Kræsen kat

Er der andre, der har kræsne katte?

Vores ene MCO er enormt kræsen. Vi har pt. tre forskellige slags tørfoder i huset og diverse varianter af vådfoder. Men det er næsten lige meget, hvad vi sætter foran ham, så spiser han kun lidt eller slet ikke noget, og prøver så at grave maden ned, for derefter at begynde at tigge om mad.

Jeg er lidt i vildrede om, hvad vi skal tilbyde ham, nogen ideer?

Han er ikke tynd, men slank - han har altid været en slank dreng, men dyrlægen siger, at han ser fin ud.

Vores anden MCO er hans store modsætning - han spiser nærmest alt, hvad vi sætter foran ham.

Nogen, der har ideer til, hvad vi kan gøre?

De tre slags tørfoder er de fra samme mærke/firma? fx forskellige varianter fra RC eller Iams?
Det er sjældent at katte er helt og aldeles kræsne… men jeg hører efterhånden ofte om katte, som bare ikke kan lige et bestemt mærke og jeg havde også selv sådan en i Aske, der rent ud nægtede at spise hvadsomhelst fra IAMS - selv da hans hyperthyroidisme betød at han konstant var sulten kunne han godt undvære lige det mærke!

Hvordan med vådmad? Vil han hellere have det?
Han kan have problemer med tænder og/eller tandkød, der gør at det gør ondt at spise tørkost og det kan være derfor at han går mere og mere pas på det…

Tørfodret er Arcana, James Wellbeloved, og så har jeg lidt Whiskas, som de plejer at få som godbidder. De har pt. James Wellbeloved i deres madskål.

Af vådfoder har jeg adskillelige slags købt hos Zooplus: Almo Nature, Feline Porta og i den dur, og så har jeg forsøgt mig med at købe noget Pussy i Superbest, da jeg har hørt, at der er mange katte der gerne vil have dette, men ikke ham her i sønderlig stor stil.

Bisserne ser umiddelbart fine ud - har lige tjekket igen. Men det kan da godt være, at vi skal have Dr. Dyr til at kigge på dem.

Det skal heller ikke forstål sådan, at han ikke spiser noget - jeg synes bare at han spiser lidt i forhold til vores anden, før han begynder på gravetricket, og der er ikke så meget, som han er helt vild med at få (jo cosma tørret tun og kylling, men det kan han jo ikke nøjes med at få).

Jeg tror jeg prøver at købe en lille pose RC Maine Coon - det plejer han godt at ville have (i hvert fald sidste gang, vi havde det).

Prøv evt på en fridag at tage et målebæger og hælde en god mængde foder i… og lad så den ene dag være med at have fri foder stående i en skål, men giv i stedet, hver gang du kan se, at han går til madskålen for at spise…
Jeg syntes på et tidspunkt at Brian spiste for lidt - og gjorde så som ovenfor beskrevet…
Jeg tror at jeg havde hældt 150 g op… Så fodrede jeg løbende hele dagen og om aftenen hældte jeg 50 g i skålen og vejede resterne næste morgen… Brian spiser faktisk ganske godt, viste det sig - men han spiser meget små måltider mange (rigtig mange!) gange dagligt…

Det prøver jeg, tak :slight_smile:

Jeg har en ekstrem kræsen hund. Jeg har endnu til gode at finde noget tørfoder, som han er vild med at spise, og godbidder gider han så sandeligt heller ikke.
Når vi hælder en dagsration op til ham, spiser han den over 2-3 dage. Og han vejer kun 16 kg, hvor han gerne måtte op på 19-20 kg.

Men vi har prøvet lidt af hvert, og det eneste han gider spise, det er grøntsager, og det tager han jo ikke på af, så jeg kender det så godt.

Det meste tørfoder er der smagsgaranti på, så prøver du det, og han slet ikke gider spise det, kan du få dine penge retur.

hvordan reagere han på råt kød og æg?

Ronja har jeg nemlig til gode at finde godbidder hun kan lide. Ikke engang Cosmas tørret kød kan hun lide eller gimpet vitamin pasta kan hun lide :yikes: Men ALT det kød jeg har præsenteret hende for spiser hun med velbehag:)

Altså råt kød rører han stort set ikke. Jeg har prøvet mange gange at tilbyde ham kylling og oksekød - nogen gange spiser han en lille smule.

Æg har han fået en gang, hvor jeg havde købt noget vådfoder, Cosma tror jeg det var, hvor der var to halve vagtelæg i dåsen med kylling, det spiste han pænt uden om.

Jeg tænkte på rå alm æg. Dem sammen med tun på dåse lærte jeg mine gamle katte at spise kød ved hjælp af :slight_smile: (tilføjede lige det med Ronja til mit forrige indlæg)