egentlig “bare” bruge nogle solide præfabrikerede stammer med sisal (for det er af erfaring nemmere at købe færdigt) og så lege lidt med nogle spånplader og passende stof. Ja, jeg får det til at lyde nemt :slight_smile:

Men i udlandet er der selvfølgelig et noget større udvalg. Prøv at google cat tree, cat tower, cat gym og lignende, og du vil støde på et væld af fantasifulde og til tider fantastiske miljøer. Men det kan være lidt af en jungle at finde rundt i alle de træer…[/quote]Hihihi, den var go’ - en jungle at finde rundt i alle de træer:tihi:

Men du har så evigt ret! Synes også udvalget her i DK er elendigt.

[quote=feydk;511718]

Generelt er det meget småt med danske leverandører af den slags. Altså, der er masser der sælger miljøer, men der er ikke megen variation i udvalget sådan for alvor, og jeg har endnu ikke fundet noget jeg selv ville investere i.[/quote]

Der er i Dk to forhandlere, der sælger klatremiljøer af en kvalitet, som jeg vil anbefale…
Den ene er naturligvis mig selv -engel den anden er Unimati, der forhandler de tyske PetFun-miljøer…

Vores altoverskyggende problem er dog danskernes vægren sig imod at købe dansk, når nu man kan få noget billigt hejs fra en eller anden tysk hjemmeside :slight_smile:
Skidt med om det indkøbte er noget værd - bare det er stooort og ser ud af en masse!
Jeg kunne sagtens hjemtage disse miljøer - og nok også sælge dem til en konkurrencedygtig pris… Men jeg har altid bestræbt mig på at min butik stod for noget så kedsommeligt som kvalitet og funktionalitet!

Hvis du vidste, HVOR enerverende det er den ene gang efter den anden, at blive spurgt til råds ang indkøb af klatremiljø… svare pænt og oplysende… og så se at indkøbet alligevel sker gennem en tysk hjemmeside og i en kvalitet, som ligger under den anbefalede…

Det ville være dejligt, hvis blot en eneste stillede spørgsmålet om, hvorfor jeg fx har valgt kun at tage et begrænset udvalg af et produkt… et produkt, hvor man kan købe noget via denne tyske hjemmeside…

Det er faktisk ikke så vanskeligt igen - med mindre at man vil bruge sisalreb på stammerne, det skulle være ret svært at fæste, men ikke umuligt.

Men i udlandet er der selvfølgelig et noget større udvalg. Prøv at google cat tree, cat tower, cat gym og lignende, og du vil støde på et væld af fantasifulde og til tider fantastiske miljøer.
Tja… man kan også nøjes med at gå på E-Bay, hvor rigtig mange af modellerne fra den tyske hjemmeside sælges til under halv pris… og så kan man jo spørge sig selv om det nu også er en kvalitet, man har lyst til at investere i :slight_smile:

Men det kan være lidt af en jungle at finde rundt i alle de træer…

Nja… ikke hvis man forholder sig til det faktum at klatremiljøet skal tilfredsstille kattens behov og ikke menneskets :slight_smile:

Jeg kan sige:)
Denne gang måtte jeg bare “have” et træ.

Men næste gang bliver det helt sikkert et træ fra Ann’s butik:) Og har allerede udset mig de to jeg skal bruge:)

[quote=Ann K;511726]Der er i Dk to forhandlere, der sælger klatremiljøer af en kvalitet, som jeg vil anbefale…
Den ene er naturligvis mig selv -engel den anden er Unimati…

Nja… ikke hvis man forholder sig til det faktum at klatremiljøet skal tilfredsstille kattens behov og ikke menneskets :)[/quote]

Jeg har faktisk været forbi dit udvalg tidligere i dag, og der er desværre ingen af dem der ville gå an her i huset. Eller rettere; det jeg nu end ville vælge skulle såmænd nok blive brugt til leg og lignende, men det ville ikke blive det foretrukne opholdssted. For jeg kender mine katte, og de skal have noget hvor de kan ligge 3 sammen i en klump. Det stiller store krav til plads, komfort, stabilitet osv. Og udover mit nuværende har jeg endnu til gode at finde ét der opfylder alle krav.

Men jeg forstår din frustration. Jeg oplever ofte det samme i mit fag, som dog er noget helt andet.

