Kradsetræer....hvad bruger I

og hvorfor…:slight_smile:

Vi har nu gennem tiden prøvet en del forskellige kradsetræer…nogen med bedre held end andre…
De flese har ikke kunne holde til, at vores store katte har tumlet voldsomt i dem…så er de knækket i skruerne og og hængekøjerne er gået op i syningen :frowning:

Så som ejer af en flok store og aktive mainecoon katte har jeg fundet ud af at kradsetræet skal være af:

  1. Kraftige stammer med tykke skruer
  2. tyk seasal
  3. hængekøjer…et absolut must…må gerne kunne lynes af og vaskes
  4. og gerne hylder med kant - hvor i der ligger en pude som kan tages af og vaskes…da killingerne let falder ud over kanten…
  5. Kradsetræet skal være højt og kunne fæstnes til loftet…
  6. plysen på liggefladerne skal være kraftigt så det ikke alt for hurtigt kommer til, at se slidt ud…

tønder med seasal på siderne er også et hit til killingerne :slight_smile:

Hvad bruger I til jeres katte ??

anna

Jeg skelner meget mellem kradsemuligheder og sovemuligheder.

Mine katte kan bedst lide at kradse på vandrette flader, så jeg har nogle af de allerbilligste kradebrædder (dem til at skrue på væggen) liggende på gulvet.

Kattesenge har jeg forskellige steder. Om sommeren er vindueskarmen et godt sted, fordi der er varme om dagen - om vinteren holder de mest af at ligge foran brændeovnen.

Hængekøjer, hængekøjer og ja…hængekøjer :høhø:, derudover skal stammen være så lang at den kan bruges til at kradse i.

Huler gider de ikke rigtigt.

Jeg har to Katz træer med de dejlige store hængekøjer, de er henad 5 år gamle og holder sig fint.

Derudover har jeg et Petfun til loftet med 3 køjer.

På førstesalen har jeg et mindre kradsemiljø stående - jeg ved fatisk ikke,
hvad det hedder, og kattene er ikke specielt begejstrede.

I stuen har jeg et Kattens no. 1 fra gulv til loft-miljø, og det er
superduper. Der ligger altid mindst to katte i de øverste køjer.

Jeg synes, Kattens no. 1 er godt og kraftigt, og så kan jeg godt lide, at
man kan købe reservedele, hvis et stykke bliver slidt op. Og det er også
smart, at man selv kan designe træet. Køjerne kan lynes af og vaskes.

Jeg har valgt at købe ekstra hængekøje og har derfor udskiftet et
stammestykke til to stykker, så køjen kan sidde imellem.

Hejsa Vivi…

Det var da en super ide…den der med væg krads…på gulvet…
Er de skruet fast i gulvet eller ??

Måske vi skulle sætte billeder på ??

anna

[QUOTE=antocat;225815]Hejsa Vivi…

Det var da en super ide…den der med væg krads…på gulvet…
Er de skruet fast i gulvet eller ??

Måske vi skulle sætte billeder på ??

anna[/QUOTE]

Næh, de ligger bare løst - på et tæppe, ellers glider de :slight_smile:
Det er også ret nemt, når kattene skal passes, så tager man det bare under armen :slight_smile:

Jeg - og kattene - er også glade for Kattens no. 1. Især er hængekøjerne et hit. Jeg gør så det at jeg kommer pladevat i køjerne - godt foldet ned omkring rammen og så betrækket udenpå. Så slides det ikke så nemt :ok:.

Mine foretrækker at kradse op ad - de har i hvert fald ikke brugt det jeg i nogle år har haft liggende på gulvet…

Men ja, gode kraftige stammer og plader der er store nok til at en 9 kgs mco kan være på dem…

Vi bruger kattens no 1 hvor man selv kan bygge og designe efter ens kattes behov :thumbup:
Hængekøjer er også et hit her. Og så er de VILDE med at kradsetræet går op til loftet - specielt Meeko fiser op og ned af kredsetræt :tihi: På trods af at han er brite :stuck_out_tongue:

:tihi: Når jeg sådan kommer til at tænke på, hvad vi har af kradsemuligheder rundt i huset er der MANGE. 2 gulv til loft kradsetræer og 3 mindre kradsetræer på ca. 1 meter samt 3 store sisal gulvtæppefliser på gulvet og et kradsetræ på væggen. Vores 5 store katte bruger stort set alle kradsemulighederne, så jeg kan ikke anbefale det ene fremfor det andet. Udover disse ting indenfor har de også havens muligheder at kradse i … og det benytter de sig også flittigt af.

