Kræftsvulster?

Nogen der har nogle erfaringer med kræftsvulster hos kat?

Evt. nogle links ude på internettet med information og billeder?

Ved blot Bygholm dyrehospital har en dyrlæge der også er onkolog…Helle Johansen…hun gav et super informativt foredrag sidste år :rock:

Kræft er hos dyr som mennesker…så umanerligt forskelligt. Hvert individ hver sin historik.

Prøv at læse lidt her: http://www.zzcat.com/

[quote=kamikaze;149918]Ved blot Bygholm dyrehospital har en dyrlæge der også er onkolog…Helle Johansen…hun gav et super informativt foredrag sidste år :rock:

Kræft er hos dyr som mennesker…så umanerligt forskelligt. Hvert individ hver sin historik.[/quote]
Der findes vel ikke nogle slides med billeder, fra det foredrag, som jeg ku få smidt et link til? :slight_smile:

Hvis du kunne specificere lidt, hvad det er du gerne vil vide, kan det være nogen kan bidrage lidt.
Jeg kender flere der har fået konstateret cancer på deres katte, så måske jeg ved noget, hvis jeg får at vide, hvad du vil vide :slight_smile:

Jeg kunne godt tænke med at vide om man kan se på en kræftsvulst at det er en kræftsvulst.

? :slight_smile: Hvordan ser en kræftsvulst ud?

[QUOTE=Sheer;151434]Jeg kunne godt tænke med at vide om man kan se på en kræftsvulst at det er en kræftsvulst.

? :slight_smile: Hvordan ser en kræftsvulst ud?[/QUOTE]

Jeg ved, at dyrlægen sender prøve af svulsten til laboratorie for at få konstateret om den er ond- eller godartet.
Ligesom med mennesker.

[quote=Vivi_Fletcher;151437]Jeg ved, at dyrlægen sender prøve af svulsten til laboratorie for at få konstateret om den er ond- eller godartet.
Ligesom med mennesker.[/quote]
Jo men det er fordi jeg har været ude for at en person så et sår og straks sagde “Det ligner en kræftssvulst”. Så jeg tænker at der må være noget, der kendetegner en kræftsvulst.

PS: Jeg synes godt nok også den ser rigtig nasty ud… men stadig…

[QUOTE=Sheer;151441]Jo men det er fordi jeg har været ude for at en person så et sår og straks sagde “Det ligner en kræftssvulst”. Så jeg tænker at der må være noget, der kendetegner en kræftsvulst.

PS: Jeg synes godt nok også den ser rigtig nasty ud… men stadig…[/QUOTE]

De katte jeg kender med kræft, har været knuder inde i katten.
Min søn har et modermærke, der var ret stort, så det fik vi tjekket. Mener hudlægen forklarede, at man skal bemærke om det vokser i tykkelsen. Gætter på det er det samme med katte.

Men du kunne da lige få dyrlægen til at kigge på det - evt. sende dyrlægen et foto?

[quote=Vivi_Fletcher;151664]De katte jeg kender med kræft, har været knuder inde i katten.
Min søn har et modermærke, der var ret stort, så det fik vi tjekket. Mener hudlægen forklarede, at man skal bemærke om det vokser i tykkelsen. Gætter på det er det samme med katte.

Men du kunne da lige få dyrlægen til at kigge på det - evt. sende dyrlægen et foto?[/quote]Det var dyrlægen der sagde det. Men ja… ja. :S

Nå … okay … det var ikke så godt - var bedre, hvis det var en, der ikke har forstand på det.
Måske du skulle få taget en biopsi af det?

Jeg ved det ikke, Signe…men skal lige forhøre mig.
Det eneste jeg kan huske det var Fagdyrlæke og onkolog Helle Johansen fra Byghlm Dyrehospital.
Det var i HOrsens og nogle af de arrangementer har været et samarbejde mellem noget Bimse-noget og racekatten…potemøder?
Vivi…det ved du lidt om, ikke?
Kan du huske om der blev sagt der ville blive lavet slides efterfølgende…kan jo huske du har været der nogle gange, men ikke om du var der da Helle Johansen lavede sit oplæg.
Men ellers ved Susanne Wehnert noget. Hende skal vi blot ikke generer lige nu, for hun er med garanti både i vandret og lodret stilling p.t. fordi hun knokler en bestemt legemedsdel ud af båsserne fordi vi andre skal blive klogere imorgen i Horsens.
Men jeg skal gerne spørge hende engang

[QUOTE=kamikaze;151676]
Det eneste jeg kan huske det var Fagdyrlæke og onkolog Helle Johansen fra Byghlm Dyrehospital.
Det var i HOrsens og nogle af de arrangementer har været et samarbejde mellem noget Bimse-noget og racekatten…potemøder?
Vivi…det ved du lidt om, ikke?
Kan du huske om der blev sagt der ville blive lavet slides efterfølgende…kan jo huske du har været der nogle gange, men ikke om du var der da Helle Johansen lavede sit oplæg.[/QUOTE]

Jeg var der ikke til det møde, desværre.
RK har også haft et møde på LIFE med Annette et-eller-andet, der forsker i cancer hos kat, men der blev ikke lagt noget ud efterfølgende.

Signe, nu ved jeg ikke, hvor rutineret din dyrlæge er, men hvis det er en med nogle år på bagen, ville jeg nok få lavet en biopsi - ellers får du da ingen ro. Er det en ny dyrlæge, ville jeg besøge en rutineret :slight_smile:

I skal nok få mere at vide, men vil bare lige sige at der bliver taget sig professionelt at det og dyrlægen er erfaren. Mere kan jeg ikke lige komme med endnu.