Lige netop sådan nogle træer har jeg tidligere forhandlet - og vil komme til det igen!
Men jeg fik ryddet mit lager uden at tyvene lagde penge for varerne og indtil jeg har fået skramlet lidt håndører sammen, må det jeg har på siden, være udvalget :slight_smile: (Meget lang historie!!! der involverer en idiot af en udlejer)

I det mindste kan jeg stå inde for kvaliteten af dem, jeg sælger pt… også selv om hængekøjerne måske ikke er så store som du ønsker :slight_smile:

Min erfaring gennem mange år med klatremiljøer er, at kattene foretrækker store hængekøjer og høje miljøer, hvor de har mulighed for at strække sig op i fuld højde, frem for brede miljøer med en masse små platforme og tingeltangel.

For mit eget vedkommende vil jeg fremover undgå plyds. Det bliver hurtigt revet i stykker og er også svært at rense for kattehår. Jeg har set beklædning af kraftigt bomuld, som kan tages af og vaskes (der kan også købes nye betræk).

Så når/hvis økonomien engang tillader det, vil jeg skifte ud med miljøer fra Petfun, f.eks. dette:

Det fås også med 4 hængekøjer og søjlerne i enten 12 eller 14 cm i diameter.

Og så er det ikke så meget dyrere end det, du har kig på.

Må lige kommentere på dit “desværre”…
Det viste sig for et par år siden at Likita stod for så meget mere end blot nogle rimeligt funktionelle klatremiljøer til katte (nej, jeg er ikke enig med dig i din karakteristik af kvaliteten :wink: )
Faktisk var Likita hundehandler af værste skuffe! Og har indtil videre måtte betale sammenlagt omkring 500000 kr tilbage i bla skat, told og moms! Dyreværnssagen går det vist noget mere trægt med - ganske typisk for det danske retssystem…

Men hvis det er Likitas hængekøjer du sammenligner med, så har jeg et miljø. hvor hængekøjen er stor nok - eller i hvert fald i samme størrelse som Likitas :wink:

[quote=Ann K;511743]Må lige kommentere på dit “desværre”…
Det viste sig for et par år siden at Likita stod for så meget mere end blot nogle rimeligt funktionelle klatremiljøer til katte (nej, jeg er ikke enig med dig i din karakteristik af kvaliteten :wink: )[/quote]

Ja, men de sager kom frem laaaaaang tid efter jeg handlede med dem. Dengang var det udelukkende salg af kattemiljøer/-træer.
Hvad kvaliteten af deres øvrige og senere miljøer angår skal jeg ikke udtale mig, for det ved jeg jo ikke noget om. Dem du tænker på kan umuligt være af samme fabrikat som mit, for det er seriøst godt håndværk. Det siger sig selv når det efter at have været udsat for 4-5 vildbasser gennem 5-6 år stadig ikke trænger til udskiftning :wink:

Jeg har skam selv købt hos dem i tidernes morgen… de havde nogle fabelagtige radiatorsenge, som jeg faktisk ikke har set magen til andre steder (og ikke kan hitte ud af, hvor de fik fra!)

Nja… Første gang jeg stødte på en advarsel ang Likita, var for vel omkring 8 - 9 år siden… da var de “godt kendt” indenfor hundemiljøet (eller i hvert fald Dansk Kennel Klub), som allerede dengang havde lavet de første anmeldelser mod dem…
Jeg kan huske at jeg blev meget overrasket…

Det er ikke noget de aktivt annoncerede med på deres daværende hjemmeside så. Men det er jo egentlig også totalt ligegyldigt nu.

Helt enig… det har ingen betydning nu :slight_smile:

Til trådstarter: Her er nogle gode kradsetræer: www.petfun.de :slight_smile:

[quote=Ann K;511726]Der er i Dk to forhandlere, der sælger klatremiljøer af en kvalitet, som jeg vil anbefale…
Den ene er naturligvis mig selv -engel den anden er Unimati, der forhandler de tyske PetFun-miljøer…[/quote]

Der er også http://jekas.dk - såvidt jeg ved, er det faktisk de samme træer, som Likita forhandlede. Jeg så deres stand i Ørbæk, og der var træer af solid kvalitet. :slight_smile:

De Likita/Jekas træer, jeg har set udi hjemmene, har været så ustabile, at kattene ikke har villet bruge dem:S Det kan helt klart godt betale sig at give lidt mere for kvalivarer:)