Sovepladser - radiatorsengen, 3 nullerputsenge, diverse uldpuder og ikke mindst hængekøje og de øverste plader på de store kradsetræer er et hit indendøre … udover møblerne i nærheden af de steder, hvor vi opholder os.

Nu bliver jeg ikke populær, det bliver jeg aldrig når jeg siger Kattens No1 er noget bras - det holder ikke længe. Betrækket er bare noget tyndt plysagtigt bras - stolperne er gennemkradset i løbet af ingen tid.

Robusta, ja det er dyrt - men det er det ikke i forhold til hvad det holder - kvalitet hele vejen igennem - og løsdele kan selvfølgelig købes

http://www.robusta-kratzbaeume.de/

[quote=Lis Dahlstrøm;225853]Nu bliver jeg ikke populær, det bliver jeg aldrig når jeg siger Kattens No1 er noget bras - det holder ikke længe. Betrækket er bare noget tyndt plysagtigt bras - stolperne er gennemkradset i løbet af ingen tid.

[/quote]

Enig - de holder ikke længe her i huset, før de ser meget slidte ud.
Kunne være jeg skulle prøve det Robusta noget ?

Ja - et kradsetræ fra Robusta står helt klart på min ønske seddel…det er af ret lækker kvalitet SSS

Ellers kan jeg anbefale Tortosa et kradsetræ fra NaughtyCoons katte shop http://www.catshop.naughtycoon.dk/trae.html
Det er kraftigere i stammen+ skruerne samt i betrækket…ligeledes kan puderne løftes af og vaskes…et absolut hit når man har katte som løber ud og ind af løbegården…
vi har også Kattens nr. 1 - bl.a Wilbert i udbygget udgave…her hitter de højeste kurve samt den store hule i midten :slight_smile:

anna

Poly…

Er det også din erfarring at kattens nr. 1 ikke holder…er det sisallen eller betrækket …eller ??

Det små Igloer - holder ikke hos os…kattene ligger sig oven på dem…så de bliver helt flade…:frowning:

Jeg er stor tilhænger af PetFun og så har jeg så også et træ herfra:
http://www.catwalk-kratzbaeume.de/

Jeg fik i øvrigt PetFun til at lave en rund hylde som jeg satte ca. 1 meter over gulvet - så kan små killinger ikke klatre længre op.

[QUOTE=Kongensgaard;225878]
Jeg fik i øvrigt PetFun til at lave en rund hylde som jeg satte ca. 1 meter over gulvet - så kan små killinger ikke klatre længre op.[/QUOTE]

Orv, det var smart :ok:
Bestilte du den over nettet?
(overvejer nemlig et petfun)

Jeg har et kradsetræ fra Petfun (vægmonteret, da jeg har loft til kip og derfor ikke kan bruge det, der går helt til loft) og en kradsetønde med liggepladser, også fra Petfun. Derudover har jeg lavet et hyldesystem på væggen i soveværelset, der også inkluderer to væghængekøjer og det længste kradsebræt fra Kattens No. 1 (den slags, der er flade på én side og derfor kan ligge på gulvet eller hænge på en væg) og oppe på hemsen står et “bølge” kradsebræt, der også lige får en tur på deres vej forbi.

Af liggepladser har jeg huler, nullerputsenge, hængekøjer, hylder, “sække”, radiatorseng + det løse som f.eks. de hylder, jeg har sat op beklædt med en tæpperest - de passer lige til Guinness, mener han :smiley:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;225884]Orv, det var smart :ok:
Bestilte du den over nettet?
(overvejer nemlig et petfun)[/QUOTE]
Jeg skrev til dem om de kunne lave en sådan hylde og de tog vist en plade som de bruger til deres kradsetønder eller en seng af en art.

Jeg har kun dette billede af det:

Det fungerer fint til fede brite killinger. :slight_smile: Når de er gamle nok til at finde en vej op, så er de også gamle nok til at det er ok. De voksne kan så i øvrigt godt lide at sidde på hylden.

Hold da op…det kan da godt nok udbygges…

Er det mon også et kradse/klatre træ som kan holde til tunge katte…jeg tænker på det i væggene ??

anna

[quote=Kongensgaard;225891]Jeg skrev til dem om de kunne lave en sådan hylde og de tog vist en plade som de bruger til deres kradsetønder eller en seng af en art.
[/quote]

Det kunne godt ligne bunden fra en kradsetønde :smiley: Rigtig pænt lavet - som alle deres ting.